Az 5 leggyakoribb tévhit a motorolajokról

2019. 08. 16. 18:16 cartárs

oil-change2.jpg

Motorolaj: autónk motorjának őrzője, amelynek kiemelt szerep jut abban, hogy reggel el tudjuk vinni gyermekünket az oviba, vagy este haza tudunk menni a mozizásból. Ha ugyanis nincs olaj, a motor sem megy – legalábbis sokáig biztosan nem. Épp ezért figyelmet érdemel: a motorolajokkal ezért már korábban is foglalkoztunk a Cartárson, ha kiváncsi vagy a legfontosabb érdekességekre, kattints ide. Ebben az írásban az 5 leggyakoribb tévhitet mutatjuk be és eláruljuk, mért nem szabad ezeket komolyan venni:

Használjunk 10W40-et, mert az mindenre jó

Az egyik leggyakoribb tévhit: a mai napig sok esetben az az univerzális tanács, hogy egy 150-200 ezer kilométert futott autóba már nem a gyártó által előírt, például 5W30-as olajat töltsék, hanem a vastagabb 10W40-eset, mert a motor már kopott. Ez azért gond, mert egy modern motor gyakran igen komplex kenési rendszerrel rendelkezik.

oil_change21.jpg

Az apró olajfuratok kialakításakor pedig vékonyabb olajat vettek figyelembe, így egy vastag olajjal könnyen előfordulhat, hogy az autó motorja nem kap megfelelő kenést. Ez pedig azt eredményezheti, hogy a motor kopása felgyorsul, azaz végső soron pontosan azt érjük el vele, amit el akartunk kerülni: a motor elkopását. Az olajválasztáskor minden esetben ragaszkodjunk a gyártó által megadott specifikációkhoz, csak olyan kerüljön autónkba, amely ezeket teljesíti.

Ha egy kis olaj is fogy, az már baj

Fontos leszögezni, hogy az olajfogyasztás teljesen természetes jelenség, nem az ördögtől való. Nyugodtan mondhatjuk, hogy gyakorlatilag minden autónál előfordul kisebb-nagyobb mértékben, a leggyakrabban azonban üzemanyag keveredik a motorolajjal, így az olajszint nem változik. Természetesen előfordulhatnak minimális gyártási eltérések, ezért az autógyártók már régóta megadnak egy olajfogyasztási szintet, amellyel bebiztosítják magukat az esetleges, garanciális ügyintézésekkel szemben.

qs-why-synthetics-header.jpeg

Ez általában 1 liter/1000 kilométer, amely természetesen tényleg sok, de ne gondoljuk azt, hogy a 10 éves, 150 ezer kilométert futott, 1 liter olajat 10 ezer kilométer alatt elfogyasztó autó motorjával feltétlenül nagy gond van és azonnal vastagabb olajra kell áttérnünk. Annál is inkább, mert ha gond van, a vastagabb olaj hosszú távon nem oldja meg a problémát: azt kell megvizsgálni, hogy tömítetlenségi probléma vagy a gyári, lazább illesztések, esetleg a nagyfokú igénybevétel okozza a gondot.

Ha az olaj fekete, azonnal cserélni kell

Ilyet is hallottunk már, nevezetesen, hogy a tulajdonos azért vitte vissza az autóját olajcsere után, mert észrevette, hogy a nívópálcán lévő kenőanyag fekete. Természetesen nem cserélték le neki újra az olajat, hiszen semmi baj nem volt a kenőanyaggal: pusztán annyi történt, hogy az olajban lévő diszpergens adalékok egyszerűen szuszpendálják a különféle szennyeződéseket.

drain.jpg

Ez különösen dízelautóknál megszokott, ott akár néhány kilométer alatt is teljesen természetes, hogy elfeketedik az olaj, de idősebb, benzinmotoros autóknál sem kell azon meglepődni, ha pusztán egy hazaút is elegendő arra, hogy az olaj összegyűjtse a motorban lévő szennyeződéseket és színe elsötétedjen. 

Mindenképpen 10 ezer kilométerenként kell cserélni

Bár a marketing anyagokban a gyártók előszeretettel reklámozzák az 1 vagy 2 éves, illetve 30 ezer kilométeres olajcsere-intervallumot, sokan a meg vannak róla győződve, hogy a motorolaj legfeljebb 10 ezer kilométert bír, ezután mindenképpen cserélni kell. Azt mondhatjuk, hogy ez általános felhasználók esetén igaz, hiszen a gyakori ovijárat, a városban való haladás vagy épp a nagyfokú igénybevétel ténylegesen elhasználja a motorolajat.

