Motorolaj 1x1: a legfontosabb kérdések és válaszok

2019. 02. 04. 18:02 cartárs

Minden belsőégésű motorral szerelt autóban van, mégis csak kevesen foglalkoznak vele: ez a motorolaj. Ebben az írásban az alapokat vesszük sorra, így eláruljuk, mi a kenőanyag szerepe és mikre kell figyelni a kiválasztás során:

sigaus_aceite.jpg

Mi a motorolaj szerepe?

A motorolaj kiemelt fontosságú a motor szempontjából. Elsődleges feladata, a fém alkatrészek kenése és a motor hűtése. Emellett elengedhetetlen szerepe van a szennyeződések eltávolításában és a motor tömítettségének javításában is. Ahhoz, hogy mindezt a lehető legjobban ellássa a kenőanyag, minőségi alapolajra és adalékokra van szükség.

toyota-2015-aftersales-genuine-parts-genuine-oil-article-focus-image_tcm-11-457653.jpg

A motorolaj tömegét 80%-ban az alapolaj adja, 20%-ot pedig a különféle adalékok tesznek ki. Ezek között viszkozitás-, fagyáspont- és surlódás-módosító összetevőket is megtalálunk, segítségükkel nyeri el végső formáját a kenőanyag.

Mikor kell cserélni?

Amennyiben a legegyszerűbb választ szeretnénk adni, akkor azt mondanánk, hogy akkor, amikor elhasználódott. Ez azonban nagyban függ attól, hogy ki hogyan közlekedik a járműjével. A gyakori rövid utakon való használat hatására létrejövő kokszosodás vagy az el nem égetett üzemanyag hatására keletkező olajsár egyaránt kis idő alatt elhasználja a kenőanyagot.

Akkor is elhasználódik a motorolaj, ha valaki sokat, nagy távolságra közlekedik, hiszen a kenőanyag telítődhet égéstérben lévő gázokkal is. Emellett a hő hatására fokozatosan kiégő adalékok is csökkentik a motorolaj hatékonyságát, illetve a molekulák károsodása is egy idő után lerontja az olaj teljesítményét.

audi-tt-no-oil-change-4.jpg

Így néz ki egy motor, amiben 135 ezer kilométeren át nem cseréltek olajat

A gyártók az elhasználódott olajjal való közlekedés megelőzésére vezették be az olajcsere periódust. Ennek köszönhetően általában évenként, legfeljebb kétévenként szervizbe kell vinni a gépjárművet, ahol a motorolaj mellett az olajszűrőt is lecseréik. Léteznek manapság long life, azaz hosszú élettartamú olajak is, ezekkel állandó, hosszú úton való közlekedés mellett akár 50 ezer kilométeres csereperiódus is elérhető!

Fontos azonban tudni, hogy itthon az ország méretéből és az autópályák számából adódóan csak kevesek használják ki a tényleges, hosszított csereperiódust, azaz a legtöbb felhasználó számára továbbra is a 10-15 ezer kilométeres csereperiódus a javasolt!

Mit okoz az elhasználódott olaj?

Nyilván te is találkoztál már olyan képekkel a neten, amelyek olajsáros, már használhatatlan motorokat ábrázolnak. Ezeknél szinte kivétel nélkül egy dologról van szó: a tulajdonos elhanyagolta az olajcserét, így nemritkán 50, rosszabb esetben 60-70 ezer kilométeren át nem kapott új kenőanyagot a motor.

pexels-photo-1266019.jpeg

Időnként nem árt ránézni az olajszintre

Ennyi idő után pedig a kenőanyag teljesen elhasználódik, az egykoron aranyszínű, cseppfolyós motorolaj helyett pedig fekete, ragadós olajsár borítja majd a motor alkatrészeit. Mivel a tervezők nem az olajsárhoz igazítják az autók motorját, ezért kitalálható, hogy minimum fokozott motorkopáshoz, de akár az erőforrás tönkremeneteléhez is vezethet az, ha nem cserélünk időben olajat.

