Amikor a tér nem elég: 7 személyes egyterűek 3 millió forintig

2018. 04. 21. 08:54 cartárs

Férjen bele 7 személy, legyen biztonságos és 3 millióért ne legyen olyan öreg: így szólt ismerősünk kérése. Ennek eleget téve legújabb írásunkban 5 fiatal, 2009 utáni 7 személyes egyterűt mutatunk be.

Chrysler Grand Voyager / Lancia Voyager

Ami Európában az Espace, az egy amerikainak a Grand Voyager vagy ahogy „otthon” hívják a Town &Country. A Chrysler 1984-ben dobta piacra a forradalmi egyterűt, amely hamar óriási siker lett, így Európába is eljutott: nálunk leginkább a 95 és 2008 között árult harmadik és negyedik generáció terjedt el, de egyre többször találkozhatunk az 5. generációs, RT kódnevű típussal is.
chrysler-town_and_country-2008-1280-01.jpg

A 2008 és 2016 között gyártott modell hazánkban több néven is ismert, hiszen 2011 előtt Chryslerként, utána pedig Lanciaként találkozhattak vele az érdeklődők. Félreéértés ne essék, ez egy minden ízében amerikai autó: nagy karosszéria, a kategóriatársoknál nagyobb motorok, és nagy értékvesztés. Ez utóbbi persze most, használtként már inkább előny, mint hátrány, de az első tulajdonosok bizony szép összeget veszítettek egy-egy ilyen bálnán.

Legalább kárpótolta őket az autó tágas és kényelmes utastere, amiben akár 7 felnőtt is kényelmesen utazhat. Sietni persze nem fognak, sem a 2008 és 2010 között elérhető 3.8-as V6-os, sem az ezután megjelent 3,6 literes, 280 lóerős Pentastar V6-os illetve a VM Motori eredetű 2.8-as dízelmotor nem mozgatja kicsattanó erővel a karosszériát. Ez persze nem csoda, egy Grand Voyager súlya 2 tonna üresen, könnyedén előfordulhat, hogy több személlyel és csomagokkal 2.5 tonnát kell mozgatnia az erőforrásnak.
chrysler-town_and_country-2008-1280-06.jpg

A felhasználói visszajelzések alapján benzinesből mindenképp érdemes a Pentastar-t választani, az előd esetén ugyanis sok tulajdonos a magas olajfogyasztásra panaszkodik. Ráadásul egy igazi, ősöreg konstrukció, eredetije az 1980-as évek végén jelent meg, ezt árulta kisebb-nagyobb módosításokkal 2010-ig a Chrylser-csoport. Nem különösebben problémás a 2.8-as dízel sem, a közvetlen befecskendezéses dízelmotornál a „szokásos” dízeles dolgokkal kell foglalkozni: idővel szükség lehet a turbó vagy épp a befecskendezőrendszer javítására esetleg cseréjére.

A beltér minősége a 2008-10 között árult autókban átlagos, a korszak amerikai színvonalával találkozhatunk: olcsó műanyagok, elavult formák. Ami viszont pozitív, az a sokféle kényelmi funkció, hiszen motoros ülés, többképernyős multimédiarendszer és motoros oldalajtók is igyekeznek kényelmesebbé tenni a beszállást és az utazást.
chrysler-town_and_country-2008-1280-04.jpg

Azt persze tudni kell, hogy a kényelemnek ára van, elektromos anomáliák bizony előfordulhatnak. Két jellemző típushibája van az 5. generációs Chrysler Grand Voyagernek: az egyik az oldalsó motoros ajtók meghibásodása, a másik pedig az ajtókban futó kábelkötegben egy kábel megtörése. Míg előbbi azt eredményezi, hogy legfeljebb manuálisan mozgatható az oldalajtó, utóbbi váratlan meglepetéseket produkál.

Gyakori, hogy a megtört, letestelt kábel után az autó műszerfalán lévő figyelmeztető jelzések össze-vissza villognak, elindul az ablaktörlő és változatos hibaüzenetek jelennek meg a műszerfalon. Az biztos, hogy kevesen számítanának egy vékony, megtört kábelre, pedig gyakran ez hülyíti meg az autó fedélzeti rendszerét. Épp ezért a próbaút során minden ajtót többször nyiss ki és zárj be, hogy biztosan megbizonyosodj arról, nincs ilyen probléma. Érdemes még a szervizkönyvet is alaposan fellapozni, mivel az automata váltó különösen érzékeny az olajcserére, így ha az elmarad, számolni kell a váltófelújítással.

