Erre figyelj, hogy ne legyen gond autód akkumulátorával!

2019. 10. 29. 16:54 cartárs

what-can-cause-the-car-battery-to-fail.jpg

Ha nem is villámtempóban, de biztosan közelít a hűvös idő: ilyenkor természetes, hogy feltesszük autónkra a téligumit, és betesszük a jégoldót a csomagtartóba. Van ugyanakkor még pár olyan dolog, amely figyelmet érdemel, ezek közé tartozik az akkumulátor is. Annál is inkább, mert a reggeli készülődésben nem sok bosszantóbb dolog van annál, mint amikor azzal szembesülünk, hogy nem indul az autó, mert lemerült az akkumulátor.

De miért merül le az akkumulátor?

Egyrészt ott a természetes elhasználódás: idővel még a legnagyobb odafigyeléssel használt akkumulátor is tönkremegy. Napjainkban általában 3-5 éves élettartamra tervezik az akkumulátorokat, ezután mindenképp számítanunk kell a cserére. Előfordulhat, hogy tovább bírja, de ezután már nem aztán tényleg nem kell meglepődni azon, ha nem indul az autó. 

3ec7152399f28510a346ff54970ed3dd.jpg

Vannak autók, amelyek előre szólnak, ha már problémás az akkumulátor 

Aztán ott van a használati mód is: a rövid utakon használt autóknál gyakori az akkumulátor korai elhasználódása, hiszen a gyakori indítás nagy terhet jelent az akkumulátornak, a néhány kilométeres utak pedig sok esetben nem elegendők arra, hogy a generátor újra feltöltse az akkumulátort.

c700x420.jpg

Gyakori például, hogy egy riasztó vagy egy frissen beszerelt kütyü után már nem indul az autó, ezért érdemes minden elektromos bekötést szakemberre bízni: találkoztunk már olyannal is, hogy egy szoftverfrissítés elmaradása miatt az újonnan beépített autórádió lemerítette az autót, a tulajdonos pedig nem értette, hogy mi történik, hiszen a rádió látszólag ki van kapcsolva.

Hogyan válasszak új akkumulátort?

Az első és legfontosabb, hogy nézd meg, egyáltalán jelenleg milyen van benne: sokat számít a méret, a kapacitás és az indítóáram mérete. Általánosan elmondható, hogy a népszerűbb autóknál a szakemberek egyből tudják, mi is való az adott gépjárműbe, de ha ritkább típusunk van, nyugodtan mérjük le.

exide_csoport_2.jpg

Figyelj arra, hogy a gyári kapacitásnál kisebbet ne tegyél bele, inkább érdemes egy kicsit nagyobbat venni, főképp ha gyakran használunk nagy fogyasztókat (este közlekedünk, megy az ablak- vagy épp ülésfűtés). Túl nagyra nincs szükség, de ha 45 Ah-s a gyári és 55 Ah-sat teszünk bele, az jó döntés, 70-100 Ah-snak nincs értelme, hiszen a generátor sohasem tölti fel az akkumulátort. Különösen az elektromos kényelmi extrákkal bőségesen felszerelt autóknál célszerű nagy kapacitású akkumulátort választani.

38558_444778006_ie.jpg

Itt jól feltüntették a fontos adatokat így leolvasható az indítóáram (760A) és a kapacitás (70Ah) is.

Fontos az indítóáram mérete is, ez az akkumulátor erejét mutatja meg nekünk: minél nagyobb, annál biztosabban indul járművünk. Itt is érvényes az előbb említett szempont, vagyis nagyobbat lehet, a korábbinál kisebbet viszont nem.

De nem mehetünk el amellett sem, hogy autónkba milyen pólusú akkumulátor való: vásárlás előtt nézzük meg, hogy jobb vagy baloldali pozitívval rendelkezik a jelenlegi akkumulátor, hiszen csak ilyet szerelhetünk be az autóba. A választáskor számít az saru mérete is, különösen ázsiai autóknál találkozhatunk a megszokottól eltérő vastagságú saruméretekkel. Nézzük meg, autónkat milyennel szerelték!

