5 hiba, amit sok autós elkövet télen

2017. 12. 09. 19:04 cartárs

Elérkezett az év utolsó hónapja, ezzel együtt pedig egyre több autós szembesül azzal, hogy reggel kaparni kell a jeget, fel kell kapcsolni a lámpát és végérvényesen fel kell tenni a téli gumit. Vannak azonban olyanok, akik szerint ez hülyeség. Nos, most róluk lesz szó:

1. Takarítani? Minek!

Mostanság egyre többször csúszik mínuszba éjjelente a hőmérő higanyszála, így reggel sok autótulajdonos szembesül azzal, hogy az autója jeges. Ez még nem is akkora gond, de igen gyakori, hogy a türelmetlen sofőrök gyakorlatilag azonnal elindulnak és maximum egy sávnyi részt takarítanak le a szélvédőn. A helyzetet tovább nehezítve sokszor még az oldalsó üvegek/tükrök tisztításával sem foglalkoznak, így pedig inkább afféle találós játékká válik a közlekedés. Fontos, hogy a tetőről is le kell söpörni a havat, ellenkező esetben ugyanis egy erősebb fékezés során történhetnek meglepetések. 

ke_pernyo_foto_2017-12-09_19_01_58.png

Különösen azért bosszantó ez, mert ha a tulajdonosok megfelelően felkészülnek, legfeljebb 2-3 perc az egész művelet. Mi azt javasoljuk, hogy már most készítsd be az autódba ezeket:

1. jégoldó, amivel lefújhatod gyorsan az enyhén havas-jeges ablakokat. Ha nem központi záras a kocsid, akkor egy zároldó is jól jöhet.

2. jégkaparó, ha a jégpáncél vastagsága miatt a folyadék csak nagyon lassan fejtené ki hatását

3. seprű vagy kefe hogy gyorsan lesöpörhesd a havat. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy hagyományos, háztartási seprűt nem szabad használni, mivel károsíthatja a fényezést! Csak kifejezetten autósoknak készült, puha sörtéjű eszközt vásároljunk!

2. Nem kell téli gumi

Minek téli gumi, régen sem kellett! - ugye, hogy hányszor hallottuk már? Ezek az emberek persze azt nem veszik figyelembe, hogy régen a Trabant is jó volt, ma pedig azért kevesen akarnak egy 26 lóerős autóban utazni.

img-20131215-wa0023.jpg

Gyakori tévhit, hogy a téli gumi csak havas időben jó, egyébként minden más esetben csak ront az autó teljesítményén, irányíthatóságán. Erről szó sincs, a téli gumit ugyanis hideg időhöz tervezik, vagyis a keveréke még 0 fok alatt is megfelelő, míg egy nyári gumi ilyenkor már kemény, nem biztosít elég tapadást. Ehhez hozzájön még az eltérő mintázat is, a téli gumit ugyanis úgy alakították ki, hogy a felületén lévő, sűrűn elhelyezkedő apró lamellák, mély kapaszkodóblokkok még a havas, csúszós útfelületen is biztosítsák a megfelelő tapadást.

A témakörrel már foglalkoztunk a Cartárson, az erről szóló írást ide kattintva olvashatod el.

3. Minek lámpa?

Aki már járt utcán az elmúlt hetekben, nem lepődik meg azon, hogy télen később kel a nap és hamarabb is sötétedik. Ez pedig azt jelenti, hogy reggel, munkába menet és már délután 3-4 órától is szükség van a lámpák felkapcsolására.

headlight-requirement.jpg

Csakhogy ez sok esetben nem történik meg, gyakorlatilag napi szinten találkozunk olyan autóstársakkal, akik úgy gondolják, hogy reggel 7-kor, szürkületben már olyan éles a látásuk, mint egy F1-es versenyzőnek, így nem is kapcsolnak lámpát. Mindez viszont azt jelenti, hogy az autójuk észrevétlen marad, ami például egy jobbkezes kereszteződésnél okozhat meglepetéseket, hiszen a többi közlekedő nem számít rájuk. A nappali menetfény ugyan segít a dolgon, de igazán a tompított lámpa felkapcsolása jelent megoldást.

4. Én jobban tudok vezetni!

Ugye te is ismered azokat a jellemzően Oroszországban készült felvételeket, amelyeken az látható, ahogy a havas, jeges utakon elrepülnek a figyelmetlen vagy épp gyorsan hajtó sofőrök? Mivel nálunk a fedélzeti kamerák használata nem kötelező és ilyesformán nem is elterjedtek ezek a videók, ezért könnyen azt hihetjük, hogy itthon azért jobb a helyzet. Pedig egy-egy rosszabb napon az ember könnyen úgy érezheti, hogy megszámlálhatatlanul sok, önjelölt F1-pilóta közlekedik útjainkon.

how-not-to-wipe-out-when-driving-through-snow-13-gifs-151.jpg

Mondanunk sem kell, hogy  ez különösen a csúszós, hideg időben jelent veszélyt. Nem egy és nem két esetben hallottuk már, hogy a türelmetlen sofőrök azzal érveltek, hogy ők tudnak vezetni és különben is, “sietniük kell”. A skála másik felén pedig az örökös rettegők foglalnak helyet, azok az emberek akik esőben legfeljebb a megengedett sebességhatár felével közlekednek, gyakran a belső sáv kellős közepén.

Azért, hogy pontosan tudd, te és az autód mikre képes, javasoljuk egy téli vezetéstechnikai tréning elvégzését. Egy ilyen, 1-2 órás tanpályás kurzus is sokat segít, hiszen megtapasztalhatod, milyen az, amikor az autód megcsúszik, illetve sokat tanulsz a vészfékezésekről és a kikerülő-manőverekről is.

5. Tavasszal már költöttem a kocsira, most minek?

Kiégett lámpák, elkopott fékbetétek, rosszul beállított futómű: dolgok, amelyek nyáron is problémásak, de a téli rossz időben különösen sok gondot okozhatnak. Márpedig sok tulajdonos semmi energiát nem fektet autója téli felkészítésébe, ami könnyen ahhoz vezethet, hogy egy műszakilag eleve problémásabb darabbal vág neki a hideg időnek.

edited-winter-driving.jpeg

A téli felkészítés ugyanis nem csak annyiból áll, hogy felrakjuk a téli gumit, a fékek, futómű és a karosszéria vizsgálata is ajánlott, ha azt szeretnénk, hogy járművünk mindig maximálisan biztonságos legyen. Ne feledkezzünk meg az akkumulátorról sem, ha nem szeretnénk egy hideg reggelen beindulni képtelen autónkat a parkolóban hagyni.

Ha te nem vagy ilyen pökhendi és fontos autód téli felkészítése, olvasd el cikkünket, amelyben részletesen leírjuk, mikre kell figyelni. Az írást ide kattintva olvashatod el.

Tetszett az írás? Köszönjük, ha megosztod! 

5 hiba, amit sok autós elkövet télen

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr8713467391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

br17 2017.12.10. 08:54:58

Ami azt illeti, a 26 lóerős Trabant sokszor oda is felment hóban, ahová a hátsó hajtású kocsik meg nem. Az idősebbek meg még emlékeznek, hogy valamikor csak egyfajta gumit lehetett kapni, és nem állt le a közlekedés...

isti75 2017.12.10. 08:59:28

Minden évben összugrasztják a téligumihívöket a nyárigumihívökkel. Rengeteget nevetek a kommentjeiteken. :-)

isti75 2017.12.10. 09:01:29

@Szegényember: A legtöbb ember számára az az 50-100000Ft amibe kerül.

króm nickel 2017.12.10. 09:10:19

Én is szkeptikus voltam a téli gumival kapcsolatban. A feleségem sok hiszti árán kikövetelte, hogy az autóján szereljük fel. Miután kipróbáltam beláttam, hogy ég és föld a különbség. Azóta hallgathatom, hogy bezzeg ő megmondta, de nekem hiába beszél.

komisz_kölök 2017.12.10. 09:10:50

@vanRob: negy ev alatt elmesz vele also hangon 80.000 km-t. Nem akarom kirobbantani a kovetkezo vallashaborut a hany kilometert bir a gumi temaban, de azert, na...