Volkswagen Sharan / Seat Alhambra

Az első generáció még a Forddal közösen készült, a másodikat már egyedül fejlesztette ki a Volkswagen: a kölni vállalat ide vagy oda, a 2. generációs Sharan  és spanyol ikertestvére, a Seat Alhambra is siker lett. A típus kiváló példája a Volkswagen építőkocka-stílusú autóépítési módszerének: a motorok, a váltók és a beltér egyes elemei is ismerősek lehetnek más VW-csoportos gépjárműből. Ez persze alapvetően nem baj, hiszen sok tapasztalatot felhalmoztak a szakemberek a típussal kapcsolatban.

volkswagen-sharan-2011-1280-02.jpg

Kezdjük is a legfontosabbal: a kétliteres CR-TDI motorokkal szerelt Sharanok és Alhambrák egytől egyig „csalódízelesek” azaz hivatalosak egy látogatásra a Volkswagen márkaszervizek egyikében, hogy elvégezzék rajtuk a szoftverfrissítést. Az EA189 motorcsaládba tartozó kétliteres erőforrásokat a 2015-ös modellfrissítésig építette be a Volkswagen, az alapot a 115 lóerős, míg a csúcsot a 177 lóerős variáns jelentette. Általánosan megbízható erőforrásnak számít ez a motor, azt azonban tudni kell, hogy egy dízel egyterűt -főleg egy ilyen, újonnan sokba kerülő darabot- azért nem parkolói dísznek vásároltak, vagyis 5-6 évesen már a 300 ezer kilométeres futásteljesítmény sem elképzelhetetlen.
volkswagen-sharan-2011-1280-19.jpg

Nem szabad félvállról venni a vásárlás előtti átvizsgálást: már csak azért sem, mert a kuplung-kettőstömegű lendkerék párosára több tulajdonos is panaszkodott, vagyis cseréjükre idő előtt szükség volt.  A benzines aggregátok közül inkább a kétliteres TSI-t érdemes választani, a turbós-kompresszoros 1.4-es ugyanis költséges meglepetéseket tartogathat. Nem elég, hogy a lánc hajlamos idő előtt tönkremenni, de a kompresszor vízszivattyú-kuplungjának meghibásodása is megnehezíti a tulajdonosok életét. Emellett előfordulhat még a turbófeltöltő wastegate-szelepének meghibásodása is.

Nem árt óvatosnak lenni a DSG-vel szerelt autó vásárlásakor sem, hiszen ahogyan a 3 milliós, középkategóriás típusokat bemutató cikkünkben is említettük, ez a váltótípus bár új korában kiváló és méltán elismert, használtan tartogathat meglepetéseket. A legnagyobb probléma, hogy sokszor észrevétlenül jön a „halál”, azaz nem fokozatosan, hanem egyik napról a másikra megy tönkre. Ha az autó nem finoman és egyenletesen indul, vagy nem tudsz megfelelően D-ből R-be kapcsolni, akkor fel kell készülni egy körülbelül 500 ezer forintos felújításra. A gyár 250 ezer kilométeres futásteljesítményre méretezte a váltót, amit általában ki is bírnak, ha megkapják az időszakos olajcserét. Épp ezért nagyon fontos az ellenőrizhető szerviz-előélet: ellenkező esetben ugyanis idő előtt fel kell készülni a költséges váltófelújításra.
volkswagen-sharan-2011-1280-14.jpg

Érdemes időt szakítani a Sharan összes funkciójának ellenőrzésére, ugyanis – főleg a korai daraboknál – előfordulhatnak elektromos anomáliák. Figyelni kell még a motoros oldalajtókra is, a legtöbb ilyen egyterűhöz hasonlóan a Sharan esetén is előfordul, hogy a biztonsági érzékelő meghibásodik és az ajtó nem csukódik be magától.

Ford Galaxy

2006-ban mutatta be a Ford a már teljesen saját alapokon nyugvó Galaxy-t és annak stílusosabb, ám a hátsó traktusban némiképp szűkebb verzióját, az S-Max-ot. Számunkra most -tágassága miatt- leginkább a Galaxy az érdekes, de mivel testvérekről van szó, a típushibák az S-Max-ra is igazak.
ford-galaxy-2011-1280-05.jpg

A tapasztalatok alapján egy jól karbantartott Galaxy sokáig szolgálja tulajdonosát, komoly, csak a típusra jellemző költséges meghibásodások nem jellemzők. Természetesen, mivel modern autó, a közvetlen befecskendezéses dízelmotoroknál így is fel kell készülni a kettőstömegű lendkerék, a részecskeszűrő vagy épp a befecskendezőrendszer meghibásodására, de ez sajnos nem egyedi. A tapasztalatok alapján nem a belépőszintet képviselő 1.6-os illetve 1.8-as, hanem az erősebb, PSA-fejlesztésű 2.0 és 2.2-es dízelmotorok illenek igazán a Galaxy-ba.
ford-galaxy-2011-1280-0d.jpg

Fehér holló a benzines Galaxy, gyakorlatilag alig van belőle: általában itthon az egyszerű, szívócső-befecskendezéses kétliteres és a később elérhetővé vált 1.6 EcoBoost érhető el, csak néha-néha bukkan fel egy 2.0 EcoBoost vagy egy 2.3-as erőforrással szerelt autó. Nem meglepő módon a szívómotorok számítanak a legmegbízhatóbbnak, de a turbós EcoBoost erőforrások sem kerülendők.
ford-galaxy-2011-1280-08.jpg

Ne lepődj meg, ha a kiszemelt Galaxy első kerekei és féktárcsái kopottak: különösen a nehéz dízelmotoros járgányoknál fordul elő, hogy az első fékrendszer és gumiabroncs idő hamar elkopik. Ilyenkor csak a csere segít. A gyengébb motoros autóknál a szakértők a kuplung fokozott kopását is kiemelik, így érdemes a próbaút során erre is fokozottan figyelni. Sajnos motortól függetlenül előfordulhat a vezérlőelektronika meghibásodása, erre érdemes rákérdezni a tulajdonosnál, hátha cserélték már a kérdéses alkatrészt.

