Kell-e hideg időben melegíteni az autót indulás előtt?

2018. 01. 08. 10:43 The Test Driver

Akárcsak a téli-nyári gumicseréről, arról is mindenkinek megvan a határozott véleménye, vajon van-e értelme télen, hideg időben bemelegíteni az autónkat indulás előtt. Ezzel a kérdéssel kapcsolatban is eléggé megoszlanak a vélemények és nagyon sok ellentmondással találkozhatunk. Lássuk hát.

2d7457_70524.jpgA melegítés ellenes tábor fő érve általában az szokott lenni, hogy miért is kellene bemelegíteni az autó motorját, mielőtt elindulunk egy hideg reggelen, hiszen a mai kocsiknak nem okoz problémát és megbirkóznak vele. És ezzel nem is tévednek – egy modern, befecskendezéses autót a kifinomult motorvezérlési rendszereivel szinte azonnal el lehet indítani hideg időjárási körülmények között.

Öreg autóm van. Mit tegyek?

Ám, ha egy régebbi, karburátoros „rozsdakupacot” hajtasz, akkor nincs kérdés: hagyni kell bemelegedni. Mielőtt útra kelnél, legalább öt percig járnia kell a motornak, hagyni kell, hogy a karburátor és az olaj is felmelegedjen egy kicsit. Nem kell siettetni a dolgokat.

sc-cons-0108-autocover-cars-idle-20141230.jpg

A legfőbb indok, hogy hidegben a benzin sokkal kevésbé párolog, így porlasztani is nehezebb, folyadékként kerülhet a hengerbe, hozzátapad a henger falához, ami senkinek se jó. Arról nem is beszélve, hogy az olajnak is időre van szüksége, hogy felmelegedjen, mindenhova eljusson a motorban és megfelelően ki tudja fejteni a hatását.

Amikor a motor még hideg, az égés egyenetlen és gyenge, a karburátor lefojtja a beszívott levegő egy részét, hogy ellensúlyozza a körülményeket, így benzinben gazdagabb keveréket képez, de sokkal kevésbé hatékonyan. Ahogy az alkatrészek kezdenek felmelegedni, javulnak a körülmények. Amint az autó már elég meleg, a benzin megfelelően el tud porladni és a kocsi sokkal simábban fog járni. Ehhez pedig szükség van némi időre.

Modern kocsit hajtasz? Ezt érdemes betartani!

Még egy vadonatúj autó esetében is célszerű várni egy fél percet, hogy a hideg, sűrű motorolaj eljuthasson az olajteknőből a megfelelő helyekre. De összességében igaz, be tudod indítani és akár azonnal útra is kelhetsz vele, a kocsi pedig menet közben gyorsabban bemelegszik.

Valóban, ez a megállapítás – bizonyos szemszögből nézve – helyes, ám mégsem tanácsolnánk, sokkal inkább azt javasolnánk, hogy indítsuk be az autót és hagyjuk pár percig alapjáraton pöfögni. Újabb autók esetében a szakértők szerint a benzineseknél 0,5-1 perc, míg dízeleknél 1-4 perc az ideális melegítési idő.

shutterstock_538858330_motorwerkes3.jpg

De miért is tennénk így, ha az autó képes szinte azonnal útra kelni? Azért mert a képesség, hogy megtegyünk valamit és hogy ez valójában jó ötlet-e, két roppant különböző dolog. Mert bár az autó látszólag gond nélkül képes venni a fagyos időben, hideg motorral való azonnali elindulás akadályát, ám mivel nagyon távol áll az üzemi hőmérséklettől, az egyes alkatrészek egyáltalán nem úgy viselkednek, ahogy valójában üzemelniük kellene. Az azonnali megterhelés pedig nagyon nem tesz jót a motornak és alkatrészeinek.

Ha tudsz finoman, kíméletesen, óvatosan vezetni, míg a motor megfelelően bemelegszik, akkor csak hajrá, nyugodtan indulj el, de a legtöbben nem képesek rá.

Szükség lesz egy hirtelen gyorsításra, hogy elkerülj egy veszélyes szituációt? Ki tudja? Bármikor megtörténhet. Kell-e a megszokottól eltérő utat választanod, mert előtted dugó van egy koccanás miatt, a kerülőn pedig emelkedők vannak, ami több motorerőt kíván? Előfordulhat. A gyorsítás és az emelkedők egyaránt megterhelik az erőforrást. Márpedig egy hideg motornak ez nagyon nem tesz jót.

1140-winter-driving-tips-esp_imgcache_rev72185b8abbffbb8393b5df26d4c1e51c_web.jpg

Arról már nem is beszélve, hogy azáltal, hogy hagysz időt és lehetőséget adsz az autódnak, hogy a motor indulás előtt kicsit bemelegedjen, egyúttal meghosszabbítod az élettartamát is. Plusz üzemi hőmérsékleten az erőforrás hatékonyabban működik és kevesebb káros anyagot bocsájt ki.

Szóval, bár a mai, modern autók határozottan képesek a téli, hideg körülmények között a beindítást követően azonnal útra kelni, de ha azt szeretnénk, hogy még sokáig megfelelően és üzembiztosan működjenek, akkor határozottan javallott az indítást követően néhány percig járatni a motort. Nem, 20-30 percekről beszélünk. Csak 2-3 percről, hogy kicsit magához térjen. Ugyanúgy, ahogy ébredés után te is leülsz meginni egy csésze kávét/teát, mielőtt ténylegesen elkezdenéd a napodat.

Érdemes elgondolkodni rajta.

 

Esetleg másról olvasnál?

5 hiba, amit sok autós elkövet télen

A történelem legbrutálisabb dugói

Téli gumi kontra nyári gumi

Tetszett az írás? Köszönjük, ha megosztod! 

Kell-e hideg időben melegíteni az autót indulás előtt?