Amugy ha egy evvel korabban cserelsz le egy szazezres szettet, akkor buktal rajta huszezret? Egy tankolas ara? Azert irtam, akinek ez megterhelo, jarjon 4 evszakossal, ha olyan az ido, busszal. Ugyis azt irtak, csak par nap az evben ;)

vanRob 2017.12.10. 09:11:55

@br17: Jó kérdés... Ez kábé 3 hete volt. Azóta már téli gumi van a kocsiján. A lökhárító a szervizben, tele van szenzorokkal. Jobb első sárvédő ív, Jobb lámpa, géptető pedig javításra vár.
100% biztosra persze nem lehet tudni. Lehet csak magát próbálta igazolni?

MajkaPapa 2017.12.10. 09:12:25

Mindenkinek szól:

Jelenleg egy 1,4T 4x4-es Mokkám van, Bajorországban élek és hát mit ne mondjak hegyes vidékeken is sokszor megfordulok, ahol enm mondhatni, hogy tiszta lenne, mint az autópálya.
Nah, itt, ebben az esetben én a 4 évszakos gumit használom, Continental-t, lánc nélkül bárhol elmegy!
Nincs párja, ha itt is, ott is megfordulsz, szárazon és hóban, latyakon és sárban!
És semmivel sem rosszabb az autó tulajdonsága sem más Crossoverekhez viszonyítva, amik szintén összkerékhajtásúak!
Legyen az francia, német, olasz vagy japán gyártmány!
Volt már Evoque is, Q7, Touareg, X6, tök mindegy, kényelemben van különbség, de a menetteljesítményben(hóban, sárban) nem sok!

Nem csak a gumiktól függ a menetteljesítmény, az autónak is kell legyen ilyen-olyan kiegészítő/rásegítő elektronikája!

mennyi?husz! 2017.12.10. 09:33:28

@gabiiii: Heves megyeben lakom de nem a kekesen szoval annyira nem extrem helyen :) Meg persze bejartam mar az orszagot magan es munka okan is szoval nekem ezert furcsa mikor vki azt irja nincs ho az utakon max 1-2 nap. 15 eve vezetek de kezdetektol 2 szett volt az autoimon.

Plussz nekem van egy sejtesem, hogy akik eskusznek arra, hogy eleg a nyari azoknak az autojan meg nem volt teli gumi es probalta! Eleg nagy osszegben fogadnek ra! :)

mennyi?husz! 2017.12.10. 09:35:10

@gabiiii: Na es? Miert szerinted kevesbe fekeztek a nyarival azert, hogy 7m-el kesobb alljon meg?

MajkaPapa 2017.12.10. 09:40:59

@Pilotax: lehet bennem a hiba, de miért gond a szabályozás?!
Mennyi az a plussz fogyasztás, amit a világítással elégetsz?!
1 deci, 2 deci 100-on?
Megterhelő plusszkiadás?
Akkor neked nem kell autó, ha ennyire csóró vagy!
Lényegében a tompított fény éjjel sem zavaró, de nappal biztos nem!
Aki meg reflektor éget, lényegtelen hogy éjjel vagy nappal, az is tegye le az autót, mert azt sem tudja melyik gomb mire szolgál!

mennyi?husz! 2017.12.10. 09:47:18

@Jankove: En ugy mondanam sokan forditve ulnek a bilin. Nyilvan nem csoda szer a teli gumi azzal is ugyanugy el lehet szalni ha vki nem az utviszonyoknak megfeleloen vezet es/vagy nem tud vezetni. Vezetni! Nem kozlekedni. A ketto nagyon nem ugyan az. Nem arrol van szo teli szettel ugyanolyan tempont lehet menni mint nyarival 30 fokban. De, hogy nyarival hatvanyozottan nagyobb eselye van annak, hogy lecsuszik az ember az biztos. Es nem az a megoldas, hogy akkor 20-30-al megyunk es csinaljuk a dugot, tartjuk fel a forgalmat, genaralunk ideges vezetoket magunk mogott. Hozzateszem nem 1x lattam olyan esetet eloben lakopiheno ovezetben a latyakos fagyott uton, hogy 10-el ment a keresztezodesben es a szemem lattara csuszott vki parkolo autoba a nyarival. Ilyen nevetseges sebbesegnel is meg van a baj, csak kattog az ABS a kormany koppig kitekerve de az auto nem fordul es nem is all meg.

Kovács Béla Jr. 2017.12.10. 09:49:47

a kommentek egy részét elnézve, nem segít itt más, csak az önvezető autó !

mennyi?husz! 2017.12.10. 09:54:34

@br17: Ebben mi meglepo? Regen a gumiknak tulzassal de kb. teli mintazatuk volt ezert. Persze nyaron meg nyikorogtak kicsit nagyobb tempotol is. Illetve a tarbi egy orrnehez auto front hajtassal es konnyu volt. Konnyebben felkapaszkodott A ladaba ezert tettek cemmentes zsakokat mert az is orrnehez volt de legalabb hatul kapart.

]{udarauszkasz 2017.12.10. 09:56:54

Regen,ugy 15-20 eve meg en is fix nyarival jartam,voltam is 1x az arokban vele,nem volt penz telire. Aztan mikor feltettem az elso telit, ra kellett jonnom,hogy ez bizony jo otlet volt. A nappali vilagitasrol annyit,hogy palyan nem is,de bundeson,szembeforgalomnal igenis szukseg van ra,volt par veszelyes szitu amiatt,hogy a szembe jovo egerszurke kisautot a paras szurkuletben elozeskor nem sikerult kiszurni idoben...

mennyi?husz! 2017.12.10. 09:58:34

@króm nickel: Akkor errol ennyit, jol gondolom, hogy azok mondjak, el vannak nyarival is akiknek elotte sose volt auton:)

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:03:53

"Gyakori tévhit, hogy a téli gumi csak havas időben jó, egyébként minden más esetben csak ront az autó teljesítményén, irányíthatóságán"

Izé, hát a TC pár nappal ezelőtti tesztjén pedig pont ez derült ki.

totalcar.hu/magazin/technika/2017/12/08/nyari-_teli-_es_negyevszakos_gumiabroncs_osszehasonlito

2017.12.10. 10:07:12

@Pilotax:

Horvátország egy pillanattal délebbre van tőlünk és ezért egy pillanattal több is a napsütéses órák száma átlagban náluk.

Horvát KRESZ:
Tompított fényszóró használata lakott területen, és lakott területen kívül nappal is kötelező (bírság 300 HRK, alagútban közlekedve 500 HRK)

Ha csóró vagy, akkor ajánlom a tömegközlekedést, megjegyzem azokon is megy a világítás tök mindegy, hogy troli, busz, villamos, HÉV, vonat stb.
Én teljesen logikusnak tartom a horvát kreszben leírtakat, sőt szikrázó napsütésben is használom a tompított fényszórót és meglehet, hogy ennek következtében már számos balesetet elkerültem. Ugyanis van ez a látni és látszani elv. Ha felkapcsolom a tompított világítást azzal nappal nem fogok jobban látni, ámde a közlekedésben résztvevők hamarabb fognak engem észlelni azaz látszani fogok. Hatalmas előnye van ennek nappal lakott területen belül és kívül is.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:10:08

@mennyi?husz!: "de mas teszekben ahol sok markat nyuznak nem egy teli gumi meg szaraz uton is(!) es minossze +3 foknal mar hamarabb megallt 100-rol az auto."

Mindenfélle teszteken mindenféle eredmények kijönnek attól függően, hogy épp ki fizeti a legtöbbet a tesztelőnek. Az ADAC-ról konkrértan tudjuk, hogy szeretnek csalni.

mennyi?husz! 2017.12.10. 10:13:09

@eßemfaßom még áll: Egy teli gumi nyaron szar vagy inkabb ugy mondanam + 10-12 fok felett hasznalhatatlan. Ez sose volt kerdes. Ugyanakkor en nem is hallottam senkit a akinek telije van gyonzkodne barkit arrol ez nem igaz. Ellenben a nyari gumisokkal akik parasztvakitasnak tartak a telit es eskodnek nyarira is telen. Erted?

beste12 2017.12.10. 10:13:54

@Pilotax: csak felhívnám a figyelmedet a téli reggeli napfényre, ami sréhen szemből süt. Ha a szembejövő nem kapcsolja fel a tompítottját SEMMIT sem látsz belőle.

