A legikonikusabb motorkerékpárok – 1. rész

2019. 07. 03. 16:25 The Test Driver

A motorozás több mint egy egyszerű közlekedési eszköz. Ezt az életérzést csak az értheti igazán, aki már kipróbálta, milyen kétkeréken döngetni az utakon. Akár lámpától lámpáig gyorsulva, tiltáson húzva a gázt (senkinek sem ajánljuk), akár kényelmes tempóban elmotorozva a naplementébe. A lényeg ugyanaz. Szabadon, mindentől és mindenkitől függetlenül falni a kilométereket. Hogy ezt egy vadiúj GSX-R 1000-es, egy háború előtti BMW, vagy a nagypapádtól örökölt Pannónia nyergében teszed, az már részletkérdés.

classic-motorcycle-gear.jpg

Következő sorozatunkban összeszedtük a történelem – szerintünk – legikonikusabb motorjait.

Ez vár majd ránk:

  1. sztenderd, naked és roadster
  2. robogók és mopedek
  3. cafe racerek
  4. klasszikusok
  5. krúzerek
  6. sportmotorok
  7. szuperbike-ok

 

Sztenderd, naked és roadster motorkerékpárok

A kevesebb gyakran több

 

Honda CB77 (1961-1968)

lv18-t292-4-1515171896502_2x.jpgA CB77-re, vagy a Superhawkra, úgy tekintenek, mint a Honda első sportmotorjára. A CB77-es 305 köbcentis, soros kéthengeres motorja simán elforgott 9000-ig és könnyedén röpítette a motorost akár 160 kilométer/órával is, amire akkoriban csak a jóval nagyobb lökettérfogatú brit vasak voltak képesek. Ám mégis a megbízhatóság volt az a tényező, ami megalapozta a japán gyártó hírnevét a nyugati világban. A CB77 váza csővázas acélszerkezetből készült, míg a blokk teherhordó elemként a váz részét képezte. Ennek köszönhetően a japán mérnököknek értékes kilókat sikerült megspórolni, ami még mozgékonyabbá és még kezelhetőbbé tette a gépet.

Triumph Bonneville (1959–1983, 1985–1988, 2001–)

6000000001.jpgAz igazi ikonokat nem lehet elpusztítani. A Triumph háromszor is kénytelen volt felhagyni a motorkerékpárok gyártásával (a Bonneville esetében csak kétszer tartottak szünetet), ám a legendás Triumph és Bonneville neveknek a mai napig sikerült fennmaradniuk és népszerűbbek, mint valaha. Függetlenül attól, hogy az adott motort a Triumph Engineering, a Norton Villiers Triton, vagy a Devon Bonnie gyártotta, esetleg egy új modell, ami már Hinckley-ben készült, a Bonneville minden szemszögből csodálatosan néz ki és árasztja magából a klasszikus, stílusos lazaságot. Bár az évek során az eredeti 650 köbcentis sorkettes 685 köbcentire hízott, a karburátorok helyét pedig injektor vette át, ám a motor sziluettje éppoly változatlan, mint a vágy, hogy egy Bonneville nyergébe pattanjunk, ahogy tette azt Marlon Brando, James Dean vagy Steve McQueen is.

Honda CB750 (1969–2003, 2007)

honda-cb750-ko-1970-1.jpgA Honda 1969-ben mutatta be a nagyközönségnek a keresztben beépített, sornégyes erőforrást. A CB750 alapjaiban forgatta fel az addigi erőviszonyokat és sokan úgy tartják, hogy ez a modell volt az első igazi szuperbike. Pedig lényegében nem volt más, mint Soichiro Honda olthatatlan vágyának a megtestesülése, hogy betörjön az amerikai piacra. A vásárlók elképesztő teljesítményt kaptak a pénzükért, hiszen a CB750 simán és kényelmesen vitte a 190 kilométer/órás tempót, köszönhetően a versenypályákon is bizonyított sornégyes erőforrásnak. Az első tárcsafék szintén egy olyan újítás volt, ami forradalmasította a motorkerékpárok piacát. Az önindító, a vészleállító, a felül fekvő vezérműtengely (OHC) és az egyszerű karbantarthatóság pedig már csak hab volt a tortán.  

