Téli gumi kontra nyári gumi

2017. 11. 02. 09:57 The Test Driver

Léteznek olyan összeesküvéselmélet hívők, akik szerint a téli és nyári gumik közötti különbség nem több, mint egy városi legenda: a gumiabroncs gyártók által kizárólag a még magasabb profit érdekében elterjesztett tévhit, hogy a naiv, hiszékeny tulajdonosok kénytelenek legyenek a nyári mellé egy téli garnitúrát is beszerezni. Aki azonban próbált már télvíz idején, havas, latyakos útviszonyok között nyári gumival autózni, az jól tudja, hogy a két változat között milyen hatalmas különbségek vannak, melyek nem csak a mintázatokban szemmel is jól látható eltéréseket jelentik, hanem az anyagösszetételt és a gyártás során alkalmazott technológiát is.

tyres.jpgAz alapvető különbségek

Természetesen a legalapvetőbb különbség, amit szabad szemmel is jól láthatunk: a mintázat. A téli abroncsok robosztusabb felépítésűek, sűrűn elhelyezkedő, apró lamellák, erőteljes, mély kapaszkodóblokkok találhatók rajtuk, melyek feladata, hogy még a havas, nyálkás, csúszós útfelületen is a lehető legjobb tapadást biztosítsa az autó számára. A mintázat határozottabb éleinek köszönhetően még a rossz tapadási viszonyok között is képesek átvinni a motor teljesítményt az aszfaltra.

Ezzel szemben a nyári gumi futófelülete a télinél lényegesen telítettebb, kevésbé tagolt, a nagyobb futófelületnek köszönhetően jobb tapadást biztosít száraz úton. Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning hatás elkerülése. Vagyis, hogy az esetleges vízátfolyásokon való áthaladás során se veszítse el a gumi a tapadását, ezért a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják.

tire.jpgMintázat tekintetében fontos megjegyeznünk még, hogy a téli abroncsokon rendszerint jóval mélyebb és sokkal szélesebb hosszanti és oldalirányú csatornákat találunk, ezek biztosítják a tökéletes vízelvezetést és azt, hogy a latyak és a hó azonnal kiperegjen a gumiból.

Télre lágyabb keveréket

A mintázat már alapvetően meghatározza a gumi jellegét, de az igazán lényegi különbség a keverékek összetételében keresendő. A téli abroncsok lényegesen lágyabbak, mint a nyáron használtak, annak érdekében, hogy a gumi a téli hideg időben se váljon merevvé, rugalmatlanná és ne veszítsen a tapadásából. Ugyanakkor a télen használt keverékeknek rendkívül magas a szilika tartalma, hogy ezt a „puha” keveréket se koptassák el pillanatok alatt az autósok.

De mi a helyzet a négyévszakossal?

Bár a négyévszakos gumik esetében a gyártók megpróbálják a téli és a nyári mintázat előnyeit egyesíteni, ám az egyértelműen látható, hogy képtelenség olyan keveréket előállítani, amelyik a téli hidegben és a nyári kánikulában is ugyanolyan hatásfokkal tud működni. A négyévszakos gumikkal nyáron és télen is hosszabb fékúttal kell számolni, mint azonos körülmények között a nyári, illetve téli abroncsokkal.

Az ADAC, a német autóklub, rendszeresen végez közlekedésbiztonsági teszteket és ilyenkor a gumikat is komoly nyúzópróbának vetik alá. A legutóbbi ilyen teszten nemhogy nagyon jó, de értékelést sem tudtak adni egyetlen négyévszakos guminak sem. A legjobb téli abroncs 30 kilométer/órás tempóról 11,4 méter alatt állt meg, míg a legjobb négyévszakos guminak 13,6 méterre volt szüksége. 40 kilométer/óránál a téli esetében már 21,4 méter, a négyévszakosnak 26,7 méter kellett a megálláshoz. Ez az 5,3 méteres differencia pedig már több, mint egy autóhossz, ami nem elhanyagolható különbség.

tripletred_icon_drama300p4c_2.jpgA szakemberek szerint a négyévszakos gumi azoknak jelenthet igazán jó alternatívát, akik éves szinten maximum 10 ezer kilométert autóznak és a kocsi teljesítménye nem haladja meg a 150 lóerőt.

Mikor kell váltani?

Az abroncsok tapadását alapvetően befolyásolja a környezet hőmérséklete. A nyári gumikat eleve úgy alkották meg, hogy optimális teljesítményüket +7°C hőmérséklet felett nyújtsák. Ha a hőmérő higanyszála ez alá az érték alá süllyed, anyaguk egyre ridegebbé válik, ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan csökken a tapadásuk. Míg a téli abroncsok a lágyabb összetételnek és a különféle adalékanyagoknak köszönhetően +7°C alatt is képesek megőrizni lágyságukat, ráadásul a mintázatuk is a téli, havas, latyakos körülményekre lett optimalizálva. Így a vízválasztó minden esetben a +7°C-os napi középhőmérséklet.

winter-tires_orig.jpgUgyanakkor a téli keverék összetétele túlságosan lágy, ezért a melegebb időben még jobban fel tud puhulni, ennek köszönhetően nemcsak, hogy jobban kopik, de a fékezések során, a kanyarokban, vagy hirtelen manővereknél akár az alakja is deformálódhat, ami növeli a balesetek kialakulásának kockázatát. Ezen kívül a sűrűn tagolt mintázatuk miatt kevesebb tapadást biztosítanak, mint nyári társaik. Ráadásul autónk akár 20 százalékkal is többet fogyaszthat, ha nyáron még a téli gumival járunk. Így hosszabb távon mindenképpen gazdaságosabb – és nem utolsó sorban biztonságosabb – külön téli és nyári garnitúra használata.