Hogyan válasszunk motorolajat?

A legfontosabb, hogy kövessük a gyártói előírásokat: általában ez azt jelenti, hogy az autó kezelési könyvében feltüntetik a szükséges viszkozitást és teljesítményszintet, illetve minősítést, amelyet az olajnak tudnia kell. Legalább ennyire fontos, hogy megbízható helyről vásárolj. Ugyan a gyártók folyamatosan azon dolgoznak, hogy olajaik csomagolása jól felismerhető legyen, még néhány évvel ezelőtt is dübörgött a hamisító-biznisz. Volt olyan, hogy az autókba beletöltött motorolajok 60%-a hamis volt!

4-03_03_16.jpg

Készülnek a hamis motorolajak... ha ezt el akarod kerülni, megbízható helyről vásárolj! 

Nem meglepő, hogy a legjobban azzal jársz, ha ismert kereskedésből vásárolsz, hiszen itt biztosan ellenőrizhető helyről származik az olaj és nem egy senkiföldjén lévő raktárban pancsolták össze a kenőanyagot. Persze ez nem feltétlenül a legolcsóbb, hiszen a motorolajat termékdíj terheli, pancsolt, hamis olajaknál pedig ezt elcsalják. Ez érthető módon azt jelenti, hogy a hivatalos forrásból megvásárolt olajak drágábbak a kétes eredetű társaiknál. Sokan ezért utóbbiak beszerzése mellett döntenek, így néhány hónapja még nem is létező webshopokból vagy más, ellenőrizetlen helyről szerzik be a kívánt kenőanyagot. Te ne tegyél így!

92511bc61b3c.jpg

Érdemes még különleges ismertetőjeleket is keresni. Szinte mindegy, hogy milyen új termékről van szó, a gyártók előszeretettel használnak hologramot. Nem kivétel ez alól a motorolaj-paic sem, hiszen így egyszerűen megállapítható, hogy eredeti termékről van-e szó. A Castrol, mint az egyik legtöbbet hamisított olajmárka, még egy újabb trükköt is bevet: a zárt termék kupakjára minden esetben felteszik a saját logójukat, amely, ha a terméket egyszer már kibontották, elmozdul. Így tudható, hogy valaki hozzányúlt a motorolajhoz és azt nem tanácsos megvásárolni.

img_2168.jpg

Ennek mindig megfelelőnek kell lennie

Mi is az a viszkozitás?

A viszkozitás határozza meg, hogy egy folyadék vagy gáz halmazállapotú anyagnak mekkora a belső surlódása. Gyakorlatilag minél nagyobb ez a surlódás, annál nagyobb mértékű a folyadék viszkozitása is. A motorolajok esetén tehát minél nagyobb viszkozitásút választunk, az olaj annál sűrűbb, nehezebben folyik.

viscositycomparison.jpg

Fontos azonban tudni, hogy a viszkozitás fordítottan arányos a hőmérséklettel: minél feljebb csúszik a hőmérő higanyszála, úgy csökken a kenőanyag viszkozitása, és fordítva. Nem véletlen, hogy napjainkban két értéket határoznak meg: a hideg- és melegoldali viszkozitást.

Az SAE-szabvány

A motor és váltóolajokat az eltérő igények miatt többféle viszkozitással készítik, ezeket a SAE (Society of Automotive Engineers) szervezet szakemberei két csoport szerint kategorizálják. Az általuk megalkotott, mára iparági sztenderdnek minősülő SAE J 300-as táblázatban ezért a motor-, és hajtóműolajok viszkozitási értékeit tüntették fel.

