Motoroznék! - hogyan kezdjem?

2019. 08. 28. 16:49 The Test Driver

Motorozni jó. Aki motorozott már életében, az jól tudja, milyen felszabadító, mámorító élményt nyújt. Olyat melyet egyetlen más közlekedési eszközön sem tapasztalhat az ember. Ráadásul a motorozás olyan bonyolult biokémiai folyamatokat indít el az emberi szervezetben, melyek során adrenalin termelődik.

bigstock-human-hand-in-a-motorcycle-rac-60323024.jpg

Arról már nem is beszélve, hogy egy roppant praktikus közlekedési eszközről beszélünk. Ugyanis a városok közlekedési helyzete folyamatosan romlik. Állandó jelenséggé váltak a folyamatos dugók és csúcsforgalomban átjutni a város egyik végéből a másikba valóságos tortúrának számít. Elég csak körbe nézni, hányan próbálnak araszolva eljutni reggelente a munkahelyükre úgy, hogy egyedül ülnek az autójukban. Holott motorral lényegesen egyszerűbben és gyorsabban lehetne ezt megtenni. Ráadásul kevesebbet fogyaszt, mint egy autó. Arról nem is beszélve, hogy nemcsak nem kell hosszú perceket tölteni a parkolóhely vadászattal, de még parkolási díjat sem kell fizetni. Gondoljunk csak bele: Budapesten például a lakók számára kiadott parkolási engedélyekből több van, mint parkolóhelyből.

9wayslearningtoridechangesyourliferidewell.jpegHa nem egy méregdrága sport- vagy túramotorra vágyunk, akkor egy kocsi árának töredékéből felpattanhatunk egy kétkerekűre, ami ráadásul lényegesen dinamikusabb, mint az autó. Természetesen a motor is üzemanyagot fogyaszt, gumit koptat és időnként szervizelést is igényel, de összességében lényegesen kevesebbet kell költeni rá.

Szóval, ha már egyszer eldöntöttük, motorra ülünk, már csak az a kérdés, hogyan is kezdjünk hozzá?

Természetesen az egész a jogosítvány megszerzésével kezdődik. A helyzet akkor a legösszetettebb, ha már tizenévesen a kétkerék az ember vágya. Legálisan, forgalomban motorozni leghamarabb 14 évesen van lehetőség az AM (segédmotoros kerékpár) kategória megszerzésével. Ezzel olyan, maximum 50 köbcentis, két-, három- vagy négykerekű járművet vezethetünk, melynek teljesítménye legfeljebb 4 kW és a végsebessége nem haladja meg a 45 kilométer/órát.

Ezt követi az A1-es (kismotor) kategória, amit 16 évesen lehet megszerezni. Ennek birtokában már 125 köbcentis, maximum 11 kW teljesítményű motort vezethetünk (fontos, hogy a teljesítmény-súly arány nem lehet több 0,1 kW/kilogrammnál). Az A1-es kategóriát úgy is megszerezhetjük, ha már van B-s jogsink. Ez az úgynevezett A1B vagy B125-ös kategória. Ebben az esetben csak egy „gyorstalpaló” képzésen kell részt vennünk. Mindössze 3 óra elméleti és 2 óra gyakorlati oktatásra, és természetesen a sikeres vizsgára van szükségünk, hogy megszerezzük a vezetői engedélyt.

Akárcsak a B-s, úgy A2-es (vagy „A korlátozott”) jogosítvány esetében is 18 év a minimum korhatár. Ennél a kategóriánál már csak a teljesítményt maximalizálják 35 kW-ban, illetve a teljesítmény-súly arány nem lehet több 0,2 kW/kilogrammnál.

point-web.jpgVégezetül pedig az A kategória, ahol már nincs se teljesítmény, se köbcenti korlátozás. Már, ami a vezethető motort illeti. Természetesen itt is van életkori megkötés: minimum 24 évesnek kell hozzá lenni. Ám, ha ez megvan, akkor bármilyen kétkerekűvel furikázhatunk. Bár azt senkinek se ajánljuk, hogy tapasztalat nélkül egyből felpattanjon a legerősebb Kawasaki Ninjára, Honda CBR-re, Suzuki GSX-R-re vagy Ducati Panigaléra. Hiszen éppen az a lényege a fenti kategóriáknak, hogy az ember tapasztalatot szerezzen, elsajátítsa a motorozás csínját-bínját, mindezt fokozatosan, egyre erősebb, egyre komolyabb technikák nyergében.