Jenő a jövő 2017.12.10. 10:14:14

@Pilotax: Természetesen van igazság a mondataidban, de én már sokszor vezettem felkelő/lemenő Nappal szemben. És csak a megfontoltságom mentett meg attól, hogy a szembejövő autóba ne csattanjak bele egy előzés alkalmával, mert az "én LÁTOK, akkor nyilván mások is LÁTNAK engem" elvet követő vezető jött velem szembe. Nem véletlenül mondják, hogy "Látni és látszani".
De, hogy osszak a másik oldalnak is: a ködlámpa bekapcsolása (nem tudjuk, hogy hol is kell kikapcsolni?) akkor, amikor erre semmi szükség. És ég ki az ember szeme az előtte haladótól, vagy a szembejövőtől.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:15:30

@mennyi?husz!: "fekete jeg van rajta amin aztan a nyari gumusok 20-30-al mennek. Telivel meg lehetne 40-50-el ugyanugy."

jégen csak korcsolyával lehet gyorsan haladni.

- egy évtizedeken át télen téligumit használó -

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:17:34

@mennyi?husz!:" Evek ota 15-30 nap is van telen ebben a 15-30 napban jobb a téligumi, maradék 100-ban amig fent van a téli, szarabb

mennyi?husz! 2017.12.10. 10:21:03

Amugy meg aki eli az eletet es utazgat annak eleve nem is lehetne opcio nyari gumi ilyenkor hiszen Ausztriaba vagy Szlovakiaba se engednek be ilyenkor vagy horvatba se ha nezik mi van az auton mivel kotelezo teli a gumi hasznalat ezekben a honapokban! Vagy ha nem nezik es kint intik ki olyan birsagot kap, hogy csak pislogna...

Vagy aki "havas-jeges úton nyárigumival közlekedik Németországban az 40€, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyárigumival) 80€ büntetésre számíthat"

Hozzateszem ez kene magyarorszagon is. De hat itt azt se buntetik aki nem tart jobbra ha mar 130-al megy... de ez masik tema.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:21:58

@mennyi?husz!: "15 eve vezetek"

25 éve vezetek, kezdetek óta télinyárigumival. Idéntől 4évszakos. Én nyertem.

mennyi?husz! 2017.12.10. 10:23:35

@eßemfaßom még áll: Nem tudom milyen teli gumival jarkaltal de en Goodyear vagy Pirelli pl. szoval nekem aztan nem.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:29:54

@Jankove: "A téli gumi használata nem "van hó / nincs hó" függvénye, hanem sokkal inkább a hőmérő állásának. A gumi anyaga a lényeg, ami alacsony hőmérsékletnél van elemében."

totalcar.hu/magazin/technika/2017/12/08/nyari-_teli-_es_negyevszakos_gumiabroncs_osszehasonlito

"Teszt hideg, száraz aszfalton
0fokos aszfalt:

nyárigumi féktáv 38m
téligumi féktáv 46m

"

mennyi?husz! 2017.12.10. 10:35:32

@eßemfaßom még áll: Lairtam mar de meg1x akkor: A Totalcar -os tesztnel a legnagyobb gond, hogy egy markat hasznalnak ami X es ennek a markanak a telije nem egy nagyszam. Egy Pirelli SottoZero vagy Conti TS850 meg fog allni ugyanugy 38 meteren vagy akar hamarabb!

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:37:53

@mennyi?husz!: mindenfélével az adac tesztek első harmadából

De ne értsd félre, eszembe se jut bárkinek azt javasolni, hogy télen nyárival menjen, mert ha leesik a hó akkor a nyárinak vége. Kivéve ha megteheti, hogy ha havas-trutyis időben nem indul el.

A 4éveszakosban viszont pozitívan csalódtam (vredestein Q5) mióta megvan kb az összes magyarországi időjárási viszont kipróbáltam vele az aszfaltolvasztó melegtől a monszunesőn keresztül a frisshóig és jól működött. Én biztos nem fogok többet télinyári cserélgetni

Hozzáteszem nem vagyok sportoló, az utat közlekedésre és nem versenyzésre használom, nem célom hogy minden útszakaszon megdöntsem a részidőrekordot.

2017.12.10. 10:44:33

Max egy évtizedre kell még téligumi Magyarországra, a globális felmelegedés mindent megold majd. Bőven elég lesz a négyévszakos a jövőben.

index.hu/belfold/2017/12/10/idojaras_elorejelzes/

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 10:50:00

@mennyi?husz!: "Egy Pirelli SottoZero vagy Conti TS850 meg fog allni ugyanugy 38 meteren vagy akar hamarabb! "

Ezt alá tudnád valamivel támasztani?

Mert a "nemnagyszám" Nokian WR D4 elég jól szerepel a teszteken száraz aszfalton

MajkaPapa 2017.12.10. 10:52:08

@eßemfaßom még áll:

Tehát, mi a tanulság?
Még hideg, SZÁRAZ aszfalton is a nyári a jobb!
Tehát ha esik a hó és megáll, vagy lesózzák és latyakos lesz(ez az a 15-30 nap telente), akkor a TÉLI a nyerő, a maradék 100 napban, amit eßemfaßom még áll is írt, kimondottan hosszab a fékút és rosszabb a menetteljesítmény a nagy laméllák miatt is(tehát sokkal rázósabb, hangosabb az autó).

De ne legyünk ennyire fafejűek, jöjjön a négyévszakos eredménye:

1.
Száraz, hideg aszfalt (0°C)
Nokian Line (nyári) Nokian Weatherproof (négyévszakos) Nokian WR D4 (téli)
Féktáv 100-0 km/h (m) 37,6 44,1 46,2
Körpályás megcsúszás sebessége (km/h) 29,7 30,4 24,2
Kikerülés bemeneti sebessége (km/h) 55,2 58,8 49,6

Mint látható, a fékút hosszabb, mint nyárival, de rövidebb, mint télivel!
A körpályás sebesség kicsúszás előtt, ill. a kikerülés bemeneti sebessége is messze magasabb, mint egyértelműen téli, vagy nyári gumival!
És még gördülékénységi ellenállás is kisebb, mint a télivel, tehát kevesebb a fogyasztás!
És még nem is hangos!

2.
Jeges, latyakos hideg (0°C)
Nokian Line (nyári) Nokian Weatherproof (négyévszakos) Nokian WR D4 (téli)
Féktáv 40-0 km/h (m) 30,7 20,4 19,1
Menetidő a pályán (s) 32,6 19,6 20,3

Itt rosszabb a nyári gumi tulajdonsága, a négyévszakos gumi eredményének különbsége viszont elhanyagolható a téli gumi eredménye mellett, ráadásul visszajön megint az a tényező, hogy kevesebb a fogyasztás, ill. nem rázza szét az autót!
És e két tényező már a négyévszakos gumit átbillenti a pozitív oldalra!

3.
Száraz, meleg aszfalt (20°C)
Nokian Line (nyári) Nokian Weatherproof (négyévszakos) Nokian WR D4 (téli)
Féktáv 100-0 km/h (m) 39,5 42,0 45,2
Köridő (s) 01:21,1 01:24,2 01:30,8
Legnagyobb kopás (mm) 1,4 2,0 5,4

NO COMMENT!
Egyértelmű, nem?
Elhanyagolható a nyári és négyévszakos között a különbség!

Tehát mi jön le ebből?
Az, hogy a négyévszakos NEM KOMPROMISSZUM, ahogy Jankove állítja, hanem a MEGOLDÁS, ha a téli 130-150 napból nem 130-150 napig van hó és latyak, hanem csak a 15-30 nap az ilyen!!!

PeeteyKnowsBest 2017.12.10. 10:58:37

Minden télen jönnek bölcs, hogyankészítsükfel autónkat típusú bölcs írások. Jégkaparástól földindulásig minden van itt, csak az nincs, hogy tartsd GARÁZSBAN! Ez nem csak télen manti meg a kocsidat a kotványosodástól, hanem minden évszakban!