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr4513558355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaCS_70 2018.01.08. 16:01:48

Nem szabad hosszan melegíteni, mégpedig a hidegen járatás során fellépő durva korrozív hatások miatt nem. Tavaly elhunyt Nobel-díjas kémikusunk, Oláh György volt a téma, a szupersavak nagy szakértője. Jó húsz éve, a Nobel-díj átvétele utáni években hallottam vele egy rádióbeszélgetést, amiben a tudomány és a hétköznapi élet kapcsolatáról is beszélt, és éppen ezt a tárgykört említette és elmagyarázta, hogy a rövid életű, de brutálisan erős savak, amik a motor melegítése közben keletkeznek, hogyan teszik tönkre a fémet és az olajat.
Anno, lassan 20 éve, amikor az elektronika nélküli porlasztós Honda motoromat megvettem, érdeklődtem a gyárnál a melegítési ajánlás felől. Azt írták, hogy használjak megfelelő olajat, de fél percnél tovább semmiképp se pöfögtessem alapjáraton a motort, hanem induljak el, és óvatosan vezetve, menet közben érjem el a motorral az üzemi hőmérsékletet, így kerülve le a motor károsodását.

A mai modern motoroknál az olaj nagyon gyorsan körbeér, a nyomás felépül, még nagy hidegben sem szabad 10-15 másodpernél hosszabban melegíteni.

MaCS

0rdas 2018.01.08. 16:48:42

Ez egy jó kérdés. Elfogadom (de nem értem), hogy a melegítés káros. De mit tegyen az ember, ha nem akar kurva hideg autóban ülni? Kabátban vezetni gáz (kényelmetlen, nem biztonságos), anélkül meg fagyhalál.
-5 fokról reggel a városi forgalomban a benzines toyotám kb. 4-5 km alatt kellemes meleget fúj. Így bizony pár perc melegítés van. Na de a céges dízel Astra 17 km alatt kezd meleget adni (éljen a dízel :)). Azt kb. 25-30 percig kell melegíteni.
És nem utolsó sorban az ablak lekaparását megsegítve a szélvédő fűtéssel, hát az is jó pár perc.
Azért nem hinném, hogy a gyártók ennek ne lennének tudtában és nem készítenék fel erre a motor.

Etniez 2018.01.08. 17:09:58

@0rdas: A gyártók tudnak róla, csak nem érdekli őket. A hosszas melegítéssel tönkretett motorok ugyanis nem az első vásárlónál döglenek be, hanem a másodiknál vagy a harmadiknál.

Benzinest úgy 10-15 másodpercig kell hagyni járni, utána finom megindulni. Dízelt 30-60 másodpercig.
Ha fázol a kocsiban, akkor vegyél bele ülésfűtést... Simán kilehet bírni azt az időt, amíg bemelegszik az autó, ha meg járatod ezerrel, akkor alaposan hozzájárulsz a környezetszennyezéshez is.

Az általam írtak a nagyon öreg kocsikra nem áll meg, azok le is fulladnak hidegen.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2018.01.08. 17:14:43

Nem tudom hogy helyes, vagy sem. Egy öreg autószerelő mondta, hogyha tudom hogy annyit fog állni a kocsi, hogy kihűl, akkor leállítás előtt pörgessem fel (ne üveghangig persze) mondjuk 3-4 ezer fordulatra, majd hagyjam visszamenni alapjáratra és úgy állítsam le. Azért kell visszamenni alapjáratra hogy ne szívja meg benzinnel. Viszont ezen a fordulaton szétpermetezi az olajat a motorban és jobb lesz a kenés az indításkor. Több olaj marad a résekben. Persze melegíteni akkor is kell.
Vélemény?

Kelly és a szexi dög 2018.01.08. 17:53:24

a garancia ideje alatt tökmindegy mit csinálsz, utána meg el kell adni...

Peetee 2018.01.08. 19:40:40

@0rdas: Ez nem nagy tudomány, egy ugyanolyan teljesítményű dízelmotor 100-150kg-al nehezebb, mint a benzinmotor, evidens, hogy lasabban fog bemelegedni a 250kg-os "tömb", mint a 80-120kg-os.

Karvaly 2018.01.08. 19:44:34

Nem tiltanák Svájcban az álló helyben melegítést, ha nem lenne erősen környezetszennyező, szóval nemcsak az autónak árt.
Sajnálom, hogy nincs nálunk is ilyen előírás.

Karvaly 2018.01.08. 19:47:22

@Peetee: Ha így lenne, akkor az 1,4-es kisdízel hamarabb melegedne be, mint a 3,8-as V6 benzinmotor, pedig.
A hatásfokon sokkal több múlik.

igazi hős 2018.01.08. 19:53:34

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Több olaj marad a résekben." Milyen résekben? Az üzemmeleg olaj olyan híg, hogy gyakorlatilag mind visszafolyik a karterbe pár perc alatt. Akkor több óra állás után nem tudom mennyi maradhat. "Persze melegíteni akkor is kell." Nem kell, ha simán elindulsz és harmadgázon mész pár percete, akkor nem csak az időddel spórolsz, hanem az autónak is jobbat teszel. Persze ha egy meredek utcában laksz és felfele, bő gázzal kell elindulnod, akkor azt ne hideg motorral csináld.

igazi hős 2018.01.08. 19:56:34

@Kelly és a szexi dög: Vagy egy kicsit vigyázol rá és akkor a gari lejárta után 10 évvel is jó az autó.