Ahogyan azt már az alkatrész-választásról szóló írásunkban is elmondtuk, érdemes mindig olyan helyről vásárolni, ahol szakértő segítséget kapunk, hiszen csak így lehetünk biztosak abban, hogy a lehető legjobbat kapjuk a pénzünkért. Az akkumulátorok esetén ráadásul különösen figyelni kell arra, hogy ne csak jót, de ténylegesen újat is kapjunk: ha ugyanis az adott üzletben az akkumulátor pusztán „melléktermék” és nem foglalkoznak igazán vele, nagyon könnyen előfordulhat, hogy több éves, túltárolt darabot szerelünk be, amelynek az élettartama elmarad az elvárttól.

Érdemes speciális akkumulátort vásárolni?

Ennek kapcsán már az elején szögezzük le: napjainkban a gondozásmentes akkumulátor nem számít speciálisnak, kizárólag olyat érdemes vásárolni, amivel nem kell foglalkozni. Érdemes azonban áldozni az olyan, „gyorstöltés” funkcióval ellátott akkumulátorokra, amelyek a hagyományos típusoknál gyorsabban veszik fel a töltést, így jobban bírják a városi terhelést is. Ennél érdekesebb a start-stop rendszerű autók témaköre. Ezek ugyanis speciális, a hagyományos akkumulátorok továbbfejlesztéséből született EFB akkumulátort igényelnek. Ezeket elsősorban a városi használatkor jelentkező, részleges töltési állapotú üzemhez alakították ki, ennek köszönhetően háromszor nagyobb feltöltési és kisülési ciklusállóságot viselnek el.  

agm_24f_cutawaybillboard_compressed.jpg

Keresettek még a piacon az AGM (Absorbed Glass Mat, felitatott savas akkumulátor) akkumulátorok is, amelyek négyszeres ciklusállósággal rendelkeznek és ideálisak azokba a gépjárművekbe amelyeket sok, nagy fogyasztójú extrával szereltek fel. Nem ajánlott gyárilag EFB vagy AGM típusú akkumulátorral legyártott autóba hagyományos akkumulátort berakni: a start-stop rendszer ugyanis rövid idő alatt tönkreteszi a nem arra méretezett akkumulátort.

Mivel őrizhető meg/növelhető az akkumulátor élettartama?

Egy mai modern gondozásmentes akkumulátorral mi, felhasználók sokat nem tudunk tenni, legalábbis ami az akkumulátor belsejét illeti. Régen lehetőség volt az akkumulátorban lévő desztillált víz folyadékszintjének az ellenőrzésére és szükség esetén utántöltésére, de a gondozásmentes típusoknál erről már leszoktak a gyártók.

question-problem.jpg

Érdemes az olyan alapvető dolgokra odafigyelni, hogy az akkumulátor legyen megfelelően rögzítve, hogy a gépjármű generátora üzemeljen megfelelően (13,6 és 14.4 volt legyen a töltőfeszültség) és hogy ne játszunk merítőset, azaz lehetőség szerint ne menjünk az autóval 500 méteres útra felkapcsolt fényszórókkal, ülés- és ablakfűtéssel hetente több alkalommal – vagy ha ez elkerülhetetlen, hétvégente induljunk hosszabb útra, hogy feltöltődhessen az akkumulátor.

Érdemes akkumulátortöltőt tartani?

Ha ritkán használod az autód vagy gyakran mész vele rövid távot, érdemes elgondolkodni egy akkumulátortöltőn. Egy ilyen berendezés képes egy éjszaka alatt feltölteni autód akkumulátorát, így a legközelebbi indítás biztosan sikerrel jár.

927009015_slot_1_filename_eyjmbii6ing2ow9vemk2a2pjdc1pve9nt1rpuewilcj3ijpbeyjmbii6indnngducxa2etfmlu9ut01pve9qtcisinmioiixniisinaioiixmcwtmtailcjhijoimcj9xx0_5yuhbt17x85exzpnru0swkalt3ykoqhe5ort-ja7_ys_rev001.jpg

Egy ilyen Yato indítássegítő például amellett, hogy beindítja a kocsit, telefon töltésére is használható. 

