A világ legolcsóbb új autói

Az elmúlt 20 évben ezekért kérték a legkevesebb pénzt

2019. 02. 19. 17:02 cartárs

A minap szóba került kollégáink között, hogy mennyi a legolcsóbb új autó. Meglepődve tapasztaltuk, hogy többen 2,5-3 millió forintot tippeltek, pedig a valóság ezzel szemben az, hogy manapság 2 millió forint a belépő az új autók világába.Ezért a pénzért egy 75 lóerős, tengerészkék színű, fényezetlen lökhárítós Dacia Logan-t vihetünk haza, amiben se klíma, se távirányítós központi zár, de legalább légzsákok vannak velünk szemben és menetstabilizátor vigyáz ránk. Ha pedig már felvetődött a téma, úgy gondoltuk, egy írást is szentelünk ennek: íme 5, az elmúlt 20 évben gyártott, elképesztően olcsó új autó. 

tata-nano-hr_exterior_image-02.jpg

Geely MR 1,5 millió forint

Napjainkban a világ legnagyobb kínai autógyártója, ám amikor 2003-ban megjelent az MR névre keresztelt típusuk, még a közelében sem voltak ennek a sikernek. Az eredetileg 1986-ban, hűtőgépgyártóként létrejött Geely autóipari sikerében kétségtelenül nagy szerep jut a típusnak, amely még az 1980-as évek technológiáján alapuló a Daihatsu Charade-ra épül.

auto-sales-statistics-china-geely_merrie_mr-hatchback.png

A leginkább esztétikailag modernizált autó nem küllemével vagy épp tudásában, hanem sokkal inkább árában volt különleges: az alapmodell ugyanis már 1,5 millió forintnak megfelelő jüanért megvásárolható volt, az akkori autóipari-boom időszakában pedig rengetegen döntöttek úgy, hogy egy ilyen négykerekűt vásárolnak.  A típus egészen 2009-ig volt gyártásban.

Chery QQ3 1,34 millió forint

620x349.jpg

Egy klón, amiről szinte a világ minden táján hallottak: ez a 2003-ban megjelent Chery QQ, vagy ahogyan 2006 után nevezik: Chery QQ3. A modell a Daewoo Matiz óriási koppintása, ezzel pedig nem kis hírnevet szerzett magának, köszönhetően annak, hogy az arcpirító másolás a General Motors figyelmét is felkeltette, akik minden lehetséges módon igyekeztek ellehetetleníteni a típus forgalmazását.

chevrolet_spark_2005_chery_iq_2008_11333085623.jpg

Bal oldalon egy Matiz, jobb oldalon pedig a Chery QQ3

Ezzel ugyan nagy hírverést csaptak a modellnek, de mivel Kínáról van szó, azért annyira ne lepődjünk meg, hogy ez nem sikerült: a típus vígan gyártásban volt 2003-tól egészen 2015-ig, volt időszak amikor pedig az országa  legnépszerűbb modellje volt. Mindez az aranyos külső mellett az olcsó vételárnak is köszönhető: a 0,8 literes, 51 lóerős motorral szerelt alapmodell ára átszámítva alig 1,34 millió forint volt.

Maruti Suzuki 800 1.1 millió forint

Bizonyára senkinek sem kell bemutatni a Maruti Suzuki 800-ast, vagy ahogy hazánkban ismerik a „Marutit”. A modell Indiában extrém hosszú ideig, 1983-tól egészen 2014-ig volt gyártásban, mindvégig igen alacsony áron. Egy alapmodellért még a gyártás utolsó évében sem kértek többet 1,1 millió forintnál, de nem volt ritka, hogy a kereskedések még ennél is olcsóbban, akár 1 millió forintnak megfelelő rúpiáért odaadták a leendő vevőnek a gépjárművet.

 marutiudyog800-1376_2.jpg

Bár lényegesen autószerűbb, mint a listánk következő szereplői, azért így sem volt eleresztve a vásárló: az autó orrában egy 47 lóerős, 0,8 literes, háromhengeres motor teljesített szolgálatot, ezzel legfeljebb 137 km/h-ás csúcsebességet ért el a modell. A 0-100 20 másodperc alatt zajlott le, de legalább nem fogyasztott sokat: alig 4 literes átlagfogyasztással juthattak el céljukhoz a kis autó utasai. Végül a szigorodó előírások okozták a típus vesztét: az Euro IV-es károsanyagkibocsátási norma miatt előbb India 13 nagyvárosában, majd nem sokkal később az ország egész területén beszüntették a Maruti Suzuki 800 forgalmazását.

