Amikor a téli gumi már nem elég: minden, amit a hóláncról tudni kell!

2019. 01. 08. 09:55 cartárs

Ha olvastad az elmúlt napokban a híreket, bizonyára már te is értesültél róla, hogy az Alpokban jelenleg több, mint 3 méternyi hó esett. Nem kérdés, Európa nyugati felére már megérkezett a tél, hamarosan pedig itthon is fehérbe borulnak az utak. Ez pedig azt is jelenti, hogy ideje felkészülnünk, például beszerezni a hóláncot!  

49465019_2256347701064943_781678357040332800_o.jpg

Mindenki jól tudja: ha jön a tél, ideje feltenni a téli gumit. De mi van akkor, ha ez már nem elég? Még itthon is könnyen előfordulhat, hogy az utat olyan mennyiségű hó vagy jég borítja, hogy az abroncsok már nem érintkeznek közvetlenül az úttal. Ilyenkor kell valami, aminek segítségével újra tapadhat a kerék. Erre jelent megoldást a hólánc!

Miért van szükségünk a hóláncra?

Kétségtelen tény, hogy a téli gumi a legtöbb téli helyzetben elegendő tapadást biztosít. Télen azonban előfordulhatnak olyan körülmények, amikor az úttartás bizonytalanná válik. Ezt leggyakrabban az okozza, hogy az abroncsok csak részben, vagy egyáltalán nem érintkeznek közvetlenül a talajjal. Például azért, mert az utat hó, vagy jég borítja. Ilyenkor szükségessé válhat egy olyan eszköz felszerelése, amely belekapaszkodik a felületbe, így biztosítva a megfelelő tapadást. Erre találták ki a hóláncot, amellyel még tükörjégen vagy kemény, fagyott havon is irányíthatóvá válik a gépjármű.

tyre_with_snow_chains.jpg

Mikor kell hóláncot használnunk?

Hóláncot kizárólag havas-jeges úton használhatunk, vagyis száraz útfelületen nem lehet az autónkon. Amennyiben mégis fennmarad, az sokba kerülhet: károsíthatja az útburkolatot, ezért például Ausztriában akár 5000 eurós büntetést is kiszabhatnak ránk. Ráadásul az autónk futóműve is megszenvedheti ezt a kalandot.

Kötelező a hólánc?

Magyarországon jelenleg nem, de a környező országok többségében igen. Ez azt jelenti, hogy amennyiben például Ausztriába vagy Szlovákiába indulunk, kell, hogy legyen az autónk csomagtartójában hólánc, akkor is, ha épp süt a nap és egy árva hószem sincs az úton. Az alábbi képen látható, hogy Európában mely országokban kötelező és mely országokban ajánlott a hólánc használata:

holanc_1.jpg

Kell szakember a hólánc felszereléséhez?

Abszolút nem, egy jó minőségű hóláncot bárki fel tud szerelni, nincs szükség hozzá szakemberre. Azért mindenképpen érdemes alaposan átolvasni a hólánchoz adott használati utasítást, ahol lépésről lépésre mutatják meg, hogyan kell felszerelni a terméket.

Melyik kerekekre szereljük fel?

A hóláncot mindig a hajtott kerékre szereljük fel. Vagyis nem kizárólag előre vagy hátra, hanem oda, ahol autónk alap esetben "kapar". Ez sajnos a mai napig nem egyértelmű sok autótulajdonosnak. Így járt az alábbi videó hőse is, aki azt hitte, hogy autója a klasszikus csillagosokhoz hasonlóan hátul hajt, pedig az A-osztály elsőkerék-hajtású. Nem csoda, hogy nem sokra ment a hólánccal: 

Mekkora az a maximális sebesség, amivel közlekedhetünk?

A magyarországi KRESZ szerint a hólánccal legfeljebb 50 km/h-val közlekedhetünk, de ennél alacsonyabb sebesség az ajánlott. A szakemberek szerint autónk sebessége ne haladja meg a 20-30 km/h sebességet.

Van-e alternatív megoldás?

Igen, azonban egyik sem olyan hatékony, mint egy hólánc. A tapadássegítők belépőszintjét jelentik a hólánc-sprayk amelyek legfeljebb síkos útfelületen érnek valamit, komolyabb jég vagy hó már kifog rajtuk. Árulnak úgynevezett hókarmokat is, ám ezek is csak az indulásban segítenek, a biztos irányításban nem számíthatunk rájuk.

server.jpg

Így fest egy hókarom: ne is vájunk tőle teljes értékű megoldást

Hogyan válasszunk hóláncot?

A legfontosabb, hogy minden esetben az autó kerekéhez megfelelően illeszkedő hóláncot vásároljunk. A piac egyik legismertebb szereplője, a Pewag például külön felni átmérő (col) és gumi szélesség szerint készíti a hóláncait. Ezeket az adatokat, egyszerűen, az adott gépjármű abroncsán megtaláljuk. Az egyik legnépszerűbb méret például a 205/55 R16. 

Mennyibe kerül egy jó minőségű hólánc?

Akárcsak a gumiabroncsok, úgy a hóláncok ára is eltér egyes méretenként, vagyis ha 15 colos abroncs feszül autónk felnijén, kevesebbet fizetünk, mintha 17-es. De ugyanúgy eltérést tapasztalunk, ha a technológiájuk szerint vizsgáljuk a hóláncokat. Például egy kisebb, tehát 14 colos felniátmérőjű, kézi feszítős Pewag lánc már 15 ezer forinttól elérhető, míg egy nagyobb, 18 colos automata feszítős Pewag lánc ára az 50 ezer forintot is elérheti.

