Miért jó nekünk az adaptív futómű?

Avagy ez nem csak egy felesleges extra, amivel le akarnak húzni

2019. 03. 13. 16:45 cartárs

a170618_full.jpg

Sportos vagy komfortos: ha autónk futóműve kerül szóba, általában ezt a két kifejezést használjuk. A hagyományos futóműveknél ez vagy-vagy, tehát vagy kényelmesen „ringatózó” típust választunk, vagy kemény, sportos modellt. Az, hogy egy futómű milyen komfortot nyújt, nagy szerepe van a lengéscsillapítónak. Ennek oka, hogy a hagyományos lengéscsillapítók karakterisztikája nem változtatható, az alkatrész mindig úgy viselkedik, ahogyan a tervezői megálmodták.

Ez leegyszerűsítve leginkább attól függ, hogy a ki- és berugózás során milyen csillapítóerő valósul meg. A komfortos, vagyis lágy lengéscsillapítóknál a lengés amplitúdója lassan csökken, vagyis az autó szépen „átringatózik” az úthibákon. A sportos, csak kemény lengéscsillapítónak nevezett típusoknál ez gyorsan végbemegy, vagyis a lengéscsillapító hamar visszaáll eredeti pozíciójába.

Íme egy videó, hogy miért is jó az adaptív futómű 

Arra az autógyártók már viszonylag régen rájöttek, hogy ez annyira nem jó, ezért már több évtizede elérhetők olyan lengéscsillapítók, amelyek gombnyomásra képesek karakterisztikájuk megváltoztatására. Napjainkban azonban, amikor egy autó belső hangulatvilágítása 30 féleképp változtatható, meglepő lenne, ha pont a futóműnél nem lenne lehetőségünk folyamatos karakterisztika-változtatásra. 

Pontosan ezt nyújtják az adaptív futóművek, amelyek nevükhöz méltóan képesek alkalmazkodni a megváltozott útviszonyokhoz vagy a sofőr igényeihez. Az adaptív futómű központi elemei az elektromos lengéscsillapítók, amelyek az elektronikus vezérlőegység utasításai alapján a gépjármű sebességének és az útfelület állapotának függvényében változtatják a lengéscsillapítás-karakterisztikájukat.

switches1.jpg

Autónk viselkedése egy gombnyomástól függ

Ezáltal az elektromos lengéscsillapítók lényegesen javítják a vezetési élményt, egyúttal pedig nagyobb menetkomfortot nyújtanak. Továbbá képesek a megváltozott út- és terepviszonyokhoz való igazodásra is, illetve alkalmazkodnak a megnövekedett terheléshez is, például akkor, amikor több utast vagy csomagot szállítunk.  De akár a hangulatunk függvényében is megváltoztathatjuk a futómű csillapításának mértékét: a műszerfalon vagy középkonzolon elhelyezett kapcsoló segítségével változtathatunk a sportos és komfortos állások között – ahogy épp kedvünk tartja.

Ráadásul olyan, veszélyes helyzetekben is számíthatunk rájuk, mint egy hirtelen kikerülési manőver vagy épp vészfékezés: ilyenkor a vezérlőelektronika gyors reakciójának köszönhetően az adaptív lengéscsillapítók képesek az autó stabilizálására. Ahhoz, hogy a vezérlőegység pontosan „képben legyen”, több szenzor adataira támaszkodik: többek között a kerékfordulatszám, a gyorsulás mértéke, a karosszéria magassága, a pillangószelep helyzete vagy épp a kormánykerék állása is befolyásolja, hogy hogyan dönt az elektronika.  

Természetesen az elektromos lengéscsillapítók egy komplex rendszer részeként működnek a leghatékonyabban. A már említett veszélyhelyzet során például a gépjármű nemcsak a lengéscsillapítókat szabályozza, de szükség esetén bekapcsolja a blokkolásgátlót vagy a menetstabilizátort, változtat a motorteljesítményen vagy a kormányzás rásegítésén.

monroe_intelligent_suspension_ridesense_electronic_shocks_01.png

A külseje nem izgalmas, de amit csinál az igen jó!

A kényelmi és biztonsági előnyei miatt napjainkban egyre népszerűbbek az elektromos lengéscsillapítók, mára ott tartunk, hogy egy alsó-középkategóriás típusban (például a Skoda Octavia 3. generációja) is elérhető a technológia. Sőt, a közép- és felső kategóriában egyenesen megszokottnak számít. De ne gondoljuk, hogy adaptív futóművet csak új vagy nagyon fiatal használt autókban találunk: a Mercedes C-osztályának előző, W204-es generációjában, vagy épp a Volvo S60-as első generációjában is elérhető volt ez az extra, ezek az autók pedig nemritkán 10-15 évesek.

 Egy valamire természetesen figyelni kell: mivel ezek a lengéscsillapítók felépítésüket tekintve bonyolultabbak a hagyományos modelleknél, ezért a javításuknál kiemelt figyelmet kell szentelni annak, hogy csak olyan alkatrészt építsenek be a műhelyben, ami a gyári alkatrész tulajdonságait hozza. Ilyenkor két lehetőség van: vagy gyári vagy gyári beszállítótól származó utángyártott alkatrészt választunk. Ez utóbbi kategóriába tartoznak a Bárdi Autónál megtalálható Monroe RideSense lengéscsillapítók, amelyek 5 év garanciával kerülnek piacra.

Miért jó nekünk az adaptív futómű?

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr2814686586

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Használt autó vásárlás, rejtett hiba: mit lehet tenni? 2019.03.13. 18:24:43

Használt autó vásárlása esetén a leggyakrabban előforduló hibás teljesítés az az, amikor a kereskedő egy olyan járművet ad el a vevőnek, amelyiknek a kilométerórája vissza van tekerve, vagy a gépkocsinak egy rejtett hibája van. Ez a hibás teljesítés kl…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pár dollárral többért 2019.03.13. 22:18:32

Ez mind szép és jó. Majd az autó korosodik, esetleg még gazdát is cserél. Aztán elektromos lengéscsillapítót kellene cserélni egy 10-12 éves autóban. Szereléssel együtt biztos lesz fél millió egy átlag autónál. Utángyártottban, ha éppen van belőle, mert az sem biztos, hogy lesz, de tételezzük fel, hogy van, ott is eléri csak a két gátló a 200 ezret.
Prémium kategóriás autóban meg gazdasági totálkár lesz a vége.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.14. 07:41:56

Nekem hiányzik az írás végéről a (x) jelzés. Végtére is egy konkrét gyártót és egy konrét magyar viszontleadót reklámoz.