Bajaj RE60 490 ezer forint

Az „autó” ami hivatalosan nem is az. Az indiai hatóságok által egyszerűen csak quadricycle-ként, azaz  négykerekűként aposztrofált Bajaj RE60-at kifejezetten a Tata Nano konkurenseként hozták létre és 2013-as megjelenése óta igen keresett. Mivel azonban jogilag nem számít autónak, (hiszen nem futja meg az ehhez szükséges 90 km/h-s végsebességet) ezért magánszemélyeknek nem árusítják: a motorizált riksaként is számon tartott gépjárművet fuvarosok, taxisok vásárolják előszeretettel.

bajaj-qute-right_600x300.jpg

Nagy előnye, hogy amellett, hogy újonnan fél millió forintnak megfelelő rúpiába sem kerül még úttalan utakon is használható, rendkívül olcsón fenntartható és a fogyasztása is elenyésző: a négyhengeres, 216 cm3-s motor alig 2,9 litert fogyaszt 100 km-en.

Tata Nano 480 ezer forint

Nem kétséges, hogy a világ legolcsóbb autójának címét még hosszú ideig a Tata Nano birtokolja. Az autó 2008-as megjelenésekor ugyanis alig 100 000 rúpiába, azaz átszámítva 480 ezer forintba került egy alapmodell. Ezért az összegért egy farmotoros, kéthengeres, 624 cm3-s erőforrással szerelt gépjárművet kapott a vásárló, már ha elviselte azt a „néhány” olcsósítást, amely lehetővé tette ezt a kedvező vételárat. Az nyilván nem meglepő, hogy légzsák, klíma és más,  például menetbiztonsági elektronika nem járt alapáron.

tata-nano.jpg

Az azért már így sem akármi, hogy mindössze egy ablaktörlőlapát került az autóra, külső tükrökből is csak a vezető oldalára jutott és a motort sem lehet hagyományos módon szervizelni, hiszen az erőforrás alkatrészei az átlagembernek csak a hátsó ülések lehajtásával érhetők el. Ennek oka, hogy – mivel farmotoros autóról van szó- a csomagtartó elől van, így a költségcsökkentés feláldozták a nyitható hátsó ajtót: vagyis marad az ülés lehajtása.

Hiába azonban az olcsó ár, az autó mégsem lett sikeres: egyfelől sok vevő inkább vett egy minőségibb használt autót ezért a pénzért, másfelől pedig rosszul hatott a típusra az a botrány is, amely azután robbant ki, hogy több Nano is lángra kapott, ez pedig elbizonytalanította a potenciális vevőket. Végül azonban nem ez, hanem a folyamatos árnövekedés nyomta rá a bélyegét a Tata Nanora: bár az autó néhány hónapig tényleg ilyen olcsón volt elérhető, hamar elkezdték növelni az árát, a gyártás megkezdése után négy évvel már nem 100, hanem 150 ezer rúpia volt az alapár. A gyártás végül 10 évig tartott, ez idő alatt, a Nano pedig utód nélkül szűnt meg 2018-ban.

 

A világ legolcsóbb új autói

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr614636498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

masada 2019.02.19. 18:32:02

Nevetségesek...egyik sem ér többet 3 kopejkánál...

tso 2019.02.19. 18:48:40

Vajon a "a világ legnagyobb kínai autógyártója" Kínában is a legnagyobb?

szmoker (Homo Trollicus) 2019.02.19. 20:26:21

@masada: A-ból B-be ezek is elvisznek, ahogy a Trabant meg kispók is elvittek.

darlacko 2019.02.19. 21:08:10

@masada: @szmoker (Homo Trollicus): ezeknek az autóknak nem egy BMW vagy Volvo a versenytársa, hanem a robogók. Annyi előnyük van ezeknek a pöcsköszörűknek, hogy nem ázik bennük a polgár. Aki ilyet vesz, az ennyi pénzért robogót tudna csak venni, de neki fedél kell a feje fölé vezetés közben vagy egynél több utast szállítana.
Aki autószerűbb autót akar, az vehet használtan egy Toyota Corollát.
Ezek az olcsó autók azoknak szólnak, akik kétkerekűről nyergelnének át négykerekűre.