Jól jöhet például akkor is, ha hosszú időre elutazol és tartasz tőle, hogy a több hétnyi állás után már nem indul a jármű. Vész esetre jól jöhet egy kis méretű indítássegítő is, amely elegendő energiát biztosít a motor beindítására. Fontos azonban, hogy ezután érdemes hosszabb útra indulni, hogy a generátor megfelelően feltöltse az akkumulátort.

Erre figyelj, hogy ne legyen gond autód akkumulátorával!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr8815263114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na__most__akkor 2019.10.29. 18:29:28

""70-100 Ah-snak nincs értelme, hiszen a generátor sohasem tölti fel az akkumulátort""
Miért is nem?
A töltőáramkörök az akkumulátor FESZÜLTSÉGÉT figyelik, nem pedig a kapacitását. Ólomakkumulátor mindegyik.
Nagyobb kapacitású akkumulátor teljes feltöltése csak tovább tart!

Az más kérdés, hogy a nagyobb kapacitás általában nagyobb méretet is jelent, És egyszerűen nem fér el...

Bambano 2019.10.29. 19:09:28

a lényeg kimaradt: az akksi nagyon súlyosan környezetszennyező. ólom lemezek közé kénsavat öntenek.
ezért javasolt, hogy ne olyan helyen vegyél akksit, ahol az melléktermék, pl. teszkó, hanem spéci akkumulátor kereskedésben, mert ez utóbbiban környezetkímélő módon megoldják a kiszerelt akksi ártalmatlanítását.

igazi hős 2019.10.29. 20:48:47

@na__most__akkor: Pont ezt akartam én is írni. Meg azt, hogy az hogy az hogy az "ólomakkut a kapacitás tizedével szabad tölteni" szabály csak felső korlát. (És némileg elavult.) Ha a gyári 45 Ah-s akkuhoz méretezett elektronika 4,5 A-rel engedi tölteni, az nem jelenti, hogy a 70 Ah-s nem töltődik fel soha, hanem azt, hogy jóval később fog feltöltődni. De az is lehet, hogy az elektronika ugyanaz az 1.0 benzinesben és a 2.0 dízelben és "magától" beáll az akkunak megfelelő paraméterekre. (Mert olcsóbb egy okosat gyártani.) Másrészt a mai elektronikák sokkal okosabban, "bátrabban" töltenek, rövid időre nagyobb töltőáramot is megengednek, amit a nagyobb akku még jobban visel.

igazi hős 2019.10.29. 20:55:41

@Bambano: Tök mindegy, hogy hol veszed az akkut, az számít, hogy hol adod le. A hulladékudvarokban leadott akkut biztonságosan tárolják és ártalmatlanítják, de ha több is van, akkor érdemes pénzért leadni valahol. Nem egy óriási üzlet, egyszer leadtam 2 autó akkut, valamivel többet kaptam mint a benzin ára, de nem sokkal. Ezért azt a 2 aprócska akkut, amit 1-2 évente kicserélek a riasztóban, azt inkább a helyi hulladékudvarban adom le, mert az rendszeresen útba esik.
Persze a szaküzlet kedvesen ingyen átveszi tőled a régi akkut...

igazi hős 2019.10.29. 20:59:57

"Napjainkban általában 3-5 éves élettartamra tervezik az akkumulátorokat" Ez a "tervezett avulás" hülyeség sosem megy ki a divatból? Egy akkunál szélsőségesen változnak a használati körülmények, nehéz lenne olyat tervezni, hogy ennyi vagy annyi idő alatt menjen tönkre.

Bambano 2019.10.29. 23:11:46

@igazi hős: egy rendesen méretezett autóban a 45Ah-s és a 70Ah-s akksi pont ugyanannyi idő alatt töltődik fel, ha a generátor bírja (és miért ne bírná). Nincs benne semmiféle bonyolult elektronika, egyszerűen a kapocsfeszültséget nézi a generátoron a gerjesztést vezérlő áramkör, és annyi árammal gerjeszti a generátort, hogy az akksin a megfelelő töltőáram menjen át.