Számunkra most a motorolajok a legfontosabbak, ezek viszkozitását pedig szám-betű-szám jelzéssel mutatják meg. Az első szám a hidegen, míg a második a melegen mutatott viszkozitást jelenti. A W betű az angol Winter, azaz Tél szóra utal, ezért jelöli az előtte álló érték a hidegen való viszkozitást. Érdekesség, hogy a viszkozitás mértéke a számok növekedésével egyre csökken, azaz egy 5W-s kisebb, míg egy 15W-s nagyobb folyadék-súrlódású kenőanyag.  Gyakorlatilag arról van szó, hogy minél alacsonyabb értéket látunk, annál jobb az olaj hidegfolyóssága. A második szám esetén pedig az olaj hőtűréséről tudhatunk meg fontos információkat.

43351248472_ac00314e35_b.jpg

Az alacsony hőmérsékleti viszkozitás a téli hidegindítás miatt fontos, hiszen egy 5W-s olaj gyorsabban eljut a motor fontos alkatrészeihez, mint a nála sűrűbb 15W-s kenőanyag.  Ennek köszönhetően egy 5W viszkozitású olaj akár mínusz 45 fokban is folyékony marad, szemben egy 15W-s változattal, amely már mínusz 30 fokban megdermed.

A meleg oldali viszkozitás a magas fordulatszám és a nagy terhelés szempontjából fontos. Ilyenkor a gyártók a 40 és a 100 fokos hőmérsékleti tulajdonságokat tüntetik fel, nem meglepő módon leginkább az utóbbi az, ami egy autó szempontjából igazán számít. Általánosan elmondható, hogy 100 fok körüli hőmérsékleten minden olaj megfelelően üzemel, az igazi különbségek ennél magasabb hőmérsékleten jelentkeznek.

img_ma_solat.jpg

Normál üzemi körülmények között szinte minden olaj megfelelő kenést biztosít, azonban a kisebb folyadék-súrlódású kenőanyagok 120 fok felett már lényegesen hígabbá válnak. Ennek leginkább a kopott motoroknál van jelentősége, ugyanis könnyen előfordulhat, hogy egy elhasznált erőforrás elkezdi „enni” a vékony olajat. Ettől függetlenül, amennyiben azt tapasztalod, hogy autód már eszi az olajat, nem érdemes egyből a lehető legsűrűbb, még támogatott kenőanyagot beleönteni, inkább fel kell készülni arra, hogy hamarosan fel kell újítani az erőforrást. Az előírtnál sűrűbb olaj ugyanis károsíthatja a motort, vagyis végső soron pontosan ugyanazt éred el vele, mint amit el akarsz kerülni: a motorfelújítást.

Teljesítményszintek

Nemcsak a viszkozitás az egyedüli mérőszám, amely alapján kategorizálják a motorolajokat. Az API (Amerikai Ásványolaj Intézet) által létrehozott minőségrendszer a motortechnológiák alapján különbözteti meg az egyes kenőanyagokat. Ezért a benzinmotoros kenőanyagokat „S”, míg a dízel üzemű járművekhez készített olajokat „C” betűvel jelöli. Ebben a cikkben nem foglalkozunk vele, de azért érdemes megemlíteni, hogy a tehergépjármű olajakat „E” betűvel jelölik az API szabványban.  Mindkét olaj első betűjéhez tartozik egy második is. Minél hátrább van ez a betű az ABC-ben, annál jobb minőségű az adott olaj Hazánkban jelenleg a megvásárolható, benzinmotoros autókhoz készült motorolajok túlnyomó többségén az „SN” míg a dízelmotoroknál a „CJ-4”-es teljesítményszinttel találkozhatunk.

API benzin-teljesítményszintek:

pceotimeline4172018.jpg

API dízel-teljesítményszintek:

hdeo_timeline_picture_for_web.jpg

Már megjelentek az ezeknél is újabb, „SN-Plus” illetve „CK-4”-es kenőanyagok is.  Az SN-Plus kifejezetten a modern, közvetlen befecskendezéses turbómotorokhoz készült, méghozzá azzal a céllal, hogy megelőzze az alacsony fordulatszám mellett bekövetkező idő előtti gyújtást. Ennek, a köznyelvben LSPI-nek (low speed pre-ignition) folyamat során a benzin-levegő-keverék az égési kamrában már azelőtt meggyullad, hogy a gyújtószikra kialakulna. Ez a motor kopogását, végső soron pedig annak károsodását okozza.  

