Giorgetto Giugiaro: a XX. század legmeghatározóbb autótervezője

2018. 09. 17. 09:52 The Test Driver

giorgettogiugiaro.jpg

Az autótervezők bizonyos tekintetben hasonlítanak a zenészekhez: mire először hallod a nevüket, addigra már jó néhány együttesben megfordultak és már vagy tíz éve űzik az ipart. Giorgetto Giugiaro karrierje is hasonló mintát követ. Mire a világ megismerte, már túl volt pár nagyszerű autó megtervezésén, különféle dizájn stúdióknál.

A szakírók egybehangzó véleménye szerint ő az a tervezőmérnök, aki a legnagyobb hatást gyakorolta a modern autóiparra és számtalan autó – az egyszerű, hétköznapi ferdehátúaktól az exkluzív szupersportautókig – az ő tervei alapján készült. Az 1938-ban született, idén 80 esztendős, legendás, olasz tervező neve leggyakrabban a legelső Volkswagen Golf, a BMW M1-es vagy a Fiat Panda kapcsán merül fel, de a teljes munkásságát szinte lehetetlen felsorolni, hiszen több száz különféle modellt foglal magába. A becslések szerint abban a közel 50 évben, mialatt Giugiaro saját tervezőirodáját, az Italdesignt vezette, a cég több mint 100 koncepcióautó és 300 szériaautó terveit készítette el, melyekből több mint 60 millió példányt értékesítettek világszerte.

Ha a művészi formatervezés kritériumairól van szó, a lista elején mindig az arányok állnak. Az egész olyan, mint egy matematikai játék” – mondta a tervező zseni.

Már 22 évesen főtervező volt

Az autóiparral mindössze 17 évesen került kapcsolatba, miután megmutatta munkáit Dante Giacosának, a Fiat vezető tervezőjének, aki meghívta, hogy csatlakozzon a Centro Stile Fiathoz. Pedig korábban nem igazán érdekelték az autók és az apja nyomdokába lépve ő is művész szeretett volna lenni. A Fiat tervezőgárdájának tagjaként komoly tapasztalatot szerzett, de egyetlen tervét sem fogadta el a cég vezetése. Aztán az 1958-as Torinói Autószalonon minden megváltozott, miután Nuccio Bertone meglátta a vázlatait és eldöntötte, átcsábítja magához a fiatal tehetséget. Így lett Giugiaro 22 évesen Olaszország egyik legjelentősebb dizánjstúdiójának főtervezője.alfa_romeo_giulia_-0001.jpg

Első munkája az Alfa Romeo 2000/2600 Sprint kupé volt. Az elkövetkező hat évben Giugiaro 20 sikeres tervet készített – többek között a Giulia Sprint GT-t, a Fiat 850-est, a Fiat Dinót, a Chevrolet Corvair Testudót, az Alfa Romeo Cangurót vagy a BMW 3200CS-t említhetnénk – és segítségével a Bertone stúdió visszaküzdötte magát a tervezés élvonalába.bmw-3200-cs.jpg

1965 fordulópontot jelentett. Azt követően, hogy Alejandro de Tomaso átvette a Ghia stúdió irányítását, Giugiaro elhagyta a Bertonét és csatlakozott az újjászerveződő Ghiához. Bár de Tomaso és Giugiaro kapcsolata nem volt felhőtlen, azért sikerült elkészíteniük néhány lenyűgöző modellt: a De Tomaso Mangusta és a Maserati Ghibli agresszív vonalvezetésű kasztnija is a Ghia tervezőasztalán született meg.54ede995a08c28da704e2ae108741aad3ce36088.jpg

Karrierjének legfontosabb autója

Giugiaro ezúttal sem maradt túl sokáig, és 1967-ben elhagyta a Ghiát. A következő évben úgy döntött, megalapítja saját vállalkozását, az Italdesignt. A torinói székhelyű stúdió idővel már nem csupán autókat, de Ducati motorokat, bútorokat, órákat, fegyvereket, fényképezőgépeket, borotvákat, hajszárítókat, fürdőszoba felszerelést és még nagyon sok minden mást is tervezett.