Akinek családi háza van garázs nélkül, az tehet az utójába elektromos előmelegítő berendezést, ami 40 fokra melegíti a hítővizet elindulás előtt. 100-200 ezer pénzből megvan.

freemanowe 2017.12.10. 11:01:27

A téli-/nyárigumi vitához azért ne feledkezzünk meg róla, hogy vannak biztosítók, amik nem fizetnek (ill. behajtják a kifizetett kárt), ha az évszaknak nem megfelelő gumit tudják kihozni a baleset okának - márpedig, ha emiatt pénzüknél maradnak, kifogják... Ekkor pedig a koca autós sokkal jobban jár ha 5-6 évente költ 100ezret még 1 szettre, minthogy egy esetleges balesetnél a zsebében turkáljanak. Nem utolsó sorban ez alatt meg élvezheti az alkalmassabb gumi előnyeit is

mennyi?husz! 2017.12.10. 11:03:19

@eßemfaßom még áll: Keress ra es olyan tesztet ahol szarazon is probalkoznak (max +4 fokig) es nem pontozzak hanem meterben irjak ki mi merre.

En azzal kezdtem aki egy garniturazik az legalabb 4 evszakos legyen. Sokat fejlodtek ezek.

mennyi?husz! 2017.12.10. 11:06:44

@MajkaPapa: Azert ez a nokian is erdekes ha 20 fokban kesobb all meg a nyarija 100-rol mint 0 fokban... pont, hogy javulni kene a fektavnak a mellegebb idoben.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 11:08:31

@mennyi?husz!: "es ennek a markanak a telije nem egy nagyszam. Egy Pirelli SottoZero vagy Conti TS850 meg fog allni ugyanugy 38 meteren vagy akar hamarabb! "

No mit nem talál az ember 2016 adac téligumi teszt

Pirelli SottoZero vs "nemnagyszám" Nokian WR D4 utóbbi minden tulajdonságban jobb (száraz úton sokkal) mint a Pirelli, egyedül a "jobbankopik" miatt lett összetettben 0,1 ponttal a Pirelli mögött miközben száraz aszfalton és hóban 0,5-el verte azt.

2017.12.10. 11:08:52

@PeeteyKnowsBest:

Ez most itt a reklám helye volt?
Nem fogok előmelegítő berendezést vásárolni. Van hátsó ablak fűtés, tükör fűtés, az első szélvédőre irányítom a fűtést ami még hideget fúj, meg van jégkaparóm is.
Ha ónos eső esik, mint volt rá példa tavaly is, picivel tovább tart, de 10-15 perc alatt jégmentesítve van minden üvegfelület. Menet közben meg majd lesz fűtés is.
Ráadásul gyári beépített előmelegítő berendezések meghibásodása komoly pénzekbe kerül egy tizenéves autóknál. Nincs tapasztalatom az utángyártottakról vagy univerzálisokról, de én sok jót nem tudok elképzelni azokról sem tizenéves használat után.

PeeteyKnowsBest 2017.12.10. 11:21:08

Disclaimer:
Jó minőségű, jó állapotú nyári és téligumit használok. Véleményem szerint a saját biztonságomnál nincs fontosabb, ezért jól karbantartott, garázsban tárolt autóm van.

A téligumi-vita Magyarországon egyidős a téligumival. A kötelezővé tételével kapcsolatban SZERINTEM két fontos tényezőt kell észben tartani:
1. Az ország éghajlati viszonyai nem indolkolják, hogy novembertől márciusig használják. Ezt a TC legutóbbi (természetesen ezerszer megszakértett, kétségbevont, egyetértett) tesztje is megmutatta. A téli gumi előnye csak TÉLI időjárási viszonyok között mutatkozik meg.
2. Politikai ok! Már azon is sokan tekeregnek, mint a sózott giliszta, hogy profilmélység, minekatompított, műszaki vizsga, miértnemmehetek fűtőolajjal. Ha a parlament magszavazna egy olyan törvényt, hogy ettől-eddig kötelező az ilyen-olyan profilmélységű téligumi, azzal elvesztene a kormány több tízezer (vagy százezer) szavazót. Értem én, hogy "legyen tánc", de a "zárcsökkentésbe" ez már nem férne bele!

mennyi?husz! 2017.12.10. 11:36:05

@eßemfaßom még áll: Melyik? A 2-es vagy a 3-as? Meg fugg a merettol. :dD Sok esetben x gumi 195/205-os meretben "csak" 4. 225/235-ben meg mar 1-2. Nem egyszeru ez. Illetve a TC-ben honnan tudod Nokian -volt?

mennyi?husz! 2017.12.10. 11:47:01

@PeeteyKnowsBest: Ezzel vitatkoznek mert meg horvatban is kotelezo legalabb hajtott kerekre (mondjuk csak oda annak ugy mi ertelme mas kerdes) teli mintas gumi. Romania, Szloveniaban is kotelezo pedig ugyan ott vannak ahol mi. En dec 1-tol feb vegeig legalbb kotelezove tennem a teli mintasat. Ergo 4evszakos is mehetne. Persze vannak erthetelen kirivo esetek mint Svajc ahol meg nem kotelezo (eddig ezt nem tudtam) de mindenki hasznalja a telit mivel: "aki nyárigumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat"

Thomas Dantes 2017.12.10. 11:57:13

Úgy tudtam, hogy csak is kizárólag egyedül a téli gumi kell/nem kell csapja ki a biztosítékot.
Vegyünk már sorba pár dolgot.

A pénz. Autód van? Nem tudsz sprólni. Főleg gumin ne. Ha igen, akkor a kurvaanyád, mert másokat veszélyeztetsz. Ez nem téli gumiról szól, hanem gumit, féket, nem használunk szart!

Aztán a totalcar tesztje...ehj de pofák vagytok ti! Érdekes, akik szerint nem kell téli gumi egyből hitelesnek tartják a totalcar tesztjét. Aha.
Amikor meg olyan tesztet hoztak le, ahol igenis az jött ki, kell a téli gumi...na azzal mi van?Mi? Érdekes, az a teszt meg a cikk nem érdekes...csak az a érdekes ami a ti igazatokat támasztja alá. Minden mást lesöpörtök az asztalról...gratulálok ehhez.

totalcar.hu/magazin/kozelet/2017/01/19/teligumi_7fok/

Tessék...na? Ugyanaz a Totalcar írta...ja, de nemúgyvanmegakkorse. Mert csak az az érdekes, ami ti elképzelt igazatokat támasztaná alá...

Pedig értőn kéne!!!! olvasni a mostani totalcaros tesztet is. Miről van szó? Ha hideg van, de száraz és felmelegszik az abroncs, akkor jobb a nyári.
Egyébként ez egyszerű fizika...

Aztán...csak akkor kellene ha az időjárás indokolja. De itt nincs is tél...
Én nem tudom, én láttam havat tavaly is. Meg olyat is, hogy volt latyak meg havaseső meg nagyon hideg aszfalt. Ja de hát csak egy két nap van ilyen egy évben...én sokkal több ilyen napot tapasztaltam. De lehet én másik Magyarországon élek...

Visszakanyarodva az előzőhöz, ügye hát akkor jobb a nyári, ha száraz az út és felmelegedett az abroncs...jajdehátnálunk nincs is olyan idő amikor kéne a téli...tehát nincs olyan ,hogy reggel mínusz 8 fok van, az aszfalt méghidegebb, és igaz nem jeges, de egyáltalán nem tiszta, nem száraz...itt ilyen csak ritkán van?
Nebassz...

Na most, érzetre, bizony jobb a téli gumi tapadása a kocsinkon. de mi biztos egy másik alternatív fizikai dimenzióban létezünk...

Régen se volt téli gumi...meg ennyi autó se, ellenben épp pár napja mesélte egy kollegám, vagy 30 évvel ezelőtt hogy fordult keresztbe a zsigával...egyébként régen ABS se volt. Meg szinte minden kocsiban dobfék volt. Meg légzsák se volt...és? Ti visszafelé haladtok? A T modellben önindító sem volt, de kit érdekel, hogy mi nem volt régen?

