Amikor a logó teszi az autót: 5 modell álruhában

2019. 05. 08. 16:12 cartárs

Badge engineering: így nevezik angolul azokat az autókat, amelyek mögött nem valós fejlesztés, hanem pusztán egy átlogózás vagy legfeljebb  minimális esztétikai módosítás áll. Ilyen „fejlesztésekről” szerte a világban mutathatunk példákat. Most 5 olyat szedtünk össze, amelyek olyan autókra épülnek, amik itthon is megtalálhatók, így te is meglepődhetsz azon, bolygónk egyes pontjain milyen márkanév alatt árulták az országukban is látott autócsodákat.

subaru_traviq-s-package-2001-04_r11.jpg

Subaru Traviq

1999-ben, röviddel azután, hogy a Nissan összebútorozott a Renault-val, a japán vállalat eladta a Subaruban lévő 20,1%-os részesedését a General Motorosnak. Ez több érdekes típus létrejöttét eredményezte, akár a General Motors, akár a Subaru oldalán. Most a Subaru kínálatából mutatunk be egy különlegességet, amely nem más, mint a Subaru Traviq. 

11_subarutaviq2003my.jpg

Nem, nem csal a szemetek, ez az autó megegyezik az Opel Zafira A-val, gyakorlatilag annak jobbkormányos verziója. Maga a típus 2001-ben jelent meg, a "hagyományos" Zafirákkal ellentétben pedig nem a GM európai gyáraiban, hanem az amerikai óriásvállalat thaiföldi üzemében készült. Ennek azért van jelentősége, mert az autó akkoriban már kapható volt Japánban, a Yanese nevű importőr forgalmazta a jobbkormányos, németországi gyártású Opel Zafirát.

13487_0.jpeg

A frissen érkező Subaru tehát ennél kedvezőbb áron került piacra, így ez már eleve okozott egy kis feszültséget, hiszen a GM végső soron egy másik partnerébe rúgott bele a Subaru érkezésével. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy kezdetben csak egyféle, 2,2 literes motorral volt kapható a Traviq, ami a japán szabályozásokat ismerve önmagában sem teljesen érthető, hiszen a Zafira elérhetőbb volt több, kisebb löktérfogatú motorral is. 2003-ban végül már az 1,8 literes motort is elérhetővé tették, de a típus így sem váltotta be a hozzáfűzött reményeket.

13_subarutaviq2003my.jpg

Nem kis részben ez annak is köszönhető, hogy a japán vásárlók hiányolták a Subaru boxermotorok jellegzetes hangját és az összkerékhajtást is. Arról nem is beszélve, hogy a thaiföldi gyártás miatt minőségi problémák is előfordultak a típusnál. A Traviq végül 2004-ig húzta, 2005-ben a maradék készleteket is eladták.

Nissan Terrano

Ha valakinek ma, Magyarországon azt mondjuk, Nissan Terrano, esélyes, hogy a japán autógyártó terepjárójának 2. generációjára gondol, ebből ugyanis még most is szép számmal futnak hazánk útjain.

2019-nissan-terrano-review-696x392.jpg

A típus 2003-as kifutása óta Európában nem viseli autó a Terrano  nevet, de ez nem jelenti azt, hogy máshol ne bukkant volna fel. Indiában, Oroszországban és néhány ázsiai országban ez most egyet jelent a Dacia Duster 1. generációjának átalakított verziójával.

2019-nissan-terrano-interior.jpeg

Ahogyan listánk más tagjai, ez a Nissan is leginkább a felszínen tér el román testvérétől: az orrát  és a hátát a Nissan jelenlegi márkaarculatához igazították illetve kicsit javítottak a műszerfal kialakításán és a felhasznált anyagok minőségén. Érdekesség, hogy a Renault a saját neve alatt is forgalmazza a típust például Oroszországban, így ott jelenleg egyszerre két szalonban is találkozhatunk az autóval.

Volkswagen Routan

Nálunk leginkább Lancia Voyagerként ismerik, de az Egyesült Államokban Chrysler Town&Country néven futott be óriási karriert az FCA óriás-egyterűje. A típus kvalitásai a Volkswagen vezetésének tetszését is elnyerték, ezért a német vállalat úgy döntött, hogy nem fejleszt önálló modellt, egyszerűen kiadják a Chrysler típusát saját márkanév alatt.

