Erre figyelj, ha vezérműszíj-csere előtt állsz!

2020. 03. 09. 11:00 cartárs

szijcsere.jpg

A vezérléscsere az egyik legfontosabb karbantartási feladatok közé tartozik: ha elmarad, azzal autónk motorjának épségét kockáztatjuk. Korábban már szót ejtettünk arról, mi a vezérműszíj feladata és miért kell megadott időközönként kicserélni.

Egy szakszerű vezérléscsere ugyanakkor nem pusztán a szíj lecserélését jelenti: a további segédberendezésekből is újra van szükség.

Görgők /feszítők 

A vezérműszíj feszességét és elvezetését az autógyártók görgők segítségével oldják meg. Az adott motor felépítésétől függően 1, de akár 6-8 darabot is találunk belőlük.  Cseréjük legalább annyira fontos, mint a szíjé: általánosan elmondható, hogy egy-egy görgő élettartamát a szíjéval azonos időre tervezik.

1_how_to_tell_if_a_timing_belt_tensioner_is_bad_image_of_a_timing_belt_and_tensioner.jpeg

Magyarul, ha ezt spórolásból kihagyjuk, azzal azt kockáztatjuk, hogy a túlhasznált görgő megragad: ilyenkor ha nem is azonnal, de rövidesen várható a szíj szakadása. A beállt görgő ugyanis nagymértékben koptatja a vezérműszíjat, a szíjszakadások többségéért is ez felel.

Vízpumpa 

Sajnos gyakran tapasztaljuk, hogy egy vezérléscsere során kimarad az új vízpumpa beépítése: ugyan bizonyos típusoknál a vízpumpa hajtását nem a vezérmű-, hanem a hosszbordás szíj végzi, cseréje így is nagyon fontos! Akárcsak a görgőket, úgy a vízpumpát is a szíjéval azonos élettartamra tervezik. Mivel a vízpumpa forgását is csapágyak biztosítják, ezért a görgőkhöz hasonlóan itt is előfordulhat, hogy az alkatrész beáll, megragad.

funktion-und-aufgabe-einer-wasserpumpe-im-fahrzeug-825x510.jpg

Amíg azonban a görgők esetén az autó még ideig-óráig működőképes maradhat, ha a vízpumpa megáll, a szíj gyakorlatilag azonnal elszakad. Ha szerencsénk van és a vízpumpa hajtását a hosszbordás szíj végzi, úgy komoly motorkár nélkül is megúszhatjuk. Ha nincs, akkor jöhet egy drága motorfelújítás. Érdekesség, hogy a vízpumpa elhalálozását a szíjcsere csak fokozhatja: az új, feszesebb szíj néhány héten belül tönkre teheti a koros alkatrészt. De nem kell ahhoz feltétlenül teljesen megállnia egy vízpumpának, hogy gondot okozzon: ha elfárad a tömítése, rajta keresztül szivároghat a hűtőfolyadék. 

Csavarok

Szerencsére a legtöbb vezérműszíj-készlet tartalmazza a szükséges csavarokat, azonban így is előfordulhat, hogy bizonyos csavar – például ez lehet egy, a már fentebb említett vízpumpáé- hiányzik a készletből: ilyenkor ajánlott a régi, elhasznált helyett újat vásárolni.  

diag_3cgx.png

A szíjhajtás biztos működésében rengeteg csavar is részt vesz. Ellenőrizzük, hogy a vezérműszíj-készlet tartalmaz-e mindent, amit cserélni kell. 

Ha az ugyanis pont az elöregedett alkatrész hibája miatt mozdul el egy görgő vagy akár a vízpumpa, az azonnal súlyos motorkárt okozhat. A megfelelő gyári csavar egy egyszerű online alvázszám-alapú kereséssel kikereshető és megrendelhető – beszerezni tehát nem nagy dolog, de figyelni kell rá, hogy biztosan megvásároljuk.

Változó szelepvezérlés alkatrészei

Az elmúlt 5-10 évben  gyakorlatilag teljesen természetessé vált, hogy egy piacra kerülő autó rendelkezik változó szelepvezérléssel: ennek a feladata, hogy fordulatszám függvényében szabályozza a szelepek nyitását-zárását. Mivel magasabb fordulaton a motor több levegőt igényel, ezért a változó szelepvezérlés a motor fordulatszámának megfelelően változtatja a szelepnyitások szögét illetve mértékét. Ezáltal a motor optimális fordulatszáma lényegesen szélesebb, mint a hagyományos típusoknál.