Fülig José 2018.01.08. 20:03:41

@Etniez: meg a f@szom...ez a baromság ugyanaz, mint a 35k km olajcsere -intervallum. Elhiszem neked, hogy így írják, attól még alávaló ganéság. Németországban egyébként egyenesen tilos(!) melegíteni a motort, környezetvédelmi okokkal magyarázzák(muhaha) rám kihívták a járőrt, mert a 900rr nem igazán megy szivatóval, de én se akartam erőltrtni hegynek fel hidegen. Szóban figyelmeztettek, a következő befizetős lett volna. Aztán az onnan hozott 1.8 turbo tt-m 250 k km-nél felfordult (hajtókar-csapágy, köszi, motor kuka), mikor viccből szétlegóztuk és átmértük, láttuk a "melegíteni tilos!" eredményét...

Beginner14 2018.01.08. 20:38:05

Én úgy tudom, hogy melegíteni szabad, csak nem alapjáraton történő járatással. :)
Ha a hideg motort alapjáraton üzemelteted, nem lesz kenése a motornak, és egy idő után tönkre fog menni. 1500-as fordulatszám már jóm ekkor még nem pörög fel a turbo (ha van), de már van kenése az motornak.
Motorindítás, majd 30-60 másodperc után mehet, de turbós gépnél ne menj 2000 fölé.

Lee Jun Ki 2018.01.08. 20:46:20

Németországban és Ausztriában tilos járatni a motort, ha rajtakapnak, komoly büntetés jár érte. A környezetvédelmi szempont minden mást felülír. Pár év után meg úgysem ők szívnak a javítási költségekkel, hanem mi kelet-európaiak, akik használtan behozzuk a keveset futott, tip-top állapotban lévő(nek hitt) kocsit.

0rdas 2018.01.08. 21:28:43

@Peetee: Tudom. De ez is egy adalék, hogy belássuk a dízelmotorok értelmetlenek személyautóba (3000 ccm alatt). Főleg az ilyen 90-100 LE/l fajlkagos teljesítményű szörnyek. 1-2 literrel kevesebbet fogyaszt (1600-1800 ccm), de jóval drágább üzemben tartani, szervizeltetni, mint egy szívó benzinest.

0rdas 2018.01.08. 21:34:03

@Etniez: A gyártókat sok minden nem érdekli az autóknál. Úgy érzem ez a motor dolog az egyik legkésőbb bekövetkező hiba. Mert életszerűtlen, hogy ne járassam a motort, mikor kaparom le a jeget.

Amelyik autót naponta melegítenek télen (főleg rövid utakra), az nyilván nem fog 400e km-t elmenni, de más miatt, nem a motor ilyen jellegű hibája miatt.

Ha elég filozófus hangulatban vagyok, akko elelmélkedem rajta, hogy a motor honnan tudja, hogy az "autó megy"? :) Azaz egy 750 1/perces 0 sebességű alapjárat miért más neki, miért károsabb, mintha a városban krúzol 1100 1/min fordulaton mondjuk 40 körül?

De ha az autó nem üzemmeleg (lásd vízhőfok mérő) nincs kb. középen, akkor a katalizátor sem hatékony. Ergo ugyanúgy szennyezel sokat. De valóban az elpöfékelés csak komfort.

Amúgy ülésfűtés erre nem jó megoldás. A heréimnek káros a meleg, a felső testem meg uyganúgy fázik. Tiszta vonat 2. osztály feeling a meleg ülőlappal és a hideg levegővel :)

Roltii 2018.01.08. 21:37:22

Kis turbós benzinest nem szabad alapjáraton melegíteni.10-15mp elég, az olaj amúgy olyan benne hidegen mint a méz, úgyhogy kb egyből van kenés. Óvatosan, kímélve (de nem erőltetve) célszerű melegíteni menetközben... Én igyekszem 1500-2000 környékén tartani.

Etniez 2018.01.08. 21:57:34

@0rdas: az 1100 30%-al gyorsabban melegíti be a motort.

MaCS_70 2018.01.08. 22:21:52

@0rdas: A vízhőfokmérő sajnos szinte csak dísznek jó. Maga a motor az üzemmelegnek mondott állapotot jóval-jóval a hűtőfolyadék felmelegedése után éri el, akkor, amikor a motorblokk egyenletesen, tehát feszültségek nélkül felvette az üzemi hőmérsékletet. Ehhez pedig még a mai, kis tömegű blokkoknál is kell 20-30 km.

MaCS

MaCS_70 2018.01.08. 22:36:16

@Fülig José: Miben láttátok a "melegíteni tilos" eredményét? A motor milyen állapota utalt erre?
Az alapjáraton melegítés hosszú távon éppen kenési problémákhoz vezet, például azzal, hogy az említett szupersavak degradálják a motorolajat

Az osztrák helyzet meg egyébként tényleg elég komoly. Egy kint élő ismerősöm most mesélte, hogy a szomszédja de facto nem tud kocsival járni haza, mert meredek domboldalban laknak, és a régi (de gyönyörűen rendben tartott) Kadettje melegítés nélkül egyszerűen nem tud felkaptatni a kihajtón, a szomszédok meg feljelentették a melegítés miatt. Így aztán két utcával feljebb kell parkolnia és gyalogolni hazáig.

MaCS

nick papagiorgo 2018.01.08. 22:43:02

Egyfelől teljesen mindegy, mert mindenki "okos", és úgy csinál, ahogy hallotta/apjától látta/olvasta stb.
Másfelől sok minden függ sok mindentől (benzines vagy dízel, szívó vagy turbós stb). Az tény, hogy a "beülök, elfordítom a kulcsot, és megyek, adott esetben nyélgázon" üzemmódot minden autó megsínyli. Egy kb fél perces "melegítés" nem árt meg semminek és a környezetet se szennyezi, ha nagyon akarjuk, addig járjuk körbe a kocsit, hogy pl. lámpák égnek-e stb. Kapcsoljuk be a hátsóablakfűtést, meg a szellőzést a szélvédőre, hogy lejöjjön a pára, és vezetés közben ki is lássunk, ilyenek. Nem haszontalan dolgok ezek, adott esetben látni is fogunk vezetés közben :)
További történet, hogy nagy hidegben az akkumulátor se szereti, ha beindítjuk (már ha tudjuk, ugye), megyünk vele egy kilométert (gyerekek az oviba stb) és utána leállítjuk. De ez már egy másik történet, hosszabb kifejtést is igényel.
Fűtés meg egyéb kényelmi szempontok miatt viszont felesleges melegíteni, mert még a benzinmotor se termel annyi meleget, hogy az autót akár 5 perc alatt is érdemben befűtse. Erre vagy webasto kályha, vagy egyéb külső megoldás kell.