Természetesen, ha valaki 24 éves kora után egyszer csak úgy érzi, motorozni szeretne, azonnal megcsinálhatja az A-s jogsit, nem kell végig járnia az alsóbb kategóriákat. Ám ez nem azt jelenti, hogy a jogsi megszerzését követően azonnal egy 100 lóerő plusszos gépre kell felpattannia. Ha az ember próbálja józan ésszel csinálni a dolgokat, akkor ebben az esetben is egy kisebb, alacsonyabb teljesítményű motorral kezdi, amíg meg nem szerzi a kellő rutint és tapasztaltot.

181287_142.jpgIgazából, a B-s jogsi esetében sem lenne hülye ötlet tenni egy olyan kikötést, hogy a vezetői engedély megszerzését követő két évben az ember csak maximum 100 lóerős autót vezethet. Ne a forgalomban, éles helyzetben, mások veszélyeztetésével bénázzon egy 200-250-300, vagy még annál is erősebb kocsi volánjánál. Szokja meg, milyen is vezetni, sajátítsa el, hogyan is kell vezetni (hiszen az, hogy valaki megszerzi a jogsit, még nem jelenti azt, hogy ténylegesen tud is vezetni), szerezzen tapasztalatot. Aztán két év elteltével majd jöhet egy komolyabb autó. De természetesen ez csak egy elmélet.

A lényeg viszont, amit nem győzünk hangsúlyozni a fokozatosság és hogy ésszel csinálja az ember.

Ha az elhatározás megszületett, már nincs más dolgunk, mint kiválasztani a számunkra megfelelő kategóriát, aztán keresni egy motoros iskolát, ahol elsajátíthatjuk az alapokat és megszerezhetjük a jogosítványt.

Pusztán tájékoztató jelleggel, nagyjából ilyen árakkal lehet számolni az egyes kategóriák esetében.

Kategória

Életkor

Ár

AM

14

50-65.000 forint

A1

16

80-90.000 forint

A1B / B125

-

40-50.000 forint

A2

18

90-100.000 forint

A2 (meglévő A1-el 2 éven belül)

18

55-60.000 forint

A2 (meglévő A1-el 2 éven túl)

18

60-65.000 forint

A

24

120-140.000 forint

A (meglévő A1-el 2 éven belül)

24

55-60.000 forint

A (meglévő A1-el 2 éven túl)

24

65-70.000 forint

A (meglévő A2-vel 2 éven belül)

24

55-60.000 forint

A (meglévő A2-vel 2 éven túl)

24

60-70.000 forint

 

Viszont ne feledkezzünk meg róla, hogy a jogsi megszerzésének költségein túl még további kiadásokkal is számolnunk kell:

  • megfelelő motoros ruházat,
  • motorvásárlás,
  • a motor átírásának költségei.

Ám ezekkel majd egy következő cikkben foglalkozunk.

Motoroznék! - hogyan kezdjem?

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr10015028174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi25 2019.08.28. 19:04:37

Szuper. Legközelebb, ha lesz még ilyen cikk, legyetek szívesek linkelni egy oldalt, ahonnan le lehet tölteni a váláshoz szükséges űrlapot is.

sunblind 2019.08.28. 19:42:59

Hááát, én már 8 éve csináltam az A-t, inkább akkor volt az 120-140.
Mostanában inkább 200 körül van a legvége, ahogy én hallottam, de lehet, hogy tévedek.
Amire világosan emlékszem, hogy már a tanfolyamon is többen voltak, akik szerint 'legalábbhatszázas' motor kell, mert kisebb nem megy fel az érdi emelkedőn.
Az egyikükkel találkoztam júniusban Kakucson, neki összejött, egy néhány éves GSX-R750 büszke tulajdonosaként körözött, karcmentes Dainese cuccban. Aztán megelőzte egy 14 éves srác, egy utcai gumis, 250-es Duke-kal. Onnantól kevésbé büszkén.

keriarpi 2019.08.28. 19:54:58

@Zsuzsi25: Na ez érdekelne... Fejtsd ki kérlek...

infrablue 2019.08.28. 20:00:06

Nem ide tartozik egy múlt évezred-béli motoros szánalmas vélekedése, de anno MZ 125-el, ketten, sátorral Dubrovnik, majd Zakopane. 11 LE mindössz. Szóval, aki az érdi emelkedőre csak 600ccm környékével mer elmenni....