Semmiképp se felejtsük el, hogy az autónk a gumik által biztosított, négy tenyérnyi futófelületen találkozik az aszfalttal. Ezen viszi át a motorból érkező teljesítményt és ezen is kell megállnia a féktávokon. Szóval érdemes rajta elgondolkodni, hogy megéri-e néhány ezer forintot spórolni azzal, ha nem cseréljük le az abroncsainkat, amikor beköszönt a rossz idő, és ezzel egyidőben kockáztatni saját és a forgalomban résztvevő többi autós testiépségét is.4179_original.jpg

Téli gumi kontra nyári gumi

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr2113120186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vanRob 2017.11.03. 14:13:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ezt írtam volna...? Nem érted. Nem baj.

gergo · http://www.partypeople.hu 2017.11.03. 14:19:18

@LoveKills: Mi más lenne? Persze hogy cici. CrossClimate. (rengeteg helyen így hivatkoznak rá gumis fórumokon, gyorsabb leírni)

Bambano 2017.11.03. 14:20:50

@Thomas Dantes: régen sokkal kevesebb autó volt, ezért megfelelt a vacakabb is. a másik fontos szempont, hogy sok dolog azért "fordul elő gyakrabban" manapság, mert ma megtudod. régen meg nem tudtad meg. ma az az újsághír, ami katasztrófa, síró gyerek, stb. ha ma fejreállsz egy autóval, nagyjából annyi idő alatt kerül fel a tecsőre a műsorszám, amennyi alatt az autó automata vészhívója segítséget hív.

felirat a lépcsőházban: "tűz esetén először meneküljön és csak utána posztoljon"... :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.03. 14:22:26

@vanRob:

Ne rugózz tovább. Mondtam már, hogy igazad van. Mindig és mindenben! Helyette jelöltesd magad a fizikai Nobel-díjra, hiszen sikerült megcáfolnod a termodinamika 2. főtételét. :DDD

"If someone points out to you that your pet theory of the universe is in disagreement with Maxwell's equations — then so much the worse for Maxwell's equations. If it is found to be contradicted by observation — well, these experimentalists do bungle things sometimes. But if your theory is found to be against the second law of thermodynamics I can give you no hope; there is nothing for it but to collapse in deepest humiliation."

Sir Arthur Stanley Eddington

And now so much the worse for Sir Arthur... :D

Womb Raider 2017.11.03. 14:24:27

@gigabursch: Hááát... úgy illik, hogy téli szett/nyári szett felni+gummi (Már csak azért is, mert a könnyűfém nyári felninek nem tenne jót egy esetleges láncolás csörtetve Dachsteinbe. Bár Bár mondjuk nekem mindkét tütühöz téllre-nyárra könnyűfém felnit gumizott a kereskedő :(
Ebből adódóan alig van olyan év, hogy a kiváló magyar utaknak köszönhetően ne kelljen legalább egy felnimet görgőztetni. (A defekttűrő gumik miatt a futómű is észreveszi a jobb kátyúkat :( )

mennyi?husz! 2017.11.03. 14:42:10

@eßemfaßom meg áll: Olvastam anno. Jeleztem is Winkler fele, hogy baromira ket ertelmu, sot inkabb rosszul megfogalmazott cikk. Mert sokan ugy ertik, hogy ha 6 fok van akkor mar szar a nyari es ez mekkora hulyeseg, paraszt vakitas, kamu... ezert irtam, hogy "Napi 7 fok kozep homerseklet eseten mar arrol van szo, hogy kora reggel csak 2-3 fok vagy akar 0 van. Kozel a minuszhoz meg kezd megkemyedni a nyari keverek" ergo mar egy teli biztonsagosabb, jobban tapad. En 2 napja csereltem teli szettre es mivel most utobbi napokban 13-15 fokok vannak meg a teli szar. Ugy nyulik kanyarban mint a takony. Viszont a nyari meg mikor voltak mar a 5-8 fokos hidegek par hete, ugy pattoggot mar mintha 2 collal nagyobb felnin mentem volna /30-as gumikon. Mert hiszen mar tul hideg volt neki.

báró Csekonics 2017.11.03. 14:47:22

@Womb Raider: ezért jobb a ballonosabb gumi, bármennyire is jól néz ki a malomkerék méretű felni, rajta a gumifilm réteggel.

vanRob 2017.11.03. 14:55:34

@Kovacs Nocraft Jozsefne: megcáfoltam volna? Ilyet írtam volna? Te mostan trollkodol-e?

FlybyWire 2017.11.03. 15:01:32

@Bambano: +1, nekem is ilyen gumi van a kocsin, most már másfél éve. Alig kopott.
Télen hó alig volt, ám a mi mellékutcánkban vagy 2 hétig volt ónosesős tükörjég, és azon is elevickéltem vele, szóval kiváló.
Vizes úton pedig nyárigumokat megszégyenítően jó. Az előtte levetett Firestone Winterhawk után (ami kiváló téligumi volt btw) pedig megdöbbentően csendes is :)

FlybyWire 2017.11.03. 15:04:06

Hehe, amúgy régen én is véresszájú téli-nyári gumi párti voltam (sosem volt egyik kocsimon sem télen nyári gumi!), de 4-5 vagy több évvel ezelőtt tényleg nem léteztek egész évben majdnem egyformán jól használható gumik.

