Autók, amelyeknek meg sem kellett volna születnie

5 kocsi, ami érthetetlen, hogyan készülhetett el

2018. 06. 12. 21:32 cartárs

Bár egy-egy új autó bemutatását több piackutatás és közönségteszt előzi meg, így is előfordul, hogy alaposan tévútra futnak. Írásunkban 5 olyan autót mutatunk be, amelyeknek meg sem kellett volna születnie.

Nissan Murano CrossCabriolet

2011-nissan-murano-cross-cabriolet---01.jpg

Kabrió-SUV: Bár a kupé- vagy épp izom-terepjárók korában az ember már kevés dolgon lepődik meg, a néhány évvel ezelőtt megjelent Nissan Murano CrossCabriolet még mindig meghökkentő. A japán tervezők ugyanis úgy ítélték meg, az Egyesült Államoknak feltétlenül szüksége van egy olyan SUV-ra, aminek hiányzik a teteje. Nos, kiderült, hogy ez nem igazán van így, úgy is fogalmazhatnánk, hogy olyan piaci rést próbáltak betömni, ami nem is létezett.

2011-nissan-murano-cross-cabriolet-front-three-quarter.jpg

A 2010-ben megjelent autó 48 ezer dolláros áron nyitott, ezért a pénzért pedig 5-ös BMW-k, E-osztályú Mercedesek és A6-os Audik területére lépett be a Nissan. Jó, egyik sem egy kabrió-SUV, de azért érezzük át, hogy ekkora összegért már igazi prémium autókat lehet kapni. Sőt, kicsivel többért már prémium SUV / prémium Cabrio is elérhető volt, így sokan inkább választottak egy nyitható tetös Mercedest vagy egy terepjárót, mint a Nissan különlegességét. Az autó 4 évet élt, 2014-ben állították le a gyártását és bejelentették: nem lesz utód. Nem vagyunk meglepve.

Pontiac Aztek

pontiacaztec-1112_3.jpg

Mi van akkor, ha a tervezőknek kötelező innovatív modelleket előállítani? Akkor születnek az olyan torzszülemények, mint a Pontiac Aztek.

Bob Lutz, a GM egykori elnöke beszélt korábban arról, hogy az Aztek létrejöttéhez szükség volt arra, hogy a vállalat vezetői ukázba adták: „az új modellek 40%-ának innovatívnak kell lenni”. Ráadásul pedig az Aztek fejlesztőcsapatának elsőszámú embere egy kritikát nem tűrő illető volt, aki biztosította az alkalmazottait: akinek nem tetszik valami, az ki van rúgva. Nem csoda, hogy mindenki néma csendben tette a dolgát, aminek a vége ez a szörnyszülött lett.

6977249_0094ea04ca5e80f2b6d36f8bdb3f2502_wm.jpg

A történetben az az igazán megdöbbentő, hogy annak ellenére folytatódott a tervezés, hogy egy korai közönségtesztnek alaposan kritizálták az Aztek egy prototípusát. Ha másra nem is, arra mindenképp jó volt az Aztek bukása, hogy rávilágítson: nem lehet erőből innovatívnak lenni... Persze manapság már sokan örülnek a GM őrültségének, hiszen a Breaking Bad sorozatnak hála mára igazi kultautóvá avanzsált a kétezres évek egyik legcsúnyább amerikai autója.  

Rover CityRover

rover_cityrover-2003-05_r5_jpg.jpg

Nem mondhatnánk, hogy az angol autóipar az elmúlt 100 év során ne termelt volna ki magából igen érdekes autókat, de a CityRover még azok közül is kiemelkedik. Hiszen mire is van szüksége egy haldokló márkának, ha nem egy indiai kisautó átmatricázot verziójára? A CityRover ugyanis nem más, mint egy átemblémázott Tata Indica. Erre azért volt szükség, mert az akkortájt a márkát tulajdonló Phoenix Consortium-nak nem volt pénze, így ilyen látszatmodellekkel próbálták frissíteni a kínálatot.  

rover_cityrover_1.jpg

Ugyan kétségtelen tény, hogy a Tata napjainkban a Jaguar Land Rover vállalat tulajdonosa, az indiai cégóriás saját autói továbbra sem az élvonalat képviselik, hát még 2003-ban, amikor a típus megjelent. Az 1,4 literes, 86 lóerős aggregáttal ellátott autók darabjáért az MG Rover 3000 fontot fizetett, aztán szép haszonkulccsal próbálták meg továbbadni: kezdetben ugyanis 6495 font, majd, miután az eladások beleálltak a földbe, 5595 fontos vételáron akarták értékesíteni az autót.

