Fiatal, biztonságos japán kisautók

5 autó 1,5-2 millió forint között

2020. 07. 12. 18:29 cartárs

honda-jazz-2009-1280-02.jpg

Legyen 10 évnél fiatalabb, biztonságos és megbízható kisautó, lehetőleg Japánból. Amennyiben ma valaki így áll neki a keresésnek, bőségesen tud válogatni. Most megmutatjuk azt az 5 típust, ami mi ajánlunk:

Mazda 2 2. generáció

mazda-2-2008-1280-01.jpg

Sajnos pont a válság évében, 2008-ban mutatkozott be a Mazda 2 második generációja, így soha nem sikerült igazán nagy sikert elérnie Európa útjain. Ez viszont nem azt jelenti, hogy rossz autóról van szó, sőt! Amellett, hogy a korábbi, felturbózott WagonR-re emlékeztető formát egy igazi modern, lekerekített, kisautós külső váltotta fel, az általános minőségérzet is javult. Igaz, a beltérben továbbra is kopogósak a műanyagok, ezt el kell fogadni. Ami egy fokkal bosszantóbb, az az, hogy nagy tempónál több konkurensnél is nagyobb a szélzaj – így aki sokat megy pályán hosszú utakra, az inkább válasszon mást.

mazda-2-2008-1280-45.jpg

Sajnos, mivel Mazdáról van szó, itt is figyelmet érdemel a karosszéria állapota: a sárvédőívek, küszöbök, a dobbetét mögötti lemezek mind-mind rozsdagócok lehetnek, ahogy a padlólemezen is felütheti a fejét a korrózió. Érdemes tehát alaposan átvizsgálni a kiszemelt darabot, különben könnyen belefuthatsz meglepetésekbe.

mazda-2-2008-1280-2c.jpg

Messze nem számít ilyen komoly gondnak, de tény, hogy a futómű elemeit sem a magyar úthálózatra méretezték: már 50-60 ezer után kopogó, nyikorgó hangok jöhetnek a kerekek felől, célszerű fülelni a próba során, jó alkualap.  Motorikusan jól bírják a strapát, a láncos vezérléssel nem adódik olyan gond, mint a német konkurenseknél, akár 250-300 ezret is elmegy egy lánccal a motor.

Honda Jazz 2. generáció

honda-jazz-2009-1280-01.jpg

Sokak számára az 1. generációs Honda Jazz jelenti „A” városi kisautót. Ezt a státuszt az autó megbízható működésének és alacsony fenntartási költségeinek köszönheti. Ennek a sikernek a megismétlésére pedig minden esélye megvan a 2. generációnak: nemcsak pofásabb, de tágasabb és alapvetően jobb minőségérzetű autó. Persze néhány dologra itt is érdemes figyelni. Az egyik, hogy a karosszéria rendben legyen: általában elsőként a tanksapka körül jelenik meg a rozsda, de volt aki a sárvédőíveken találkozott már 10 éves kora előtt a korrózióval.

honda-jazz-2009-1280-27.jpg

Érdemes tehát átnézni a kiszemelt autót, német és osztrák autókat pedig különösen ajánlott felemelni a padlólemez és a futómű átvizsgálása miatt. A beltér kissé kaotikus formavilágának egyik nagy előnye, hogy teli van tárolóhellyel: aki a Jazz-ben nem tudja elhelyezni a cuccait, az vegyen kisbuszt. Az anyagok jól bírják a strapát, a műszerfal és az ülések is hosszú ideig szépek maradnak.

Akárcsak elődjét, úgy a Jazz 2. generációját is láncos motorokkal kínálták: ezek továbbra is rendkívül megbízhatók, sok baj nincs velük. Fontos kiemelni, hogy sok modern autótól eltérően a Honda -bizonyára a tartósság okán- szigorúbb karbantartási intervallumokat adott meg: az olajcsere-periódus 12 hónap vagy 10 ezer kilométer, ellenőrizd, hogy ezt betartották-e. Az automata váltókban 60 ezer kilométerenként kell cserélni az olajat, míg szelephézag ellenőrzésre és szükség esetén állításra 40 ezer kilométerenként van szükség.

honda-jazz-2009-1280-16.jpg

A hagyományos szívómotorok közül mindegyikkel jól jársz: az 1.2-es és az 1.4-es is megfelelően mozgatja a karosszériát. Volt belőle hibrid is, ám az a kivitel nem létezik ebben az ársávban: az IMA rendszerű hibrid Jazz legolcsóbb példánya 2,8 millió forint. Bár nem rossz, de több mint 1 milliós felárat mi nem fizetnénk a fél literrel alacsonyabb fogyasztásért.

