Sokat állt az autód, de most újra beindítanád?

Ezekre figyelj, mielőtt útnak indulsz!

2020. 03. 20. 10:16 cartárs

1509983910_ywj4.jpg

Egyre többen döntenek úgy, hogy újra előveszik rég nem használt autójukat. Bár jó lenne azt gondolni, hogy akár több hónapnyi állás után azonnal menetképes a jármű, a tapasztalat azt mutatja, hogy bőven van mire odafigyelni. Most megmutatjuk, mik azok a teendők, amiket feltétlenül érdemes elvégezni, ha újra használni akarod autódat:

Legyen jó az akkumulátor

Ha van alkatrész, amely nem szereti a hosszú állást, az az akkumulátor - ha nem használjuk, belső kémiai folyamatok hatására fokozatosan elöregszik. Gyakorlatilag az történik, hogy az állás során felgyorsul az önkisülése, magyarul akkor is merül, ha semmilyen fogyasztó sem vesz fel róla áramot. Ez egy fiatal akkumulátornál lassabban, egy több éves akkumulátornál pedig gyorsabban következik be. Több hónapnyi állás azonban szinte biztosan lemeríti még a legfiatalabb akkumulátort is, a szakértők ezért azt javasolják, hogyha tehetjük, egy akkumulátor töltő segítségével néhány havonta töltsük fel. Erre kiválóan alkalmas egy hordozható akkumulátor töltő. 

charge-car-battery.jpg

Ha erre nincs mód, régebbi autók esetén még mindig opció lehet a bikázás, amely során egy másik autó akkumulátorát használva keltjük életre saját autónkat. Azt azért fontos kiemelni, hogy bikázással csak olyan gépjárműnél érdemes próbálkozni, amelynél biztosak vagyunk, hogy a művelet sikerrel jár. Tehát, ha a leállás előtt gond volt már az autó önindítójával, nem biztos, hogy ez a legjobb lépés - elég csak az elégetlen üzemanyagra gondolni, ami ilyenkor a katalizátorba jut.

car_battery_guide_banner_image.jpg

Könnyen előfordulhat azonban, hogy a sok állásban az akkumulátor tönkremegy - mivel egy modern, karbantartásmentes akkumulátort házi körülmények nem lehet utántölteni desztillált vízzel, sőt a folyadékszintet sem lehet ellenőrizni, így ha egy akkumulátor töltővel nem töltjük fel bizonyos időközönként, szinte biztosan újra lesz szükségünk. Fontos, hogy a gyárilag megadott kapacitású és indítóáramú akkumulátornál ne kerüljön kisebb az autóba. Arról, hogy mire figyelj autód akkumulátoránál, ide kattintva olvashatsz részletesen.

Ellenőrizd az olajszintet

Mielőtt beindítanád autód, érdemes megbizonyosodni a megfelelő olajszintről is. Húzd ki a motortérben lévő nívópálcát: ha a nívópálcán lévő motorolaj szintje túlságosan is alacsony, akkor az ajánlott szintig töltsd újra az előzőleg már beleöntött viszkozitású és specifikációjú kenőanyaggal.

20180120_1353351975414617.jpg

Ellenkező esetben igen drága motorkárt kockáztathatsz. Indítás után ne indulj el azonnal: várj fél percet, amíg az olajteknőbe visszafolyt olaj újra eljut a szükséges helyekre. Arról, hogy miért fontos a megfelelő motorolaj, itt olvashatsz.

A többi folyadék sem maradhat ki!

Nemcsak a motorolajat, a többi folyadékot is ajánlott ellenőrizni. Kezdésként nézd meg, hogy rendesen fel van-e töltve hűtőfolyadékkal a kiegyenlítő tartály. Ezen minden esetben fel van tüntetve, hogy hideg motornál mi a megfelelő szint, így amennyiben azt tapasztalod, hogy a szint nem éri el a jelzést tölts utána!

unnamed_1.jpg

Ha nagyon súlyos a helyzet, desztillált víz is megteszi, de jobb az autó előírásainak megfelelő fagyállót betölteni a rendszerbe. Nem maradhat ki a fékfolyadék szintjének ellenőrzése sem, ha ennek szintje alacsonyabb a minimumnál, azonnal után kell tölteni! Fontos, hogy ABS-szel szerelt járműnél szigorúan tilos DOT 3 fékfolyadékot használni, csak a DOT 4 vagy DOT 5-ös kenőanyag az elfogadott!  