Azt sajnos nem tudjuk, hogy önerőből meddig húzta volna a csökkentett vételárú angol-indiai kiskocsi, hiszen a Rover 2005-ös csődje után végleg befejeződött a típus karrierje.

Aston Martin Cygnet

aston-martin-cygnet-8_medium.JPG

Szigorodó környezetvédelmi előírások: „mindössze” ennyi kellett ahhoz, hogy az Aston Martin úgy döntsön, eljött az ideje egy környezetbarát típusnak. De nem az történt, hogy kifejlesztettek egy saját modellt. Helyette fogták a Toyota IQ névre keresztelt apróságát, rányomtak az orrára egy Aston Martin hűtőrácsot, belül kibélelték bőrrel és kész is volt a Cygnet.

cygnet-aston-martin-parts.jpg

A vállalati kommunikáció szerint azért volt szükség az autóra, mert az Aston Martin ügyfeleinek többsége szeretett volna magának egy kis, városi autót és ezt az igényt elégítették volna ki. Ez akár igaz is lehetne, de biztosan nem arra lett volna szükségük, hogy egy körülbelül 3,5 milliós kisautót 10 millióért vásároljanak meg: ennyi volt ugyanis a felára a Toyota-testvérhez képest. A kezdetben kizárólag az Aston Martin ügyfeleknek, később pedig már mindenkinek osztogatott autó meg is bukott. Alig 2 év után állították le a gyártását.

Plymouth Prowler

1200px-2008-10-05_red_plymouth_prowler_at_south_square.jpg

A Pontiac Aztek után ismét egy amerikai modellről van szó, ez pedig nem véletlen. A 90-es évek amerikai autóipara ugyanis ontotta magából a felemásan sikerült autókat. Nem volt kivétel ez alól a Chrysler-csoport egykori márkája a Plymouth sem.  A tervezők szabad kezet kaptak, hogy előálljanak valami különlegessel. Mivel akkoriban a vállalat vezető formatervezője Thomas C. Gale volt, aki rajongott az 1930-as évek autóiért, nem meglepő módon egy „hot-rod” utánérzésű járgány született. A gond csak az volt, hogy bár az autó a tucatmodellekhez képest egyedi volt, pont azt nem tudta, amiért a legtöbben ilyeneket vásárolnak: a vezetési élményt.

landscape-1450283842-prowler.jpg

Mi sem mutatja ezt jobban, mint az a tény, hogy a Prowler kizárólag automata váltóval volt elérhető, manuális opció sosem készült. Ezt tetézte még az is, hogy kezdetben egy 217 lóerős V6-os motor dolgozott az autó orrában, ami a V8-ak világában igencsak kevésnek bizonyult. A Plymuth - észlelve a problémát -a 98-as modellévtől már egy erősebb, 257 lóerős V6-ost helyezett a motortérbe,  az autó tehát már ment, de így sem vált különlegesen erőssé. Az autóból öt év alatt tízezer darabot adtak el, majd utód nélkül szüntette be a gyártását a Chrysler.

Tetszett a cikk? Köszönjük, ha megosztod!

Esetleg másról olvasnál?

Így születtek meg az autómárkák legendás logói

Nem mindenki autógyártással kezdte (2. rész)

Le a tetővel: 5 keménytetős kabrió 1,5 millió forintig

Autók, amelyeknek meg sem kellett volna születnie

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr2414043586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.12. 23:08:30

A Cygnet célja az volt, hogy az AM kibocsátási flottaátlagát lecsökkentsék (kb, minden Am vásárlónak kellett volna vennie egyet a kocsija mellé). Ha jól tudom a kis gyártók végül mentességet kaptak, így az egész Cygnet projekt végül értelmetelnné vált.

cartárs 2018.06.13. 10:43:09

@Ződ2000: Szerintem semmi gond nem lett volna egy kis Aston Martinnal, de legalább új karosszéria-elemeket pakoltak volna az IQ-ra, Ez így félmunka, mintha egy délutáni műszak alatt tolták volna le az autó kifejlesztését...