Toyota Yaris 2. generáció

toyota-yaris-2009-1280-02.jpg

2005-ben mutatkozott be a Yaris 2. genrációja, amely elődjéhez hasonlóan igen nagy siker lett. Mindez többek között csendesebb, tágasabb és praktikusabb kialakításának köszönhető: nemcsak nagyobb az autó, de már városon kívül is jobban megállja a helyét. 1.5 millió forint körül bőséges a kínálat, már késői, 2010 utáni darabokból is válogathatunk.

A Franciaországban készülő Yarisok megbízhatósága az elmúlt években megfelelőnek bizonyult, alapvetően nem számíthatunk nagyon komoly meghibásodásokra, de azért van mire figyelni. Elsőként természetesen a karosszéria az, amit ajánlott alaposan átnézni: ugyan a rozsdavédelme jobb, mint például a 2000-es évek elején gyártott Mazdáké, azért így is előfordulhat korrózió. Épp ezért ajánlott egy vásárlás előtti átvizsgálás, ahol az autót felemelve megbizonyosodhatsz a padlólemez állapotáról. A fényezés vékonysága miatt az esetleges sérülések is hamar rozsdásodásnak indulhatnak, erre is érdemes figyelni.

toyota-yaris-2009-1280-0f.jpg

Az utastér azért jól bírja a strapát, de az ovijáratra használt autók kárpitja a gyakori ki- és beszállás miatt mára már viseltes lehet. Előfordulhat még az indexkapcsoló elfáradása és -ha ritkán is – de van, hogy a gyújtáskapcsoló is elfárad, érdemes figyelni, hogy egyszerűen beindítható-e a jármű.

Indulás előtt ellenőrizd a motortérben a hűtőfolyadék-tartályban a szintet, ugyanis előfordulhat a vízpumpa szivárgása. Gond lehet még a klímakompresszorral is, ha bekapcsolása után ingadozik az alapjárat vagy nagyon hangos, zúgó hang jön a motortérből, esélyes, hogy cserélni kell. Motorikusan a legkevesebb meglepetést az 1.0-ás háromhengeres motor tartogatja, itt a már említett vízpumpa számít a leggyakoribb hibaforrásnak. Nagyobb figyelmet érdemel az 1,33-as motor: erről elterjedt, hogy eszi az olajat és nagyon problémás vétel. Nos, ez így önmagában nem igaz. Arról van ugyanis szó, hogy amennyiben nem megfelelő kenőanyag kerül bele, az olajkoksz a dugattyú alján található olajáteresztő gyűrűk apró furatai eltömődnek, így nem képesek eltávolítani az olajat a hengerfalról. Emiatt az olaj lerakódik a gyűrűn, ez pedig elégtelen kenéshez vezet.

toyota-yaris-2009-1280-0c.jpg

Emiatt a Fontos tudni, hogy a gyár hivatalosan 0W20-as olajat ír elő az 1,33-as motorba, de szükség esetén az 5W30 is engedélyezett. Sok szerviz itt követte el a hibát, ugyanis azonnal 5W30-at töltöttek bele, ami idővel a motor kopásához vezetett. Ha tehát 1,33-as Yaris, akkor csak vezetett szervizkönyves és olyan, amit végig 0W20-as olajjal használtak. Nincs sok gond a „sima” 87 lóerős 1.3-assal, ám ez csak 2008-ig volt elérhető. Megbízhatónak számít az 1.4-es dízel is, itt a fojtószelepre és a főtengely-jeladóra kell odafigyelni.  Ritkák és nem is maradéktalanul megbízhatóak a robotizált MMT váltós autók, előfordulhat a váltásért felelős akkurátorok meghibásodása és a vákuumszivattyú is idő előtt feladhatja a harcot – érdemes inkább kéziváltós kocsit keresni.