Most se sok van, de azért tájékozódni néha érdemes. Meg sok-sok tesztet nézni. Videósakat.

FlybyWire 2017.11.03. 15:09:01

@Nancsibacsi: Na, látom vagyunk egy páran.

Az én alsóközép kocsimra egy szett olyan 90e körül jön ki, most úgy nézem, 3 év simán benne lesz.
Az 5 csere (megvételt nem számolva), cseremunka darabja ~10 ezerért: így 3 évig használok 4 gumit összesen 40 ezerért..

Ezt gazdaságilag nehéz lenne elérni 2 szettel, évi 2 cserével.

FlybyWire 2017.11.03. 15:09:53

@vanRob: "de te az aszfalton mész, ami 3-5 fokos. Maximum"

Lazíts, a kocsid gumija ilyenkor is bőven 20 fok fölé melegszik. Minimum.

FlybyWire 2017.11.03. 15:11:32

@bontottcsirke: csak a cserék árát hagytad ki a számolásból, ami 4-5 év alatt több, mint 2 szett gumi ára ;)

FlybyWire 2017.11.03. 15:13:43

@vanRob: ez nagy büdös kamu, a minőségi 4 évszakos pont vízen a legjobb. Éppenhogy mélyebbek a lamellák, mint a nyárin, ami pont aquaplaning ellen a legjobb.

Meglehetősen elfogult, és pontatlan a legtöbb kommented. Kivéve, amelyik nyíltan tévedés :)

FlybyWire 2017.11.03. 15:17:10

@pajaci: Megerősített a jó választásomban :) Köszi!

FlybyWire 2017.11.03. 15:20:40

@vanRob: "Hát, a levegő, illetve a légmozgás az bizony hűt. Ez az elve a léghűtésesnek."

Jessza ne mááár.... Ember, egy 150 fokos motorblokkot nyilván hűt a 20 fokos levegő is, de azt mégis hogyan magyarázod be nekem, hogy egy 15 fokos autógumit hűt a 20 fokos levegő? Ez valamilyen szíriuszi fizika?
Száraz gumiról beszélünk, tenném hozzá, még mielőtt...

FlybyWire 2017.11.03. 15:23:53

@LoveKills: lassan úgy néz ki a blog, mint amit a Michelin szponzorált...
Pedig semmi közöm hozzájuk, csak egy (piszkosul) elégedett vásárló vagyok :)

vanRob 2017.11.03. 15:24:26

@FlybyWire: rögtön indulás után? Amikor egész éjszaka kint állt a kocsi és mínusz kettő volt még 2 órája? Az első sarkon ahol meg kell állnod?
Tényleg menjünk bele olyanba, hogy a levegő hőmérsékletét 2 méteren mérik az aszfaltét meg talajszinten? Forma 1-et néztek? Nyáron 32 fokos levegő hőmérséklet mellett az aszfalt 38-40 fokos, vagy még több. A levegő nem tárolja a hőt, ellenben a azokkal a tárgyakkal, amiket a levegő útján terjedő hő elér. Melyik-melyik a hőtárolási képességeinek megfelelően. Sőt a levegő hőátadó képessége sem kimagasló. Mit gondoltok? Télen azonnal 15 fokos lesz az aszfalt, amint kisüt a nap?
Szóval nyugodtan lazíthatsz, attól, hogy a déli nap a 20 fokosnak mért levegőn keresztül megsüti a gumit, az még mem lesz 20 fokos. Hagyd 1-1.5 órát melegedni, és akkor mérj rá. Jó eséllyel melegebb lesz, mint az aszfalt 3-5 fokja, de hogy nem 20 fokos lesz, abban legyél egészen biztos. Simán felteszem rá a látatlanban nekem ítélt fizikai Nobel díjat.

FlybyWire 2017.11.03. 15:26:04

@vanRob:" 20 fokos levegő nem fogja 20 fokra felmelegíteni a 2.2 fokos aszfalton 86.3 km/h-val közlekedő, kerekenként 2.33 bar nyomással rendelkező, 1.42 tonnás, 3 személyt szállító személyautó kerekeit.

"Ha te a négyévszakosban hiszel, használj olyat. Ha abban, hogy a 20 fokos levegőben a gumid is 20 fokos lesz, akkor higgy ebben."

Ecsém, te a sokadik pofonért is házhoz mész ma :D

Nem a levegő egymaga melegíti fel 20 foknál is TÖBBRE, hanem a nyomás és a súrlódás. A levegő csak *nem hűti*, az egy külön szuverén, szimpla ostobaság volt tőled, de most még beleszaladsz a komplex baromságba is nyilvánosan :D Nagyon jó!

vanRob 2017.11.03. 15:26:17

@FlybyWire: évi 10000 a cserém, kisúlyozással. Az 4 év alatt 40000. Ez mondjuk 2 db gumi, esetleg 3 a szükséges 2 szettből.

FlybyWire 2017.11.03. 15:27:02

@vanRob: Nem, körülbelül 10 percig tart (ha nagyon lassan araszolsz :)
Amúgy meg állj meg a teszkó parkolóban pici autózás után, és fogd meg magad, ha ennyire csökött vagy, hogy beleállsz a butaságodba :)

vanRob 2017.11.03. 15:27:36

@FlybyWire: pont a kommented fölött. Komolyan...

FlybyWire 2017.11.03. 15:29:04

@vanRob: ne mesélj nekem, hogy 5000-ért kicserélik :)
Vagy csak évente 1 cseréd van? Páros és páratlan évekre vannak gumik? :D
Fetrengek :D

De jó: legyen 4 év alatt 40 ezer a csere. Nekem 4 évig 90 ezerbe kerül a Michelin Xclimate. Vondd le a negyvenet - ne, inkább segítek: 50.