4a_pulley.jpg

Jobbra egy hagyományos, balra pedig egy VVT bordáskerék - utóbbit a vezérléssel együtt ajánlott cserélni

Azokban az autókban, ahol a szelepvezérlés folyamatosan állítható, a leggyakrabban szolenoid szelepet, illetve "okoskerékként" emlegetett, vezérműtengely bordáskereket találunk - ezekből lehet egy-egy, de olyan autóknál ahol szívó-, illetve kipufogóoldalon is történik állítás, mindkettőből két darabot építenek be. Kevés szó esik azonban arról, hogy igen gyakran ezeket az alkatrészeket is egy vezérlés-ciklusra tervezik: magyarul, nem elég pusztán a szíjat és a megszokott alkatrészeket cserélni, ezekből is újat kell vásárolni. Áruk viszont igen borsos, így könnyen belefuthat abba az átlagos autóvásárló, hogy az egyszerű „szívóbenzines” autójánál 2-300 ezer forintra rúg a vezérlés cseréje: elég csak a korábban általunk már részletesen bemutatott Opel Astra H 1.6-os motorjára gondolni, de ilyen például a közkedvelt Ford Focus 2 116 lóerős erőforrása is.– a sor pedig bőven folytatható.

Hosszbordás szíj

Klímakompresszor, szervoszivattyú, nagy teljesítményű generátor – csak három, azok közül az alkatrészek közül, amelyek igénybe veszik a hosszbordás szíjat. Bizony, az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt a segédberendezések száma autóinkban, ezek pedig fokozott terhelést jelentenek a szíjhajtásnak.

Épp ezért érdemes a vezérműszíj cseréjével egy időben a hosszbordás szíjat és annak szíjfeszítőjét is újra cserélni. Már csak azért is, mert ahogyan például a gumiabroncsok, úgy a szíjak is öregednek.  Ez azt jelenti, hogy egy 8-10 éves szíj már nem olyan rugalmas, mint újkorában, nem véletlen, hogy az autógyártók a kilométerfutás mellett évet is megadnak a szíj élettartamának. Ez egyaránt igaz a hosszbordás- és a vezérműszíjra is: többek között ezért is érdemes megbízható, forgalmas helyről vásárolni, hiszen nem mindegy, hogy a frissen vásárolt szíj 5 éve pihent egy raktárban vagy a közelmúltban gyártották le és adták el neked.  

 800x553_counterfeit_2019_mv-belt_group.jpg

Akárcsak a vezérműszíjból, úgy a hosszbordás szíjból is ajánlott minőségi, az autónkhoz illeszkedő szíjat vásárolni. A Gates kínálatában szinte minden autótípushoz elérhető a megfelelő termék. 

Ez különösen azoknál az autóknál jelent problémát, ahol nagyon hosszú a szíjak megadott élettartama: 7-10 éves csereperiódus esetén egyáltalán nem mindegy, hogy a túltárolt szíjjal már nem bírja ki a következő időszakot, vagy gond nélkül használhatjuk autónk. Apropó élettartam: ha már vásárolsz, figyelj arra, hogy a szíj csomagolása sértetlen legyen, ha ugyanis egy bepróbált darabot próbálnak meg eladni neked, fennáll a veszélye, hogy a szerelés során olajos kézzel fogták meg. Ez pedig károsítja a szíjat, később előfordulhat, hogy az olajos résznél szakad el. 

Bár az elszakadó hosszbordás szíj messze nem csinál akkora kárt, mint a vezérműszíj szakadása, azért így is tud kellemetlenséget okozni: elég csak arra gondolni, ha az éjszaka közepén töltés nélkül kell messziről hazajutni.

 

Erre figyelj, ha vezérműszíj-csere előtt állsz!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr4515509550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efi 2020.03.09. 18:09:17

Nem teljesen világos, hogy ezeket miért nem merev hajtással oldják meg, ha ennyire kritikus a dolog?