Más fajta, ám az API-hoz nagyban hasonlító minősítési rendszert dolgozott ki az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége). Minősítésük egyetlen betűből (benzineseknél „A” dízel üzeműeknél pedig „B”) és számból áll. Nem meglepő, hogy napjainkban már létezik egy külön, benzinesek és dízel autók számára is megfelelő kategória is, ezeket C-betűvel jelölik. Ezek kifejezetten katalizátor- és részecskeszűrőbarát kenőanyagok.

olaj_acea_specifikaciok_illusztracio.jpg

SAPS, HTHS: mit jelentenek?

Napjainkban már megadják az olaj HTHS viszkozitását is: ez azt mutatja meg, hogy milyen a kenőanyag dinamikai viszkozitása 150 °C-fok hőmérsékleten, intenzív nyíró igénybevétel mellett. Azok az olajok, amelyek alacsony HTHS viszkozitással rendelkeznek, a mérsékelt belső surlódás miatt alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesznek lehetővé, de kizárólag azokba a motorokba tölthetők be, amelyeket ezekhez terveztek. Ennek oka, hogy a közepes vagy nagy HTHS-viszkozitású olajokhoz képest lényegesen vékonyabb kenőfilmet képeznek.

 maxresdefault_8.jpg

Egy modern, közvetlen befecskendezéses motornak más olajra van szüksége, mint régebbi társainak

Van egy másik rövidítés, amit manapság gyakran emlegetnek: ez nem más, mint az SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus and Sulphur) Az SAPS mutatja meg, hogy a kenőanyagnak milyen a szulfáthamu, foszfor és kén kibocsátása, így ha low-SAPS feliratú motorolajat látunk, tudhatjuk, hogy ez kifejezetten a legújabb, részecskeszűrővel vagy katalizátorral felszerelt autókhoz készült. Ennek oka, hogy a modern kipufogógáz-utókezelő rendszereket, így a katalizátort és a részecskeszűrőt is károsítják az SAPS-anyagok. Ha nem megfelelő, magas SAPS-kibocsátású olaj kerül az autóba, az súlyosan károsíthatja a részecskeszűrőt. Vagyis hiába mész hosszú utakat, amelyek alatt regenerálódhat a részecskeszűrő, így is cserélni kell az alkatrészt.

Használt autó vásárlása után

Különösen idősebb autóknál gyakori, hogy nem ismerjük pontosan az autó előéletét. Hiszen míg egy fiatal, lízingelt autónál a flottakezelő általában pontos, a karbantartásokat bemutató igazolólapot ad az autó mellé, addig 15-20 éves gépjárművek esetén leggyakrabban csak a tulajdonos állítására hagyatkozhatunk. Épp ezért ilyen esetben mindig ajánlott egy revizió a vásárlás után, amelynek egyik fontos eleme az olajcsere.

81ixvn10.jpg

10W40 olajat igénylő autóknál jó döntés lehet a szintetikus technológiával előállított Castrol GTX Ultraclean, amelyet a szakemberek a fokozott igénybevételű, idősödő gépjárművek számára fejlesztették ki. A benne lévő adalékok eltávolítják a szennyeződéseket és megakadályozzák a fokozott iszapképződést. Ezáltal a GTX Ultracelan motorolajban a hagyományos kenőanyagoknál akár 50%-kal kevesebb iszap gyülemlik fel.