Buncog 2017.12.10. 12:02:00

Az is teherbeb@szhatná az annyát, aki kitalálta a LEDes nappali menetfényt. Olyan erős fénye van, mint az ívfénynek. Nappal is zavaró, nemhogy szürkületben meg sötétben, amikor a paraszt azzal világít tompított helyett. Akár gyári, akár tescós, inkább veszélyforrás, mint biztonsági plusz.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 12:08:48

@Tweed: az előmelegítő elősorban az ottódnak esik jól, hogy nem egy kockára fagyott olajdarabot kell elkezdenie keringtetni

mennyi?husz! 2017.12.10. 12:12:48

@Thomas Dantes: igen-igen vannak ertelmesbeli kulombsegek boven! Csapatas kozben, szarazon, palyazasra nem jo teli? Nahat? Nyilvan ugy fog nyulni mint a takony. De ez nem azt jelenti, hogy ne lenne jobb normal hasznalat kozben az emlitett -8 ban, deres, paras, kisse nedves uton vagy akar szaraz -8 ban.

"De itt nincs is tél..." Igen. Akik szerint nincs azokra megint csak nagy ossszegben fogadnak, hogy 99%-ban keveset vezetok es fovarosiak amit csak nagy ritkan hagynak el.

KissGecihuszár 2017.12.10. 12:13:58

akkor nézzük pontról pontra:
1, takarítás: ha "csak" jegesek az ablakok, akkor én MINDIG beindítom a motort és hagyom azt járni legalább 3-5 percig, majd felkapcsolom és 3. fokozatra téve, a szélvédőre irányítom a meleg levegőt (klíma bekapcsolás nélkül) , mely kb. 2 perc alatt elvégzi a dolgát és huss, volt jég, nincs jég!
2, gumiabroncs csere: aki azt kijelenti, hogy édes mindegy, télen nyári, vagy téli, nos az menjen vissza az általános suliba, aztán okuljon még 1 keveset, ugyanis mint ahogy pl. egy vékony MT kábel is kőkemény, sprőd, nehezen hajlítható, kezelhető lesz a hidegben, úgy a nyári gumiabroncs is megkeményedik, s ezért rugalmassága, tapadása súlyos mértékben romlik +7 C fok alatt, mely képessége 0 C alá csökkenő hőmérséklet során exponenciálisan romlik, így tehát fő feladatát, azt hogy 4 tenyérnyi felületen az úton tartson egy, akár több 100 LE teljesítményű, netán hátsó kerék meghajtású kocsit (AUTÓT), nos azt egyáltalán nem lesz képes végrehajtani, pláne amennyiben a burkolat jeges, letaposott havas, ónos esőtől jégpáncélos felületű.
3, Világítás: A legmondernebb, ún. állandó világítással (LED) rendelkező, illetve LED-es, Xenonos lámpákkal ellátott kocsik világítása számára a téli időszak a legnagyobb próbatétel, aki nem tartja karban a külső világítást (ebbe beleértendő az utóbbi 15 évben elterjedt, s mára már számos autó esetében láthatóan szarrá mattult külső plexi burák cseréje is), nos az egyrészt ön, másrészt közveszélyes, ugyanis nincs életveszélyesebb a közlekedés többi részvevője számára, mint egy nem kellően látszó autóban semmit nem látó sofőr!
4,: nálunk a autósok alsó hangon 30%-nak csak a napos, száraz nyári időszakra szóló jogsija van, ergo az ősz, pláne a real tél kapitulációt idéz elő náluk. Ezt láthattuk az elmúlt 10-15 év során az 1. ónos esős, majd utána az 1. komolyabb havazós téli nap beköszöntével bekövetkező baleset cunamik során.
5,: költeni a járgánya: nos, aki nem képes konstans FENNTARTANI az autóját, az vagy cserélje 1-2 fokozattal kisebb, olcsóbb fenntarthatóságúra, illetve aki még egy kiskocsit sem képes a legnagyobb gondossággal fenntartani, az járjon közösségi közlekedéssel, pláne nagyobb városokban, fővárosban. Nem jár állampolgári jogon az autókázás, ha valakinek nem az autó a kenyérkereső jószága, csak merő kényelemből, úri passzióból, antiszocialitásból autókázik a melóhelyre, ide-oda, de a kocsit nem képes jó gazda módjára fenntartani, akkor adja el és punkt um!

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 12:14:04

@mennyi?husz!: nyilván a 10évevvel ezelőttit tesztelte az adac nem a legujabbat

"Illetve a TC-ben honnan tudod Nokian -volt? "

Onnan tudom, hogy nokain volt és hogy milyen típus, hogy írták a cikkben amit te is nyilván elolvastál ha már ennyire kritizálod.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 12:21:34

@Thomas Dantes:" ...én sokkal több ilyen napot tapasztaltam. De lehet én másik Magyarországon élek..."

Lehet.

vagy az ország másik részén. Bármennyire furcsa nem mindenki a nyugatmagyarországi hegyvidékeken lakik. Nálunk pl itt a zalföldön volt a füves területeken 1 hétig hó, de az aszfalton kb csak aznap reggelig amikor leesett, délben még egy kis latyak és itt véget is ért a téli útviszony a szezonra

Meg volt egy 2napos ónosesöidőszak, amikor a téligumival is keresztbecsúszott az ember ha 12-nél gyorsabban ment.

mennyi?husz! 2017.12.10. 12:35:20

@eßemfaßom még áll: illetve vehetsz ma is 2-eset is ujonnan attol meg van 3 ugyanugy ahogy 2015/2016-ban gyartott michelin pilot sport ps2 -ot is hasznalatlanul, ujonnan, annak ellenere mar van ps3 es ps4 is...

Thomas Dantes 2017.12.10. 12:39:25

@eßemfaßom még áll: Nem élek Nyugat-Magyarországi hegyvidéken. De ok, a te körzetedben nincs tél. És nem is mész el soha máshová? Ahol esetleg van? Magyarországon belül? Örökké 10km-es körben mozogsz?

Pilotax 2017.12.10. 12:40:56

@Tweed:
A csóróságnak semmi köze az ügyhöz - sokkal inkább a fölösleges energiapazarláshoz és a környezetszennyezéshez, - merthogy sok kicsi sokra megy ugyebár (egy kis szorzási feladat, éppen tegnap olvastam, hogy csak személy gépkocsiból 3,4 millió fut nálunk 14 éves átlagéletkorral, szóval nem a legkorszerűbbek, LED világítással, ez már azért tétel lehet a szénmonoxid kibocsátásban is, 1 dl-es túlfogyasztással számolva megtett 100 km-enként 340.000 liter benzin fölösleges elégetését jelenti) -, (amit fölvetsz, hogy csóró vagyok fölösleges sértegetés, mert annak szántad és nem értelmes beszélgetésnek, másrészt a csórónak nem is lehet akkor véleménye? Egyébként hála istennek nem vagyok csóró, igaz krőzus sem?). Egyébként kb. 45 éve van folyamatosan autóm és közel 50 éve vezetek, és ezalatt két alkalommal volt koccanásos balesetem, az egyik az én hibámból a másik nem. Egyiknek balesetemnek sem volt köze ahhoz, hogy ki voltam e világítva vagy nem. Igen nagy valószínűséggel már akkor vezettem amikor Te még egy kéjes gondolat sem voltál. Szerintem ennek a szabályozásnak sokkal több köze van ahhoz, hogy eggyel több ok legyen a bírságolásra, mint a biztonsághoz. Mi bizonyítja, hogy a világítás használata arra fölösleges időben valóban csökkenti a baleseti vészhelyzeteket, semmi, egy jól hangzó szlogenre alkották. Pont ugyanúgy mint a telepített Véda rendszerek sem csökkentik kimutathatóan a balesetek számát (nem én találtam ki hanem angol matematikusok cáfolják az erre vonatkozó hatósági érvelést, mert teljesen alkalmatlan statisztikai módszerekkel próbálják a hasznosságát kimutatni a hatóságok, a napokban olvastam róla cikket.
A látni és látszani elvvel egyetértek, de szerintem a tompítottat fölöslegesen használók túlnyomó többsége nem a látni és látszani elvet követi, hanem vagy feledékeny vagy csak lusta, vagy szimplán birka aki megy a vezérürü után és nem gondolkodik.

vanRob 2017.12.10. 12:58:25

@komisz_kölök: nem elkopik, hanem elöregedik, kikeményedik. Nem a lamelláktól áll meg, hanem gumi keverék milyenségétől. Ha már kikeményedett, lehetnek akármilyen patent állapotban a lamellák, akár még kopásmentesek is, a hideg aszfalton már nem fog ugyanúgy viselkedni, mint egy új vagy egyéves.

vanRob 2017.12.10. 13:02:33

@eßemfaßom még áll: ajjajj... Nem a hóba kell a téligumi, arra ott van a szöges, vagy a hólánc. Téli gumi azért kell, mert a nyári gumi keveréke hidegben megdermed, kikeményedik. És nagyjából szart sem ér a hideg aszfalton. Vészfékezz egyszer a patent nyári gumiddal egy októberi hajnalon, amikor 3-4 fok van, és az aszfalt sem több. Csak ne legyen előtted senki... Meg fogsz lepődni.