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.06.13. 16:39:39

A Pontiac Aztek minden ilyen válogatásban benne van, tényleg mocskos ronda :-D
Mondjuk egy-két Ssangyong is elfért volna itt, pl a Rodius az valami eszméletlen okádék :-D

zuhanorepulesss 2018.06.13. 17:41:58

A napokban lattam ket range rover kabriot is. Azokhoz kepest ez a murano kabrio kesz mualkotas. Ugy tunik a range-nel is feltalaltak a spanyolviaszt, bar szerintem ket szalinauto volt, amit a kereskedo kihozott szaladgalni a napsutesben. Mas ertelmet en sem lattam az egesznek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.13. 18:33:08

Ideillik még, legalább is röhejességében, a Renault Kangoo - Mercedes Citan páros is.Ami gyakorlatilag az előbbi, de Merga logo (lógó?) van az elején.Nem tudok nem röhögni, ha meglátok egyet.És az a legdurvább, hogy felénk lehet is látni.Az ostoba b@rom cégek megveszik a gondolom ötszörösen túlárazott "Mercedest", aztán meg a hasonló árfekvésű alkatrészekkel üzemeltetik is.Mert hogy a Renault egy szarfos fhanszia, ugye; és nehogy már egy olyan sz@r képviselje a céget a partnereknél...Megalol.
:-)))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.13. 18:35:17

Amúgy nekem a Nissan Murano Cabrio bejön, meg is venném, ha lehetne kapni 6-8-10 évesen 1-2 millió forintért.Az átlag kis sz@r kabriókból ugyanis felfelé kilóg a fejem (197 cm rulez...), és rühellem, ha muslincával megy tele a képem...
:D

Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.06.13. 18:40:13

Aranyásó csajokat kirostálni tökéletes a Cygnet szerintem :D

Fülig José 2018.06.13. 21:00:44

Én gurultam Prowlerrel, nem olyan szar. A forma bitang, a hangja extázis és egész rendesen volt összerakva 3,5 V6 a hátsó keréken...

pizo 2018.06.13. 21:19:53

@Fülig José: Tartják is az árukat rendesen.

Zoli

gigabursch 2018.06.13. 21:24:25

Nem látom az összes tuskó günthervágent, élen az X6-tal és társaival.

degeco 2018.06.13. 23:44:54

Lada Samara, Fiat Multipla
hol vannak?

csacskó 2018.06.14. 08:20:41

Fiat multipla mindent visz.5 éves fiam szebb autót rajzol még félálomban is..

cartárs 2018.06.14. 08:58:06

@degeco: A multipla csak simán ronda, azt, hogy praktikus, városban jól manőverezhető autót akartak, szerintem érthteő. A Lada Samara pedig a szocializmus alatt született, akkor ennyit tudtak összehozni orosz barátaink.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=JcPm5Rn36Kw 2018.06.14. 09:08:59

Nem tudom mi a baj a Plymuth Prowlerrel. Amerikában szeretik ezt a stílust, az hogy neked nem jön be az egy másik dolog.
@gigabursch: Igazad van, sokkal gázabb dolog, hogy a német günthervágeneket meg sem említik az ilyen felsorolásokban. Pedig ha vannak totál felesleges autók a világon, akkor azok a MWW X6, Mercedes GLE, és egyéb német társaik. Ezek az autók nm szólnak másról, mint a mesterséges pénisz növelésról.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.14. 10:00:12

@cartárs: szerintem egyszerűen nem arról szólt, hogy saját modell kell, ezért a minimálisat végezték el, hogy teljsítsék a feladatot. Akkoriban tényleg benne volt a pakliban hogy a szabályozás kinyírja az Aston féle cégket, aztán persze nem úgy lett.

Tök mindegy hogy milyen lett volna a Cygnet, egyszerűen rásóztak volna a vevőkre egyet és kész a fele akkora co2 átlag (200.000 eurós hobbiautónál a 30,000 eur plusz már nem akkora tétel).

Krisi 2018.06.14. 12:11:43

szerintem az az abszurd, hogy ennyi féle kategóriát és altípust hoztak létre az elmúlt években. itt van pl a BMW, most direkt megnéztem a kínálat hogy hány féle modell van, fel is sorolom nektek:
1-es, 2-es, 2-es egyterű, 3-as, 4-es, 5-ös, 6-os GT, 7-es, X1, X2, X3, X4, X5 és X6.
és akkor a szedán/kombit még nem is vettem külön

nem is oly rég, a '90-es években ez hogy nézett ki? 3-as, 5-ös 7-es, meg persze a 850i és kb ennyi.

de értem én hogy ebből van a pénz hogy ki kell jönni egy n+1. újabb crossoverrel, csak a fasz kivan hogy ezekkel van tele az utcakép. ülök a kis ingázós B Corsában, és ki se látok a sok SUV-tól. motorral ugyanez, 10 éve még faszán átláttam az autók felett a pesti dugóban, ma meg mindenhol betakar egy fos telekjáró. de tudom, én vagyok a hülye, hiszen mindenkinek fáj a dereka és ezért kell a kakasülőre felülni, illetve minenki dombon lakik amit minden télen hónapokra ellep a hó ezért elengedhetetlen a 4x4...

Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.06.14. 12:22:43

@Krisi: És az új Z4-est még nem is számoltad, igen röhej egyébként, 1-es, kettes BMW, Merci A és B osztály; inkább cinikus marketinghúzások ezek, mint autók. Persze nem az M135/140i-ről beszélek, de az olyan mint az A45 AMG, 1-2% az eladott autóknak.

gigabursch 2018.06.14. 13:18:39

@Krisi:
Akkor még volt idejük arra, hogy ízléses kocsit gyártsanak.
Ez pl. a propelelrnél véglegesen a bangle 7-es BMW létrejöttével szűnt meg.

Biztos bennem van a hiba de egy Pug 508 vagy C5, vagy egy Alfa 159, Giulia, Mazda 6, Lancia Delta III, egyszerűen jól néz ki, főleg kombiban, hát még egy Ford Mustang (bár abból kombi nincs). Mondjuk olyan bömöst pl. nem láttam, aminek a hátsó lámpája ízlésesen nézne ki. Egyszerűen csak oda vannak sz@rv@. Igénytelenek.

Uccsó szép bömös a 635 CSi volt. Mondjuk a 850i meg állatul nézett ki, az tény.

A Mergák még nagyjából megmaradtak az ízlés frontján, bár az utolsó sorozat annyira egységesen azonos jellegű, hogy ember nem különbözteti meg csettintésre.

Hol van már az, amikor a cápaorrú Galant mutatta a stílust az utakon.

LassúGabi 2018.06.14. 14:11:31

A Juke, a Juke az kimaradt!
Mai napig kiég a szemem attól az ocsmányságtól!

Fülig José 2018.06.14. 14:31:49

@Krisi: lónak a faszát! bővül a család, bammeg, (gondolom egy orrszarvúval) oszt rögtön kell egy ilyen szarkupacot venni. anyuka meg, akinek be van varrva a kezébe a telefon se parkolni, se kanyarodni nem bír többet... király!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.14. 14:43:42

@Krisi: a Mercedes GLC-ből (és az XC60ból) 30-40%-kal több fogy mint az Insigniából. Változnak a korok változnak az ízlések, és az életszinvonal is.

Jelenleg úgy néz ki, a piac ezerkre a minden igényt kielégítő autókra tart igényt. Legalábbis újonnan. Az a pár értelmetlen lépcsőshátú meg biztos jól tartja majd az értékét, vagy addigra a használtpiacon és megértik, miért döntöttek a vevők pl SUV-k mellett értelmetlen lépcsőshátúak (vagy akár családi kombik/egyterűek) helyett.

Krisi 2018.06.14. 15:44:17

@Ződ2000: én mondjuk próbálom objektíven is megközelíteni a témát, de még akkor sem értem, hogy egy kombinál mivel tud többet egy SUV.

rosszabb a légellenállása és nehezebb, ezáltal rosszabb a fogyasztás, nagyobb kerék kell rá ezáltal 1,5-2x annyi felgumizni, szintén a súly miatt jobban kopnak a fékek. cserébe annyit tud, hogy magasabban ül a vezető - igen ám, de a súlypont is sajna magasabban van, ezáltal billeg és bólogat. de hogy ne billegjen és bólogasson komplikáltabb futómű kell alá, ami szintén jelentkezni fog a szervizben amikor a kopó alkatrészeket kell cserélni.
ja és hiába magas és ütközéskor jobban jön ki mint a Fiat 500 vagy Matiz, ha minden 3. autó SUV akkor már egyik se lesz előny.

a szedán amúgy tényleg szintén egy autótörténeti zsákutca, ebben egyet értek, mondom mindezt egy Alfa 75 tulajként, ami ugye szedán - mentségemre szóljon hogy nem is gyártottak belőle sportvagont :(
praktikusságból nulla, hiszen van egy relatíve nagy tér, de nincs kitöltve. viszont meg kell jegyezni hogy több embert ismerek akik konkrétan irtóznak az egybe terű autóktól, legyen az kompakt, kombi, egyterű vagy SUV, ők kimondottan azt szeretik, hogy van egy egyértelműen elkülöníthető csomagtartó.