718rmf8ddxl.jpg

Így született meg az akár az elírt-nevű Tourannak is nevezhető Routan. Annyi változás azért történt, hogy az orr- és hátrészt hozzáigazították a korabeli Volkswagen arculathoz, így első látásra sokaknak fel sem tűnik a turpisság. Belül persze már kiderül, hogy ez nem igazi Volkswagen, hiszen a műszerfal egy az egyben a Chryslerből érkezik, ahogy a  3,8 literes, 197 lóerős és a 4 literes, 253 lóerős V6-os benzinmotorok is.

028413_2012_volkswagen_routan.jpg

Érdekesség, hogy a Chrylser nem engedélyezte a speciális, teljesen a padlóban eltüntethető hátsó üléssorok beépítését, így a Routanok hagyományos ülésekkel kerültek piacra. A típus végül alig 4 évig húzta, karrierje pedig nemhogy sikerként, de inkább bukásként fogható fel. 2012-ben a Volkswagen leállította a gyártását, a rengeteg megmaradt autó végül többségében autókölcsönzőknél kötött ki.

Saab 9-2X

A Saab 9-2X vagy ahogyan a legtöbben nevezik, a Saabaru a 2. generációs Impreza Saabosításából született meg. A modell kizárólag az Észak-Amerikai piacon volt kapható, sok munkát pedig nem öltek bele a készítői.

saab-9-2x-527_17.jpg

Amellett, hogy saabos orr-részt, új hátsó csomagtérajtót és lökhárítót illetve hátsó lámpákat kapott a típus, bent leginkább csak a kormányon lévő logó emlékeztet arra, hogy itt bizony nem egy Subaruban, hanem egy másik S-betűs autóban, egy Saab-ban ülünk. A “saabságot” a plusz zajszigetelés igyekezett még jelezni, illetve az is, hogy a Subarutól eltérően az elöl ülők biztonságát aktív fejtámlák szolgálták.

saab9-2x-527_3.jpg

Módosítottak még a futóművön és a kormányzáson is, hogy egy picit komfortosabb legyen a jármű, de így sem beszélhetünk túl komoly fejlesztésről, gyakorlatilag egy átlagos gyártó egy egyszerű faceliftbe több energiát öl. A Saabaru mégsem ezért tűnt el a piacról: a GM 2006-ra végleg megszabadult a Subarus részvényeitől, így nem volt már értelme palettán tartani a modellt.

Pontiac G3

Fiero, Trans Am, GTO: ha ezeket a típusneveket említjük, mindenkinek egy dögös Pontiac ugrik be. Nos, bár a márkának voltak kiemelkedő modelljei, a General Motors vitatható üzletpolitikája őket sem kerülhette el: néhány évvel a világ legrondább autójának titulált Pontiac Aztek után a GM boszorkánykonyhájában megszületett a döntés: a márkának nem másra, mint egy dél-koreai kisautóra van szüksége!

70839.jpg

Fogták is a nálunk Daewoo Kalosként majd Chevrolet Aveoként ismert típust, lecserélték az első lökhárítót és kész is volt a Pontiac G3.  Mindezt úgy, hogy akkorra már több éve árulták Chevrolet-ként és Suzukiként a típust Észak-Amerikában vagyis úgy kellett a modell a Pontiac-nak, mint egy falat kenyér.

90pogij1.jpg

Az egyébként igencsak felejthető Pontiac modell különlegességet nemcsak az adja, hogy egy újabb bőrt akartak lehúzni szerencsétlen Kalosról, de az is, hogy ez volt az utoljára bemutatott autó a márkától. 2009. tavaszától árulták, a márka megszüntetése miatt 2009. decemberében állították le a gyártását, az utolsó darabokat pedig 2010-ben adták el.  

 

Amikor a logó teszi az autót: 5 modell álruhában

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr7814814848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

munkanélküli informatikus 2019.05.08. 18:40:55

Suziki Ignis = Subaru Justy 2003-2006

Fülig José 2019.05.08. 18:54:45

opel trafic vivaro primastsr nissan renault....ott sztem csak a hűtőrács közepét cserélték meg a légzsák beszállítónak szóltak, hogy csináljon opeleses meg rönósos meg totojás zsákot azt csá...mondjuk legalább mindhárom traktor egyformàn egy hulladék.

mikerbiker 2019.05.08. 19:11:15

@munkanélküli informatikus: 2007-2015 ig Justy= Toyota Passo= Daihatsu Sirion pölö... a korábbi évjáratokat nemtom.

