Ha unod az átlagost: 5 jó roadster 2 millióig!

2019. 07. 05. 18:32 cartárs

Itt a nyár, ez pedig sok ember számára egy dolgot jelent: le a tetővel! De mit tehetünk akkor, ha még csak „hagyományos” autónk van és egy igazi élményautóba, egy roadsterbe ruháznánk be? Nos, nekik készült mostani írásunk, amelyben 5, legfeljebb 2 millió forintba kerülő roadstert mutatunk be:

mazda-mx5-2000-1024-14.jpg

Toyota MR2 MK3

toyota-mr2-2000-1024-03.jpg

Szegény ember Boxterje: 1999 és 2007 között árulta a Toyota az MR2 (Midship Runaabout 2 seater) középmotoros sportautójának 3. generációját, amely formájával egyértelműen a patinás német autógyártó belépőmodelljét idézi. A szerencse az, hogy nemcsak külsőleg, de az általa nyújtott élményben is megközelíti a Porsche Boxtert. Az ember a földön ül, mögötte zenél a motor, a precíz váltó és a stabil futómű pedig folyamatosan arra sarkall, hogy menjünk még egy kicsit.

No nem autópályán, a vászontetős MR2-esek ugyanis a legtöbb kategóriatárshoz hasonlóan elsősorban alacsonyabb sebességnél jelentenek élményt, magasabb tempónál jelentősen megnövekszik a szélzaj. Erre opció a keménytető, így ha javítanál az autó mindennapi használhatóságát, érdemes erre is spórolni, körülbelül 200 ezer forint a tető ára.

toyota-mr2-2000-1024-1d.jpg

Ez azonban opció, ami sajnos nem, az az, hogy sok esetben a motorra is költeni kell. A 3. generációs MR2-esek a Toyota 1ZZ-FE kódjelű, 1,8 literes benzinmotorjával hagyták el a gyártósort, a 140 lóerős motor pedig -papíron- ideális a könnyű roadsterhez. Azért csak papíron, mert a 2005 nyaráig bizony igen sok probléma adódott velük, amely elsősorban a tervezéskor elkövetett konstrukciós hibáknak köszönhető. 200 ezer kilométeres futásteljesítmény felett gyakorlatilag az összes korabeli MR2-es fogyasztja az olajat, egyre fokozódó mértékben.

Mivel 2 millió forint körül jellemzően 2005 előtti MR2-esek vannak, mindenképp érdeklődj arról, hogy felújították-e, esetleg cserélték-e a motort korábban. A Toyota ugyanis az autók 7 éves koráig garanciában cserélte a blokkot, ha jelentkezett az olajfogyasztás. Érdemes képbe kerülni az autó előéletével kapcsolatban, ha ugyanis a motorfelújítás elmarad és olajfogyasztás folyamatosan növekszik, végül pedig nemcsak a motor, de például a katalizátor is tönkremehet, az pedig gazdasági totálkár.

toyota-mr2-2000-1024-16.jpg

Ezen kívül alapvetően megbízhatóak az MR2-esek, általában csak a felvillanó check-engine lámpa idegeli a tulajdonosokat: ez általában a három lambdaszonda valamelyikének az elöregedésére vezethető vissza. Érdemes ellenőrizni az előkatalizátor membránját is: előfordul, hogy ez leesik, bejut az égéstérbe, ott pedig csúnya dolgokat művel. Semmiség kiszedni vagy cserélni ahhoz képest, amit okozhat. Szerencsére erről a problémáról tudnak az MR2 tulajdonosok, így soknál már orvosolták. Beszéljünk egy kicsit a karosszériáról is: alapvetően nem rozsdaboglyák a 3. generációs MR2-esek, de így is előfordulhat pár pont, amit érdemes megnézni. Kerékjárati ívek, ajtók alja, küszöbök – ezeken a helyeken még sérülésmentes autók esetén is megjelenhet a korrózió.