Nissan Micra K13

nissan-micra-2011-1280-14.jpg

Nem tudta megismételni elődje sikerét a K13-as kódnevű Nissan Micra: a szánt szándékkal olcsó, kifejezetten a megfizethető árú kisautók ligájában játszó példányt már nem is Angliában vagy épp Japánban, hanem Thaiföldön szerelték össze – így még olcsóbb volt a gyártás. Az olcsóságot mutatja a beltér anyaghasználata is, egy Yaris például lényegesen igényesebb hatást kelt.  Ennek fényében azért nem kell annyira csodálkozni, hogy Európában sokan inkább más modellt vásároltak.

nissan-micra-2011-1280-2c.jpg

Használtan viszont épp ezért van egy nagy előnye a K13-as Micráknak: adott pénzért a lista lehető legfiatalabb autóit viheted haza. Ráadásul az alap, 80 lóerős 1.2-es szívómotor egyszerűsége miatt nem tartogat sok meglepetést. Mi sokkal inkább ezt választanánk, mint az erősebb, 98 lóerős Dig-S-t. A kompresszoros motorról sincsen számottevően rossz tapasztalat, de közvetlen befecskendezéses kialakítása miatt a Micra számára ideális, városi használatra kevésbé javasolható.

nissan-micra-2011-1280-2a.jpg

Érdemes figyelni a kuplungra, ez ugyanis az autó egyik gyenge pontja: főképp a korai daraboknál számoltak be a tulajdonosok idő előtti kuplunghalálról, már kevés kilométernél is előfordult, hogy beesett a pedál. Ha automataváltós Micrát szeretnél, jó ha tudod, hogy CVT-vel szerelték: ennek viselkedését nem mindenki szereti, ráadásul 60 ezer kilométerenként fontos a benne lévő olaj cseréje is. Ha ez elmarad, az jelentősen lerövidítheti a váltó élettartamát. Ezen túl leginkább általános hibákról, így zörgő beltéri műanyagokról, közepes minőségű fényezésről és átlagos tartósságú futóműről számolnak be. Ez utóbbinál különösen az alsó lengőkar és annak szilentjének elfáradását emelik ki.

Suzuki Swift 5. generáció

suzuki-swift-2011-1280-01.jpg

Nem mondhatnánk, hogy túl jól időzítve érkezett meg a Swift 5. generációja: pont a válság legmélyebb időszakában, 2010-ben indult el a gyártása Esztergomban. A forradalmi változások helyett inkább evolúciós fejlődésnek tekinthető típus idővel azért így is megtalálta a közönségét: sokan választották olyanok, akik a korábbi, költséges fenntartású nagyobb autójukból a gazdasági válság hatására egy kisebb, egyszerűbb, de olcsón fenntartható járműbe ültek át. Ráadásul a biztonságban sem kellett komoly kompromisszumot kötniük: 7 légzsák, ESP, ABS, ASR és természetesen 5 csillagos EuroNCAP törésteszt bizonyította a Swift biztonságát.

suzuki-swift-2011-1280-23.jpg

A kínálat legnagyobb részét a Splash-ből is ismert, 94 lóerős 1.2-es adja, a változó szelepvezérléses, láncos motor sok meglepetést nem tartogat: ha odafigyeltek a helyes olajcsere-periódusra és minőségi kenőanyagot használtak, sem a vezérléssel sem mással nincs nagy gond. Épp ezért mi inkább ezt ajánljuk, mint a Fiat-eredetű 1.25-ös dízelmotort: bár a maga kategóriájában az is megbízhatónak számít -inkább a korai daraboknál adódtak komoly gondok -, azért mégiscsak egy közvetlen befecskendezéses, modern dízelmotorról van szó, hiba esetén a javítás lényegesen drágább lehet benzines társánál.

suzuki-swift-2011-1280-17.jpg

Jó hír, hogy a Swift elérhető volt automata váltóval is, a hagyományos, bolygóműves automata nem tartogat sok meglepetést: csak arra figyelj, hogy az olajcseréket mindig időben elvégezték-e. A kéziváltó is megbízhatónak számít, nem érinti az elődjénél oly gyakran előforduló nyelestengely-csapágy hiba. Igaz, egy-két esetben azért előfordult szinkronprobléma, de általánosan csak elvétve fordulhat elő váltógond az 5. generációs Swifttel. Érdemes ellenőrizni a kéziféket is, előfordulhat, hogy nem rögzíti megfelelően a járművet – a javítás abszolút nem drága, csak bosszantó hiba. Jól bírja a beltér is, a műanyagok nem karcosodnak durván és a kárpitok is kiállják az idő próbáját. Kisebb zörgések azért előfordulhatnak.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani 

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál! 