Amúgy sorolni lehetne reggelig a tipusokat, Fiat Ducato= Jumper= Boxer . A fiat-citroen-peugeot kisteherautók szinte mind ugyanazok már vagy 40 éve.
De az opel-pontiac-daewoo bermudaháromszög is termelt ki érdekes dolgokat, csakúgy mint a Nissan -renault - dacia...
ez van. Kici ócó...

Pár dollárral többért 2019.05.08. 19:21:31

@Fülig José:

Hátsó lámpa csak kívülről ugyanaz a Vivaroban és a Traficban. A foglalat és annak rögzítése rejti a meglepetést.
:DDDDD

Fülig José 2019.05.08. 19:38:08

@Pár dollárral többért: dörzsöltek ezek a koreaiak, mindig tudtam! nem bízzák a véletlenre... ;-)

muzx 2019.05.08. 20:55:01

A Saabaru létrehozásának hátteréről azt érdemes tudni, hogy mielőtt a Saab csődbe ment volna, a GM-nél afféle presztizsmárkaszerűség volt (kellett volna lennie, ha nem véreztetik ki), viszont nagyon szűkös volt a modellválaszték (egy közepes és egy nagyobb szedán, meg az első kabrió változata). A jenki piacon viszont nem lehet meglenni SUV meg általában négykerékmeghajtás nélkül egy valamirevaló prémium márkának, ezért találták ki, hogy a "családon belüli" Subarut öltöztetik Saabnak.
Csodálom, hogy a másik ilyen módszerrel készült autót, a Saab 9-7X-et nem említetted, ami valójában egy Chevrolet Trailblazer, de ezt sokkal ízlésesebben szabták át külsőre-belsőre, komolyan mondom, az ilyen giga-SUV kategóriában korának legszebbje volt, és nem mellesleg a legsikeresebb "Saab" az eladások szerint Amerikában. Volt alkalmam vezetni a V8-as verzióját, kategóriájában elég dinamikus és a teherautós alapok ellenére egészen jól kezelhető, kényelmes, amerikai szempontból tényleg prémium szintű autó volt.
Később persze fejlesztettek egy közepes SUV-ot, de mire az kijött a piacra, a Saabnak már harangoztak sajnos...

lutria 2019.05.08. 21:57:29

90'-es évek beli Mazda 323f - amerikai 3ajtós Escort.

RTB 2019.05.08. 23:43:56

Rover 400 as sorozat, majd 45=Honda civic

degeco 2019.05.09. 02:02:11

Valamint tovb tucat mercury, lincoln gépjármű , amely sima Fordnak is nevezhető.
És mostanság az összes buick ami tulajdonképpen Opel
Ezenkívül Acura/Honda NSX

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.09. 02:05:47

Jól látom, hogy kimaradt a legtriviálisabb: Renault Kango átcímkézve máris Mercedes Citan...
:-))))))))))
Annyira röhejes, hogy azt már el sem lehet mondani.Szerintem a Merga-szalon vásárlóinak kapásból a Renault gyárból szállítják ki a kocsikat, csak ott ül egy német technikus, aki a logókat átcseréli elöl-hátul, meg a kormányon.
És itt felénk a svédeknél még veszik is a cégek, érthetetlen módon.Pedig a svédeknél puritánabb banda kevés van.
De most komolyan, ki az az égbekiáltó f@$2kalap, aki megvesz valamit másfélszeres-kétszeres áron, csak mert presztízsebb az elején a matrica?Miközben ezt maga is meg tudja oldani egy sokkal olcsóbban vett kocsin?
:-)))
Alkatrészellátás valszeg dettó.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.09. 02:13:44