gyokkkettto 2018.01.09. 00:19:45

Inkabb a roncstelepre kene szallitani ezeket az elavult roncsokat, nem melegiteni.
Nevetseges hogy allo helyzetbe el kell egetni 10 liter olajat ahhoz hogy nagynehezen elinduljanak ezek a primitiv roncsok.
Egy elektromos autot nem kell melegiteni.

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2018.01.09. 05:43:40

@0rdas: A dízelnek jobb a hatásfoka, ezért melegszik be később.

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2018.01.09. 05:48:37

@Beginner14: A motorvezérlő jócskán megemeli az alapjáratot hideg motornál. Olyankor le is szarja a lambda értéket, főleg ezért szennyező a járatás.

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2018.01.09. 05:57:30

@0rdas: Nincs ebben semmi fiozófikus. Egyrészt tudja. Másrészt pedig egészen más, amikor mész vele és a motornak teljesítményt kell leadnia és más amikor egy helyben áll és csak a motornak csak a saját működéséhez szükséges energiát kell fedeznie. Te is mást érzel, ha egy helyben jársz vagy ha elindulsz egy 20 kilós hátizsákkal. A fizikát nem lehet megb@szni.

abcd1234 2018.01.09. 06:34:09

A szerző próbáljon meg egy közösnyomócsöves dízelt bemelegíteni alapjáraton. Egy 12 éves Focus-t mondjuk. Rendben, hogy várok 20-30 másodpercet, hogy az olajnyomás felálljon, de utána azonnal érdemes indulni és óvatos menettel bemelegíteni. Alapjáraton járatva 1 óra múlva sem lesz langyos.

0rdas 2018.01.09. 07:40:54

@Miazmás: de nem ez a téma. Senki nem állította ellenkezőjét, vagy értetlenkedett volna. Hol olvastad?

A téma annyi, hogy életszerűtlen nem melegíteni a motort. Környezetvédelem ide, vagy oda.

0rdas 2018.01.09. 07:49:17

@Miazmás: a motor teljesítménye a fordulattól és a nyomatéktól függ. Ez utóbbi meg a befecskendezett üzemanygtól is. Csak alapjáraton álló helyzetben ugye a váltó üresben van.

Ok, alapjárati fordulatnál, de menetközben több üzemanyag kell, mert ugye mozgatja a kasztnit, stb.

Csak szerintem kérdéses, hogy 10mp indítás után elindulni tényleg jó-e, az olaj eljut-e mindenhova. Nyilván neki is kell idő. Csak ezt nagy terhelés mellett károsabb. Szigorúan szerintem.

0rdas 2018.01.09. 07:50:51

@Miazmás: így van. Ezt teszi menetközben is terheléssel hidegen. Még többet szennyez, de már elindultál a cél felé. Na, innen számold ki, melyik esetben szennyez jobban.

gigabursch 2018.01.09. 07:52:50

Amíg a jeget lekaparod az ablakról, addig pöfög a motor, de legalább úgy, hogy megy minden elektromos ketyere (szivargyújtós ülésmelegítés, hátsó ablakfűtés, ventillátor belső keringésen az ablakra, rádió, lámpák, ködlámpák.
Ezzel pont megkapja a motor azt, hogy legyen egy kis terhelése, ugyanakkor semmiképp sem kap túlterhelést.
Aztán indulást követően lámpák alaphelyzetbe, pár perc múlva már ülésfűtés sem kell, s hamarosan jöhet a kinti levegő is, hogy ne legyen pára.

Persze, ha olyan a kocsi, hogy induláskor bekapcsolható egy motormelegítés (villanyfűtés a hűtővízbe + fordulatszámemelés => egy időben pl. a Ford Rangereken üzemi szinten volt, tök jó dolog), vagy bent figyel a Webasto vagy valami hasonló, az nyilván egy másik eset.

Amúgy jó dolog a garázs, de tök mindegy, ha nyáron a munkahelyed parkolójában egy jégeső lenullázza a kocsid értékét.

gigabursch 2018.01.09. 08:07:07

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
No, ezt még sose hallottam, de szerintem ésszerűtlen.

0rdas 2018.01.09. 08:08:54

@MaCS_70: "Nem szabad hosszan melegíteni, mégpedig a hidegen járatás során fellépő durva korrozív hatások miatt nem. "

Ez a korrózió alacsony fordulaton, de menetközben is fennáll.

Én ezt a kérdést továbbra is hisztinek érzem, csak elméletet gyártanak a sötétzöldek. Az autók nem ettől mennek tönkre legelőször

CCnick 2018.01.09. 08:09:01

@gyokkkettto: nyilván sokkal környezetbarátabb legyártani egy uj autót a régit meg kidobni, mint alapjáraton elégetni fél liter benzint 10perc alatt az évi 10 olyan napon amikor kemény minuszok vannak.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.01.09. 09:17:22

'97-ben, az első autó 14 éves volt. Melegítés nélkül indultam vele, kézi szivatóval télen felfelé a Gellérthegyre. Mégis milyen Opelekről van szó, vagy milyen hegymenetekről, amiket egy ma forgalomban lévő autó nem tud melegítés nélkül meglépni? Nem lehet, hogy annak már 30 éve kohóban lenne a helye vagy kiállításon? Ne vicceljünk már!

gigabursch 2018.01.09. 09:33:27

@CCnick:
Na igen.