50 ezerért vegyél 1 full téli és full nyári szettet, csak 4 évi használatra. Autózz velük: csak ne arra, amerre én, lécci :) féltem a családot, tudod.

vanRob 2017.11.03. 15:31:50

@FlybyWire: édes istenem. A blokkot a hűtővíz hűti, a vizet meg a menetszél által folyamtosan fújva tartott hőcserélő panel. De gondolom ezzel te is tisztában vagy, csak egyszerűbb a lelkednek ha belekötsz az evidens volta miatt nem említett ténybe.

FlybyWire 2017.11.03. 15:35:02

@vanRob: És szerinted a hűtővíz hány fokos?
Értem, hogy régi a kocsid, de talán hűtpvíz hőfokmérő még van a kijelzőn.
Tudod, ami 50 C-től felfelé mér.

Na, még mindig nem esik le semmi? :D

FlybyWire 2017.11.03. 15:36:23

@vanRob: A mésik meg: léghűtésről beszéltél.
Láttál már léghűtéses autót? Trabi, VW bogár.... na, hol cseréled benne a hűtővizet?
Megvan a megfejtés? :)

vanRob 2017.11.03. 15:37:18

@FlybyWire: Jsi, székesfehérvár. 5290 volt tavasszal, 2 napja meg hatezer. A téli gumik saját acélfelnin, a nyárik meg könnyűfém felnin.
Ha jobban utánaszámolok ez tényleg nem 10000, hanem 11290. Szor 4, az 45160. Az már tényleg majdnem 3 gumi.

mennyi?husz! 2017.11.03. 15:38:48

Ennel jobb video amugy nincs szerintem teli vs nyari -val kapcsolatban: www.youtube.com/watch?v=y8m3pzxnD8c

lebontva tobb homersekeltetre: +5 fok -nal, nedves uton, mar a telinek van elonye. -2 fok eseten, hoban meg mar 2x nagyobb a fektav a nyari guminal!

FlybyWire 2017.11.03. 15:40:24

@vanRob: 45 ezer az az én kocsimra (pedig nem nagy, 195/R15 R60) 2 relatíve jó gumi SEM jön ki. Az a negyede annak, ami kellene 2 szettnél.
Legalább ezt sikerült kiszámolni közösen, ha fizikából buktunk is. Matek kettes még meglehet.

FlybyWire 2017.11.03. 15:41:43

@FlybyWire: -1 R

@mennyi?husz!: Mégis, volt itt egyáltalán bárki a kommentelők között, aki télre nyári gumit javasolt volna? Kivel harcolsz tulképpen?

vanRob 2017.11.03. 15:43:22

@FlybyWire: megint csak édes istenem. A normál üzemi hűtővíz hőmérséklet optimális tartománya 85-105 fok. Persze motorblokk típus válogatja. Nem azért mert 20 fokos hűtővíz nem lenne előállítható (klíma) hanem mert a túl nagy hőmérséklet különbség által okozott hőterhehelés (hősokk) a motorblokk sérüléséhez, repedéséhez vezethet. Ha nagyon akarod belemehetünk a hűtési rendszerekbe és mechanizmusba, de most gumikról, aszfaltról, és a 4 évszakos gumi létjogosultságáról indult a diskurzus.

FlybyWire 2017.11.03. 15:43:34

@vanRob: Jaj, az is cuki, hogy most hatezer volt, szerinted 4 éven át visszaviszik tavasszal 5290-re majd? :D
12 ezer lesz az alsó hangon évente, azaz 48k 4 évre.
Máris csak 42-d maradt, amiből meg kellene oldanod 2 teljes új szett (8 db) gumit 4 évre.

Érdeklődve figyelem a linkjeidet a lehetséges megoldásokra :)

FlybyWire 2017.11.03. 15:46:07

@vanRob: Na akkor mégegyszer (sportszerűtlen, de újra csak rázod a fát):

1. Léghűtésről kezdtél beszélni, ahol a motort direkben a levegő hűti (Bőven 100 fok feletti blokk vs. 20 fokos levegő. Hűti.
2. Vízhűtést is idekeverted, de legalább sikerült kiszámolnod, hogy a hűtővíz (20 fokos levegő esetén) 85-105 fok. Ezt a 20 fokos levegő szintén hűti.

3. A 3-15 fokos autógumit a levegő továbbra sem hűti.

Tényleg nem érted? Általános iskolai fizika, úgy 12 évesen egyszer már tudtad pedig....

vanRob 2017.11.03. 15:46:14

@FlybyWire: nem értelek. Pont, hogy nyáron nyári, télen meg téli gumit használok. Ööööö... tényleg nem értem mire is írtad, amit írtál.

FlybyWire 2017.11.03. 15:49:13

@vanRob: Na és mennyibe kerül 2 teljes szett, Michelin CC-vel megegyező minőségű gumi? (téli/nyári)?
Alsó hangon 160-180 ezer forint.
Ehhez add hozzá a 45 ezer forintnyi kerékcserédet: már 200 ezer fölött is vagy.
Ez 50 ezer+ forint évente.

Én megvettem egyszer a CC-t 92-ért, használom 4 évig. Az 23 ezer forint /év.

Még mindig nem, ez sem? :( Kezdek aggódni.