Renault Espace

Nem mondhatnánk, hogy a Renault Espace 4. generációjának neve összeforrt volna a kiváló minőséggel és a hosszú időn keresztüli megbízható működéssel. Ez azonban főképp a korai autóknak köszönhető, a Renault ugyanis folyamatosan javította a legnagyobb autója megbízhatóságát. A 2002-től egészen 2014-ig gyártott egyterű Phase II-es, azaz 2006 ősze után gyártott példányai már megbízhatóbbnak számítanak, de persze azért itt sem árt résen lenni. A legjobb, azonban, ha az ennél is későbbi, 2010 őszétől forgalmazott Phase III-as vagy a 2012 nyarán bemutatott, Phase IV-es kiadásokat keresed.
renault-espace-2013-1280-03.jpg

A későbbi modelleknél ugyanis már számtalan ponton javították az autó elektromos és mechanikai egységeit, vagyis egy késői Espace lényegesen megbízhatóbb egy korai darabnál.  Persze a „faék egyszerű”-kifejezés nem süthető rá a típusra ezért elektromos anomáliák még így is előfordulhatnak egy sokat használt kocsinál, főképp a bonyolult klímarendszer és a rengeteg elektromos berendezés mondhatja be az unalmast. Akárcsak a többi egyterűnél, úgy itt is fokozottan javasolt a vásárlás előtti átvizsgálás, ellenkező esetben könnyen belefuthat egy drága javításba az ember fia.
renault-espace-2013-1280-08.jpg

Szerencsére az erőforrások közül is a jobbak maradtak az Espace 4. generációjának életciklusa végére: a legvalószínűbb, hogy a kiszemelt autóban egy kétliteres dCi motor lesz, ugyyanis többségében ezzel adták el az óriás-egyterűt. Ezek megbízható darabok, szó sincs olyan rémtörténetekről, mint ami a 2008-ig beépített, Isuzu-származék 3.0-ás V6-osoknál vagy épp a hajtókarcsapágy- és hengerfej-problémákkal küzdő 2.2 dCi-knél fordult elő. Benzinesek közül a kínálat túlnyomó többségét a kétliteres, turbós aggregátok adják, ezek a gázolajos társaikhoz hasonlóan megbízhatók, a tulajdonosok csak a gyújtótekercsek idő előtti meghibásodásáról, illetve egyes példányoknál a megszokottnál nagyobb olajfogyasztásról számolnak be.
renault-grand-espace_2146_2.jpg

A tesztút során érdemes még figyelni a futóműre is, ez ugyanis a gyakran, terhelés alatt használt autóknál már 5-6 évesen elfáradhat. Amennyiben furcsa hangok érkeznek a kerekek felől, ne hagyd, hogy a kereskedő elintézze egy „ez csak egy szilent” felkiáltással, valószínűleg többről van szó. Nem a világ vége, de alkualapnak jó lehet.

Citroen C8 / Peugeot 807

„Minek nevezzelek?” – Ezt a kérdést bárki felteheti, aki az Eurovans egyterű-család egy tagját látja. A Fiat Ulysse, Lancia Phedra, Peugeot 807 és Citroen C8 kvartett tagjai ugyanis egytől egyig a PSA Sevel üzemében készültek, 2002-től egészen 2014-ig. A négyes mindegyike közös műszaki megoldásokat kapott, csak stílusban tértek el egymástól. Mivel a Fiat és a Lancia 2010-ig készült, a Peugeot és a Citroen pedig 2014-ig, ezért, ha 3 millió körül keresgélsz, már az utóbbi páros tagjaiba futhatsz bele, mivel ennyi pénzért 2011-12-es évjáratok közül tudsz bőséggel válogatni.
004.jpg

Az Eurovans egyterűek többségében a PSA által gyártott 2.0 vagy 2.2-es HDi motor teljesít szolgálatot, ezek megbízható motorok. Amennyiben 2010 utáni autót veszel, sok választásod nem lesz, hiszen 2008 után már csak gázolajos C8-ak és 807-esek hagyták el a gyártósort. Azért nem szabad pusztán arra gondolni, hogy mivel megbízható erőforrásokról van szó, nem lehet mellé lőni: mivel ezeknek az autóknak mindegyike modern, részecskeszűrős, kettőstömegű lendkerékkel (legalábbis a kéziváltós típusokban) felszerelt példány, fokozottan figyelni kell a megfelelő állapotra és szerviz-előéletre. Épp ezért ne maradjon el egy szakszervizben történő átvizsgálás, ahol megbizonyosodnak arról, hogy minden rendben van a kiszemelt autóval.
citroen-c8-08.jpg