Az abroncsokkal minden rendben?

Igen gyakori, hogy egy több hétig-hónapig egy helyben álló autónál valamennyire csökken az abroncsnyomás: előfordulhat, hogy ez még szemmel nem észrevehető, azonban többletfogyasztást okoz, emellett a gumit is jobban koptatja. De a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogyha alacsony légnyomású abroncsokkal autózol, akkor könnyebben kapsz defektet is!

tyre-pressures.jpg

Ajánlott tehát a legközelebbi benzinkúton a gyártói előírásnak megfelelő mértékben felfújni az abroncsokat. A nyomás mellett az állapot is fontos: ha valamelyik gumi futófelülete már repedezett vagy sérülést tapasztalsz, ne indulj hosszú útra, hanem gurulj be a legközelebbi gumis műhelybe!

Figyelj a fékekre

A huzamosabb állás miatt alaposan berozsdásodhatnak a féktárcsák: ez azt jelenti, hogy az első néhány út során óvatosan közlekedj, tarts a megszokottnál nagyobb követési távolságot. Így a féktárcsa felületére kerülő rozsda le tud kopni.

imageproxy.jpeg

Ne csak te láss, téged is lássanak!

Azt mindenki tudja, hogy indulás előtt  a helyzetjelző és a tompított fényszóró világítását ellenőrizzük. Arról viszont már sokan elfelejtkeznek, hogy ezek mellett szükség van a féklámpa, a tolatólámpa és a rendszámtábla ellenőrzésére is.

rear-light-of-blue-car-101575484-5b8cb6b846e0fb0050b35ff4.jpg

Mielőtt tehát elindulsz rég nem használt autóddal, ellenőrizd az összes fényforrást!

Ajánlott tankolni

Végezetül, de nem utolsó sorban szót kell ejteni az üzemanyagról is. Abba ugyanis csak kevesen gondolnak bele, hogy egy modern üzemanyagnak is van élettartama.

fuel.jpg

A tapasztalat azt mutatja, hogy az E5 benzin körülbelül fél-1 évig bírja, míg az E10-es akár már 3 hónap alatt is megromlik. Ez nem feltétlen jelenti azt, hogy az autó nem indul be tőle, de az üzemanyagrendszer gumialkatrészeit károsíthatja a romlott benzin. Ajánlott tehát az indulás után tankolni.

A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.

Sokat állt az autód, de most újra beindítanád?

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr5515536100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sóhegy049 2020.03.20. 18:56:47

Saját tapasztalatom, nem biztos, hogy minden verda ilyen... :-)
Ütök egy 17 éves Daihatsu Charade-ot, mint tartalék autót. A másik egy 31 éves 1,3-as Wartburg, ez az igásló, melósvas. Ha valamelyik éppen nem megy, akkor a lustaság miatt nem megy az átpakolás, így áll néha 3-6 hónapot is. Mikor leteszem, mert ez tervezett, minden folyadékot utánatöltök, ha kell. Az akkukkal soha nincs gondom, mert mikor első gyengélkedést tapasztalom rajta, akkor kuka... 4 évet kibír a gagyi is, csere. Eddig, a Wartburg még SOHA nem volt, hogy ne indult volna!!! A Daihatsuba rohasztottam bele már benzint, de sebaj... 1 liter nitrohígító a tankba, egy injektor tisztítóval és 5 perc keringtetés után beindult. Na, azóta a karbis Wartburg is kap ilyet leállás előtt. Az autó egy gép, vas, hajtani kell, azért van, nem én vagyok érte. A szűrőket, kenőanyagokat, hűtőfolyadékot rendesen, sőt előbb cserélem és mindkettőben több, mint 300 ezer van. Tehát, ha ennél többet kell foglalkozni egy vassal, abból nem kérnék. :-)