Mérnork 2019.08.28. 20:07:23

@Zsuzsi25:
Plusz a szervdonornak jelentkezést... ;-)))
40 fölött vagyok és elképedve nézem, ahogy kortársim a kapuzárási pánikjukat kiélendő motorra pattannak, aztán neki a világnak. Ismeretségi körben van ilyen okból özvegyen maradt csajszi...

kirst 2019.08.28. 20:08:08

"Igazából, a B-s jogsi esetében sem lenne hülye ötlet tenni egy olyan kikötést, hogy a vezetői engedély megszerzését követő két évben az ember csak maximum 100 lóerős autót vezethet. "

Szerintem ez jelenleg létezik is. 2 évig meg van határozva a max lóerő (kw) És/vagy a köbcenti? Ha tévednék, bocsánat :)

megvagyhadnagy 2019.08.28. 20:11:24

@keriarpi: Gondolom a férje nem rajong az ötletért. Biztos nem szívesen magyarázná el az árvává vált gyerkőcöknek, hogy anyának ez most "nem adta ki..."

Ad Dio 2019.08.28. 20:21:19

Annyit tennék hozzá, hogy motorozni veszélyesEBB mint autózni. De facto. Ettől még jó, de azért ezt tudni kell. Havonta minimum 2-3 alkalom van, amikor meglegyint a baj szele, pedig többé kevésbé józan motoros vagyok.

Etniez 2019.08.28. 20:46:29

@Mérnork: autóval még senki nem halt meg?

Etniez 2019.08.28. 20:47:24

@megvagyhadnagy: faszság, 18 éve szinte minden nap motoron ülök, feleségem sem özvegy, sőt imád velem jönni.

Zsuzsi25 2019.08.28. 21:10:29

@keriarpi: @Mérnork: @Etniez: Kifejtem: Semmi, csak kozoltem a ferjemmel, hogy legyen szives idoben szolni, ha motort vesz, mert ebben az esetben szeretnék elválni, mivel 1, nem fogom egyedul felnevelni az ikerlányainkat, csak mert neki ilyen önző vágyai vannak. 2, Legyen időm mást találni magam mellé, addig, amig csinos vagyok.
Igen, autoban is meg lehet halni, de miert kell ket vegerol egetni a gyertyat????
Másfelol pedig, teljesen mindegy, hogy ki a hibas egy motorbalesetnél, sérülekenységénél fogva, a motoros huzza a rovidebbet.

szeme közé, laposan! 2019.08.28. 21:25:32

@Zsuzsi25: ami a sérülékenységet illeti, igazad van. Más területen viszont, motorral közlekedni kétszer olyan gyors és harmadannyiba kerül, mint autóval. Valakinek ez számít, ezért ül motorra. Nekik, szerintem, nem kell elválniuk, de a többinek sem kell agyatlanul motorozni. Ez már félsiker.

Mérnork 2019.08.28. 21:32:01

@Zsuzsi25:
Én pont veled értettem egyet, de haggyuk... ;-))))

Kelly és a szexi dög 2019.08.28. 21:38:39

A legfontosabb egy szuper grafikájú replika sisak beszerzése!

shake_ 2019.08.28. 21:45:24

@Mérnork:
Szervdonornak nem kell jelentkezni, az automatikus. (mielőtt motorozni kezdtem, utána néztem.) A tiltásról kell külön nyilatkozni.

Etniez 2019.08.28. 21:47:59

@Zsuzsi25: motorral 7x nagyobb az esélye a balesetnek, mint autóval, ezért kell ésszel csinálni.
Viszont el kell keserítselek, elvált nő két gyerekkel nem a legkelendőbb áru a piacon, de ez egy másik téma, legyen a ti dolgotok. Én eddig 250.000-300.000 km lemotoroztam, sok hasonló barátom van. A rossz statisztika a sok önjelölt Rossi miatt van, akik nem uralják a motort, a motor uralja őket.

komisz_kölök 2019.08.28. 22:04:53

@Etniez: "Ha visszamehetnék időben a baleset időpontjára, azt szeretném, hogy ne előttem akarjon balra kanyarodni. Csak ennyi. Annyira jó életem volt! Piszkosul jól éreztem magam, ebbe kanyarodott bele ez az ember. (…) Azt hiszem, ez a jókedv, ami a nehézségek ellenére bennem van, abból fakad, ahogy már az életről gondolkodom. Az eddigi kilenc műtét teremtett alkalmat arra, hogy az ember átgondolja az életét. Olvasni egy évig nem tudtam az állandó fájdalom miatt, ami minden gondolatomat lekötötte. Töprengtem, tépelődtem. Hetente többször járok rehabilitációs gyógytornára és konditeremben erősítem a huszonegy hónap alatt elsorvadt izmaimat. Nem azért járok edzeni, hogy jobban nézzek ki, azért csinálom, hogy újra teljes erőmmel tudjak dolgozni." Rekasi Karoly

Ha autoval van, mikor kikanyarodik ele a papa, egy csattanas utan kiszall, elküldi az anyjaba, es masnapra elfelejti az egeszet.