2017.12.10. 13:26:08

@eßemfaßom még áll:

"az előmelegítő elősorban az ottódnak esik jól, hogy nem egy kockára fagyott olajdarabot kell elkezdenie keringtetni"

Viszont azt kevesen tudják, hogy egy autóhoz nem egy kábelrendszert terveznek meg, hanem felszereltségtől és kényelemtől függően 10-15 fajta vezeték van. Amiben elő van készítve egyes kényelmi felszerelés vezetékezése csak gyárilag nem rakták bele ott minden további megkötés nélkül bele lehet tenni bármilyen plusz extrát, akár az előmelegítőt is.
Ha azonban nincs előkészítve a vezeték neki, akkor bizony én nem erőltetném az előmelegítőt, mert több elektromos galiba lesz belőle, mint amennyi hasznot hozna az egész. Persze ha valaki kábelt is cserél több százezerért pluszban...

pizo 2017.12.10. 13:28:01

@karikaV43: Hát a 2013-as év eleje elég érdekes volt... márc. 15, majd a húsvét...

Zoli

2017.12.10. 13:39:24

@Pilotax:

Szerintem add le a jogsidat a legelső rendőrörsön. Ész érvekkel nem hat rád semmi.
Egyébként csak egy kérdés:
Ha te Sopron-Pécs között autóznál és ugye nem pályán, akkor minden egyes településen lekapcsolnád a lámpát, a település végén meg fel?
Ugye, hogy nem!
Akkor már meg is szegted az általad formált véleményt, miszerint lakott területen nem kellene tompítottal közlekedni.
Nem érdekel, hogy annyival többet fogyaszt, sőt mondhatom nem fogyaszt annyit mint egy Lada 1200-es amiből 30-40 éve több százezer volt az utakon.
Én szeretk látszani a forgalomban, az hogy te nappal nem világítassz az a te egyéni szociális problémád, de hogy másokat kritizálsz, mert ők szikrázó napsütésben is használják a tompítottat az már kimeríti, hogy te nem vagy magadnál.
Mert téged napsütésben is később fognak észlelni, mint engem. Lakott területen belül meg nem mindegy. Gyalogos, biciklis, autók, tömegközlekedési eszközök hatványozottabban előfordulnak, mint lakott területen kívül.
Hagyd meg az ostobaságodat magadnak, ne terjeszd itt, mert van aki felfogja miről írogatok itt és vannak a te fajtáid akinek hiába vernék a fejébe, akkor sem fogná fel.

Pilotax 2017.12.10. 14:13:41

@Tweed:
Ahogyan írsz nem engem, hanem téged minősít. A leírt számokkal, érvekkel nem vitatkozol csak ostobázol, tudat alatt tudod, hogy ostoba vagy (ezt csak azért írtam, mert nem akartalak jobban megsérteni). Olyanokat írsz amiket én soha nem állítottam. Befejeztem.

RHalacska 2017.12.10. 14:51:36

@Pilotax: Azért drága barátom, mert sokkal hamarabb észreveszel.

2017.12.10. 14:59:04

@Pilotax:

Milyen érveket írtál?
Angol matematikusok? Írj már hivatkozást légy szíves erről. Be lehet dobni az angol matematikusokat, csak erről mindig a bulvár újságírás jut eszembe, hogy angol tudósok bebizonyították ezt meg azt és a vége mindig egy nagy blődség.
Régen rossz, ha már angolt matematikusok meg tudósok bizonyítanak valamit.
Ha fel van kapcsolva a tompított, akkor hidd el, hogy hamarabb észre fognak venni lakott területen belül is.
Ja hogy többet fogyaszt? És? Mi vagyok én autógyártó? Tegyen az autógyár érte, hogy valós null emissziójú autók legyenek.
Olyan ez, mint a PET palack, mindenki tudja, hogy mérhetetlenül rombolja a környezetet, de én mint fogyasztó csak azért vagyok hibás, mert azt veszem. Azért veszem azt, mert nincs más. Gyártsanak visszaváltható üveget.
Már a szódás és habszifon patronok sem lesznek visszaválthatóak. Vedd meg, dobd ki, vegyél újat.
Én tehetek róla, mint fogyasztó?
Továbbra is fel fogom kapcsolni a tompítottat, ha tetszik neked, ha nem.

RHalacska 2017.12.10. 15:09:12

@Pilotax: 28 év alatt soha senki nem tudta kimutatni, hogy azért fogyaszt többet az autója, mert be van kapcsolva a világítás. A családunkban ez hagyomány, a motor beindítása után után lámpa fel.Ja minden tankolást írok,és számolok. Egy erősebb gyorsítás több üzemanyagot zabál fel, egy jó kis dugóról nem is beszélve. Ha egy lámpát nem használó miatt baleset van, és dugó alakul ki, oda a kiszámolt megtakarításod, mert ha 100 ember ül a dugóban 50 autóban , és feleslegesen elégetnek 100 liter benzint, és kisesnek a munkából még kb. 700.000 Ft kár, mentés takarítás költsége még 1.000.000 akkor hol is tartunk? 5100 liter benzin ára ment a levesbe. És akkor még nem is Bp.-et állított meg a hülyeség, ahol egy komolyabb baleset képes 50 milliós népgazdasági kárt okozni. Tudtad, hogy egy 30 éves munkaképes ember halálát 300.000.000Ftra teszi a számítás? 1 ember meghal, oszt oda a jó kis megtakarításod, ami csak elméletben létezik.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 15:09:20

@mennyi?husz!: aha tehát azt se tudod miről irsz de azt nagy meggyőződéssel teszed

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 15:14:48

@Szegényember: "Lehet, hogy bennem van a hiba, de nem értem mi a baj a téligumival télen?"

az, hogy száraz vagy latyakos hideg aszfalton szarabb mint ugyanott a nyári és Magyarországon sokkal jellemzőb a száraz vagy latyakos aszfalt télen mint a behavazott

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 15:28:21

@vanRob: ezt beszéld meg a totálkárosokkal

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 15:30:01

@Tweed: Milyen elektromos galiba lesz abból ha valaki betol a vízkörbe egy fűtőszálat?

mennyi?husz! 2017.12.10. 16:00:08

@eßemfaßom még áll: "a teli száraz vagy latyakos hideg aszfalton szarabb mint ugyanott a nyári" te irsz nagy hulyesegeket...

de mar annyiar kar latom ebbe belemenni es faraszti magat az embernek.

RHalacska 2017.12.10. 16:07:31

@Tweed: hagyjad Pilotax-ot 50 éve vezet, valószínűleg akér 100 km is ment már. Mivel két koccanása volt, ami nem a világításhoz köthető, ezért nem kell világítás. Na ezért a gondolkodásmódért tartunk ott ahol. Nekem is volt balesetem, amihez nem volt köze az ablaktörlőnek. Pilotax logikája szerint ablaktörlő sem kell... Pilotax félektől mentsen meg minket bárki, csak gyorsan tegye.

Thomas Dantes 2017.12.10. 16:09:59

@eßemfaßom még áll: És mi van ha mégis fel kell menni olyan helyre, ahol tél is van neadj isten hó! Akkor meg kell baszódni, mert há' én teszek fel ám téli gumit az hülyeség mer itten nincsenistél.
Az szép.