718b4cae-d587-4d67-b1a5-64de0883df6d.jpg

Azonban az is éppúgy igaz, hogy azoknál az autóknál, amelyekkel rengeteget vannak úton és a jármű folyamatosan, egyenletesen halad, nem feltétlenül van szükség arra, hogy ilyen hamar olajat cseréljünk. Ilyenkor még az sem feltétlenül őrültség, hogy betartsák a gyári, 30 ezer kilométeres előírást. Ehhez természetesen elengedhetetlen a gyártói előírásoknak megfelelő long-life motorolaj használata és az is, hogy a gépjármű ne igényelje hamarabb a cserét. A modern autók ugyanis figyelik az indítási ciklusokat, illetve a használat módját is, majd ez alapján jelzik, ha eljött az olajcsere ideje. Ha valaki gyakran, rövid utakra megy autójával, hiába a long-life olaj, akár 8-10 ezer kilométer után aktuálissá válhat az olajcsere.

Csak kilométer számít, az eltelt évek már nem

Ez is sokszor előforduló tévhit: minek kell olajat cserélni, hiszen alig mentem vele. Pedig, ahogyan az autó többi része, úgy a kenőanyag is öregszik, ez pedig azt jelenti a benne lévő adalékok már nem feltétlenül képesek ellátni feladatukat.

engine_oil_cap.jpg

Ez nem azt jelenti, hogy ha 12 hónap helyett 13 hónap után cseréljük, akkor már rosszat teszünk, de ha mondjuk hétvégi autónkkal 4 év alatt megyünk 10 ezret, akkor ne gondoljuk, hogy elég 4 évente új olajat beletölteni, a hosszú állás miatt évente ajánlott megejteni az olaj és természetesen az olajszűrő cseréjét.

 

Az 5 leggyakoribb tévhit a motorolajokról

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr3615012038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bh pearl 2019.08.16. 22:08:55

Részben jó az írás.
Azonban ez sokkal komplexebb annál, mintsem 10 mondatban ki lehessen taglalni.
Bátran elindulhatnánk a hitvány 40, 60 as alapolajat, a motorolajgyártásban felhasználó " nagynevű" gyártóktól, akik a szájbarágós marketingel elvarázsolták a pórnépet.
A pórnép meg sötét vakságban él, eß talán sosem lesz arról tudomása, hogy pl. 360 ás alapolajbol is létezik olaj, ami megfelelően van adalekolva, és tenyleg tud 30000 km futasteljesitmenyt.
Csak utána kellene nézni!!!
Szóval komplex téma ez.

bontottcsirke 2019.08.17. 08:47:46

Felőlem mindenki annyi km után cseréli le az olajat amennyi után akarja, én biztos, hogy 8-10 ezrenklnt cserélem, rövid utakra meg elő sem szoktam venni az autót, azért van az embernek lába meg bicó. A márkaszervizek simán beletolják első olajcseénél is a 10w 30-at mondván jó az oda, a zsigába is az kellett, ezért nem szoktam otthagyni és én viszem a cuccot, végignézem. Sok esetben a hordóból öntenek valami olcsó szart bele, ekkor lesznek 120e kilométert futott autók négy olajcserével tejesen szétkoptatva. AZ meg hogy milyen a bázisolaj. Meg kell nézni mit dob fel a kenőanyag választó és olyat kell venni, amit az meg a gépkönyv ír. Nekem 5w30 kell megveszem a Bá"+!!diban a totalt oszt jónapot. Többet nem tehetek az ügy érdekében.

fotyierik 2019.08.17. 09:52:17

@bh pearl: ez jó, engem érdekelne, hogy mit érdemes használni?. Eddig az avesinsembe castrol magneticet használtam, de ha ismersz jobbat már nézem is meg.
Köszönöm.

CCnick 2019.08.17. 20:29:28

@bh pearl: látom nem árulod el a Tényleg Jó Olaj Titkát

CCnick 2019.08.21. 08:45:26

Vannak dolgok amiket soha nem foguk megtudni