Etniez 2019.08.28. 22:07:46

@komisz_kölök: Rékasi nem ötvennel ment, hanem 75-80 körül is, sietősen tolta.

Etniez 2019.08.28. 22:08:46

@Etniez: de természetesen szerencse is kell, kocsiban is meglehet halni, ha nincs szerencséd.

komisz_kölök 2019.08.28. 22:30:14

@Etniez: igen, csak en nem erröl beszelek. Hanem, mennyi bajod lesz, hogy ha 60ra fekezve belerongyolsz egy kanyarodo autoba.

"de természetesen szerencse is kell, kocsiban is meglehet halni, ha nincs szerencséd" pont ilyennel ervelnek a kötel nelkül sziklat maszo arcok, meg a madarruhaban repkedök. Nyilvan a te eleted, nincs közöm, mit csinalsz. Csak vicces volt, hogy felhaborodtak a motorosok, amikor a Geszti ellöte a donoros poent.

GépBalta 2019.08.28. 23:04:55

A KSH adatai szerint tavaly összesen 633 halálos közűti közlekedési baleset történt. Hogy ebből mennyinek volt az elszenvedője motoros, arra nem találtam adatot (biztos van), de ha ezt összehasonlítjuk a szintén KSH statisztikák szerinti 176 070 darabra rúgó motorkerékpár állománnyal, akkor azért le lehet vonni azt a következtetést, hogy még ha sokkal magasabb is az esély arra, hogy motorral szenvedj halálos balesetet, azért még mindig nem akkora, hogy egyből vállóok legyen egy motor. Nyilván ennél sokkal jobb mérőszám lenne egy halálos baleset/megtett kilóméter statisztika, de azt én pont nem találtam.

Kopasz Szuzukis 2019.08.28. 23:17:07

42. éve koptatom az utat kétkerekűekkel. Ötvenessel kezdtem, volt már "haccázashajabúza" is. Érdekes módon necces helyzetem összesen kétszer volt, mindkétszer kisebb köbcentis motorral. Kihajtottak elém. Némi festéklezúzás árán megúsztam.
Aki meg azt mondja, hogy a "haccázas" a minimum kezdőmotor, az sz.rjon sünt, farfekvéssel! A "csörgőkígyóval" (1.szériás Mz-125 TS) 30 kiló csomaggal, benzintyúkkal Magas Tátra keresztül kasul. Később felújított P-20-assal Lengyelo., Bulgária, Görögország többször. Utóbbit autóval is megtettem egyszer. Inkább a motorkerékpár.

komisz_kölök 2019.08.28. 23:33:32

@GépBalta: en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_safety#Accident_rates_and_risks
"Motorcycle rider deaths were nearly 30 times more than drivers of other vehicles"

GépBalta 2019.08.28. 23:46:57

@komisz_kölök: Jó az a harmincszoros érték az arányaiban hiába magas, ha abszolút értékben még mindig nagyon kicsi.

bontottcsirke 2019.08.29. 08:59:20

Jó dolog lenne ez, ha a magyarok nem a LYaszkari Lyános Vezetéstechnikai Tréninget népszerűsítenék, hanem a józan észt.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.08.29. 13:03:58

@komisz_kölök: Ó, azért te se mész a szomszédba egy kis pánikkeltésért ;-) Egy régi jelentés egy olyan országból, ahol nem kötelező a bukósisak. Mer igen. Ajánlanám esetleg a MAIDS riportot, Európából. UK 2007 ez az arány 5 ből 1 volt motoros halott. www.maids-study.eu/pdf/OTS_MAIDS_comparison.pdf 10. oldal. EU15 2004-ben 33:4, azaz 33 halottból 4 volt motoros. Miről beszélünk??

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.08.29. 13:06:33

@Zsuzsi25: Ha a férjed ágyban alszik, remélem már keresed a válóperes ügyvédet. Tudod hányan halnak meg manapság ágyban?? Rohadt veszélyes hely, én mondom.

komisz_kölök 2019.08.29. 13:32:41

@Dworkyll: Akkor ussunk neki megegyszer, együtt. Segitek. Arrol beszelünk, pont, amit a te doksid is allit, ha figyelmesen vegig olvasod: 32,951 halottbol 3,998 motoros vagy annak utasa. Csakhogy ezt nem abszolut ertekben, hanem a megtett utaskilometerek szerint szokas merni. Ha kicsit lejebb lapozol:

"Note thet the KSI rate per 100 million vehicle kilometers is still over 30 times higher for morotcyclists than for car occupants" 12. oldal.