Tweed (törölt) 2017.12.10. 16:23:50

@eßemfaßom még áll:

Én nem az elektromosra gondoltam, amit a konnektorba kell bedugni. A fekete fene se madzagozna ott a hidegbe. Ha kint áll a szabadban, akkor 1 órával az indulás előtt dugjam be a konnektorba meg kapcsoljam rá az autóra. Ha meg a garázsban áll, ahol van konnektor, oda meg minek az előmelegítő? Nem fűtött garázs, de azért plusz 10-12 fok van.
Az ehte előmelegítő állófűtés rendszerekre gondoltam, amik a teherautókban és egy két régebbi dízelben is megtalálhatóak.

MajkaPapa 2017.12.10. 17:11:33

@KissGecihuszár:
"jeges, letaposott havas, ónos esőtől jégpáncélos felületű."
ilyen úton nincs az a gumi, ami az úton tartaná a járgányt, még a téli sem, azzal is árokba csúszol pikk-pakk!

MajkaPapa 2017.12.10. 17:17:09

@mennyi?husz!:

"megneztem nem olvastam. "
pedig kellet volna, nem kritizálunk úgy semmit, ha nem olvassuk/kostoljuk/próbáljuk, meg, mielőtt kritizálunk!
kenyérre se mondom azt, hogy sz@r, ha nem kostoltam, csak láttam hogy néz ki!

MajkaPapa 2017.12.10. 17:23:07

@Thomas Dantes:
"Nem élek Nyugat-Magyarországi hegyvidéken. De ok, a te körzetedben nincs tél. És nem is mész el soha máshová? Ahol esetleg van? Magyarországon belül? Örökké 10km-es körben mozogsz? "

figyu már, ahol felkészülnek a télre és nem lepi meg a közútfenntartókat a havazás, ott tényleg annyi ideg van "téli útviszony", ameddig eßemfaßom még áll írta, pár napot a 130-150 napos téli időszakból, ahol viszont meglepi őket, ott az már az Isten háta mögötti hely, oda meg minek menjen az ember?!

Thomas Dantes 2017.12.10. 17:35:51

@MajkaPapa: Még Budapesten se készülnek fel a télre rendesen. Soha. Na ennyit erről. Az emberek meg különféle okok miatt mozognak...munka család...képzeld el, van ami meg csak úgy szórakozásból elmegy A-ból B-be.

MajkaPapa 2017.12.10. 17:40:18

@Pilotax:
"Ahogyan írsz nem engem, hanem téged minősít."
szerinted?!
ki írt kettőtök közül hülyeséget, te vagy Tweed?
persze, hogy te!
tehát az írást és mások alázását ne eröltesd, nem fog menni, hogy neked adjanak ebben az esetben igazat!
Tweed vs. Pilotax, érvek, gyakorlat, miegymás aránya:
90% vs. Pilotax 10%-ával szemben!

Tweed (törölt) 2017.12.10. 17:59:10

@Tweed:

"jeges, letaposott havas, ónos esőtől jégpáncélos felületű."
ilyen úton nincs az a gumi, ami az úton tartaná a járgányt, még a téli sem, azzal is árokba csúszol pikk-pakk! "

Pontosan. Egyszer amikor még nem volt kész az M6-os autópálya jött egy marha nagy havazás és a 6-oson mentem déli irányba. A hókotrók nem takarították, illetve egy előttem volt, de nem tette le a tolólapot így kemény 40 Km/h-val ment előttem Adony térségében. Téli gumi volt az autón megelőztem és tartottam a saját 60 Km/h sebességemet, minden rendben zajlott. Majd egy egyenes szakaszon megelőzött egy autó elég nagy volt a sebesség különbségünk. Mehetett 80-nal. Mondom ez nem tréfál, de nem lesz ennek jó vége. Aztán a töltés ahol véget ér azelőtt van egy balos kanyar, el is szállt az autó, kétszer megpördült, de marha nagy mákja volt, egyrészről mert nem esett le a töltésről, másrészről, mert jött szembe egy kamion, de elég távol volt és meg tudott állni. Már akkor a visszaútra gondoltam, hogy nem lesz sima ügy.
Nem takarították a havat és a letaposott hó felszíne eljegesedett. Volt még egy tényező ami még komplikátabbá tette a helyzetet. Orkán erejű szél. Nem csak az, hogy hordta a havat az útra meg különösen a kanyarokba, hanem fújta volna ki alólam az autót. Visszafelé kb 40-45 Km/h-val jöttem és volt az a pont, amikor egy széllökés vitte a hátulját az autónak. Ugye a takarítatlan letaposott hó felszíne eljegesedett tolta rajta a téli gumis autót. Gázt elengedtem, enyhe ellenkormányzás és egyenesbe állt az autó. Onnantól 30 Km/h volt a sebességem. Jött mögöttem pár száz méterrel egy autó jól látta mi történt és nem akart megelőzni és nem is jött közelebb hozzám. Tartotta ő is a 30-at. Ercsi előtt az első kanyarban egy autó le is csúszott a töltésről a szembe jövők közül. Nyilván nyári gumival elszálltam volna én is, de a téli gumi sem garancia semmire, ha nincs észnél az ember.

MajkaPapa 2017.12.10. 18:01:41

@Thomas Dantes:
de Budapesten nem is állnak napokig-hetekig hó alatt az utak, pár óra, max egy éjszaka alatt le van takarítva szárazra, rosszabb esetben sónedvesre
nem tudom hol élsz!

KissGecihuszár 2017.12.10. 18:11:06

@MajkaPapa: ja, a legfontosabbat kihagytam, mert annyira magától értetődőnek tűnt, de asszem, súlyosan fölé becsültem a kommenttársak vezetési tudását; tehát a megfelelő téli gumiabroncs mellé életbevágó fontosságú a téli út és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel és a fokozott körültekintéssel történő vezetés, azaz ahol mondjuk napsütésben, száraz burkolaton 80KM-vel lehet menni, nos ott télen, havas lefagyott burkolaton, nota bene; rossz látási viszonyok közt még akár a 40Km is súlyosan sok!!!

Tweed (törölt) 2017.12.10. 18:14:05

@MajkaPapa:

Ide ment volna az előbbi.
Még annyit, hogy totál higgadtan reagáltam le akkor mindent, pedig iszonyat feszült voltam a közlekedési körülmények miatt. Tiszta pipa voltam, szó szerint füstölögtem amikor épségben kiszálltam az ép autóból a célállomásnál.
Mert ugye egyáltalán nem takarítottak egy egyszámjegyű főútvonalat. A hókotró előttem állítólag "zónázott". Azaz máshová ment takarítani. Már csak az a kérdés maradt nyitott, hogy akiknek a 6-oson kellett volna "zónázniuk" azok hol a 3,14csába voltak?

MajkaPapa 2017.12.10. 18:27:08

@KissGecihuszár:

csakhogy magyarországon az útviszonyoknak bőven elég a négyévszakos, sőt nekem itt a Bajoroknál is elég, mikor néha-néha hegyes havas úton is megfordulok(mint már írtam korábban is), nem élek én se és ti sem éltek Svédországban, ahol a téli útviszonyok legalább az év felét teszik ki, hóval borítva!

ne legyünk naívak se(hogy nyárit használjunk), de hülyék se(hogy két garniturát trtsunk és cserélgessük) és még spórolunk is a dolgon, kevesebb fogyasztás, kevesebb környezetszennyezés!

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 18:58:05

@Thomas Dantes: ezzel mit akart mondani a költő? Mindenki ismeri.

Most meg nem elmélkedtek a totálkárék hanem kimentek oszt kipróbálták élőben azt amiről mások elméleti vitákat folytatnak.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 19:00:10

@Thomas Dantes: Na és mi van akkor ha lemegy a pincébe és ráesik a káposztáskő?

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 19:07:11

@Thomas Dantes: Ez magyarul azt jelenti, hogy nem 1 óra alatt lesz minden út szárazra letakarítva hanem max 1 nap alatt.