Már csak azért sem árt résen lenni, mert rengeteg C8/807 teljesített szolgálatot transzferbuszként különböző hotelláncoknál, vagyis könnyedén 3-400 ezer kilométert is futhatott egy 5-6 éves járgány. A beltér tartósságának köszönhetően pedig egy laza 50%-os visszatekerés sem biztos, hogy feltűnik egy avatatlan szemnek. Figyelni kell az elektromos berendezésekre is, előfordulhat, hogy a fedélzeti elektronika megmakacsolja magát.
005.jpg

Több tulajdonos is panaszkodik még a motoros oldalajtók meghibásodására, ilyenkor többféle lehetőség is előfordulhat: vagy egyáltalán nem mozdul az ajtó, vagy csak belülről tudod kinyitni, esetleg kizárólag kézzel mozgatható. Ellenőrizni kell még az elektromos ablakokat is, ugyanis itt is előfordulhat rendellenes működés, de ez legtöbbször egy újraprogramozással megoldható. Javasolt az elektromos napfénytető alapos kipróbálása is, illetve a környékének átvizsgálása sem árt: előfordulhat, hogy a napfénytető beázik, ez pedig nemcsak az elektronikának, de a környező kárpitoknak sem tesz jót.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

Megbízható helyről vásárolj 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani 

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál! 

Esetleg más kategóriában keresgélsz?

3 millióért középkategóriás autót: 5 jó típus

Olcsón fenntartható egyterűek 1 millió forintig

Kompakt kombi 2,5 millióig? Ezt az 5 típust feltétlenül nézd meg!

Amikor a tér nem elég: 7 személyes egyterűek 3 millió forintig

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr4613841624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hordalek 2018.04.22. 12:15:00

Előző Peugeot 5008. 1.6 HDi, vagy 2.0 HDi. Örök élet+1nap. A turbós benzinesnek ismert a hibája, több szervizben van már rá technológia. Ha valaki bekalkulálja a koksz kitakarításának költségét és együtt tud vele élni, az 1.6 THP egy nagyon jó motor.

CSL 2018.04.22. 12:37:09

Azért 2.0 tdi olajszivattyú problémáit (lánc nyúlás, hatszög tengely kopás) nem söpörném a szőnyeg alá, főleg a pd tdi, illetve a korai cr tdi érintett

Pár dollárral többért 2018.04.22. 12:59:51

Az hogy 7 személyes és úgy fér el 7 személy, hogy a csomagtartóba teszünk 2 ülést na én azt mindennek nevezném, csak biztonságosnak nem.
Ez egy igazi parasztvakítás. Akinek 7 személyes kell, az inkább venne Transit vagy Transporter buszt. Abban legalább normálisan elfér 7 ember plusz a csomagjaik. Egyterűre meg vehetsz a tetőre dobozt, ha csomagokat is kellene vinni 7 személy részére.

subtotal 2018.04.22. 13:21:58

@Pár dollárral többért: Ha a használat nagy része 7 személlyel történik, akkor igazad van, de egyébként meg buszozol feleslegesen 90%-ban, ahelyett, hogy feldobnád a boxot, mikor kell.

ledo76 2018.04.22. 14:02:50

@CSL: Igy van, a crtdi erosebbik verziojanal rendszeres volt a kenesi rendszer osszeomlasabol fakado motorhalal.

gyászhuszár 2018.04.22. 14:40:35

Sharanbol 1.9 PDTDI a legjobb, a vilagbol kimegy, siman tud 7-800 ezer km-ert, ha 10 ezrenkent cserelnek olajat

Pár dollárral többért 2018.04.22. 14:49:17

@subtotal:

Oké. Egyezünk ki abban, hogy amennyiben semmit nem visznek akkor jó.
Viszont a hátsó üléssor 10 cm-re van a csomagtérajtótól ami nem túl szerencsés abban az esetben, ha hátulról valaki beköszön, mert nem tud megállni.
Mondhatni életveszélyes.

...in the world 2018.04.22. 15:12:46

nem szeretem az egyterűeket, de ha már feltétlen kellene választanom, akkor C4 GrandPicasso vagy S-max.

Johnny16v 2018.04.22. 16:42:42

A C4 egy negyed-fél számmal kisebb, mint ezek, az S-Max témyleg jó, a Galaxy csapott tetejű változata, ezért egy kicsivel kisebb fejtérért cserébe sokkal dinamikusabb a megjelenése.

nyikk 2018.04.22. 17:47:28

Keresem a cikkben az olcsón fenntartható verdákat, de egyet sem látok.Vagy mások a fogalmaink az olcsó fenntartásról...

2018.04.22. 19:07:17

@Pár dollárral többért: Aki kőműves brigádot akar fuvarozni, annak tényleg kell a kisbusz, de az egyterűek legfőbb vevőcsoportja a családosok, akiknek simán jó a raktéri ülés két 150 centis lurkó számára. Oda úgy sem a saját gyerekeidet rakod, hanem az ismerősét.