Ja, es ez nyugat Europa. Rendes utakkal, jobb müszaki allapotban levö eszközökkel.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.08.29. 16:24:53

@komisz_kölök: nem győztél meg, hogy miért pont az utaskilométerekkel kéne súlyozni, amikor jellemzően motort rövidebb utakra használunk.

Nézzük például darabszámra: 1000 járműre 3,2 és 3,9 baleset jutott autó és motor viszonylatban. g7.hu/elet/20171219/a-biciklisek-es-az-autosok-kozott-ugyanakkora-a-balesetet-okozok-aranya/

Abba meg még bele sem mentünk, hogy motornak számít egy ötvenes robogó, meg egy szupersport is. Nem meglepő módon az utóbbin elég sokkal többel halnak meg, mint robogón. Senkinek nincs a fejénél stukker, hogy egyből egy ezres szupersporttal nyisson, vagy ha épp az van neki, akkor ész nélkül veressen.

És ezt a klasszikus írást se hagyjuk ki: totalcar.hu/magazin/velemeny/2013/07/10/motorozni_halalos/

Igen, motoron könnyebb látványosan hülyébbnek lenni, mint autóban. Viszont motoron nemigen lehet a telefont babrálni, hamburgert enni, meg más hülyeségeket csinálni.

keriarpi 2019.08.29. 16:55:13

@Zsuzsi25: Nem veszekedésből, de ennél önzőbb kijelentést keveset olvastam... Azt meg sem kérdezem, hogy szerinted hosszú távon mire számíts a férjedtől, ha ilyen korlátokat és szabályokat állítasz neki?! Persze értem az okot, de ne is haragudj, ha magától nincs annyi esze, hogy a felesége és két gyermeke mellett ésszel motorozzon (és ez itt a lényeg az egészből), akkor igazából hozzámenned és két gyereket szülnöd sem kellet volna neki... arról nem beszélve, hogy a cikk nagyjából arról szól, hogy hogyan kezdjen neki valaki ésszel motorozni...

Zsuzsi25 2019.08.29. 20:56:42

@keriarpi: Na előről! Ő hiába motorozik esszel, baszhatja. Serulekenysegenel fogva ő hal meg....nem az eszement autós! És nekem ezzel van a bajom...

keriarpi 2019.08.29. 23:10:26

@Zsuzsi25: Ebben igazad van, csak számomra a "módszered" kérdéses... és sajnos senkit nem lehet mindentől megvédeni...

Zsuzsi25 2019.08.30. 07:34:08

@keriarpi: Nem. De miert is kell ket vegerol egetni? Gyerek mellett? Elfogadta amugy

komisz_kölök 2019.08.30. 08:11:19

@Dworkyll: pedig nem nehez belatni, hogy melyik veszelyesebb. Levezetem. Tegyük fel, hogy a motorosok es az autosok ugyanolyan esellyel szenvednek balesetet. Ugyanolyan esellyel kanyarodnak ki elejük papäk, csusznak ki a sikos uton, stb. Ekkor, ha a ket dolog ugyanolyan veszelyes, akkor azt allitod, hogy az autoban es motoron utazva ugyanakkora serüleseket szenvedsz, ugyanolyan balesetekben. Tehat, ahogy feljebb irtam, ha autoval belemegyek 60al az elem kanyarodo bacsiba, en is 20 metert repülök az autobol, es evekig labadozok, mint Rekasi.

Tehat, ha ezzel nem ertesz egyet, akkor azt allitod, hogy motorral kisebb eselyed van balesetet szenvedni.

P.s.: az elsö link a hozzaszolasodban nem arrol szol, mennyien serülnek, hanem hogy mennyien _okoznak_ balesetet. A diagram cime "A közúti balesetek megoszlása okozóik szerint, 2016"

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.08.30. 09:52:50

@komisz_kölök: Hmmm. Nyilván ceteris paribus egy motoros sérülékenyebb, mint egy autós, mert őt nem védi másfél tonna vas. Ezt nem is vitatom. De az alappremisszáddal vannak szerintem gondok.

1. A "motoros" az egy kurva tág fogalom ám, sokkal sokkal tágabb, mint az autós, mert gyakorlatilag a 2 lóerős mopedtől a 200+ lóerős szupergépekig minden az, de nagyon nem mindegy, hogy ki, hol és hogyan hajtja őket. Pl. halálos _robogós_ balesetet azért nagyon nagyon sokáig kell keresni.

2. Írod "Tegyük fel, hogy a motorosok es az autosok ugyanolyan esellyel szenvednek balesetet". Miért tegyük fel? Ott van a MAIDS statisztika, 1 motoros halottra jut 4 autós az UKban, 9 az EUban. Nyilván azt a 4 és 9 autós halottat nagyon vigasztalja, hogy az az egy szem motoros kevesebbet ment nála.