Kawasaki Z1 (1972–1975)

kawasaki-z1.jpgA gyáron belül csak „T103”-as projektként, vagy „New York Steak”-ként emlegetett Z1-es a Kawasaki válasza volt a Honda CB750-esére. Csak nagyobb és gyorsabb kivitelben. Valójában, mikor a Honda bemutatta a legendás CB-t, a Kawasakinak már majdnem teljesen készen volt a saját 750-es motorja. Szóval kukába dobták a projektet és nyílt teljesítményháborút hirdettek. Mikor végül 1972-ben bemutatták, a 903 köbcentis Kawa számított a legerősebb japán négyhengeresnek. A 82 lóerős erőforrás 210 kilométer/órás végsebességgel is képes volt repíteni a 250 kilós gépet. Nem véletlenül nyerte el zsinórban négyszer is a Motorcycle News által odaítélt nívós „Machine of the Year” díjat.

Harley-Davidson XR750 (1970–1985)

harley-davidson-xr750-1.jpgA Harley az amerikai dirt-track bajnokságban hosszú éveken keresztül egyeduralkodónak számított a ’60-as években. Ám az AMA (American Motorcyclist Association) 1969-ben bejelentett szabálymódosítása (melynek célja az esélyek kiegyenlítése lett volna) azt jelentette, hogy a Harley versenyrészlegének az alapjaitól újra kellett gondolniuk az addigi motorépítési filozófiájukat, hogy meg tudjanak felelni az 1970-től életbe lépő új előírásoknak. Alig több mint egy év alatt a nulláról hozták össze azt a motort, mely a mai napig az AMA történetének legsikeresebb kétkerekűjének számít. Pedig a rossznyelvek szerint Az XR750 megépítésekor csak a műhelyben található leselejtezett alkatrészeket dobálták egy kupacba.

Kawasaki Triple (1968–1980)

kawasaki_500_mach_iii_h1.jpgA Kawasaki Triple szériája az elképesztő erő-tömeg arányáról vált ismertté. És hírhedté is. Ugyanis a nyomatékos, háromhengeres motor mindenáron egykeréken szeretett volna gurulni és művészetnek számított úgy elindulni vele, hogy mind a két kerék folyamatosan érintkezzen az aszfalttal. A vezethetőségi problémáknak köszönhetően hamar kiérdemelte a „Widowmaker”, azaz „Özvegycsináló” gúnynevet. Ám ennek ellenére (vagy éppen ezért) elképesztően népszerűek voltak a 250, 350, 400, 500 és 750 köbcentis erőforrással is megvásárolható Kawasakik. Manapság pedig, ha sikerül találni egy eladásra kínált példányt, nagyon mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ha szeretnénk megszerezni.

A legikonikusabb motorkerékpárok – 1. rész

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr4314924154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baowah · http://baowah.blog.hu 2019.07.03. 19:38:29

"Az első tárcsafék szintén egy olyan újítás volt, ami forradalmasította a motorkerékpárok piacát." - még a cseh Jawa is hamarabb tett tárcsaféket bizonyos gépeire, mint a Honda. Szériában pedig a Lambretta és az MV Agusta is bőven megelőzte ebben a Hondát. Felejtsük már el azt a hülyeséget, hogy a CB750-é az első tárcsafék (motorokon)...

Fülig José 2019.07.03. 20:26:01

hát ízlésről ugye nem vitatkozunk, de: hamár legikonikusabb (hínnyedeszép szó) egy laverda jota 1000, mv agusta 750 sa, norton commander (az a reménytelen wankel kula), vagy egy yama rd 500, ( hogy Schwantz rgv 500 gammáját ne is említsem, ami szintén megvehető volt, mongyjuk kellett hozzá hogy olajsejk legyél...), egy cbx 1000 ( hamár honda, legyen 6 henger soros..), később egy cagiva elephant 900, nameg az első 900 rr (eccsém, '92 se tegnap volt...) aaaz igen. de ez a fosom cb...pláne ez a hörly vicc, bazz. persze 1.8 rudi a király, az volt és az is leszen míg aszfalt az aszfalt... ;-)

eweres 2019.07.03. 21:11:50

A Harley-Davidson XR750 hol hagyta a fékeit ???

habodo 2019.07.04. 07:27:38

@baowah: én több helyen a CB750-est olvastam, mint első utcai nagymotort, ahol először alkalmaztak féktárcsát. Ha hozol forrást, elhiszem neked, hogy mégsem a Honda volt az első.

horex · http://horex.uw.hu/ 2019.07.04. 13:11:50

Jóbarátom szerint, aki akkoriban Ny-Németben élt, a CB750 Four-ra mondták hogy özvegycsináló
A fiatal és középkorú "srácok" a BMW vagy valamely angol "lassú" gépek után ráültek erre és ugyanúgy húzták neki mint a korábbiaknak
És tegyük a név/tipus után a Four szót is, mert igy teljes a neve