Motorolaj 1x1: a legfontosabb kérdések és válaszok

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr8914607898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prokee · http://prokee.blog.hu 2019.02.04. 20:58:42

"Volt olyan, hogy az autókba beletöltött motorolajok 60%-a hamis volt!"
Ezt hogy kell érteni?

cartárs 2019.02.04. 21:36:12

@prokee:
Valamiért nem akarja az igazat itt az internet, úgyhogy talán most sikerül....
Szóval korábban több anyag is megjelent erről, a Totalcar-é szerintem igen átfogó:
totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/09/19/motorolaj_harombol_ket_flakon_hamis/

Leooo 2019.02.04. 22:58:16

Meglátásom szerint ez a 60% azt jelenthette, hogy a nagy tömegben, bizonyos webshopokban, 'kéz alatt' , piacokon, stb árult olajok nem a rajta levő márkajelzés szerinti cégnél készül(hetet)t.
Jobbik esetben valami '3th hand' , neve-nincs gyártó olaját töltötték a márkás eredetihez nagyon hasonló csomagoló-anyagba ---> az indokoltnál többet fizettél egy gyengébb minőségű (minősítettségi szintű) kenőolajért.
Rosszabb esetben egy majdnem semmiféle adalékolással nem rendelkező olajat kaptál (trafóolajat, orsóolajat, vagy más egyszerű olajat) , ami a legrosszabb forgatókönyv szerint könnyedén taccsra vághatja az autód motorját, mert nem felel meg a motorgyártó által az adott típushoz előírt viszkozitási/teljesítményszint előírásoknak.
Nagyon sok 'sufnituning szervíz' vásárolt ilyen - a piaci árnál jelentősen kedvezőbb áron eladott - olajokat, amit a fogalmatlan autótulajok járműveibe töltögettek, felelősséget (számlák hiányában) nem kellett vállalniuk ezért.

prokee · http://prokee.blog.hu 2019.02.05. 08:25:42

@cartárs: ismerem a cikket, remekül átjön belőle a pánikkeltés, valódi tartalom nélkül. Amikor készült, el is mondtam róla a véleményemet, sajnos elég kevés hangsúlyt kapott, itt Zách Dani inkább ment kattintásra, mint a kiegyensúlyozott tájékoztatásra.

Az alapfelvetése az, hogy ami nem jön át a "hivatalos" importőrökön, az biztos hamis. Ez hazugság. Leírtam már sokszor: ez az egész onnan indult, hogy a Castrol Hungária forgalma visszaesett, mert több cég - teljesen legálisan - elkezdett Castrolt behozni az országba őket megkerülve. Erre kitalálták ezt a hamisítás-sztorit, telefosták vele a médiát, és levezényelték - borzasztó bénán - a hologrammosítást is. Ügyesek voltak, ennek eredményeképpen az terjedt el az országban, hogy az emberek inkább nem vesznek Castrolt, mert hátha hamis. Még jobban visszaesett a forgalmuk, be is zártak azóta, a régió ellátása mára már a lengyelországi regionális Castrol-raktárból történik.
Eközben az emberek bepánikoltak, már a szilikonspray-ről is ötször megkérdezik, hogy hamis-e.

Ugyanakkor az országban gyakorlatilag soha, senki nem talált bizonyítottan hamis flakonos, kannás olajat.

(A hordós más téma, festékszóróval lehet hamisítani - de sokszor még ezt sem kell megcsinálni, egy levegős pumpával fél óra alatt átnyomsz egy kommersz olajat egy Mobilos vagy Castrolos üres hordóba, onnantól meg senki meg nem mondja, mi van benne - de ez és a szervizes mókák más lapra tartoznak.)

Bambano 2019.02.14. 02:25:21

"Érdekesség, hogy a viszkozitás mértéke a számok növekedésével egyre csökken, azaz egy 5W-s kisebb, míg egy 15W-s nagyobb folyadék-súrlódású kenőanyag. ": ezen a mondaton még dolgozni kellene, hogy ne legyen ellentmondás a két tagmondat meg a cikk többi része között. Ha a viszkozitás a belső súrlódással arányos, és az 5w-s kisebb viszkozitású, mint a 15w, akkor a számok növekedésével nem csökken, hanem nő.