Ezért mondtam, hogy ezek a statisztikák kurva jók bulvárnak meg pánikkeltésnek, de az igazság a részletekben van. Hogy pl. van olyan, hogy az ötszörös világbajnok Marquez tavaly huszonháromszor (!!) firkált el, és él és virul, pedig kevés volt ebből 200 km/h alatt.

Igen, az esés benne van a motorozásban. És nem, nem kell belehalni meg megnyomorodni. Ésszel kell csinálni, mert ebben a műfajban a jóisten szigorúbban bünteti a hülyeséget.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.08.30. 12:22:07

@Zsuzsi25: Azért pár gondolatot csatolnék a rendkívül átgondolt alapállásodhoz.

1. Nagyvárosban robogózni messze nem olyan veszélyes, mint egy ezres sportmotorral veretni akárhol. (Aki vitatja, vagy akár csak a robogózás ellen érvelne, villantson statisztikát)

2. Ellenben közepes távolságról ingázva is meg lehet vele spórolni napi egy-másfél-két órát, és ugyanennyi közlekedési stresszt. Nem tudom, a férjed milyen gyakran és milyen sűrűn jár a melóhelyre, ezt korrigáld magatokra. És ez, szemben a balesetekkel, nem valószínűség, hanem tény.

3. Ezt az egy-két órát, ami heti öt-tíz, ugye, tölthetné a gyerekeitekkel is, úgynevezett minőségi időtöltéssel, hiszen nem stresszelt annyit és ébren van. Ez éves szinten nettó 350-450 óra, utána kell számolni az egyedi esetnek, de nagyságrendileg nettó ennyi időről beszélünk.

És most ízlelgesd azt a mondatot, hogy a felnőtt gyerekeidnek ezt mondod, hogy "És én elintéztem, hogy évente nettó két héttel kevesebbet láthassátok apátokat, ugye örültök. De cserébe ezt az időt kocsiban/tömegközlekedésen tölthette."

Na milyen érzés? És persze nem kell, hogy az összes minőségi időt a gyerekekkel töltse, tölthetné Veled is, a dugóban araszolás helyett.

És még egy. Ha a férjed alapvetően felelőtlen, akkor autóban is utolérheti a bajt. Ha meg felelős, akkor a motoron is tud vigyázni magára. Ezt Neked kell látni.

komisz_kölök 2019.08.30. 17:08:11

@Dworkyll: "1 motoros halottra jut 4 autós az UKban, 9 az EUban." es hany motor jut egy autora? Es mennyit mennek velük? Ha ezt nem veszed figyelembe, akkor pont azt mondod, hogy a kötel nelküli sziklamaszas nem veszelyesebb, mint kötellel, mert läm, kevesebben halnak meg benne. Ja, hogy ezred annyian csinaljak? AZ ebola nem veszelyesebb, mint a natha, mert kevesebben halnak meg benne? Ja, hogy millioszor kevesebben kapjak el?

"Ezért mondtam, hogy ezek a statisztikák kurva jók bulvárnak meg pánikkeltésnek" pont ilyet adott elö napokban egy ismerösöm a dohanyzassal kapcsolatban. Szerinte is hülyeseg a statisztika. Valamiben meg kell halni, meg hasonlok.

Ertem, hogy neked nem tetszik a megtett utaskilometer, mint meröszam, de akkor mondj egy jobbat. Most nagy tema, hogy az autopilot biztonsagosabb-e mint a soför. Tessek, hogy hasonlitsuk össze öket? Hiszen az autopilottal alig vannak balesetek. Magyarorszagon meg egy sem volt.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.09.01. 17:43:25

@komisz_kölök: Alakulunk, legalább felteszed azokat a kérdéseket, amik túlmutatnak a pánikkeltésen :) Hány motor is jut akkor egy autóra. Meg akkor nézzük már meg azokat a baleseteket, hogy mennyi történik lakott területen belül, mennyi kívül, mekkora sebességgel történtek, mekkora motorokkal. Milyen volt a korfa. Kezdetnek.

Mert bulvározni lehet olyanokkal, hogy a halálos balesetek háromnegyede férfival történik, ergo minden pasi szervdonor, és tessék gyorsan nézegetni azokat a nemváltó műtéteket :) Csak hogy @Zsuzsi25: is érezze a törödést :)

Zsuzsi25 2019.09.01. 19:17:32

@Dworkyll: neki a motor csak élvezeti cikk.(lett volna)
P.S: Informatikus, itthonrol dolgozik....

komisz_kölök 2019.09.02. 07:17:30

Ez a panikkeltes szo nagyon be van akadva neked. Vagy most tanultad, es izlelgeted meg, vagy ez lesz az uj fake news, aki elöbb mondja a masikra az gyöz?