 

Fiatal, biztonságos japán kisautók

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr9115997044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blaubner 2020.07.12. 20:26:44

"Ne kilometert, allapotot nezz" - ez igy teljesen ertelmetlen es megteveszto, mert az allapot altalaban egyenes aranyban all a futott kilometerrel. Lehet egy 300k kilometert futott auto jo - pillanatnyi - muszaki allapotban, de akkor is joval nagyobb az eselye egy komoly meghibasodasnak.
A mondas helyesen igy lenne: ne csak a kilometert, hanem az allapotot is nezd.

dhrbikes 2020.07.12. 21:00:54

Ez a II. Yaris egy túlárazott fos!

Tinman 2020.07.12. 22:40:13

Azt említsük meg, hogy a szerző tökéletesen leírta, hogy a Toyota 1.33-as motorokkal országszerte mit műveltek a nyomorult szervizek! Olvasni képtelen, tudatlan bunkók! A gyári szervizkönyvben MAGYARUL ott van az összesben, hogy 0W20-al kell üzemeltetni, szükség esetén mehet bele az 5W30, de a következő cserénél 0W20 KELL bele!

Na most ezt a szarházi Toyota márkaszervizek(!) is eljátszották ám! Nekünk 600+ ezer Ft-os kárt okoztak vele és volt pofájuk NEM elvállalni a Toyota autó szervizét, a Toyota márkaszervizben, ugyanis egymást fedezték! Motorfelújítás, 200e km alatt totálisan leamortizálódó katalizátor. Soha többé ezektől az aljasoktól semmit!

igazi hős 2020.07.13. 00:08:08

@blaubner: "az allapot altalaban egyenes aranyban all a futott kilometerrel" Azt kifelejtetted, hogy állapotot nehezebb hamisítani, mint km állást.

Dan da Man 2020.07.13. 08:46:58

@blaubner: Jöttél, láttál, okoskodtál.

Előrebocsátom, igaz a mondás úgy is, ahogy Te fogalmazod.

De az eredeti mondás lényege nem ez. Ezer helyen leírták. Ha még sehol nem olvastad, hogy miért, akkor pótold be. De a lényege az, hogy:
A) Lehet egy kocsiban 200ezer kilométer 4 évesen - az nem biztos, hogy rosszabb, mint egy 7 éves 100ezerrel.
B) A visszatekert órás szarokban hiába van csak 150ezer kilométer, a belső-külső állapot jobban el fogja árulni, hogy valójában mennyit is használták.

Tehát a mondás nem arra vonatkozik, amire Te vonatkoztatod. Ettől még igazad van, csak nem biztos, hogy mindenki hülye a Te szubjektív logikád miatt. Ha legközelebb kérdés formában veted fel a gondolatodat, akkor kevésbé tűnsz arrogánsnak, és inkább gondolkodónak.

metal · http://electric.blog.hu 2020.07.13. 08:54:36

@igazi hős: Tévedés, a laikus számára látható állapotot sokkal egyszerűbb "hamisítani". Egy kis vax, egy kis silicon és csoda. Max egy kormánybőrözés.
És csili vili.

bontottcsirke 2020.07.13. 15:38:26

@Dan da Man: te pedig olvasni nem tudsz, mert ő azt mondta;általában. És ez igaz is. Aki meg öt év alatt 300E+ km-t tett a kocsiba, az már az amortizációs érték 80%-át elérte, mert lehet esztétikus vagy a motor relatív jó állapotban, de még ha autópályán használta is, azért már kapott a futómű, csapágyak, a hőzermelés miatt a hűtőrendszer satöbbi. Nyilván jobb egy autópályás kombi 250E km-rel 5 évesen, mint egy körbetört papaautó 10 évesen, de a magyar használtautó átlag (hidd el) a 10+ éves, a világot 10X megkerült szétszilikonozott szarokból áll.

ledo76 2020.07.13. 15:45:20

@Dan da Man: Meg egy 90 százalékban városban megtett 100000 km nagyon nem olyan, mint 90 százalékban országúton/autópályán.