@Meister:
Ezen én is elmerengtem.
A gond ott lehet, hogy szar az ótómata szívató és ezért jobb lábbal a gázt állandóan nyomni kell.
De aki nem tanult meg bal lábbal fékezni, csak kuplungozni, az így járt.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.01.09. 09:49:01

@gigabursch: de akkor meg kell javítani, és nem elméletet gyártani a melegítés létjogosultságáról. :-)

_B_ 2018.01.09. 10:00:31

kb fél perc járatás után szoktam óvatosan elindulni, végig kis nyomatékkal, fordulatot 2000 környékén tartva.
Ahogy melegszik a motor, változik a hangja is.
Ugyanezt csináltam a 20 éves szívó benzinesemmel, de ha jeget kell kaparni, akkor közben jár a motor. Max +2-3 perc.
Az újon nem kaparok, mert 3 perc alatt leolvasztja magáról, azt meg szoktam várni.

Faby 2018.01.09. 10:59:05

Kapun belül, udvaron állok, nem garázsban.
Beindítom, kinyitom a kaput, kiállok, becsukom a kaput, elindulok.
Ez kb 2-3 perc (esetleg több, ha deret, jeget kell kaparni, hálistennek egyre ritkábban), alapjáraton ketyeg a motor, vagy minimális terheléssel, míg kigurulok, arra pont elég, hogy a motorban mindenhova eljusson az olaj, átforgassa. Nem fogom 1-2 perc után leállítani, majd 1 perc múlva újraindítani. (az automata start-stop se állítja le hidegen) Indulás után nem különösebben óvatoskodva megyek, arra figyelek, hogy ne legyen padlógáz.
Hőfokmérő vs tényleges bemelegedés: Vízhőfok mérő megmozdul, a fűtés már meleg levegőt fúj, ez kb 7-8 km (1,6 CRTDI Seat), de az olajhőfok mérő még a fasorban sincs (50 foktól kezd egyáltalán mérni). Majd néhány perc múlva a vízhőfok mutatója beáll középre 90 Celsius fokra, na az olaj talán akkor kezd el életre kelni 50 foktól.
Igazából én úgy veszem, hogy a motor akkor melegedett be, amikor az olajhőfok mérő is eléri azt a 80-90 fokot. Na ehhez kell kb 20 km és ugyanennyi perc!

vally626 2018.01.09. 11:26:02

A melegitesrol a BMW ugy velekedik hogy mig a 6 fokos garazsban eljutok a kapuig es a kinyilik a start stop leallitja a 20mp-e uzemelo motort. Na ekkor szoktam egybol kiloni a start stopot! :)

Grgabácsi 2018.01.09. 11:43:52

@0rdas: Mit tegyen az ember, ha nem akar a hideg autóban ülni?

Állófűtést kell beszerelni, vagy olyan autót kell venni, amiben van. Nem lesz tőle üzemmeleg a motor, de kellően meleg ahhoz, hogy egy pár km alatt elérje az üzemi hőfokot. És az utastér is felmelegszik.

JMC 2018.01.09. 11:53:59

Göbölyös "doki" már leírta helyettem, lehet olvasgatni: totalcar.hu/magazin/technika/2012/05/15/a_nyomatek_ol_nem_a_fordulat/

Annyival egészíteném ki, hogy egy modern autó alapjáraton kb a büdös életben nem fog bemelegedni, egy szívó benzines sem, nemhogy egy dízel. Pár másodperc ácsorgás után (amíg az olajpumpa felkapja az olajat és elindul a járatokban) tessék szépen elindulni, és közepes fordulatszám-tartományban kerülve a padlógázt közlekedni. Alapjáraton csak az akksit merítjük feleslegesen, a generátor alapjárat közelében nem igazán tölt szinte semmit.

CCnick 2018.01.09. 12:22:04

@JMC: "Alapjáraton csak az akksit merítjük feleslegesen, a generátor alapjárat közelében nem igazán tölt szinte semmit. "

A valóságban persze alapjáraton is ellátja a generátor a kocsit és nem aksiról megy. Bikázás megvan?

Fülig José 2018.01.09. 12:36:49

@0rdas: nna pont ezt akartam írni MaCS kollégának....mert mi a különbség a "melegítés közbeni " alapjáraton való ketyegtetés meg a július 32-i m7 Balaton felé "egyhelybenálláskétórájasemminemtörténik" között? ugyanúgy pöfögsz alapjáraton. eközben is bomlik a motor? mert akkor nagy ám a baj...szerintem.

CCnick 2018.01.09. 12:43:52

@Fülig José: a különbség a hideg motor meg az üzemmeleg motor

_B_ 2018.01.09. 12:56:21

@CCnick: A valóságban persze alapjáraton is ellátja a generátor a kocsit és nem aksiról megy. Bikázás megvan?
1. Bikázáskor a bikázó autónak nyomod kicsit a gázt, nem alapjáraton ketyegteted
2. A bikázandó autó akksija bőven 12V alatt van, tehát ha simán összekötöd a egy másik feltöltött akksival, idővel átcsorog bele a töltés egy része.

Alapjáraton tölt valamennyit a generátor, de kevesebbet. Ilyenkor alacsonyabb is a tápfeszültség, mint fordulaton.
Egy hidegindítás sokat kivesz az akksiból.

Fülig José 2018.01.09. 12:56:33

@CCnick: tehát a hideg motort nem szabad alapjáraton járatni, mert elkopik. A problémát egyértelműen a motorolaj okozza, ami egyébként olyan szuperfejlett, hogy 35 e km- t kibír, akkor kell csak cserélni...de persze csak akkor, ha nem járatod a verdát indítás után... Mindezt annak fényében, hogy fogyasztási cikkeink lassan túlélnek minket, annyira hosszútávra lettek tervezve nem is beszélve a lehengerlő javíthatóságukról...Elvis meg tegnap nálunk vacsorázott.