Amugy, ha jol emelkszem, te linkeltel be egy statisztikat, ami szerint motorozni 30szo veszelyesebb, mint autozni. Akkor ki is kelt, milyen pänikot?

"legalább felteszed azokat a kérdéseket, amik túlmutatnak a pánikkeltésen" te meg nem valaszolod meg öket. Legyszi erre koncentralj. Mondj egy jobb modszert, mint az utaskilometer, amivel össze lehet hasonlitani, hogy a motor vagy az auto, veszelyesebb, ha tudsz ilyent.

"Meg akkor nézzük már meg azokat a baleseteket, hogy mennyi történik lakott területen belül, mennyi kívül, mekkora sebességgel történtek, mekkora motorokkal. Milyen volt a korfa. Kezdetnek." tölem, ha talalsz ilyent, akkor azt is bemutathatod. Söt tovabb megyek, mutass olyan adatot, ami szerint barmelyik, altalad felsorolt szempont szerint a motor biztonsagosabb.

Ez nem nekem ment, de had valaszoljam meg, mert szerintem itt van a felreertes, ahol elbeszelünk egymas melett:
"És még egy. Ha a férjed alapvetően felelőtlen, akkor autóban is utolérheti a bajt. Ha meg felelős, akkor a motoron is tud vigyázni magára. Ezt Neked kell látni." Nem arrol van szo, hogy törtenhet-e baj. Arrol beszelünk, hogy ha megtörtenik, mekkora serülest okoz. Ez az amit feljebb irtam Rekasi kapcsan, es ezt nem lätod szeintem. Nem allitom, hogy motorral több baleset törtenik, azt allitom, hogy ha ugyanannyi is törtenik , akkor is sulyosabbak a következmenyei, mintha autoban ülsz. Amyugy a tanulmanyok is csak ennyit allitanak, es ezt jozan esszel be is lehet latni.

"felelőtlen, akkor autóban is utolérheti a baj" ez a resz meg komplett aldozat hibaztatas. A balasetek legnagyobb reszeben van egy felelös/szabalytalankodo, es egy vetlen fel. Vigyazhatsz te akarmennyire, ha veszfekezik elöted valaki, vagy eszebe jut bekanyarodni hirtelen, meg is van a baj. Lehet azzal altatni magad, hogy te mekkora kiraly vagy, veled ez soha nem törtenik meg, de ez eleg gyerekes szemlelet, es ismet csak elertük a dohanyosok/free climberek/madaremberek szintjet. Ök is minden alkalommal ugy indulnak neki, hogy velük nem törtenhet baj.

Amugy, ugye, nem veszel draga bukosisakot, csak ilyen kis jelkepes valamit, mert veled ugysem töertenik soha semmi? A szereles meg rövidnadrag, polo es papucs? A gyerekeidet ugye ugyanolyan gyakran viszed motoron, mint autoban, hiszen nem veszelyesebb? Ezert is latok reggelente annyi motorost, gyerekkel maga mögött. Ja, megsem, senki nem olyan örült. Mi lehet az oka?

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.09.02. 18:22:22

@komisz_kölök: Ha ugyanazt csinálod, ugyanazt mondom rá. Neked ez a 30x szorzó van becsípődve. Én meg nem azt mondom, hogy a motor kevésbé veszélyes, hanem hogy ennek a meglehetősen önkényesen kiválasztott statisztikának az ismételgetése pánikkeltés. Persze nehéz ellene érvelnem, mert ennél részletesebbet nem találtam, de attól ez még nem lesz kevésbé irreleváns annál a kijelentésnél pl., hogy a te analógiádnál maradjak, "hogy betegségben harmincszor gyakrabban halnak meg, mint egészségesen", vagy hogy "hegyre menni tök veszélyes, lám hányan haltak meg idén is a Himaláján, sőt a Magas-Tátrában is". Mert ez a harmincszoros szorzó kurvára uniformizál valamit, ami iszonyatosan szór kockázat-szempontból. Mint ahogy betegségből is meg hegyi túrából is van ezerféle. És a motorozás, bár lehet úgy is csinálni, alapvetően nem extrémsport.

A tudatosság pont ott jön(ne) a képbe, hogy a kockázathoz választunk kockázatkezelési stratégiát.

Hogy visszaadjam a személyeskedést, remélem a te kocsidban vannak bukócsövek, a biztonsági öv hat pontos, és full-face bukó meg tűzálló overall nélkül ugye nem ülsz bele?