FlybyWire 2017.11.03. 15:52:36

@FlybyWire: de rendben van, haszáld 8 évig a teljes szett gumidat, hogy a kopást egyenlőnek vegyük.

Így van 160e ft gumiköltség, és 90 ezer csereköltség.
Az 250 ezer

Nekem meg kellett ezalatt még 1 szett CC-t venni, cserével: 100e

Neked 250 nekem 190.
De neked még tárolni is kellett a gumikat, időt kellett pazarolnod a rengeteg cserére, és legyünk őszinték: a 2 szett gumi 160 ezerért egyrészt minden bizonnyal szarabb minőségű mint a CC, másrészt hiába nem fut fél éveket: öregszik, ergó igen kis eséllyel nem megy tönkre hamarabb, mint 8 év.

Ez a matek soha nem fog rád nézve jól kijönni, nyugi bele.

mennyi?husz! 2017.11.03. 15:56:28

@FlybyWire: Ami azt illeti 1 is sok ha van de volt nem egy par igen! Magyarorszaga felesleges, nem eri meg, max 5 nap mikor indokolt (mintha csak hoban kellene), 4 enszakos ugyanolyan jo es stb.

Arcade Macho 2017.11.03. 15:59:35

@FlybyWire: ez a teli + nyari akkor jon ki jol, ha kepes elhasznalni mindkettot 6 ev alatt
amennyiben nem kepes ra elkoptatni mindket szett gumit, nos akkor 5e km -ket megy evente, es az pont az a kocavezeto, aki en vagyok...

nekem ha kepes es leesik az a fel centis ho itt Pöstön akkor max setalok egy nagyot vagy 2 napig konzervet eszek vagy esetleg hivok taxit, osszessegeben idoben is jobban jarok mintha mennek majmoskodni evente ketszer a gumishoz

mennyi?husz! 2017.11.03. 16:05:35

@Arcade Macho: Ez a 6 ev inkabb 10 ugye tudod?! 6 evesen meg nem fog egy gumi eloregedni megfelelo tarolas eseten. 10 ev utan se arrol van szo hasznalhatatlan ha van rajta mintha csak eppen ~20% -al csokkenhet a tapadasa, tudasa az egy-ket eveshez kepest. Hulye pelda de egy jo mintaval rendelkezo de mar 15 eves teli meg mindig sokkal jobb lesz mint egy uj nyari plane hoban.

vanRob 2017.11.03. 16:06:03

@FlybyWire: ez így van, jó a matekod. Kábé 100 egy garnitúra téli és kábé nagyságrendileg ugyanez a nyári. Szereléssel. Ezt most nem vonom le a 45-ből, ennyire vagyok nagylelkű.
3-4 évente cserélek, nem azért mert elkopott volna, hanem mert szimplán elöregedik, és már nem hozza azokat a tulajdonságait, amit újként nyújtani tudott. Egyenlőre nem gond, hogy 3-4 évente kifizessem a szett gumi árát. Kétszer.
Jelenleg a négy évszakost nem érzem kellően kielégítő alternatívának, de elismerem a gumigyártók abbéli erőfeszítéseit, hogy megbízható és a lehető legtöbb időjárási körülménynek megfelelő abroncsokat állítsanak elő.

mennyi?husz! 2017.11.03. 16:07:25

@Arcade Macho: illetve teli gumit az emerek mas felnivel szerelik mint a nyarit igy nem kell majmoskodni hanem at csereli maganak az ember. ingyen!

vanRob 2017.11.03. 16:16:52

@FlybyWire: nos. Ha a levegő felmelegíti a gumit, ahogy azt egy kommentelő állította, akkor vajon jogos-e az a felvetés, hogy a 3-5 fokos aszfalt pedig hűti? Ismét csak Forma 1-es példa, gumimelegítő paplanokat használnak még a 35-38 fokos aszfalton is. Vajon nem azért-e, mert azoknak az abroncsoknak, adott körülmények között ezzel a módszerrel tudnak az optimálishoz közelítő tulajdonságokat biztosítani szinte a használat első percétől? Persze tudom jól, hogy az a felhasználás és az átlagember átlagumival nem ugyanaz a kávéház.
Elindulsz reggel, amikor még csak alig pár fokos az aszfalt. Kigördülsz az első sarokig. Lehet 15 fok, szikrázó napsütés, a gumitd nem lesz 15 fokos. Haladsz a forgalomban. Megállsz újraindulsz. Közben gördül a kerék. Talán még súrlódik is kicsit. Sokat nyílván nem, a reggeli csúcsban kevesen gymkhamáznak. Ha ezeket összeadod, szerintem te sem gondolod komolyan, hogy a második piros lámpától már üzemi és optimális hőmétsékletre melegített abroncsokkal tudsz kilőni.

Bambano 2017.11.03. 16:17:26

@mennyi?husz!: "6 evesen meg nem fog egy gumi eloregedni megfelelo tarolas eseten": de, el fog.

vanRob 2017.11.03. 16:22:56

@FlybyWire: eltúlzod a gumiárakat. 205/55 R16 Hankook Ventus Prime 3, 22000 volt. 215/?? (hát erre most nem emlékszem, de valaki biztos jobban fogja tudni) R16 Nokian WR D4 18000. Plusz mínusz pár száz. Ezek nem az aljáról, de nem is a tetejéről vannak. Ezeknél vannak tesztben jobbak is rosszabbak is. Az, hogy melyikkel mi a tapasztalatom már leírtam.

mennyi?husz! 2017.11.03. 16:28:38

@Bambano: nem fog! nezz utana. az fog amit egesz evben hasznalnak, utcan all az auto esetleg... vele egyutt a gumi, szivja a nap, stb.