Nyugodtan mondhatjuk, hogy jó minőségű hóláncot átlagosan  15-50 ezer forint között vásárolhatunk. Fontos tudni, hogy ugyan léteznek 15 ezer forintnál olcsóbb hóláncok is – például a hipermarketek autós polcain- ezek minősége gyakran csapnivaló és maximum mutatóba jók, valós helyzetben ugyanis nem segítenek, mivel könnyen elszakadnak.

01155674f-1300_1.jpg

A háttérben látható tábla mutatja: ha esik a hó, onnantól kell a hólánc

Érdemes-e automata feszítésű hóláncra áldozni?

Ha a pénztárcád megengedi, mindenképpen. Amíg ugyanis a hagyományos, kézi feszítésű hóláncokat a felszerelés után kézzel után kell feszíteni, addig az automata hólánc menet közben magától megfeszül, így nem kell vele foglalkoznod. Persze azért a biztonság kedvéért azt ajánljuk, hogy 1-200 méter után állj félre és nézz rá a kerekekre.

Milyen típusok vannak hóláncból? Számít-e a minta?

Régen hosszában és keresztben felfűzött hóláncokat különböztettünk meg. A keresztben feszülők terepjárókhoz ajánlottak, terepen ugyanis jól teljesítenek, oldaltartásuk viszont gyengébb. A hosszában felfűzött hólánc már jó oldaltartást biztosít. Napjainkban a hossz- és keresztirányú felfűzéseket kombinálják, így a modern hóláncok jó tapadást és irányíthatóságot biztosítanak.

Amikor a téli gumi már nem elég: minden, amit a hóláncról tudni kell!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr9014546982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igazi hős 2019.01.08. 13:35:12

Kedves cartárs, értem, hogy ez egy reklám poszt, de láttál már valaha elszakadt hóláncot? Mindegy mennyire "teszkós" egy új hólánc, van TÜV minősítése és pár 10 km alatt nem fog tönkremenni. (Annál többet meg az életben nem megy hólánccal az egyszeri autós. Nekem bő 20 éve van a csomagtartóban, de csak nehezéknek, egyszer használtam élesben, egyszer pedig egy behavazott mezőn raktam fel marhulni.) Lehet, hogy a diszkontban vett hóláncot kényelmetlenebb felrakni, szinte lehetetlen a dobozába visszarakni és nincs hozzá videós felrakási útmutató, de elszakadni nem fog, ugyanúgy el fogsz vele menni a hóban, mint egy "nagy nevű" hólánccal.

BOAR 2019.01.08. 13:45:44

@igazi hős: Ennyi...
Amikor éppen nem volt terepjáróm, teszkós hóláncot használtam "önmentésre" sárban, hóban. A sárban sokkal többet kapott mint amennyit hóban normális használat mellett el kell viselni, de soha nem szakadt el.
Persze a reklám az reklám, ott lehet hazudni, más termékét fikázni...

brmbolec 2019.01.08. 13:48:09

Helló!
Szlovákiában csak a 3,5 tonnánál nagyobb autókra/ teherautókra/ kell a hólánc.
személyautóra csak ajánlott- mint pl. a tűzoltó készülék, vagy az égőkészlet.

metal · http://electric.blog.hu 2019.01.08. 14:05:59

@igazi hős: Épp ezt akartam írni. Meg azt, hogy ha már tipus, akkor a legfontosabb, hogy egyhelyben álló autóra fel lehet tenni, vagy rá kell állni előtte a láncra. Ez kényelmi szempontból rohadtul nem mindegy. Meg, ha már ilyet ír az ember, akkor azt ne hagyja ki, hogy érdemes egyszer megpróbálni felrakni normális körülmények között, hogy a hóban, átfagyott kézzel, már tudd a buktatókat.

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2019.01.08. 15:33:19

Január 2-án volt az éles teszt, Ausztriában. Elméletben tudtam, hogyan kell feltenni, meg láttam már videót is róla. Csak át kellett ültetni a gyakorlatba. Még itthon volt ilyen kósza gondolat, hogy azért egyszer nem ártana kipróbálni, hogyan kell feltenni, de idő hiányában elmaradt.
Mindenesetre elsőre sikerült 15-20 perc alatt felapplikálni az autóra, nem segített, hogy kissé lejtett a terep jobbra, emiatt megküzdöttem, mire bepasszíroztam a kerék és a kerékjárat közé a kezem.
Viszont síkesztyűvel is ment és tanács, ilyenkor legyen kéznél koszolós kabát.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.08. 21:16:14

18 év magyarországi és 10 év svédországi autózás eredményeként egyszer sem kellett feltennem még hóláncot...Évi átlag 10-15 ezer km-t vezetek, télre is jut, síelni is járunk.
Vicces. :D
De lehet, csak folyamatosan mázlim van, majdnem 30 éve...
:-))))))
Ezzel nem aszondom, hogy felesleges vagy haszontalan a hólánc, csak viszonylag ritka az, hogy egy átlagautósnak fel kell tennie.
Egy darabig volt nekem is, telente benne is volt a kocsiban, de aztán már vagy háromszor autót cseréltünk és sose kellett, így elfelejtődött.
Persze egyszer majd lehet, hogy nagyon rá fogok b@$2ni a sompolygásra...
:D
Nyilván, ha az Alpokba készülődnék, tennék be egyet a csomagtartóba, ez nem vitás.