Bermuda (törölt) 2018.04.22. 19:18:50

@nyikk: A legolcsóbban fenntartható autó, ami egész évben a garázsban áll. Vagy még jobb, ha a használtautó kereskedésben a kereskedő nevén. Minden más esetben fel fognak lépni a használattal arányos költségek, s ebben a kategóriában aligha találni jobbakat. Bár én a Mitsubishi Grandit hiányolom (inkább az, mint a Chrysler rettenet), esetleg még a KIA/Hyundai egyterűeket, de a többi vagy annyira ritkaságszámba megy, hogy bontott alkatrész biztos nem lenne hozzá, vagy sokkal kisebb (pl. Mazda 5, Opel Zafira).

Pár dollárral többért 2018.04.22. 20:23:16

@Bermuda:

"akiknek simán jó a raktéri ülés két 150 centis lurkó számára. Oda úgy sem a saját gyerekeidet rakod, hanem az ismerősét. "

Azért tudod, hogy ez a mondatod nagyot üt.
Nem támadólag írom, de ha az én kocsimba bárki beül, akkor én felelősséggel tartozom azokért az emberekért, akkor is, ha nem családtag, akkor is, ha ismerős, akkor is ha a szomszéd, munkatárs egyéb.
Nos, ha nekem 7 személyes egyterűm lenne az első dolgom lenne kihajítani a francba a csomagtartóban lévő két ülést. Ez egy őrült agymenése az autógyártóknak. Nincs tér a gyűrődési zónának.
www.youtube.com/watch?v=a4nMXcB7ffI
www.youtube.com/watch?v=vUeCSTmwPl8

szepipiktor 2018.04.22. 20:28:28

Az írás - ami valójában jó és érdekes - rávilágít arra, hogy miért kullog az európai autózási kultúra 5-8 évvel a világ mögött . Mi itt még mindig ezekben a "kompromisszumokban" és naná, hogy dízleben gondolkodunk!
A 7 személy - ahogy előttem egy tisztánlátó kommentárs is utalt rá - csak pótülés, csak lehetőség! Rövidtávra és csomagok nélkül. Mert ha kihajtjuk a két pótülést, csak a 7 személynek szükséges csomagtér fogy el, tehát ezzel elmenni nyaralni?
Marketing!
A közvetlen környzetemben, ahol szükség van rá, csak VW buszt vettek és BENZINEST! Mert abban a sok ember, gyerek mellett a csomagoknak is van hely, nem terhes a sokszáz kilométer sem és a benzinköltség meg eloszlik, egy főre és utaskilométerre számítva.
És ez a dízelbaromság. Persze, a szegény embernek a x liter spórolás mindent elvakít! Hogy 1-2 évre számítva ez elhanyagolható, sőt sok esetben spórolás is ezeknek a dízeleseknek a kötelező és megjelenő szervíz, karbantartási költségeihez mérve.
A posztban jelzett korosztály meg veszélyes is, mert a jelzett "esetleges" költségek hamarosan megjelennek, köszönhetően a tervezett amortizációs filozófiának. És akkor a most olcsó kedvenc megmentése akár milliós tétel is lehet. Ha most nincs, akkor sem lesz, így megy a piacra, gyenge áron a jármű.
Más országokban ezen már túlléptek, míg mi köpünk a full size SUV-okra vagy azok XL kiadásaira, melyek valóban hétszemélyesek és valóban van a csomagoknak is hely. Az USÁtól Japánig ez már évek óta eldöntött, a fogyasztást meg már régen a hibridekkel, a részterhelésnél a hengersor lekapcsolással megoldották.
Mi még egyterű és dízel...
Megértem persze, hogy közlekedni kell, és csak erre fusssa, de koncepciót ne gyártsunk már a saját problémáink igazolására.

Burgermeister 2018.04.22. 21:01:49

egyiksem olcsón fenntartható

Bermuda (törölt) 2018.04.22. 21:08:08

@Pár dollárral többért: S te azzal, hogy beültetted az embereket, leellenőrizted a biztonsági övek becsatolását és szabályokat betartva vezetsz mindent meg is tettél a felelősséged letudását illetően. Ha valaki folyton a gyűrődési zónák miatt aggódik, az ne járjon se kerékpárral, se autóval, se motorral de lehetőleg gyalog se. Nagyságrendekkel valószínűbb, hogy szívrohamban hal meg valaki, mint a harmadik üléssoron, de vérnyomást gondolom mégsem méretsz az utasaiddal minden indulás előtt.

lajafix1 2018.04.22. 21:11:31

3 millióért Dacia Lodgy(persze finanszírozással, 1.6 szívó benzinnel 8 évig használva, költségeket utána összehasonlítva ezekkel). Az olcsón fenntartható. Lol, 200+ekm körüli dízelek mint olcsón fenntartható...

cartárs 2018.04.22. 21:14:08

@lajafix1: @Burgermeister: @nyikk: Örülök, hogy elolvastátok a cikket, egy szóval nem írtam ilyet. Látom, hogy így van kiemelve, de na legalább az első bekezdést elolvashattátok volna.