Akksi: a gond az, hogy aki vesz a teszkóban egy akksit, az nem fog azon agyalni, hogy hol adja le, hanem ottfelejti valahol. Én ezért hordom az autómat rendes akkumulátor kereskedelemre specializált boltba, mert ott megbeszélem, hogy milyen akksit szeretnék (azt, hogy mi való az autóba, látja), beleteszik nekem, és szakszerűen megoldják a régi akksi kezelését.

Mondjuk a cikk szerint a 70-100Ah-s akksinak nincs értelme, még akkor se, amikor az a gyári előírás a kocsiban... egy kis utógondozás ráférne még a posztra.

a másik meg ez a rövidutas mítosz... az összes autóm, ami az elmúlt 20 évben megfordult a kezem alatt, néhány főtengely fordulatra beindult. Tehát nagyságrendileg 1-2 másodpercig terhelte az indítómotor az akksit. Akárhogy is számolom, mire kiérek a parkolóból a kocsival, már visszatöltötte a generátor azt az energiát.

laci_52 2019.10.29. 23:22:14

@igazi hős: Ez a 3-5 év élettartam valóban butaság: nekem általában 6 év után nyiffant ki az akksi, de többektől hallottam, hogy 8-9 évig használták. Nekem persze mindig benzines autóm volt, elképzelhető, hogy dízelben hamarabb megadja magát.

Más: a fényképekből latszik, hogy a cikket az EXIDE szponzorálta. Ezek szerint itt nem tilos a reklám, én is reklámozok egy tuti akkuboltot: Üllői út 572. Korrekt árak, garancia, nagy választék, megbízható minőség!

Bambano 2019.10.29. 23:42:08

@laci_52: nekem is sokáig tartott megtudni, hogy ez a Bárdy autó reklámblogja. szóval nem exide szponzorált cikk lesz ez, hanem Bárdy.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.30. 07:48:56

@igazi hős:

"Ez a "tervezett avulás" hülyeség sosem megy ki a divatból? Egy akkunál szélsőségesen változnak a használati körülmények, nehéz lenne olyat tervezni, hogy ennyi vagy annyi idő alatt menjen tönkre."

Ebből annyi igaz, hogy az autóakkumulátorok egy másféle típus, mint pl. az UPS-ekbe vagy targoncákba valók. A targoncákba, elektromos rokkantkocsikba és más, rendszeresen hosszú időn át (pl. egész nap) használt eszközökbe való akkuk ún. ciklusálló akkumulátorok, amelyeknek a lemezei vastagabbak, azoknál ui. a ciklusállóság a lényeg. Az autóakkuk lemezei vékonyabbak (ez a súly miatt is szükséges), sűrűbben vannak elhelyezve, a lényeg ui. a minél nagyobb indítóáram leadása, ez pedig a felülettel arányos. Csakhogy a vékony lemezek kevésbé stabilak, főleg nagy és gyakori terheléseknél könnyebben deformálódnak, ezért bírják rövidebb ideig.

A vékonyabb lemezek a gyorsabb és hatékonyabb (akár menet közbeni) töltés szempontjából is előnyösek, ui. a vékonyabb rétegnél rövidebb lesz a diffúziós fázis, vagyis amikor a "töltés" a felületről a mélyebb rétegekbe diffundál.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.30. 08:01:55

@igazi hős:

"Meg azt, hogy az hogy az hogy az "ólomakkut a kapacitás tizedével szabad tölteni" szabály csak felső korlát. (És némileg elavult.)"

Nem tudom, mennyire elavult, de annyit tudok, hogy az alacsonyabb töltőáram előnye annyi, hogy kevésbé melegszik az akku, márpedig a hirtelen melegedés a hőtágulás miatt főleg a vékony lemezes autóakkuknál nem feltétlenül jó dolog. A gázfejlődés esélye is kisebb.

Barcaa 2019.11.02. 13:30:56

@Bambano: A mai világban még mindig csak úgy ott felejtik valahol az akksit, miközben szinte bármelyik autósbolt még fizet is érte?