Nem mindenki autógyártással kezdte (1. rész)

2018. 02. 10. 14:13 The Test Driver

Manapság az autóipar és az autózás már szinte elképzelhetetlen az olyan gyártók, mint Toyota, a Mitsubishi, vagy a Citroën nélkül. Pedig, amikor a kezdet kezdetén ezeknek a cégeknek az alapítói elindították a vállalkozásaikat, még eszük ágában sem volt kocsikat gyártani. Aztán előbb vagy utóbb mindannyian felismerték az autóiparban rejlő lehetőségeket.

Összegyűjtöttük hát azokat az autógyárakat, melyek létrehozói egyáltalán nem az autógyártásban látták a jövőt. Lássuk hát.

Toyotaszövőgép

A Toyota alapítói, Tojoda Szakicsi és fia, Tojoda Kiicsiró szövőgépekkel kezdték üzleti pályafutásukat. Szakicsi 23 évesen, 1890-ben készítette el első szövőgépét, majd 1924-ben megalkotta a világ első automata szövőgépét, a Toyoda G Modellt, melynek legfőbb újítása az volt, hogy bármilyen felmerülő hiba esetén a gép automatikusan leállt.

toyota-model-g.jpgA forradalminak számító G Modellt a világ legnagyobb szövő cége, a britt Platt Brothers & Co. vásárolta meg 1929-ben egymillió jenért. Ez az összeg szolgáltatta az indulótőkét, hogy Tojodáék átnyergeljenek az autógyártásra. Ezt hivatalosan 1933-ben kezdték, míg az első prototípusok 1935-ben készültek el, ráadásul rögtön két modellt is bemutattak: az A1 névre keresztelt személyautót és a G1-es teherautót. És bár a G1-es már 1935. decemberétől megvásárolható volt, az első sorozatgyártású személyautójuk pedig az A1-es prototípusból továbbfejlesztett AA modell lett.

1936-model-toyota-aa.jpgÉrdekesség, hogy bár a cég neve eredetileg Toyoda volt, később Kiicsiró megváltoztatta Toyotára. A névváltoztatásnak három fő oka volt: egyrészt Kiicsiró ezzel el akarta választani a magánéletét az üzleti ügyeitől; másrészt úgy vélte, hogy a Toyota név a külföldiek számára könnyebben kiejthető, mint a Toyoda; végül pedig a Toyota nevet katakanákkal éppen nyolc vonással lehet leírni (トヨタ), ami a japán kultúra legfontosabb szerencseszáma, hiszen kilencven fokkal elforgatva a végtelen szimbólumát adja ki.

Ha szívesen olvasnál még arról, honnan kapták az autógyártók a nevüket, olvasd el korábbi cikkünket.

Mitsubishi hajózás

A Mitsubishi céget 1870-ben alapította Ivaszaki Jataró és a kezdet kezdetén hajózási tevékenységet folytattak. A vállalat későbbi terjeszkedés elsősorban az ehhez kapcsolódó területekre terjedt ki. 1881-ben beszálltak a szánbányászatba, hogy az egyre jobban növekvő gőzhajó flottájuk számára szükséges szenet saját maguk termeljék ki. Ezt követően a japán kormánytól megvásároltak egy hajógyárat, ahol a már használatban lévő hajóikat javíthatták, majd létrehoztak egy saját vasüzemet, hogy a hajógyártáshoz szükséges vasat előállítsák. Később tovább terjeszkedtek a nehézipar, a kereskedelem, a raktározás, a banki és biztosítási szektorok területén. És így tovább…

mitsubishi-model-a.jpgA Mitsubishi már 1917-ben elkészítette az első autóját, a Mitsubishi A Modellt, ami japán első sorozatgyártású automobilja lett. A Fiat Tipo 3-as alapjaira készült, teljes egészében kézzel készült, hétüléses szedán túlságosan drágának bizonyult az európai és amerikai riválisokhoz mérten, így végül csak 22 darab készült belőle. A Mitsubishi a II. világháborúban repülőgépeket, hadihajókat és vasúti szerelvényeket gyártott, ám 1937-ben kifejlesztették a PX33-as prototípust, amit katonai felhasználásra terveztek (végül nem kezdték el sorozatgyártani), ami az első japán gyártmányú, összkerékhajtású autónak számít.