Nyilván törésteszten elvéreznek, de a harmadik világban naponta ezrek hullanak el motoros balesetekben is az utakon. A Trabant, Zaporozsec, Kispolszki se voltak jobbak, mégis két generációnak ezek voltak a közlekedési eszközei.

Ugyan Nemár 2019.02.19. 23:04:20

Ezekkel egy kisebb koccanásban is összetörik mindenem...

silverrant 2019.02.20. 00:10:55

Elnézést, de ezek az én európai nézőpontomból nem autók.
Tehát választ nem kaptam a címben feltett kérdésre.
Ellenben nagyon örülnék egy magyar viszonylaton értelmezhető válaszra.
elolvasnám sőt!

szmoker (Homo Trollicus) 2019.02.20. 00:33:01

@silverrant: "Elnézést, de ezek az én európai nézőpontomból nem autók. "
Nem is neked, európai Übermenschnek gyártják :)
A maga helyén kezelve, ezek qrvajó dolgok. Moped / kecske / riksa helyett van valami ami kényelmes, megy, keveset fogyaszt, és ahogy darlacko írta, nem ázik meg a polgár. Mi kell még? :)

Eugene Horse 2019.02.20. 11:06:40

A Bajaj tök jó lenne nekem vonathoz kijáró verdának!

Luighi 2019.02.20. 13:48:25

riksshaw!? (miva?) RIKSA. Az a neve. Emez meg riksó lenne. de nem az.

konrada 2019.02.20. 14:04:48

@szmoker (Homo Trollicus):
...de tényleg: az, amit egy belpiacon árulnak egy mesterséges értékű valutában, azt nehéz a "világban" beazonosítani.
Az volna érdekes, melyek azok az autók, melyek több országban is homogenizálva, világpiaci árakon értékelhetően megvásárolhatóak.

nick papagiorgo 2019.02.20. 14:35:14

Nem kötözködni akarok, de nem tudom, minek alapján jött létre ez a lista.
Egyfelől, van, amelyik nem is autó (nem tud 90-el menni )akkor jöhetnének a mopedautók is ide.

Illetve a felük már nem is kapható. Ha így nézzük végül is pl. Trabantot, kispolszkit is árultak hazánkban 30 éve X ezer forintért, akkor valahol azoknak is helyük lenne, még akkor is, ha az akkori vételárat felszorozzuk az inflációval. Itt vannak a román "szörnyek" mint pl. a Lastun, stb. stb.

Valahogy "egy paritásra" kellett volna hozni ezt a témát.

Zabalint 2019.02.20. 15:07:59

@nick papagiorgo:
Ráadásul a Marutival párhuzamosan a 90-es évek végéig, 2000-es évek végéig lehetett kapni olyan keleti "csodákat", amelyek jóval olcsóbbak voltak a Marutinál, csak nem vette őket szinte senki, mert szarok voltak.

Az meg nem igazán releváns, hogy 2003-2009 között Kínaban 1.5 millió Ft-nak megfelelő pénzért árultak egy autót, ha ez az ár 2003-ra vonatkozott akkor meg nem is volt kirívóan olcsó.

Zabalint 2019.02.20. 15:08:33

@Zabalint:
90-es évek végéig, 2000-es évek elejéig

Zabalint 2019.02.20. 15:12:36

@silverrant:
Nem kell arról cikk, magad is utána tudsz nézni. Dacia Logan, Lada Granta full fapadosan 2 millió, ezek felett ugyanezen modellek rokon modellei vannak (pl. Dacia Sandero, Lada Kalina, stb.), illetve magasabb felszereltségei, majd 2.7-2.8 körül lépnek be más márkák kisautói, pl. Suzuki Celerio.

Kopasz Szuzukis 2019.02.20. 15:17:50

@konrada: A Suzuki Marutit nagyon sok országban árusították. A korának megfelelő kisautók között igen jó színvonalat képviselt. Tartós, megbízható, olcsón fenntartható autócska volt. A Trabanttal, kispolszkival össze sem hasonlítható. Utódja a Suzuki Alto. Ugyanott gyártják, mint a Marutit.