Fülig José 2020.03.09. 20:11:41

"hogy az egyszerű „szívóbenzines” autójánál 2-300 ezer forintra rúg a vezérlés cseréje"
ja, meg amikor a tűzfal felőli oldalra sikerült megálmodni a mérnökúrnak a vezérlést...annál csak eggyel jobb, amikor a traktor komplett elejét zárhíddal, hűtőkkel, mifasszal kell lebontani a k.va szíj cseréjéhez... ezt falun simán lopásnak neveznék, autóséknál innováció. kösz, b.meg...

2-More 2020.03.09. 20:26:45

@efi: ohc megoldasnal kicsit bonyolult lenne. Egyenlo draga. Nagyon.

@Fülig José: hatmeg mikor dohc megoldasnal a vezerles meghajtasa hatul, a ket tengely osszekottetese meg kulon megoldassal hatul. Boxernel 2m+ szijhossz, 5 feszitovel, szerelesi utmutato step1: vedd ki a motort.

2-More 2020.03.09. 20:28:21

@2-More: akarom mondani egyik elol, masik hatul.

Killary Fucking Clingon 2020.03.09. 20:36:55

2007 Jeep Patriot 2.0L 4x4 PDTI szakadt vezérműszíj, szerviz, minden csere. Nincs megfelelő teljesítmény. Valaki, valami ötlet?

2-More 2020.03.09. 20:42:40

@Killary Fucking Clingon: kompressziomeres, vesztesegmeres, stb stb. Kerdes amugy is, mit takar az a "minden csere". Meg eleve mi kapott mekkorat.

Killary Fucking Clingon 2020.03.09. 21:28:43

@2-More: hengerfej, szelepek, vezérműtengely az egész shebang, még a jeladó tárcsa is kapott az is ki lett cserélve. az autó szépen indul, szépen jár, van vákuum, mindenhol, de nem indul meg, nincs erő benne, mintha a turbó nem menne, de megy, csak későn kapja az "umpfot", pl 80km/h 5 bol vissza 4 -be padlógáz semmi hatás 6-ból 5-be szinten, nincs nyomaték vagy erő, már minden mérőműszart ráraktak de semmi. Autószerelő nem tudja mi a gyász van, más is konzolra tette másnál sem mutatott hibát. Most várok valami gurura, de nem tudom mit gondoljak. Enyhén idegesítő hogy kb 500eft után sem megy az autó. Biztos valami triviális oka lehet de én civil vagyok, nem értek hozzá.

efi 2020.03.09. 21:32:38

@2-More:
Aha. Én ehhez ideológiailag képzetlen vagyok. Már ott el szoktam akadni, hogy mi a fenének takarják le a motort - meg úgy nagyjából mindent, ami a motorházban van - jó nagy designos, feliratos műanyagburkolatokkal meg -lapokkal ? Hogy tovább tartson időben a szerelés ?

2-More 2020.03.10. 07:50:25

@Killary Fucking Clingon: az, hogy megindul a csiga, meg nem jelenti azt, hogy nyom is annyit, amennyit kell. Illetve, bar irtad h tengely is cseres volt, az amugy belevalo, es helyen is van? Mert ha akar par fokkal (nem foggal, abbol 1 is eleg) odebb van, mar total el tud gyengulni.

@efi: ez messze vezet, zajartalom, a mechanika vedelme, gyalogosvedelem, ezer+1 osszetevo van. Az amit irtatok is, mikor szedd ki a motort 4 gyertya cserehez, az a mernoki leszaromsag, vagy a szandekos kibaszas, de azert a legtobb megoodasnak jol behatarolhato mechanikai, gyarthatosagi, gazdasagi, kornyezetvedelmi, stb oka van.

Fülig José 2020.03.10. 09:05:30

@2-More: ohc? honda vfr rc36 dohc, de fogaskerekes a vezérlése. nem olyan bonyolult ez, mondjuk a hangja okádék.

2-More 2020.03.10. 16:51:53

@Fülig José: mondjuk az egy 750 kobcentis, rovid loketu, v4 motorkerekparmotor, teljesen mas teszta mint ugyanezt reprodukalni automeretekben, teljesen mas terhelesre, elettartamra, karbantarasigenyre volt tervezve. Tudom, a jenkik nyuztak rendormotorkent is, de akkor is mas teszta.