@CSL: Javíts ki ha tévednék, de úgy tudom, hogy a Sharan 2. generációjánál ez már nem annyira jellemző, mivel mire ez piacra került, már javították ezeket a hibákat.

Bermuda (törölt) 2018.04.22. 21:32:44

@szepipiktor: Az első számú kompromisszum, hogy az európai használtautó piacon kell válogatni. Itt ez van.
A kisbuszt különben még meg is értem valahol, mint alternatívát, na de a full size SUV? Egy magyar családnak 1 hónapig koplalnia kell, ha apuka gumizni akarja az alapfelszereltséggel is 18" felniket.

"Az USÁtól Japánig ez már évek óta eldöntött"
Japánig? :D Ott ha 1000 köbcenti feletti autód van akkor gigaadót varr az állam a nyakadba. Családi autók piaca meg úgy különösebben nem is megy, mert nincs népességszaporulat, nincsenek nagycsaládok. Ott a Suzuki Jimny már full size SUV. De mondjuk Toyota Noah néven tényleg létezik egy egyterű-kei car (képzavar), google ha tudni akarod nekik ez mennyire számít eldöntött kérdésnek.

A80 2018.04.22. 22:21:48

@Pár dollárral többért: Ez a hátsó gyűrődő zóna nem ennyire egyértelmű, laikusok által nem feltétlenül könnyen megítélhető. Pl. a mostani C4 Grand Picassonál 50 centi van a leghátsó ülés kezdete és a lökhárító külső kezdete között, ez azért nem kevés. A másik meg az, hogy egy ráfutásos balesetnél a hátulról jövő jellemzően az első autó alá fúródik. Picasso esetén az utas legalább 50 centivel a föld felett ül, ráadásul a gyártónál sem teljesen hülyék dolgoznak, a első 20-30 centin "puha" az autó a ostorcsapás sérülés csökkentése miatt, utána olyan kemény, amilyenre szükség van. Itt tesztelni kellene konkrét típusokat, hogy mi történik.

Pár dollárral többért 2018.04.22. 22:35:54

@Bermuda:

Nézd, mindenki azt vesz amit akar. Mondjuk én biztos nem vennék, de ha mégis az lenne én dobálnám ki belőle a két hátsó játékszéket.
A múltkor előttem állt piros lámpánál egy egyterű már nem tudom milyen márka volt, de hátul a csomagtartóba két kiskölyök ült 5-10 cm-re a hátsó szélvédőtől.
Középen senki sem ült és az öntudatos szülők meg elől.
Rossz volt nézni, hogy elég csak egy SUV vagy egy hosszabb elejű hétköznapi autó ami nem áll meg időben és 40 Km/h sebességgel ráhajtogatja a kölykökre a csomagtérajtót és egyebeket. Nem a gyűrődési zónák miatt aggódom, hanem amiatt, hogy emberéletbe kerülhet az, ha valaki odaül. Azt is tudjuk, hogy elég sok ráfutásos baleset van. Elég csak az M7-esre gondolni és a pénteki csúcsra a Balaton felé, vagy a vasárnapi csúcsra Budapest felé. Itt is lesz a szezonja egy-két hét múlva.
Továbbra is állítom, hogy ezek a "hétszemélyes" autók csak az autógyártók marketing részlegének a mellékterméke. Ha úgy tetszik zsákutca.
Ezért írtam, hogy Transit/Tourneo, Transporter/Caravelle busz talán a legjobb választás, ha nagy a család.

lajafix1 2018.04.23. 00:24:07

@cartárs: jesszum ki emeli ki így a cikket? így teljesen érthetetlen írd bele az elejére akkor, hogy nem olccsón fenntartható...

has 2018.04.23. 00:39:03

@Pár dollárral többért: A zafira a cikkben felsoroltakhoz képest kicsi. A filmben a fejtámlák a bábuk háta közepén vannak. Nem csoda, hogy a fej sérül.

bontottcsirke 2018.04.23. 06:49:02

Egy új Dacia akármivel beljebb van az ember 3 milla+1 év törlesztővel mint ezekkel. És az legalább új autó és tényleg fillérekből fentartható.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.23. 08:25:23

Nincsen 5 gyerekem, de nagydarab állatként a középső lábam tele van az átlag személyautók szűkösségéből.
Az usák gép tetszene erősen, de dízelt én nem veszek, főleg manapság nem, mikor lassan fél Európából kitiltják őket; a benzines 3.6-os motor meg valszeg lezabálná a fejemet...A motoros ajtónyitást bőven tudnám nélkülözni, de ha az egyébként tetsző automataváltó is háklis, akkor végképp kizárnám a típust...És az alkatrészellátottságtól is erősen tartanék.Ha mindent az usából kell röptetni, az q drága tud lenni.