Érdekesség, hogy a Mitsubishi (三菱) név két részből áll: „mitsu”, ami hármat jelent, és „hishi” (ami a kiejtés során „bishi”-re módosul), ami a sulyom (egy vízi növény) japán neve, és mivel a sulyom vízfelszíni levelei rombusz alakúak, már meg is született a cég logója. Igaz, a logóra előszeretettel utalnak úgy, mint „három gyémánt”.

Citroënfogaskerék

André Citroën 1900-ban diplomázott a párizsi Műszaki Egyetemen, majd még ugyanebben az évben ellátogatott Lengyelországba, nem sokkal korábban elhunyt édesanyja szülőföldéjre. Útja során egy malomban meglátott egy halszálkára emlékeztető fogazású fogaskereket, ami lényegesen halkabb és sokkal hatékonyabb munkavégzést tett lehetővé. Azonnal – természetesen nagyon kevés pénzért – felvásárolta a fogaskerék jogait, melyet később a történelem már az ő nevéhez kötött. Így született meg a nyílfogazású fogaskerék, mely ismerté és természetesen nagyon gazdaggá tette Citroënt. És a cég emblémájában a mai napig látható a fordított kettős V-alak, ami a fogaskerekekre utal.

800px-engrenages_85_488_-.jpgAz I. világháború során Citroën fegyvereket gyártott Franciaország számára, ám felismerte, hogy ha nem tervez előre, a háború után ott fog állni a modern gyárában, de nem lesz mit gyártania. Így született meg az elhatározás, hogy a háború végeztével autókat fog készíteni. Ezért 1917-ben felkérte a mérnök, Jules Salomont, aki már a háború előtt is autókat tervezett (például a Le Zèbre-t), hogy tervezzen egy olyan technológiailag kifinomult, jóminőségű, megfizethető árú kocsit, amit majd a gyárában állítanak elő, ha ismét beköszönt a béke.

Az eredmény a Type A lett, amit 1919. márciusában mutattak be hivatalosan a nagyérdeműnek (alig négy hónappal azt követően, hogy elcsöndesedtek a fegyverek), az első tulajdonos pedig július 7-én vehette át vadonatúj, 18 lóerős autóját.1919_citroen_type_a_002_8729.jpg

Nem mindenki autógyártással kezdte (1. rész)

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr513647932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészárolós Lőrinc 2018.02.11. 21:11:39

Volvo-golyóscsapágy
Az SKF eredetileg spec golyóscsapágyakat akart gyártani ezzel a névvel az 1910-es évek környékén, de ez viszonylag rövid életű kezdeményezés volt. 1926-ban valamelyik fejes az SKF-nél jó ötletnek tartotta, hogy csináljanak saját autót is, ekkor került elő a név újra, 1927-ben alapította az SKF -leányvállalataként- a Volvo autógyárat. A Volvo, miután az ötletgazda, (későbbi vezérigazgató) felesége meghalt egy autóbalesetben, utána elsődleges célkitűzésévé tette a lehető legbiztonságosabb autók fejlesztését gyártását. Egyszer nekem is megmentette az életemet egy volvo, amikor egy krumplismerci nem adta meg a jobbkezet és közel a megengedett sebesség duplájával oldalbacsapta a kocsimat, a helyszínelők nem hitték el, hogy sérülés nélkül szálltam ki belőle.

The Test Driver 2018.02.12. 13:43:06

@Mészárolós Lőrinc: Köszönjük a Volvo-sztorit :) Nos, úgy terveztük, hogy a folytatásban a Volvo történetét is górcső alá vesszük. Akárcsak a Peugeot, az Opel, a Skoda, a Suzuki vagy éppen a Zastava (hogy egy kis kelet-európai vas is legyen az étlapon) indulását.