Többiek kommentjeire. A Vivaro-Traffic-Primastar meg az Aygo-C1-106 stb modellek elismerten összedolgozások, gyárak valódi, tervezett együttműködése.
Ezzel nincs is semmi baj.
Az Ignis-Justyi pedig tudtommal gyárilag van külön nevezve a különböző kontinenseken.
Még ebben se találok kivetnivalót.
Soxor van olyan, hogy az eredeti típusszó a világ másik végében valami bődületes baromságot jelent, ezért átnevezik, pl.
Magyarországon a Hunyadi Getz is csak Get néven volt kapható, pedig a Simicskai-elszólás után népszerű volna eredetiben is...
:D
(De befejeztem itt a politikát.)
Csak az röhejes, ha valami olcsó kocsit átcímkézve drága, prémiumkategóriásnak próbálnak meg eladni.
Persze, ha van olyan hülye, aki megveszi, akkor igazuk van, piaci rést találtak.

bandika57 2019.05.09. 02:59:37

Aston Martin Cygnet, ami egy átdolgozott Toyota/Scion iQ
Volt Mazda 121-Ford Fiesta széria ami az utolsó csavarig megegyezett 1995 körül.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.09. 04:09:39

@bandika57: Igen az az "Aston" a másik csimborasszója a hülyeségnek, avagy a zsenialitásnak...
:D

Full metal burka 2019.05.09. 07:22:38

Mazda mx-5 = Mazda miata = Fiat 124 Spyder = Abarth 124 Spyder

A motorok kulonboznek, es a futomu hangolasa.

isssti 2019.05.09. 09:04:36

A Saabnak volt egy típusa 2000 környékén(vagy még a 90-es években?), ami Fiat Croma néven is futott. Elég szép, nagy limuzin-jellegű autó volt.
Volt abból egy ismerősömnek egy spéci Fiat szériája Ferrari motorral(!!). Nem tudom, a Saab verziónál mi volt, de ez hozta a fiatos elektronikai káoszt: emlékszem, beülve a szuper vajbőr műszerfal, fullextra autóba, rá kellett ököllel csapni a műszerfalra, hogy beinduljon az elektronika (műszerfal életre keljen, stb..). Viszont utána beindult a Ferrari motor: olyan rekedt-sportos hörgő-berregő hangja volt és úgy húzott, mint az állat!

isssti 2019.05.09. 09:07:16

@isssti: ..baszki, az Lancia volt!!

konrada 2019.05.09. 09:33:41

@geegee:
Kicsit túlgondolod. A Mercedes áruszállító szakága nem azonos presztízsben és árban sem, mint a személyautós.
Így a csillag csak 10-20% listás felárat jelent a hasonló minőségű kisteherautókhoz képest.
...ami kb el is fogy flottavásárlás esetén.

No ezért találták ki a cégek ezeket az átcímkézéseket kisáruszállító fronton: sok nagyvásárlónál feltétel, hogy egy beszállítónak legyen mindenre spektruma - mivel nem akarnak több cégre lízing, illetve szerviz szerződéseket kötni - ezért címkézik át azokat, aminek a kifejlesztése saját erőből nem érné meg, mert a kereslet rá alapvetően csak a flottásoknál van.

konrada 2019.05.09. 09:38:10

... a kedvencem a PSA csoport Citroen-Elysee - Peugeot 301-ese, amelyek között aztán tényleg csak minimális a különbség, gyakorlatilag csak magánvásárlók veszik, és kb azonos az áruk is...
...s ráadásul mindkét típust forgalmazzák a magyar piacon...

stig 2019.05.09. 09:57:09

@Fülig José: szerintem azért az más, mert ők lehet közösen fejlesztették ezt a típust, a cikkben leírt autók viszont egyedi fejlesztésűek.

Egyik barátom vett Vivaro-t 2005-ben a család+csomagok szállítására, és a mai napig használják közel 200 ezer km van benne, sok mindent megjárt már, és semmi baja nincs.

Larrikin 2019.05.09. 14:05:45

A közösen fejlesztett és a másik földrészen más márkanévvel eladott autókon annyira nem csodálkozom, de a Suzuki donortehetségén igen: Fiat Seidici, Opel Agila, Holden Viva, Subaru Justy, Geo Metro, ...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.09. 20:16:00

@konrada: Ha ez így van, az persze árnyalhatja a képet, kösz.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.16. 08:18:43

Na, épp itt is van egy új hír, ami idevág:

totalcar.hu/magazin/hirek/2019/05/15/igy_nez_ki_a_japan_renault_kangoo/

És ezzel egy csapásra megbízható japánná válik a szarfos fhanszia kocsi...
Gratulálok.
:-))))))))))))))))