CCnick 2018.01.09. 13:48:46

@_B_: Az eredeti kijelentés az volt, hogy alapjáraton az aksi merül mert a generátor nem ad elég áramot.

ha ez így lenne akkor a bikával beindult verda alapjáraton azonnal le is állna amikor leveszik a kábelt, a valóságban meg akár aksi nélkül is megy az autó alapjáraton is (csak nem örül neki az elektronika ha leszedegeti a juzer az aksisarut járó motornál) A feszültséget meg az elektronika szabályozza, ha nagyon változik a motorfordulatra akkor itt az ideje elmenni az autovillamosságihoz megnézetni mi a baj.

CCnick 2018.01.09. 13:50:28

@Fülig José: Nem értem, hogy mi a bajdod de ez meg legyen az én bajom.

Medgar 2018.01.09. 13:55:16

@Fülig José: Nincs olyan, hogy 35 e km-es olajcsere intervallum. Ez a maximum amíg húzhatod ideális körülmények között, pl. folyamatosan 90 km/órával autózva a langyos toszkán utakon. Ha viszont töbnyire városban és/vagy nagy terhelésen használod akkor marad a 10 ezerenkénti csere, lásd az autód kezelési kézikönyvét...

Fehérszakál 2018.01.09. 14:05:05

22 évig volt meg egy 1.7-es diesel autóm, még 1982-ben gyártották. Nemrég adtam el úgy hogy a motorhoz csak vezérléscserekor nyúltam hozzá és ha izzító gyertyát kellett benne cserélni nagy ritkán. 750.000 km volt benne amikor eladtam és tökéletes állapotban volt motorikusan, nem füstölt, pöcre indult. Az elindulás után és nem járatgattam soha, hanem elindultam és nem kíméletesen, hanem inkább sportosan vezetve. Így pillanatok alatt bemelegedett az autó és mégsem ártott neki.
A melegítős pártiak mindig azzal jönnek, hogy árt a motornak a hidegen elindulás, de még soha senki nem tudta megmagyarázni, hogy miért árt, csak mondja a betanult szöveget. Amíg ő melegítgeti a motort terhelés nélkül, addig én már 10-20 km-t megtettem.
Pár éve lecseréltem az autóm egy 2.2 HDI-s C5-re, amiben gyárilag van elektromos fűtés és ülésfűtés is. Az elektromos fűtés nem volt szoftveresen bekapcsolva gyárilag, így kb 15 km megtétele után mozdult meg a vízhőfok mutatója. (csak a skandináv országokba exportált c5-ben volt gyárilag bekapcsolva az elektromos fűtés) Miután bekapcsoltattam szoftveresen azóta 5 km megtétele után már üzem meleget mutat a műszer, a kocsiban meg kellemes meleg van már. Az indítás után meg kb 20 másodperccel már meleg levegőt fúj az ablakokra az elektromos fűtés. Ahogy eléri az üzem meleg állapotot a motor magától lekapcsolja az elektromos fűtést. Ja persze ez egy szar francia ugye, a csoda német szarokban miért nincs ilyen fűtés gyárilag?

0rdas 2018.01.09. 14:05:08

@Grgabácsi: Kösz :) Szerintem a magyar autók 95%-ban nincs ilyen. Meg is nézem, hogy mekkora macera egy ilyet betenni.

0rdas 2018.01.09. 14:08:08

@Faby: "Beindítom, kinyitom a kaput, kiállok, becsukom a kaput, elindulok." em baj, addig legalább te autód van jobban lopás/rablás veszélynek kitéve (és még a biztosító sem biztos, hogy fizet), mert nem kell szarakodni vele, csak bepattannak. :)

0rdas 2018.01.09. 14:09:48

@CCnick: és az elindulás utáni közvetlen 5 perc araszolás, ill. lassú menet?

0rdas 2018.01.09. 14:13:00

@Fülig José:
"A problémát egyértelműen a motorolaj okozza, ami egyébként olyan szuperfejlett, hogy 35 e km- t kibír, akkor kell csak cserélni...de persze csak akkor, ha nem járatod a verdát indítás után... "

Erről csak az a vicc jut eszembe:
- Uram, az új cipője kéynelmes, de az első napokban szorítani fog
- Jóü, akkor az első napokban nem hordom, csak utána.

El kell fogadni: amit használnak, az kopik, elhasználódik. Jelen esetben, akkor minden benzinmotor 3000 ford/perc üzemben egyenletesen járna. Végülis villanymotorral és akkuteleppel ez egész jól biztosítható :)

Hány autó véglegyengülését okozta a hidegben melegítés? 1 ezrelék?

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.01.09. 14:15:21

@0rdas: Szar ügy de azt nem lehet megúszni ha arra vezet az utad. A ház előtt 0km/h-s sebességü benzinégetést viszont meg lehet.

Sword 2018.01.09. 14:39:12

@0rdas: Egyszerűen hamarabb felmelegszik a motor üzemi hőfokra ha elindulsz vele, mintha alapjáraton ketyeg. Álló helyzetben semmi terhelést nem kap. Ezen annyival tudsz segíteni, hogy bekapcsolod az elektromos fogyasztókat, így a generátor hajtásán keresztül kap egy pici plusz terhelést a motor.

Dr. Trejo 2018.01.09. 15:28:38

"Kell-e hideg időben melegíteni az autót indulás előtt?"

Elég hülyén hangzik ez a kérdés.
Szokott valaki dörzsöléssel, hajszárítóval, a leheletével stb. melegíteni egy random autót hideg időben indulás előtt?

Faby 2018.01.09. 15:33:25

@0rdas: Hidd el, nem viszik el, nem tudják.