Fiat Barchetta

fiat-barchetta-2003-1024-01.jpg

Az olasz életérzés, gombokért: ez a Fiat Barchetta, amelyet 1995 és 2005 között vásárolhattunk meg a Fiat szalonjaiban.  Az autógyártásban igen ritka, ami megesett a Barchettával: a kocsit összeszerelő Maggio gyár ugyanis 2002-ben csődbement, ezután 1,5 évig szünetelt a gyártás, míg végül a Fiat egyik saját üzemében folytatták a roadsterek összeszerelését. Az autó az olasz autógyártás egyik legszebb korszakát idézi fel, filigrán karosszériája a mai napig rendkívül jól mutat, ez többek között olyan apró részleteknek köszönhető, mint a 60-as évek olasz sportautóit idéző kilincs.

fiat-barchetta-2003-1024-13.jpg

A kis Fiatot sújtja az olasz-autók híre, így tényleg nagyon olcsón juthatunk egy Barchettához. Szerencsére a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen autó annyira nem rossz, mint ahogyan azt sokan gondolják, ha megfelelően választod ki újdonsült Barchettád, hosszú ideig jó társad lehet.

Kezdésnek elmondható, hogy érdemes 1997 utáni autót választani, az 1995-ös gyártás kezdete után az első két évben több dolgon is javítottak: vastagabb lemezből alakították ki a karosszériát, tartósabb anyagból készül a vászontető, illetve erősítettek a tető tömítésén is.

Ettől függetlenül mindig figyelni kell a tetőre: be tudja csípni a tetőt a mechanika, vagyis idővel a tető anyaga kilyukad és az autó beázik. De beázhat akkor is, ha nem figyelsz oda eléggé: a mechanika ugyanis igen könnyen mozgatható és sok esetben előfordul, hogy a tulajdonosok nem zárják le megfelelően, ilyenkor víz juthat az utastérbe.

fiat-barchetta-2003-1024-11.jpg

A manapság nem ritka, 40 fokos hőmérsékletben arra sem árt figyelni, hogy a tetőben lévő, a hátsó üveget helyettesítő műanyag idővel elöregszik, így amikor a forró napon hagyott autónál lenyitod a tetőt, eltörhet. Nem is az alkatrész maga a drága, hanem beszerezni nehéz a Barchetta speciális cuccait, így inkább figyelj oda, mintsem, hogy problémákba ütközz.

Azért olasz autóról lévén szó, nem szabad meglepődni apróbb elektronikai hibákon, véletlenszerűen nem működő lámpák, kapcsolók könnyen előfordulhatnak, de ezek inkább csak bosszúságot, semmint komoly problémát okoznak.  Motorikusan és a váltóval nincsenek komoly gondok, de mivel olasz-élményautóról van szó, nagyon könnyű belefutni egy elhanyagolt, orrán-száján olajat köpő darabba. Gyakran ugyanis előfordul, hogy a dolce-vita és a karbantartás nem jár együtt.

Mazda MX5 NB

mazda-mx5-2000-1024-08.jpg

Az MX5 neve napjainkra összeforrt a megfizethető árú roadseterezéssel, gyakorlatilag egyetlen összehasonlító cikkből sem lehet kihagyni a típust. 2 millió forintért alapvetően két generációból választhatunk: az első generációs NA és a második generációs NB kerülhet fel a listánkra. Bár vannak olyan dolgok, amik egyértelműen az NA mellett szólnak (kevésbé rozsdásodik, a bukólámpa pedig elképesztően stílusos), az autók kora miatt már esélyesebb szebb állapotút találni az utódokból.

Ezek közül a hazai kínálat többségét az 1.6-os motorok adják, a 110 lóerős 1.6-os megfelelően mozgatja az autót, de kétségtelenül nagyobb élmény a 140, majd 146 lovas 1.8-as használata. Jó hír, hogy alapvetően mindkét motor megbízható, borsos költségekre legfeljebb az elhasznált daraboknál kell számítani.

mazda-mx5-2000-1024-1a.jpg

De a motorokon túl azért így is van mire figyelni: sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy az MX5 NB-k lényegesen jobban rozsdásodnak elődüknél, a legkritikusabb hely az első nyúlvány, így emelés nélkül eszedbe ne jusson ilyen autót venni! De rozsdásodhat a küszöbök vége és a sárvédőív is, illetve a frissítés utáni autóknál az ajtók alja is.