vanRob 2017.11.03. 16:28:44

@Bambano: ezzel speciel egyetértek. Sajnos elöregednek. Nem a kopás miatt kell 3-4-5 évente cserélni hanem mert a keverék elveszti azokat a tulajdonságait, amiket új korában még tudott.
Ez igaz a négy évszakosokra is. Egy garnitútával kevesebbel meg lehet úszni. De azok is elöregednek. Jó lenne használt négy évszakos tesztet is látni. Mert akármennyire is szívjátok itt a véremet, egy 3 éves négyévszakos tulajdonságai esőben, engem kicsit aggasztanak.

vanRob 2017.11.03. 16:32:04

@mennyi?husz!: persze, de senki sem azért vesz gumit, hogy lezsírozva hermetikusan lezárt széfbe tegye. Kocsin van, használjuk, használódik. És igen, elhasználódik. Mint a rágógumi. Fél óra alatt ízetlen kemény cipőtalppá lehet nyammogni.
És ha már cipőtalp. Azt tudtátok, hogy van külön téli meg nyári cipőtalp?

Bambano 2017.11.03. 16:33:21

@mennyi?husz!: én egész konkrétan utána tudok nézni a bankszámla kivonatomon. azért lett mindkét garnitúra gumi lecserélve idén az autómon, mert elöregedett. pedig nem voltak idősek, pláne nem voltak kopottak. a gumik szemrevételezéses állapota alapján (profilmélység, ilyesmi) még minimum 3 évadot kibírtak volna, csak megállni nem lehetett velük rendesen. úgyhogy kuka.

ja, és akik a gumi árát számolgatják, azoknak infó: egy michelin alpin a5 az én szekeremre való méretben jó vevőnek kalkulált áron 45 rugó.

vanRob 2017.11.03. 16:37:09

@FlybyWire: A Michelin CC nem a legjobb téli és legjobb nyári ötvözete. Ne így hasonlítsd. Van pár olyan téli gumikra jellemző tulajdonsága, amit a Michelin képes volt a egy elfogadható nyári mintázattal és keverékkel együtt egy abroncsba belerakni. De ettől még nem lett alkalmas minden körülményre. Aki ebben hisz, az pont olyan szinten ül fel a matketingnek, mint akikez azért ostoroz, mert külön téli és külön nyári szettet tart.
Kíváncsian várom mi lesz a fejlesztésekkel a következő pár évben.

vanRob 2017.11.03. 16:40:00

@FlybyWire: láttam léghűtéses autót, sőt volt is, sőt apámmal bütyköltük is. Trabant 601.
De itt tényleg én voltam pontatlan, folyadék hűtéses rendszert kellett volna írnom. Hiszen tudjuk, hogy a blokkokat nem víz hüti.

mennyi?husz! 2017.11.03. 16:42:20

@vanRob: Most komolyan? Van nyarim, nyari felnin, van telem, teli felnin. Garazs, ahol fektetve tarolom. Teli alom es nyari alom eseten felni tisztitas es gumi apolas mielott elrakom. 1x megcsinalod es kesz amugy meg all a polcon majd szezonkor eloveszed. Ennyire bonyolult. Es az alap amit egy garnituraval tehetsz. Nem kell szef, meg allando homerseklet, paratartalom. Amugy meg nem tudom milyen markat vesz az olyan ami 4 ev alatt eloregedik. En Conti, Michelin , Pirelli gumukkat vettem eddig, nalam ilyen nincs.

vanRob 2017.11.03. 16:50:45

@mennyi?husz!: conti premium contact 5 vagy 4...? Már nem emlékszem. 5 évesen cseréltem le. Debica Frigo. 5 évesen ment a kukába. Ezzel mondjuk befürödtem, már korábban ki kellett volna hajítani, de olyan szépek voltak rajta a minták... Csak éppen megállni nehéz volt velük.
Gumikat a saját felnijükön garázsban fektetve tárolom. Szezon elején letakarítom, hetente megsímogatom őket. Felemlegetem a közös kalandokat. De ettől még a kémia az kémia marad. A keverék öregszik. Ha használjuk, akkor meg mág használódik is.
De héééé, mi eddig nem egy csapatban voltunk?

mennyi?husz! 2017.11.03. 16:53:24

Mar lefaradok de leirom hatha segitek vele es megertitek. 6 ev alatt azert oregedik el az a gumi amit (pl. nyari) egesz evben hasznalnak mert egy nyari keverek nem minusz 5-20 fokra van tervezve. Ezert ido elott elrepedezik, oregedik. Ugyanugy ahogy egy telinek se tesz jot ha 30 fokban mesz vele. Legfobb keppen mert 2x jobban fog kopni. De ha van ket garniturad es azt azokat evszaknak megfeleloen hasznalod es megfeleloen tarolod azt ami epp pihen az nem fog 6 ev alatt szetmenni!

vanRob 2017.11.03. 16:59:26

@FlybyWire: nem használok 8 évig egy szett gumit, de te sem fogsz. 3-4-5 év alatt elöregszik, elhasználódik. A négyévszakos is. Nem fogja kétszer tovább bírni. Az általam használt gumik árait egy másik kommentemben megtalálod. A szerelés legyen mondjuk 7500 per alkalom, ez viszonylag kerek szám, könnyű vele számolni, és a jövőbeli áremelkedéseket is lefedi. Ha nem lennék ennyire elkényelmesedett, akkor ezt megspórolhatnám. Persze az érem másik oldala, hogy így kapok egy műszerrel beállított kisúlyozott és pontos gyári értékre fújt kereket. A súlyozással sokat nem tudok tenni, a nyomást meg 2-3 hetente megnézem, ha kell akkor fújok bele vagy éppen kiengedek.