JMC 2018.01.09. 15:55:07

@CCnick: Én az akkura értettem, hogy alapjáraton egyáltalán nem töltődik, természetesen a generátort általában úgy méretezik, hogy alapjáraton is el tudja látni az elektromos fogyasztókat árammal a névleges feszültség minimum alá esése nélkül (sok fogyasztó esetén emel az alapjáraton az ecu manapság). Bikázás után ha nem indulsz el az autóval, csak alapjáraton ketyeg, leállítás után megint nem fog elindulni.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.01.09. 16:34:50

@JMC: attól függ mennyi ideig ketyeg alapjáraton. Ha a tied alapjáraton nem tölt, vidd szervizbe

0rdas 2018.01.09. 17:16:54

De arról még nem volt szó, hogy hideg motorral a katalizátor, mintha ott sem lenne Na most, ha melegítés nélkül elindulunk, alapjáratnál jóval nagyobb fordulattal: na az igazán szennyező. Tehát nem érv, hogy álló helyzetben szennyez igazán. Ez megint csak sötétzöldek elmélete.

Én igazából leszarom ezt a kérdést, mert az autó alapban használati tárgy és ő van én értem. Én, ha kell melegítem a komfortos utazás miatt. Egy szívó benzines Toyota motor nagyjából a kinyírhatatlan kategória. Ha nem is tesz jót neki az alapjárati járatás, ennyi erővel a betonon futás sem.
15.000 km-ként megy szervizbe (ahogy a leírás adja, egy km-rel sem korábban; külön meg nem kell járni vele). Ahogy a mondásból tudjuk: öreg BMW-be olcsó az alkatrész, öreg Toyotába meg nem kell :)
Van benne kb. 210e km, a fogyasztása ugyanannyi mint tizenével, olajat nem kell utántölteni, a teljesítmény ugyanúgy megvan, mint kezdetekkor. Ennyi. A kérdést nem kell túlmisztifikálni, huszadrangú kérdés, a téma lezárható :)

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.01.09. 18:01:02

@0rdas: "ehát nem érv, hogy álló helyzetben szennyez igazán."

álló helyzetben az egy km-re eső szennyezése végtelen.

M_Ali 2018.01.09. 18:23:34

@0rdas: Öreg Toyotát lehet kasznizni, mert átràgta a rozsda. ;)

nick papagiorgo 2018.01.09. 20:39:41

@M_Ali:
ennyit tudsz :)
az a Mazda :)

Bambano 2018.01.09. 21:17:54

@JMC: "Alapjáraton csak az akksit merítjük feleslegesen, a generátor alapjárat közelében nem igazán tölt szinte semmit. ": ezt a marhaságot egyébként tökre egyszerű megcáfolni, megméred az akkufeszültséget indítás előtt, meg alapjáraton is.
ha a második esetben nagyobb, akkor a generátor tölt.

Tehát ha alapjárat mellett 14V a feszültség, akkor ott jócskán kap töltést az akksi.

a posztból meg azt kellene kivenni, hogy az öreg autón a karburátor lefojtja a levegőt és hogy ettől lesz benzinben dúsabb a keverék. nem, a keverék attól lesz benzinben dúsabb, mert külön fúvóka van a karburátorban ilyesmire. a karburátor azért sem tudja levegő lefojtásával dúsítani a keveréket (jelentsen ez bármit is), mert a beáramló levegő által előidézett légnyomáscsökkenés hajtja ki a fúvókán a benzint. ha kevesebb levegőt szív, kevesebb benzin is jön.

nick papagiorgo 2018.01.09. 21:50:35

@Bambano:
ez teljesen így van. Jelzem, van egy töltésjelző lámpa is, ha az nem ég, akkor a generátor tölti az akkumulátort.
Az is hülyeség, hogy "nem melegszik be": a motor igenis bemelegszik (ami jótékony hatással van az akksira is, tekintve, hogy pl. nem -20 fokos a folyadék hőmérséklete). Az utastér, az nem melegszik be.
Sokan ezt a melegítés dolgot csak a motor/hajtáslánc szempontjából közelítik meg, de a gépjármű nem csak ebből áll. Ha a motortérben melegebb van, az hasznos lehet egy csomó mindennek. Már írtam, de leírom még egyszer, nem árt pl. az ablakokat is párátlanítani. Adott esetben a fagyott ablaktörlőlapátok felengednek, és nem tépik le a gumit, ha a tulaj esetleg töröl egyet. Stb. stb.

Zsíros Bödön 2018.01.09. 22:22:36

@MaCS_70: ez a megállapítás a Totalcar ugyanilyen cikkében is volt amúgy. Szóval jó ez a blogbejegyzés, csak szart se ért.

Bambano 2018.01.09. 22:43:43

@nick papagiorgo: minden bemelegszik, csak az a kérdés, mikorra.
nekem nagyjából másfél liter/óra fogyasztást ír a fedcomp alapjáraton.
ha pedig a fent emlegetett 40-es krúzolást csinálom a városban, akkor ugye egy óra alatt 5-6 liter benzin megy le a torkán, vagy több. vagyis alsó hangon 4x, de valószínűleg több, mint 4x annyi energiát öntök bele a motorba, ha viszi az autót, ezért több veszteséghő jut a vas melengetésére.

A magam részéről úgy szoktam, hogy előbb beindítom, utána rendezem el az elrendezni valókat (öv bekapcs és társai). Ez pont annyi időt vesz el, amennyit írni szoktak, hogy kell, és utána megyek. Azt érezni az autón, hogy az elején nem optimális a működése, így akkor kímélem, utána kezdem csak tolni.

gigabursch 2018.01.10. 07:25:27

@Meister:
Ha nem jó a bal lábad az embernek, akkor feltétlenül.
:-)

0rdas 2018.01.10. 14:21:09

@M_Ali: A kilencvenes évek, kétezres évek toyotáinál már nincs ilyen gond. Korábban minden japcsi rohadt eléggé. A vadi újakat nem tudom.

