Porschéval terepen? Miért is ne?

2018. 02. 01. 16:10 The Test Driver

Az interneten bóklászva az ember igazi gyöngyszemekre bukkanhat. Így történt ez most is, miközben a különféle autós oldalakat olvasgatva rábukkantam az alábbi videóra, melyen GT3-as Porschékkal száguldoznak különféle raliversenyeken.

Azért van abban valami lelket melengetően perverz, amikor egy alapvetően utcai sportautóival népszerűvé váló gyártó kocsijaival olyan terepre merészkednek a vállalkozó szellemű őrültek, ami nagyon távol áll a természetes környezetétől. Igen, az említett videóban elsősorban aszfaltozott szakaszokon rúgatják a GT3-asokat, de a valójában a rali nem is áll olyan távol a Porschétól, mint az elsőre sokan gondolnák.

Szinte lehetetlen felsorolni azt a számtalan győzelmet, melyet a Porsche aratott szerte a világ versenypályáin. A német gyártó az évtizedek során a Le Mans-i 24 órás versenyek messze legsikeresebb konstruktőrévé vált 19 összetettbeli elsőségével, gyakorlatilag bármilyen GT versenyen esélyesként indul, motorszállítóként (McLaren-TAG/Porsche néven) két konstruktőri világbajnoki címhez segítette a McLaren csapatát a Formula-1-ben, miközben 1984-ben Niki Lauda, 1985 és 86-ban pedig Alain Prost egyéni világbajnok lett erőforrásaiknak köszönhetően. Emellett a Daytona 24 órás és a Sebringi 12 órás versenyt is 18-18 alkalommal sikerült megnyerniük (természetesen mindkettő rekordnak számít). Hogy csak a legfontosabbakat említsük.

m15_1986_fine.jpgÉs bizony, a Porsche immáron 87 éve íródó története során is elérkezett az a pont, amikor a fejesek gyógyszere kicsit messzebbre gurult a kelleténél és úgy érezték, meg kell mutatniuk, mit is tudnak az autóik távol a természetesnek számító élőhelyüktől, mégpedig a ralipályákon. És bár a 60-as, 70-es években már voltak ilyen irányú próbálkozásaik, a 80-as évek közepén úgy döntöttek rajthoz állnak a Párizs-Dakar Ralin.

A projekt alapjául egy erősen módosított 911-es szolgált, amit a raliban ekkoriban érvényben lévő B-csoportos szabályrendszer fényében építettek át. A 3,2 literes, hathengeres, 225 lóerős motorral szerelt modell a 953-as kódnevet kapta. Ám akármennyire is próbálkoztak a mérnökök, 1100 kilónál nem sikerült lejjebb tornázni a kocsi össztömegét, amivel gyakorlatilag esélytelenek lettek volna a rali világbajnokságban ekkor uralmon lévő, mindössze 890 kilós Lanca Deltákkal szemben. Így egy huszáros vágással ejtették a B-csoportos terveket és inkább az egyik legnépszerűbb és leginkább embert próbáló versenyen próbáltak szerencsét, a Párizs-Dakar ralin.

2014-439088-porsche-953-carrera-3-2-paris-dakar-19831.jpgA 953-as olyan jól sikerült konstrukció volt, hogy rögtön az 1984-es első próbálkozásra sikerült kenterbe vernie a mezőnyt a 176-os rajtszámú Porschéval induló René Metge – Dominique Lemoyne kettősnek. Az igazán komoly esélyesnek számító csapattárs Jackie Ickx (aki korábban 8 F1-es futamot és 6 Le Mans-i 24 órás futamot nyert) végül „csak” a hatodik, míg a harmadik 953-as az 26. pozícióban ért célba.

porsche-953-911.jpg

A 953-es sikere ellenére a Porsche az 1985-ös Dakarra már egy teljesen új fejlesztéssel modellel nevezett. Ebben már egy 2,8 literes, 390 lóerős erőforrás dolgozott. Ám a megnövelt teljesítmény ellenére nem sikerült megismételni az előző év eredményét. Sőt, mind a három benevezett 959-es kénytelen volt idő előtt feladni a sivatagi erőpróbát. Majd 1986-ban újult erővel vettek elégtételt az előző évi fiaskó után. René Metge gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratott csapattársa, Jackie Ickx előtt, közel 5 órát verve a harmadik helyen célba érkező Pascal Rigalnak és Mitsubishijének. Nem sokon múlott, hogy az egész dobogót kibérelje magának a német márka, ugyanis a harmadik autójuk hatodikként látta meg a kockás zászlót (igaz ezt a 959-est elsősorban szervizautónak használták és a csurig megpakolva pótalkatrészekkel próbálta tartani a tempót a Mege-el és Ickx-el).

dakar1986_05_pharaonen.jpgMajd amilyen gyorsan fellángolt a vágy a Porsche vezetőiben a raliversenyzés iránt, olyan gyorsan el is múlt (mondjuk három próbálkozásból kétszer megnyerni a Dakart azért nem piskóta) és teljes figyelmüket visszafordították a pályaversenyzés felé. Ám ahogy azt a fenti videó is ékesen bizonyítja, időről-időre akadnak olyan lelkes őrültek, akik maximálisan megpróbálják kiaknázni a Porschéjukban rejlő lehetőségeket és a ralipályákon is próbára teszik saját és autójuk képességeit.dakar1986_01_nyito.jpg

Porschéval terepen? Miért is ne?

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr6813624326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.01. 17:07:15

Jó hogy ezt így egyben olvasom, most nagyon egy ritmusra mozogtunk :) . Feb 25-ig pont ezeket a verdákat mutatják be a Porsche Múzeumban "Új utakon" címmel.

Presze fű alatt egy kicsit a Cayenne-ek elfogadottságát is akarják emelni, ez egyértelműen látszik a tárlatból...