Jankove 2017.12.10. 19:36:04

@eßemfaßom még áll: "nyárigumi féktáv 38m, téligumi féktáv 46m"

Hümm. Megyek leszerelem a téligumijaimat, és kérek a sarki gumistól egy szett levetett tükörre kopott nyárit, mert ezekszerint az lesz a legtutibb. Egyébként hamár farokméregetés, nekem 27 év volt, ebből 7-10 évet kilinccsel előre, úgyhogy számtalan típus, márka kipróbálása után, újságírók/tesztek nélkül is sikerült kialakítanom az egyéni véleményemet, és eldöntenem mikor milyet használok. Nekem a téligumma bejött. Azokon a teleken is, amikor egy deka hó nem esett, így novemberben felteszem. Márciusba vissza.

MajkaPapa 2017.12.10. 20:01:40

@Jankove:
akkor hajrá, csak szórd a pénzt és károsítsd a környezetet!
én inkább jótékonysági célokra ajánlanám fel azt az összeget, amit feleslegesen elköltesz a +szett gumira, a + üzemanyagra és a gumisnál a cserére!
NO COMMENT!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.10. 20:16:41

@Pilotax:

"Szerintem épeszű ember el tudja dönteni, hogy mikor indokolt a világítás és mikor nem"

Sajnos nem kevés molyan van, aki nem. E hét csütörtök, szürkület, sűrű köd: pár idióta mindenféle világítás nélkül közlekedett. Igaz, lakott településen belül, na de szürkületben és sűrű ködben...

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 20:22:47

@Jankove: Hatalmas a farkad, leborulhatok előtte?

vanRob 2017.12.10. 21:03:05

@eßemfaßom még áll: ajjjajjj... Gumikeverék a kulcs. De nem kell elhinned. Mivel a lamellák is ugyanabból a keverékből vannak, mint a futófelület többi része, így ahogy azok kikeményednek, úgy a lamellák is. Mint ahogy a téli gumi meg nagy melegben használhatatlan.

Jankove 2017.12.10. 21:40:05

@MajkaPapa: "akkor hajrá, csak szórd a pénzt és károsítsd a környezetet!"

Gumiszerelést magam végzem, a 2 garnitúra gumi fele annyi ideig amortizálódik, kétszer hosszabb az időtartama, mintha egyet nyúznék, nem értem ez mitől környezetszennyezőbb, és drágább. A gépjármű használatnak eleve van ökológiai lábnyoma, de ha ezt az alapvetést figyelmen kívül hagyjuk, az igazi pénzszórás és környezetkárosítás ott kezdődik, amikor egyhelyben elfüstölsz egy tank benzint, mert frissen esett 5 miliméteres hóban nem tudsz elindulni, és valahol ott végződik, amikor leperecelsz az útról, totálra törve -jobb esetben- saját, rosszabb esetben más kocsiját, mert elvi kérdést csináltál egy olyan témából, ami a legtöbb ember számára egyértelmű.

Jankove 2017.12.10. 21:48:58

@eßemfaßom még áll: "leborulhatok előtte"

Nem szükséges, márcsak azért sem mert utólag jöttem rá, hogy elszámoltam magam, csak 23 év. A többi viszont stimmel.

eßemfaßom még áll 2017.12.11. 09:08:18

@vanRob: ez az elmélet a gyakorlatot meg tesztelte a TC

evvan

mennyi?husz! 2017.12.11. 11:21:54

@MajkaPapa: En Viasaton lattam "eloben" azt a reszt amiben ez a test volt. Majd hettekkel kesobb kerult ki a TC-re a cikkel es Youtube -ra. Nem olvastam el mert mar lattam. Ennyi. A videoban nem hangzik el (vagy akkor mentem ki fel percre a konyhaba, passz) milyen gumit teszteltek. Attol nem ertek hozza mert hangzott el Nokian vagy lemaradtam rola? Ne hulyeskedjunk mar. Ami nem rossz ezek szerint de nekem gyanus volt a +7m-es 100-0 fektav nyarihoz kepest. Ezert irtam ennek a markanak a telije nem lehet annyira jo... De valamelyik kommentelo ravilagitott a tenyre, hogy valszeg azert volt ilyen mert szet volt gyalulva picit a csapatastol es tul volt melegedve. Mert ennyivel nem szokott roszabb fektavja lenni egy telinek hideg, szaraz aszfalton se. Ennyi a tortenet. Emlittem a SottoZerot (nekem is az van most) amit videoban is 1 eve talan, hogy egy Angol Mclarenes csavo rakott fel nyari utan es tesztelgette, meromuszerrel mit tud 100-rol(160-rol) es ~2m volt a kulombseg fektavban pl nyarihoz kepest. En annak hiszek. Arrol nem beszelve telviz idejen 2/3 aranyban mindig van vmi szmotyi, nyirkossag, nedvesseg, viz, latyak, ho az utakon ahol meg jobb a teli! Irtam, hogy 15 eve van jogsim. De ladaval tanultam vezetni, Matador gumikon amugy meg kesobb BMW-ek jottek. Sokat vezettem, na meg palyanapok, drift: Hungaroring, Kakucs, Kiskunklachazi repter, Brezova, Matra, Parad korenyeki csapatasok es stb. Nem egy marka fordult meg alattam. Teli Matador, Kumhotol kezdve, Goodyear, Pirelli. Nyaribol: Firestone, Kumho, Michelin, Conti, Pirelli. Nekem azert van ralatasom es tudom melyik hogyan viselkedik extrem korolmenyek kozt is. Egy szo mint szaz tovabbra is ki akaszto azok emeberek hozzaallasa akik eskusznek a nyarira egesz evben ahogy azoke is akik hulyenek nezik azokat akik cserelgetik es/vagy azt mondjak a 4eveszakos boven eleg ide magyarorszagra. Teny, hogy sokat javultak ezek mert 10 eve meg nem tudtak ilyen jol teljesiteni es telen, hoban is elvannak ezek a gumik viszont a nyari idoben valo teljesitmenye 30 fokban NEKEM mar nem lenne eleg. De a konkluzio az ami btw a TC teszt vegen is elhangzik: "akinek barmelyik extremitas nagyon fontos... nincs mas megoldas mint a cserelgetes"
Azt meg ingyen megcsinalom magamnak December elejen es Marcius kozepen tobbnyire. Ennyi.

vanRob 2017.12.11. 12:00:06

@eßemfaßom még áll: Ezért nem értem, hogy mi a rossebbről vitázunk. Ugyanazt mondom én is. Vagy túl lágy az az istenverte keverék (4mm kopás 3 vad körön), vagy túl kemény (fékút...). Tényleg nem értem, hogy mit nem értesz.

eßemfaßom még áll 2017.12.11. 17:25:21

@mennyi?husz!: "De valamelyik kommentelo ravilagitott a tenyre, hogy valszeg azert volt ilyen mert szet volt gyalulva picit a csapatastol es tul volt melegedve"

Olvasd már el azt a nyomorult cikkel mielőtt ilyeneket irsz.

mennyi?husz! 2017.12.11. 19:46:14

@eßemfaßom még áll: arral szembel uszol ember. idezzel azzal kapcs, hogy emlitik mikor es milyen korolmenyek utan tesztelgettek a telit... elhiszem ez kb. ugyan annyira szanalmas lehet kivulrol mint aki az ADAC es stb. testeket tekinti kamunak es fizetett hiredetesnek de azert na... de leszek a szamar. no hard feelings...

Uni1002 2018.01.08. 15:28:43

@br17: Igy igaz. Olyan havas utakon is kapaszkodott a kétütemű Trabi, ahol manapság igen meggondolnám, hogy bele merjek vágni. Emlékszem arra a reggelre, ahol szépen mentem fel a hídra vele, két oldalt indulásra képtelen kicsúszott autók között...

citrix 2018.01.09. 12:06:21

A jobb minőségű négy évszakos garnitúra teljesen megfelel, télen-nyáron biztonságosan fogja az utat, nem csúszkál. A téli majd nyári abroncs cseréje évente kétszer igencsak költséges, tárolni kell, időt rabló és a felninek, guminak se tesz jót.
Akinek extrém viszonyok között kell autóznia vagy/és nagy teljesítményű autója van annak kell a dedikált téli és nyári szett.