Mert én hordtam a gyereket motorral iskolába, főleg amikor kilőtték alóla a villamost, és az nem járt hetekig, nyilván a megfelelő óvintézkedésekkel és kockázatkezelési stratégiákkal, és lám-lám a dolog jól működött.

Nyilván azért élem meg rosszul az attitűdödet, mert rossz irányba vezet. Budapest elég sokkal élhetőbb lenne, ha többen ülnének át két kerékre, és nem kabát és esernyő helyett hordanának autót, és mozgatnának másfél tonna vasat egy ember kedvéért, csak mert "motorozni para". Nem attól válik közlekedhetőbbé (ceteris paribus) egy nagyváros, ha a motorról autókba buzdítjuk a népet, hanem fordítva.

Mert bár lehetsz öngyilkosan balfasz hülye egy motoron, de sok mindent, ami egy átlag autósnak belefér, egyszerűen nem tudsz csinálni: facebookozgatni, SMS-t írni, sminket igazgatni, vagy akár orrot piszkálni. A motorozás kibaszottul a "jelen létről" szól.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2019.09.02. 18:32:49

@Zsuzsi25: Ez sok mindent megmagyaráz :). Ezzel együtt a kijelentésedet még túl mindig kategorikusnak érzem. Látom azt a feltételrendszert, amelynek a mentén még ez sem felelőtlenül kockázatos: lásd pl. a TotalBike24, ahol ötvenes robogókon csapatják teljes versenyfelszerelésben, nem is hal meg senki :) A legtöbben nem meghalni és megnyomorodni akarnak a rekreációs motorozásban, és ehhez azért adottak a feltételek. Támassz észszerűeket. (Én is megkaptam a feleségemtől az enyémeket, amelyeket nyilván elfogadtam és betartok.)

Nem látom viszont a férjed általános hozzáállását a kockázathoz. Ha keresi, akkor értem a Te hozzállásod :) viszont akkor azon gondolkozz el, hogy hogy tudná a "kockázatadagját" megszerezni, mert előbb-utóbb meg fogja. És még mindig jobb, ha veled és egyeztetve, mintha a hátad mögött tenné meg ;-) feltéve persze hogy a hosszútávú kapcsolaton belül gondolkozunk.

Zsuzsi25 2019.09.02. 20:23:05

@Dworkyll: Egy motort nehez eltitkolni. De mobdtam, nem gaz, csak akkor szoljon, es elválunk. Nekem ninc szuksem arra h azon idegeskedjek, h ma hazajon e, es egyedul kell felneveljem a gyerekeket

komisz_kölök 2019.09.03. 07:26:09

@Dworkyll: nem szemelyeskedes volt a celom. Arra akartam ramutatni, hogy te is tudod, hogy motorozni kockazatos, ezert viselsz bukoksisakot, vedöfelszerelest.

Az autom olyan, hogy nem kell aggodnom, esszerü keretek melett a biztonsagomert. Uj, modern, nagyobb, mint 1.5T, es nem sporoltam a biztonsagon a kivalasztasakor. Mivel közlekedni a legveszelyesebb dolog, ami a mai emberrel törtenhet, az a velemenyem, hogy aki ezen sporol, magaval szur ki. Mellesleg, ha en egy honapra kiesek a munkabol valami baleset miatt, több veszteseg er, mint amennyiert a legtöbben Magyarorszagon autot vesznek, igy teljesen esszerü befektetes is. Ezert is volt Rekasinak esszerütlen a motorozas, es mindenki masnak, aki jobban keres, mint amennyit a motor erelativ gyorsasagaval megsporol. Mellekesen az autoban töltött idö nem törvenyszerüen kidobott. Amig Pesten eltem es autozni voltam kenytelen, megtanultam felsö fokon angolul, majd közepszinten nemetül, a napi ketszer fel oras utazas alatt. Ez is nagyon jo befektetesnek bizonyult.

De a legjobban azt szeretem az automban, hogy alig kell hasznalnom, mert ahol elek, ott nem motorra ülnek at az emberek, hanem tömegközlekedesre, ahogy annak lennie is kellene. A ket kerek nekem biciklit jelent, azzal a különbseggel a motorozassal szemben, hogy a napi oda vissza 28 km tekeresböl 27 az autoktol elzart bicikliuton törtenik, 22 konkretan zöldben. Hidd el megprobaltam Pesten is, es pontosan tudom, milyen ott ket kereken autok között közlekedni. Asszem a harmadik eset utan adtam fel, hogy megprobaltak megölni.

Eleget latom Pesten, ahogy a motorosok kenytelenek joval 50 felett (inkabb 70 közeleben) haladni a szar, katyus, töredezett utakon, mert az autok nyomjak öket, hogy tudjam ez nem nekem valo extrem sport.