A fócvágen (nem csak ez, úgy általában is) erősen túl van árazva, abban az nem tetszik, de az nagyon.
Ha meg mégse, akkor meg leéltek, ahogy a poszt is írja.
És valahogy a többi se nagyon bizalomgerjesztő, erősen fosnék a költségektől.
Olyan nagy autót mondjatok, (nem kell feltétlen 7 személyes) ami egyszerű, robosztus felépítésű, nem rohad, nincs tele elektronikával, meg részecskeszűrővel, kettőstömegűvel.
De legyen benne egy normális, tartós automataváltó, meg egy klíma.
És álljon meg kettőfélből.
Tudom, ez az ufó-kategória... :-(
A Dália Dokkoló lehet, hogy beleférne, de az meg elég csúf.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.23. 08:44:29

A Dália Dokkoló az valszeg a Lodzsa lesz, csak összekevertem.
A full size suv Európába, de pláne Magyarországra eszement b@romság, akkora parkolóhely nem is létezik, hogy még az ajtót is ki tudd nyitni.
A költségei meg pláne durvák.Csak egy átírást próbálj meg kifizetni a hétezer köbcentire, egy másik autó vételára lesz.
De valszeg a biztosítás is horrorisztikus.A benzinfogyasztásra ki se térek már...

hummel8 2018.04.23. 09:21:12

Hat Dacia nevü roman csodat vegyen akinek arra van gusztusa... en most ültem egy Logan MCV-ben utaskent... meg ajandekba sem kellene..... a Vocwagen tenyleg tularazott, raadasul mar 2010-11-es evjarat is sokszor rohad...
nem biztos hogy hülyeseg a full size SUV.... csak kerdes mire es hogyan hasznalod.. ha csak evi 5.000 km-t mesz vele, es a napi rohangalos auto egy masik, akkor a fogyasztas nem biztos hogy a legjelentösebb erv... egy normalis SUV olyan 13-14 L körül eljar ott ahol a sharan/Ford 7 literrel... az 350 Liter üzemanyagkülönbseg/ev.... viszont ha azek a CRD motorok megadjak magukat, akkor millios szamla lesz belöle...

Basz-ommm 2018.04.23. 09:37:08

@geegee: "Olyan nagy autót mondjatok, (nem kell feltétlen 7 személyes) ami egyszerű, robosztus felépítésű, nem rohad, nincs tele elektronikával, meg részecskeszűrővel, kettőstömegűvel.
De legyen benne egy normális, tartós automataváltó, meg egy klíma.
És álljon meg kettőfélből."
MERCEDES Viano, Vito, ezek ugyan kicsit rohadnak, de karbantartható mértékben. Évente 60.ezer a rohadás javítása, viszont a mechanika örökéletű =5-600e km gond nélkül)

Secnir 2018.04.23. 10:04:54

"Ennek eleget téve legújabb írásunkban 5 fiatal, 2009 utáni 7 személyes egyterűt mutatunk be."

gondolom akkor a nissan nv200, a fiat multipla, az 1.9-es B zafira, a chyevy orlando, a mazda mpv nyilván a következő top 5-be fog beférni...
(VW touran, ford c-max, stb...)

hummel8 2018.04.23. 10:16:00

@Basz-ommm: pontosan..

ba a rozsda evi javitasa helyett opcio amit egy ismerös csinal most epp a Vitojaval:

Fullra szetszedik, de a nyers karosszeriaig, (motor, futomi, belseje ki) kilakatoljak es ujrafenyezik rendesen.. Ez kb 1 millioban fog fajni, es soha nem hozna vissza az arat, ha el akarna, adni, de nem akarja :-) ö ezt 8-10 evre szanja befektetesnek...

...in the world 2018.04.23. 10:49:33

@Secnir: Az általad felsorolt autók egyikében sincs 7 teljes értékű ülés, leszámítva az MPV-t.

gigabursch 2018.04.23. 11:17:50

@Basz-ommm:
Vito?????

Úgy rohad, hogy apám első Daciaája hozzá képest korr-acél...

scottish 2018.04.23. 12:16:50

A cikk jó, főleg abból a szempontból, hogy akkor milyen 3 millióért kapható egyterűt miért ne vegyünk meg. Olyan elánnal beszél le mindenről a cikkíró, hogy öröm nézni.

Amúgy jövőre kell terveznem egy 5+2 üléses beszerzését a harmadik gyerek meg a pótutasok miatt. Hááááát...
Ami olcsó az a Citroen C4 Grand Picasso, de fogalmam sincs mennyire cáfolja a 2012+ évjárat a régi francia hírnevet.
Ami tetszik Ford Galaxy/S-max. Kapott már hideget meleget a Frod is.
Ami most kinéz egy VW Sharan, amiről még jót nem hallottam.

Még van pár hónapom kiokosdni.