Ezen kívül előfordulhat, hogy beázik a csomagtér is az elöregedő gumikérder miatt. Apropó gumi, a tetők szélén lévő gumikéder is elfáradhat, a nézelődés során feltétlenül lesd meg, hogy a lábtérben lévő kárpit vizes-e. Ha igen, esélyes, hogy valahol beázik a tető.

mazda-mx5-2000-1024-0a.jpg

Motorikusan szerencsére olyan elképesztően költséges dolgokat nem tartogatnak az MX5-ösök, de a vezérműtengely jeladó hibája azért okozhat kellemetlen perceket. 1.6-osoknál előfordul még, hogy hengerfejtömítésnél folyik az olaj, ahogyan szelepfedéltömítés-elfáradásra is panaszkodnak a tulajdonosok. Ez utóbbi mondjuk inkább a járművek korára tudható be.

Érdemes a próbaút során végig kapcsolni a váltó fokozatait, ugyanis az NB-k esetén az 5 fokozatú váltóknál 5. fokozat szinkrongyűrűje feladhatja a harcot. Bár a felújítás nem vészes összeg, alkudni minimum kötelező miatta. Érdemes kipróbálni az elektromos ablakokat is, sok tulajdonos panaszkodik ugyanis arra, hogy idővel a szerkezet lelassul. Ezt a kenőanyag elfáradása okozza, javítása egyszerű, hiszen szét kell szedni és bekenni.

BMW Z3

bmw-z3-1996-1024-01.jpg

Sokan csak a Bond-autóként emlegetik a Z3-at, hiszen az autó első szerepét a filmvásznon az 1996-os James Bond filmben, az Aranyszemben kapta. Akárcsak Bond, úgy a Z3-as is rendkívül menő volt, megjelenése után rengetegen vásárolták meg a típust, mára pedig igazi klasszikussá érett a 90-es évek bajor roadstere. Ne is beszéljünk a mára szintén igen elismert, shooting brake stílusban készült  coupé kivitelről, amely legendás az autórajongók körében.  Alapvetően elmondható, hogy a Z3 olyan, mint a jó bor, idővel tökéletesítették, magyarul ha egy mód van rá, inkább 1997 utánit válassz, az első években ugyanis több minőségi probléma is adódott, de a legjobb, ha egy 2000 utáni, modellfrissített darabot állítasz be a garázsodba.

b265067e03ab2b0857137c4886318e72.jpg

A BMW E36 technikájára épülő roadster legtöbb elérhető példányában egy alap, 4 hengeres (1.8-as M43-as vagy az 1.9-es M44 ) foglal helyet. A legkisebb, 115 majd 118 lóerős motorokkal inkább stílusos utazóautó, mintsem élvezetes roadster a járgány, a típus kedvelői inkább a sportos külsőhöz jobban illeszkedő hathengereseket ajánlják. Ezekkel úgy is megy, ahogy kinéz. Fontos tudni, hogy a motorok más BMW-kből jönnek, így az alkatrészellátás megoldott, inkább a típusspecifikus dolgok meghibásodása az, amely sokba kerülhet.

Ezek közé tartozik a tető, amely nemcsak kompletten igen drága, de egyes alkatrészei is borsos árúak újonnan, így érdemes alaposan kipróbálni az autót. Ne felejts el beázás után nézelődni, sajnos sok Z3-asnál előfordul, hogy bejut a víz az utastérbe. Ehhez nem kell feltétlenül napokig áztatni, egy kis eső is gondot okozhat, ha már nem szigetel megfelelően a tető. Sajnos az elérhető keménytető sem feltétlenül megoldás, azoknál is előfordul – főleg, hogy egyre öregebbek ezek az autók- szigetelési probléma. Fel kell arra készülni, hogy a beltér nem bírja olyan jól a használatot, az újonnan gyönyörű bőrbelső mára sok esetben kirepedezett, felújítást igényel.