Az Italdesign leginkább abban különbözött a versenytársaitól, hogy nemcsak a terveket, hanem a prototípusokat is elkészítette, segítette a mérnökök munkáját és még a tesztelésből is kivette a részét. Így az autógyártóknak jóformán csak a gyártással kellett törődniük. Mindez Giugiaro nem hétköznapi munkamódszereinek köszönhető. Legnagyobb erőssége abban állt, hogy rendkívül gyorsan elő tudott állni egy új autó terveinek alapötletével. Ráadásul nem készített agyagmodellt a rajzlapra vetett ötleteiből. Ugyanis ezt a munkafázist egyenesen időpocsékolásnak tartotta, hacsak nem kellett az új karosszériát szélcsatornában tesztelni. Az 1:1-es méretarányú modelleket fából készítette el, amit gipsszel burkolt be. Végezetül pedig a prototípusokat acélból gyártotta le, hacsak a megrendelő nem fizetett a szénszálas kasztniért.

661c8470aee2d1e66c5dc6288aadf915.jpgAz Ék-korszak beköszöntével elkészítették a szemet gyönyörködtető Lotus Esprit prototípusát 1972-ben. Nem sokkal később mutatták be a Maserati Merakot és a Boomerang koncepciót, melyek mindenkit megleptek éles, határozott vonalvezetésükkel. Hamarosan egyre több autógyár kezdte átvenni ezt a koncepciót.maserati-boomerang.jpg

A cég legtermékenyebb időszaka az 1973 és 1976 közötti években volt, amikor relatíve rövid idő alatt több rendkívül sikeres modellt is elkészítettek, mint például az Alfa Rome FTV és Alfasud Sprint, a Volkswagen Golf, Passat és Scirocco vagy a Maserati Quattroporte. Ezekben az években érte el Giugiaro karrierjének a csúcsát. Bár sokan úgy tartják, hogy ez a pont egyértelműen 1978-ban érkezett el a BMW M1-es megtervezésével.

140271_source.jpgMikor később a Golf megtervezéséről mesélt, elmondta, hogy a Volkswagen egy olyan autót szeretett volna, ami elindítja a céget a Bogár utáni korszakot. Giugiaro számára ez nem jelentett nehézséget. „Ez a karrierem legfontosabb autója. A modell sikere nagyon sok ajtót nyitott meg előttem” – emlékezett vissza 2008-ban, amikor 70. születésnapját ünnepelte.

Ismeri az általa tervezett modellek minden erősségét és gyengeségét

Az újabb meglehetősen aktív korszakot a ’80-as évek hozták el a szögletes, baltával faragott formavilággal együtt. Giugiaro már rögtön az évtized elején elkészítette a Fiat Panda terveit, ami meglátása szerint leginkább egy farmernadrághoz hasonlított: egy olyan termék, amit tökéletesen a fogyasztók igényeire szabtak és a minimalizmus, puritánság és funkcionalitás jellemzi. „Az autó méreteit figyelembe véve ez a maximum, amit ki lehetett belőle hozni” – mondta Giugiaro.

Ugyanakkor ilyen kijelentéseket kifejezetten ritkán lehet hallani a legendás tervezőtől. Mindig is maximalistának tartotta magát, aki a tökéletességre törekszik, csak nagyon ritkán elégedett azzal, amit tervezett és különösen kritikus saját magával és a munkájával kapcsolatban. Ismeri az általa tervezett autók minden erősségét és gyengeségét – hol kellett a tervezés során kompromisszumot kötni és hol alkalmaztak a józan ész diktálta megoldásokat.

alfa-romeo-brera.jpgBár jó néhány kiváló tervezést találunk a későbbi munkái között is, mint az Alfa Romeo Brera 2002-ből, a BMW M1 Homage koncepció 2008-ból, a Fiat Grande Punto 2005-ből és a 2006-os Ford Mustang koncepció, kétségtelen, hogy a legsikeresebb modelljeit a ’70-es és ’80-as években készítette.italdesign_giugiaro-ford_mustang_concept_mp141_pic_39929.jpg

A Honda kivételével minden jelentős cégnek terveztem autókat, de egy nap nekik is fogok” – mondta egyszer. Ám az élet úgy hozta, hogy sohasem adatott meg neki a lehetőség, hogy a japán céggel dolgozhasson. 2010-ben az Audi felvásárolta az Italdesign 90,1%-át, majd 2015-ben Giugiaro bejelentette, hogy elhagyja az általa alapított céget és visszavonul, hogy több időt tölthessen a családjával. Így ő és a fia, Fabriziio eladták a még a birtokukban lévő 9,1%-ot is a németeknek.