De tény, a 13 éves 200e-nál többet futott gépemet én csak kötelezőre viszem (ahol persze kell kuplungot cserélni 1x, 90-120-nál féltárcsákat, betéteket). Szóval nálam a megbízhatóság max., úgyis, hogy igény szerint bizony melegítem a járgányt.

0rdas 2018.01.10. 14:24:05

@Bambano:
"nekem nagyjából másfél liter/óra fogyasztást ír a fedcomp alapjáraton.
ha pedig a fent emlegetett 40-es krúzolást csinálom a városban, akkor ugye egy óra alatt 5-6 liter benzin megy le a torkán, vagy több. "

Nanana... álló helyzetben a fed. computer l/óra dimenzióban ír ki adatot. Menet közben l/100km. Azaz 40km/h a sebesség, az egy óra alatt 40 km. Helyesen 40-nel krúzolva egy óra alatt 2,4-2,5 litert éget el a másfél helyett.

Amúgy nem tudom milyen autó ez, de nekem bemelegedve 0,3-0,4; hideg motorral 0,6 l/óra érték

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.01.11. 07:44:40

@0rdas: "Helyesen 40-nel krúzolva egy óra alatt 2,4-2,5 litert éget el "

Ott bubik az elméleted, hogy a gyakorlatban a városban többet eszik minden autó mint országúton 90el.

0rdas 2018.01.11. 08:39:33

@eßemfaßom meg áll: Nem értetted, amit olvastál. Rávezetlek.
1. az adatokat nem én írtam.
2. kulcsomondat, ami 99%-ban így van: "álló helyzetben a fed. computer l/óra dimenzióban ír ki adatot. Menet közben l/100km. "

0rdas 2018.01.11. 08:42:14

@eßemfaßom meg áll: mert a visszaszámolt 5-6 l/ó 40 km/h-nál az 12,5-15 l/100km fed. comp. kiírást takar.

eßemfaßom még áll 2018.01.12. 09:26:27

Tehát a mozgásban lévő autó sokkal több benzint eszik mint az alapjáraton pöfögő így sokkal hamarabb melegszik a motor ráadásul még halad is az autó.

Ricsi_91 2018.01.14. 16:14:49

@Lee Jun Ki: "Németországban és Ausztriában tilos járatni a motort, ha rajtakapnak, komoly büntetés jár érte."

Azért a "komoly" túlzás, főleg Németországban, ahol konkrétan fix 10 euró, ami jelképesnek tekinthető, lényegében akkor sem indokolja, hogy komolyan vegye az ember, ha minden hónapban beleköt egy hülye rendőr. Ausztriában kicsit komolyabb, de az osztrák fizetésekhez képest azért az sem annyira durva, 200 eurónál állítólag nem szokott több lenni, de inkább kevesebb.

Amúgy azt kell tenni, ami az autó használati utasításában van. Ennyire egyszerű. Ausztriában, meg Németországban is. A gyártó csak tudja már, hogy mit kell csinálni, hogy jó legyen. (Régebbi autónál meg kikérni hozzáértő tanácsát gondolom.) Amúgy meg nem csak az lehet oka az alapjáraton járatásnak, hogy a MOTOR bemelegedjen, hanem az is, hogy az UTASTÉR. Mondjuk hogy a kisgyerek ne fázzon meg, és ne is kelljen kabátban belerakni a gyerekülésbe, ami komolyan csökkenti annak hatékonyságát balesetnél. Vagy adott esetben, hogy nekem se kelljen piros lámpánál szerencsétlenkedni, vagy félreállni, csak hogy levegyem a kabátomat. Szerintem ebből szabálysértési tényállást kreálni baromság,és gondolom a svájciak, osztrákok, és németek sem olyan hülyék, hogy ilyen súlyosnak mesze nem nevezhető összegek, és egy potenciálisan ilyen hülyeségekbe belekötő rendőr miatt veszélyeztessék a gyereküket, vagy akár amortizálják a kocsijukat. Aki meg igen, az meg is érdemli.Egyáltalán nem kéne ezzel foglalkozni ilyen szinten, tipikus olyan kérdés, amivel kapcsolatban fölösleges a jogalkotás, egyszerűen nem az államra tartozik, semmi köze hozzá az államnak, persze baszki, aki negyed órán keresztül, öncélúan járatja a motort álló helyzetben, az hülye, de miért tenné ezt bárki is?

www.nlcafe.hu/baba/20171129/soha-ne-csatold-a-kisbabat-a-gyerekulesbe-amig-teli-kabatban-van/

Ricsi_91 2018.01.14. 16:20:37

@MaCS_70: "Az osztrák helyzet meg egyébként tényleg elég komoly. Egy kint élő ismerősöm most mesélte, hogy a szomszédja de facto nem tud kocsival járni haza, mert meredek domboldalban laknak, és a régi (de gyönyörűen rendben tartott) Kadettje melegítés nélkül egyszerűen nem tud felkaptatni a kihajtón, a szomszédok meg feljelentették a melegítés miatt. Így aztán két utcával feljebb kell parkolnia és gyalogolni hazáig."

Ha olyan hülye, hogy ahelyett, hogy-először normális hangnemben, majd ha nem érti meg, pofán verve-beszélne a szomszédjával, emiatt gyalogol hazáig, és esetleg árt a saját kocsijának meg is érdemli. Én Ausztriában is lesz@rnám, ha a kormány ilyen hülyeséget találna ki, és természtesen a pénzbírságot sem fizetném be. Akkor inkább a szabálysértési elzárás egy osztrák börtönben, ami gondolom kb. olyan, min nálunk egy olcsó panzió...:D :D :D