bmw-z3-1996-1024-05.jpg

Érdekesség, hogy gyakran előforduló hiba a Z3-asoknál, hogy egyszercsak kívülről nem nyitható valamelyik ajtó. Ez általában pusztán kenési probléma, a zárszerkezetet bezsírozva újra minden helyreáll, nem kell egyből kilincset cserélni. Gond lehet az elektromos ablakokkal is, ha azt tapasztalod, hogy a szerkezet nagyon lassan mozog, úgy tudhatod, hogy itt az idő az ablakemelő szerkezet két darab csúszkájának cseréjére.

Mercedes SLK R170

mercedes-benz-slk200_kompressor-2000-1024-01.jpg

Sportlich, Leicht und Kurz: Sportos, könnyű és rövid. Ezt jelenti az SLK, amely a Mercedes 1996-ban bemutatott roadsterének neve. Az R170 kódjelű típus használtan hazánkban is igen nagy népszerűségnek örvend, ez többek között köszönhető a márka imázsának, a sok elérhető példánynak és persze annak is, hogy a maga nemében ez a kocsi igen jól sikerült.

Használtan azért persze van mire figyelni: akárcsak a korszak többi Mercedese, sajnos az SLK is tud rohadni, úgyhogy mindenképpen emeltesd fel az autót egy szakszervizben, hogy kiderüljön, mi a helyzet a korrózióval. A tetőt is érdemes próbára tenni: bár a keménytető javításával több cég is foglalkozik itthon, egy javítás ára sok esetben igen borsos lehet, így ne egyszer nyisd csak le a tetőt, a próba során többször tedd próbára, hogy működik a mechanika.  Ha gond van, az általában a felső munkahenger miatt van, ennek a szivárgása gyakran előfordul.

mercedes-benz-slk200_kompressor-2000-1024-20.jpg

Sajnos a beltér csúnyán öregszik, a leggyakoribb hiba, hogy a műszerfalról elkezd hámlani a festék. Ha már kinyitottad az ajtót, figyelj arra, hogy mi történik ekkor: gyakori, hogy beázik a központi zár modulja, ilyenkor vagy egyáltalán nem működik a központizár, vagy például a beltér világítást nem kapcsolja fel.

Ajánlott érdeklődni arról, hogy mi a helyzet a K40 relével: a túlfeszültség-védelemért felelős relé meghibásodásakor, az alkatrészek nem kapnak megfelelő feszültséget, magyarul nem indul az autó (mert például nem kap áramot az üzemanyag-pumpa), vagy egyenletlen lesz az alapjárat, esetleg gyorsításkor rángat a kocsi.

mercedes-benz-slk200_kompressor-2000-1024-17.jpg

Motorok tekintetében olyan nagyon nem lehet mellé lőni, már a négyhengeresek is megbízhatók és jókat lehet autózni velük, de az igazi élményt természetesen a V6-os nyújtja, mind a dinamika, mind pedig a hang tekintetében. Érdemes azt tudni, hogy a gyár a 2000-es modellfrissítés során lecserélte a váltót, az 5 fokozatút egy 6-os váltotta fel.

Az automata váltó végig 5 fokozatú volt, amely a klasszikus mercedeses erényeket hozza: megbízható és komfortos, tehát aki sportosan vezet, inkább döntsön a kézi mellett. Ha te a kényelmet tartod szem előtt, figyelj arra, hogy a kiszemelt SLK váltójában megfelelő időközönként elvégezték-e az olajcserét, arra ugyanis kényes az egység.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani 

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál! 

Esetleg más kategóriában keresgélsz? 

Le a tetővel: 5 keménytetős kabrió 1,5 millió forintig

5 kabrió a nyárra: a legjobb darabok 1 millió alatt!

 

Ha unod az átlagost: 5 jó roadster 2 millióig!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr2414927820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.