A teremőr 2018.04.23. 12:20:43

Nos uraim, az elmélet szép, de a való élet mást mutat.Ma Magyarországon a 7 személyes autókat a 3-4 gyerekes családok keresik. Amikor mi oda kerültünk, hogy az első gyerek után megjöttek az ikrek sokáig a család régi barátjával a Vento-val közlekedtünk. Ez működött addig amíg az ikrek babahordozóban voltak. Amikor be kellett rakni az első gyerek üléseket (ami átmenet a gyerekülés és a hordozó között, mert még dönthető), már körvonalazódni látszott a probléma, Nevezetesen az első szülött egyre nehezebben tudott beülni a két gyerekülés közé.

scottish 2018.04.23. 12:30:54

@scottish: Még egy gondolat. Jelenleg egy 20 éves SAAB 9-5 boldog tulajdonosa vagyok, amibe 330 eKm-et raktam bele. Szóval nagy elvárásaim nincsennek. Menjen, érjen oda, elférjen a három gyerek meg az anyós meg a csomag. ne hányjak, ha ránézek-beülök :D

A teremőr 2018.04.23. 13:09:15

Nos uraim, az elmélet szép, de a való élet mást mutat.

Ma Magyarországon a 7 személyes autókat a 3-4 gyerekes családok keresik. Amikor mi oda kerültünk, hogy az első gyerek után megjöttek az ikrek sokáig a család régi barátjával a Vento-val közlekedtünk. Ez működött addig, amíg az ikrek babahordozóban voltak. Amikor be kellett rakni az első gyerek üléseket (ami átmenet a gyerekülés és a hordozó között, mert még dönthető), már körvonalazódni látszott a probléma, nevezetesen az első szülött egyre nehezebben tudott beülni a két gyerekülés közé.
Mi ekkór azt stratégiát választottuk, hogy listáztuk a szóba jöhető tipusokat és két immár nagy méretű gyermek üléssel mentünk portyázni, hogy a típus választékokat teszteljük/szükítsük. És igazából nem sok marad fenn a listán, ha belepróbálod a két ülést és még leméred a maradék helyet, vagy beülteted a harmadik gyermeket.

Aztán elkezded finomítani listát mert rájössz, hogy ha nyaralni akarsz és nem csak kitelepülni otthonról, akkor vinned kell egy segítőt is a nyaralásra, aki lehet egy keresztanyu vagy egy nagyobb unokatesó és már kell is a hatodik ülés. Ráadásul olyan ami nem a padlóból kiyniló pótülés hanem valódi ülés, hogy esetleg 150 -200 km es út/útszkasz után még kitudjon szálni az ott utazó és ne úgy kelljen kiráncigálni, mert elzsibbadt a lába. És itt már bizonyos típusok kiesnek, mert a hátsó ülések esetleg csak egyben mozgathatók. Ugyebár először talán a galaxi aztán a sharan is padlozott üléseket rakott az újabb évjáratokba, a Voyagernél az egybeépített üléssor a probléma. És akkor már nem is olyan sok maradt, a Citroen C8 / Peugeot 807 combó, az ennek megfelelő Lancia Phedra, a Fiat Multipla, a VW Caddy és volt egy talán Mazda. A választást nehezíti, hogy az adott pillanatban melyik típusból milyen a felhozatal.

...in the world 2018.04.23. 13:11:34

@scottish: attól függ, hogy mennyire használnátok a "+2" ülést. Ha csak néha-néha rövidebb utakra, akkor a C4 GP, vagy az S-max jó választás lehet. Ha gyakrabban kellenek és hosszabb utakra is a plusz ülések, akkor ezeket hanyagold, a "+2" ülés felér egy enyhébb középkori kínzással.

A teremőr 2018.04.23. 13:19:07

Szóval az aki 7 üléseset vesz, az a hétközben inkább csak 3-4 ülést használ, hétvégén általában 5-öt és csak a családi portyázások alkalmával kell 6. esetleg a 7. ülés.

Basz-ommm 2018.04.23. 13:33:47

@hummel8: jó ha 4-5 évig kitart egy ilyen fullos lakatolás. Igaz ha garázsban tárolják és télen nem használják akkor akár 8-10 évig is tarthat.

lenörd hofstadter 2018.04.23. 14:20:21

"Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani "

Ezen jót röhögtem.Lássuk a valóságot:

1. sz. szempont Gábor Emőke népének autóvásárlásánál.
Nagyobb és újabb legyen mint a szomszédé.

2. sz. szempont Gábor Emőke népének autóvásárlásánál.
3 méter előnnyel érjen a következő piros lámpához, mint a szomszéd sávban a Suzuki.

Ennyi.

gigabursch 2018.04.24. 07:25:59

@A teremőr:
Nem, nem.
Az hétköznap elfutkosik egy Suzuki Wagyonőrrel.

A teremőr 2018.04.24. 08:05:00

@gigabursch:
És valóban, a második ótómobile egy SWR+ :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 19:05:36

@hummel8:
Áhh, kösz, de egy autóban gondolkodom, nincs hol tárolnom másodikat.

@Basz-ommm: Na, ettől a rohadástól félnék, nem is kicsit.És itt felénk biztos nem évi 60 ezer a lakatolás, ennyit két-három órai munkáért kérnek el... :D
De azért kösz.
Egyelőre marad az, ami van, de aktívan nézelődök az utóda végett.