a legszebb forma meg ugye relatív, de azért nem véletlen hogy az ultimate klasszikus az a kupé és a shooting break. sehogy nem tudom elképzelni hogy bármelyik SUV valaha is keresett veterán legyen, egy szedán is sokkal esztétikusabb - kivéve a 159-es Alfa és a páréves Accord, mert azok csak kombiként ütnek igazán nagyot :)

@LassúGabi: akármennyire is rühellem a kategóriát, szerintem a Juke egy üde színfolt, vicces kis tengerimalac forma, ahogy Karotta is megmondta :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.14. 16:22:54

@Krisi: amiket írsz hogy "rosszabb", az lehet hogy igaz, de nem minedgy hogy mennyivel rosszabb. Mert én nem érzem a hártányokat.

Én 2 éve váltottam kombiról SUV-re (kb egy méret és tudással V70-Xc60) és az alábbiakat érzem előnynek 2 év tapasztalata (meg sok-sok tesztelés autossagok.blog.hu/tags/Tesztek ) alapján :

1. A nagyobb hasmagasság miatt megszűntek a az olyan szituk ahol a kocsi alja megkaristolódott (ez tipikusan városi helyzetben jellemző, extrém példa egy ház amit azért nem vettünk ki mert a kocsi nem tudott volna lefordulni a garázslejárón).

2. Levegősebb beltér a nagyobb belmagasság miatt: a SUV sokkal egyterűsebb, jobb a térérzet belül.

3. Jobb dinamika. Fura módon a 18-as 235-ös kerekeken az XC60 nem annyira billegős, mint a V70 16os ballonosokon. Összességében jobb a SUV gutóműve. Több remek alpesi túra alapján tudom ezt mondani. Ez amúgy Volvo specifikus, egy X3 kontra 5er nem lenne ilyen szép, de baj ott sem lenne.

4. Rövidebb, ezért könnyebb parkolás (térézetben pedig nem rosszabb).

5. Kényelmesebb beülni: persze helyzettől és mérettől függ.

6. Átlátod a forgalmat, bár nekem ezzel nem volt bajom régen sem a V70-esben.

Hátrányok:
1. Gumi. Ez tényleg. Kb 1.5 a szorzó árkülönbségben. Talán picit jobban is kopik,
2. Fogyasztás: talán ez kerülhetett volna első helyre, de nehéz megmdonani hogy az az 0,7-1.2 liternyi többletfogyi mennyire a súlyból jón. Megjegyzem egy X3 nem lesz nehezebb mint egy azonos 5er, sőt.
3. Inkább volvó specifikus, hogy az XC60 fara nem olyan praktikus mint a V70-esé, de mondjuk ez modellenként és mérkánkánt változik. Az Audi A6 VS Q5 esetén a SUV fara hasábosabb, a kombifar inkább csak idlzőjeles.

Ez itt egy szoros meccs lenen, lépcsőshátót nem is értem miért vesz még bárki. A 75 gondolom inkább hobbiautó neked, így nem tudok nyilatkozni. Néha én is gondolkodom egy MX5-ön vagy R129 SL-en, persze ott tök mindegy hogy mit tud a cstartó.

De az pl vicces volt amikor inkább az asszony 147-esével mentem nagyobb dolgokért, mert az S40-be semmit nem lehetett bepakolni ami picit nagyobb és nem folyékony...

Krisi 2018.06.14. 17:23:12

@Ződ2000: hehe, ugyanez, a 75-ös hiába nagyobb, ha bármi cuccot kell vinni akkor a kis szaladgálós B Corsa bármit benyel pedig mennyivel kisebb :)

a nagyobb hasmagasság az viszont vitathatatlan előny néha mág városban is, ezt be kell látnom. nem kell gondolkodni hogy fel tudsz-e állni a padkára, nem kell 0-ra lelassítani a fekvőrendőr előtt majd keresztbe átátlózni összeszorított segglyukkal hogy mikor baszod oda a kipufogót.
én mindenesetre továbbra se vennék SUV-ot. najó, egy V8-as Cherokee jó hangzású öblögetős kipufogóval mindig megmozgatja a fantáziámat, de ott a V8 miatt le is szarnám az összes hátrányát :)