delorean-dmc-12-nyitva.jpgNehéz kifejezni, hogy mekkora hatást gyakorolt az autómobil történetére ez a tervezőgéniusz. A DeLorean DMC-12, a Fiat Punto, a Saab 9000, a Lancia Delta, az Alfasud, az Audi 80-as, a BMW M1-es, a Maserati Bora – csak néhány a megszámlálhatatlanul sok munkája közül, melyek igazi klasszikussá, kultikus autóvá váltak az évek során.57038c3cc24a1.jpg2008-bmw-m1-hommage.jpg

Giorgetto Giugiaro: a XX. század legmeghatározóbb autótervezője

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr4714244557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.09.18. 09:57:34

A legnagyobbak egyike. Hihetetlen érzékkel tud formát alkotni. És az egyik legtermékenyebb tervező.

gigabursch 2018.09.18. 10:11:44

Ő azon kevesek egyike, aki nem a szappanosdobozokért van oda.
Vajon milyen lehetett vele egy csapatban dolgozni?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.09.18. 11:04:03

Amúgy érdekes belegondolni hogy egyes sztártervezők alkottak nagyobbat, akik tényelg a bevezetőben említett vándormaqdarak, vagy akik egy márka arculatát formálták évtizedekig.

Paul Barcq volt az egyik első vándormadár (az egyik legelső "sztártervező"), aki mind Mercedes mind a BMW formanyelvét zseniálisan megújította (pl Pagoda SL és BMW 2002 valamint az M1), végül "hazaért" a Peugeot-hoz., ahol nem tudta "kitúrni" a Peugeot szintén kiemelkedő vezető tervezőjét (Gerard Welter, pont januárban távozott), cserében együtt remek dolgokat alkottak, pl Peugeot Quasar, meg azért egy sor izgalmas szériaautó, amelynek formaterve biztosította a PSA túlélését.

Nem hiszem hogy Bruno Sacco vagy Welter kevésbé lett volna tehetséges mint Giuggiaro (vagy Gandini), de nem volt lehetőségük annyira szabadon alkotni.

szepipiktor 2018.09.18. 11:24:18

Így van, a letűnt kor egyik meghatározó tervezője.
De miért kell megint lemenni bulvárba?
"A XX. század legmeghatározóbb autótervezője"
Azaz 1900-1999 közötti körszak, az autózás elindulása hemzsegett a korszakos tervezőktől!
A nevezett a legtermékenyebb vagy a legsokoldalúbb jelző kierdemelheti, hiszen azért sok dolgot nem kiatált, hanem csak felhasznált a munkái során. Mivel a sporttól az utcai gagyiig mindent tervezett, inkább már a mai kornak megfelelő tervezőinek felelt meg.
A meghatározó az, aki újat talál ki, akinek eredményét utána mások eredményesen felhasználják. Az olasz tervező azért Bertone számtalan korábban már bemutatott stílustervét idézte, de láthatóan Farina is nagy hatással volt rá!
És ezeket a tanulmányokat valóban sikeresen alkalmazta.
Olyan tévedésekkel nem is akarok foglalkozni, mint a Golf... A Golf egy korszerű másolata volt a korábban már szakmai és vásárlói szempontból elfogadott britt koncepciónak, egyszerűen egy kornak megfelelő kasztniba pakolták az olyan zseniális modell, mint a B(L)MC 1100/1300-ast.
Korszakalkotó tervező Járay Pál volt, akit az aerodinamika uttőrőjének tekintenek, például a VW Bogárhoz megvásárolták a szabadalmát, de erre ugya ma már a kutya sem "emlékszik".
.
Hogy miért ciki valakiről a "LEG"-et állítani, érdemes megnézni Marcello Gandini életművét.
Ő is a Bertone stúdió emberkéje, csak ő nem lépett le.
Itt a wiki linkje, benne a munkáinak felsorolása. Hát azért 8 Lamborghini, köztük a Countach-al, Maseratik, az Alfa Montreal, a Citroen BX, a Lancia Stratos, szintén nem utolsó felhozatal. Miért nem ő a "LEG"? Csak mert őt a köznép kevésbé ismeri?
Óvatosabban kellene bánni az aljabulvárral egy full szubjektív területen, mert kiugrik a lóláb.
.
Ugye anno Fray Tamás is megbukott a műsorában, amikor bemutata a világ legismertebb (legjobb?) autótervezőjét. És a műsorban egy huszonéve kockásinges kis nyikhaj szerepelt, az Audi tervezésénél ő végezte az első számítógépes tervezést (az első modellről volt szó, aminek tervei, dokumentációi teljesen számítógéppel készültek), azaz a fickó csak egy ügyes CAD/CAM szakember volt. És akkor még élt Bertone...
A műsor végén meg: támogatta az Audi...