Bambano 2017.11.03. 16:59:34

@mennyi?husz!: szerintem mielőtt minket kezdesz el oktatni, olvasd el, hogy te mit írtál: azt írtad, hogy megfelelő tárolás mellett. ami azt feltételezi, hogy téli-nyári csere van időben, és közben szakértők megfelelően tárolják a gumidat. legalábbis az én gumijaimmal ez van: michelin márkakereskedésben van betárolva. a faluk ki van tapétázva michelines certekkel, vélhetőleg megmondta nekik a michelin, hogy hogyan kell szabályosan tárolni nyáron a téli gumit és fordítva.

ilyen körülmények között se bír 6 évnél többet a gumi. a 10 év meg nettó álmodozás.

mennyi?husz! 2017.11.03. 17:27:58

@vanRob: Nyari vs Teli okan egy hangon vagyunk de en pl. telit 3-4 honapig hasznalok max. Ebbol kovetkezik, hogy 2x tobb nyari garniturat veszek mint telit. Nyari gumim meg egy se ert meg 5 evesnel nagyobb kort kopas okan de telim volt mar 7-8 eves is es nem volt szetrepedezve, meg is tudtam vele allni es stb. Es ha vkinek fontos a jo teli gumi en vagyok. Matra videk, hatoskerekes auto. Itt van ho is es nem 5 nap egy evben.

vanRob 2017.11.03. 17:45:27

@mennyi?husz!: Nem vagyok egyedül!!! Hurrá! A többiek eltűntek, pedig kezdtem belejönni. Mindegy.
Nekem 5 idénynél többet nem bírtak. Lehet, hogy még egy hatodik benne lett volna, de két gyerekkel a hátam mögött nem fogok orosz rulettezni. Többek közt ezért is írtam, amiket eddig írtam. A gumi önmagában csak EGY változó egy sokváltozós egyenletben. Fogalmam sincs, hogy az én megoldásom a tuti recept-e, de még életben vagyok és mást sem öltem meg. Ha meg kellett állni, meg tudtam állni, ha menni kellett, képes voltam haladni. De olyan nincs, hogy egy gumi minden körülmények között bármilyen autón bármikor optimálisan működik. Ha igaz lenne, lenne egyféle keverék meg egyféle mintázat. De nem így van, tehát olyan nincs, hogy optimális és tökéletes gumi. Sem téliben, sem nyáriban, sem négyévszakosban. Sem okosabb nem vagyok, mint egy BME-s professzor vagy egy gumifejlesztő mérnök 30 éves tudással. Nincs nálam a szent grál sem. Van egy szerintem jó kombináció, és van pénzem arra, hogy szinten is tartsam a képletnek azt a változóját, amit pénzért meg lehet kapni. Vehetnék jobb gumit, vagy cserélhetném évente, de maradok az ésszerűség határain belül.
Eljön majd az "all-seasons" abroncsok ideje is, de akármennyire is ajnározzák, akár itt akár máshol, az ilyen gumit választók aduásza minden esetben az, hogy 1 garnitúrával kevesebbe kerül az autózásuk. Nekem ez még kevés. És fenntartom az aggodalmamat annak tekintetében, hogy egy 3-4 éves négyévszakos képességei hasonlóképp csökkennek, mint egy klasszikus téli vagy nyári abroncséi. És nekem az már az alternatíva egy olyan szintje, amit nem mernék bevállalni.

bontottcsirke 2017.11.03. 17:55:44

@Nancsibacsi: Megközelítőleg számoltam, nem vezettem le egyenletet, de kevés kmnél jobb a négyévszakos.

Alick 2017.11.03. 18:25:32

@Coix: Aki igazán menő, annak külön van nyári és téli kotonja.
:)

igazi hős 2017.11.03. 19:40:47

@Nancsibacsi: Jól látom, hogy te 6 év alatt egyetlen centrírozással sem számoltál? Fillérbaszás kimaxolva?

fda 2017.11.03. 19:44:16

"a négyévszakos gumi azoknak jelenthet igazán jó alternatívát, akik éves szinten maximum 10 ezer kilométert autóznak és a kocsi teljesítménye nem haladja meg a 150 lóerőt"

Persze, mert aki 10 ezret megy egy évben a 150 lóerős autójával, annál nem számít, hogy jelentősen nagyobb a gumik fékútja és úgy általában a menettulajdonságai.
Ezek a hátrányok 10001 kilométertől, de csak a legalább 151 lóerős autókon jelentkeznek.

igazi hős 2017.11.03. 19:49:04

@vanRob: "Ha abban, hogy a 20 fokos levegőben a gumid is 20 fokos lesz, akkor higgy ebben." Még szerencse, hogy te nem vagy fotelfizikus, ugye? Kicsit olvass utána mennyit melegszik a gumi csak a deformáció miatt. Országúti tempónál viszonylag hamar 20+, autópályán simán 30+ fokkal melegebbé válik mint a környezete.

fda 2017.11.03. 20:04:14

@bontottcsirke: "de kevés kmnél jobb a négyévszakos." Miért? Kevés kilométernél kevésbé csúszik?

Hihetetlen, hogy két tök különböző dolgot hányan összekevernek.
1. Ha van külön téli és nyári időjárásra fejlesztett akármi (cipő, sapka, autógumi) akkor ne legyen már kérdés, hogy az adott időben az sokkal jobb, mint egy általánosabb célra gyártott, egész évben használandó "4 évszakos" cipő, sapka vagy autógumi.

2. Emellett természetesen nem kérdés, hogy egy dolog helyett kettőt venni, gumi esetén plusz felni, plusz átszerelés persze hogy olcsóbban jön ki. Csak ezért kár külön téli csizmát és strandpapucsot is venni, egyetlen bőrcipőt használni gazdaságosabb. Legfeljebb nyáron beleizzadsz, télen meg fázol.

Tényleg ezen megy a vita?

Kopasz Szuzukis 2017.11.03. 20:04:28

Embörök!
Régen (a 80-as évek előtt) nem volt téli-nyári gumi mizéria. Az akkori gumik profilja, keménysége megfelelt a mostani téli guminak. És nem koptak el hamarabb, mint a mostaniak.
Viszont! Igen is az autógyárak és a gumigyárak "trükköznek". Más összetételű, és élettartamú az "újautó gumi" és más a kereskedelmi gumi. Az újautó gumikat úgy tervezik, hogy feltétlen kibírja az új autó garanciális idejét. Ne kelljen az alatt lecserélni. Garanciában. Az meg a gumigyáraknak kész csőd, ha a kereskedelmi gumi is kibírna 10 évet vagy 100ezer km-t.

bontottcsirke 2017.11.03. 20:09:52

@fda: szerintem kicsit túltolod azért nem kell ennyire dramatizálni sokan tornacipöben nyomják a telet nem alaszkában vagyunk

igazi hős 2017.11.03. 20:17:29

@FlybyWire: Ha 8 év alatt egyszer sem centríroztatsz, akkor a költségeidhez nyugodtan hozzáadhatsz egy fél futóművet. Ha évente kétszer (ami magyar utakon járva még évi 10 ezer km alatt is ajánlott) ahogy a gumicserélős kolléga, akkor jelentősen csökken a különbség. (Az előző autóimhoz a pincében volt az épp nem használt szett és én cseréltem, ennek ellenére minden csere után elmentem a gumishoz. Fél év alatt is több dekával csökken a gumi tömege, ami miatt 10-20 grammal "arrébb" kellhet súlyozni.)
Minden gumis más árakon dolgozik, de egy teljes csere és a fel-le szerelés+centrírozás között jellemzően 5-800 Ft a különbség, ezért csak ennyivel illene számolni. Így egyből eltűnik a 90 ezres különbség nagyja, de lehet, hogy az egész.

igazi hős 2017.11.03. 20:18:02

@igazi hős: ... 60 ezres különbség...

igazi hős 2017.11.03. 20:22:54

@vanRob: Ne erőltesd, ez nem a te tereped. De ha akarod, számolj: a teljesítmény 2+ %-a veszik el a kerekek deformációjában, ebből tudsz (persze csak közelítőleg) melegedést számolni.

igazi hős 2017.11.03. 20:28:21

@mennyi?husz!: "6 ev alatt azert oregedik el az a gumi amit (pl. nyari) egesz evben hasznalnak mert egy nyari keverek nem minusz 5-20 fokra van tervezve." Nem, a nyári és a téli gumi is elsősorban a napfény (UV) miatt, másodsorban a hőmérséklet változás miatt öregszik.

igazi hős 2017.11.03. 20:35:47

@Kopasz Szuzukis: "És nem koptak el hamarabb, mint a mostaniak." És ennek persze semmi köze ahhoz, hogy akkoriban az autók tömege kb. 2/3-a volt a maiaknak? Régi Swift 750 kiló, az ezerkettes Lada 1 t alatt van, a kortársai még könnyebbek. Ma meg egy benzines kompakt is 1300 kiló. Ráadásul jóval lassabban mentünk régen.

gigabursch 2017.11.03. 20:40:21

@Womb Raider:
Szar a felnid, vagy...

Szóval
Van egy 21 évében járó olasz jószágom. 11 éve és 240 ekm óta alattunk van.
ebből 8 év bő. agglomeráció volt. Összesen valahol 600 ekm felé tart.
Elvétve jártunk vele külföldön, az összes út nem érte el a 8000 km-t, de abban volt bőven Balkán.
Egyszer nem kellett még görgőzni.

Szóval:
Vagy állati mázlista vagyok
Vagy kivételes érzékkel oldom meg én is meg a nejem is a kátyúgondokat
Vagy Giovanniék mégiscsak tudnak autókat csinálni...

vanRob 2017.11.03. 21:18:55

@igazi hős: na ne má... 20 fokos levegőben 3-5 fokos aszfalton ugyan mi a franctól lenne 20 fokos a gumi???? Ez volt az alap. Nyilván ha mész, a gördülési ellenállás egy rész hővé alakul, ezáltal a két felület változó mértékben az anyagra jellemző hő mittudén milyen tényező függvényében fel is veszi ennek a hőnek bizonyos százalékát. Ebben a képlet az aszfalt, elhanyagolható, a gumi viszont melegszik. A rossebb se mondta, hogy nincs így. A téli napokon a 3-5 fokos aszfalton a 20 fokos levegő önmagában nem fogja 20 fokosra melegíteni a gumikat. Ezt mondtam. Olvasd el.

vanRob 2017.11.03. 21:27:42

@igazi hős: rossebb akar melegedést számolni. Olvasd el rendesen, hogy mit írtam. Vagy mittudém, menjél ki mérni holnap délelőtt. Mérd meg az aszfalt hőmérsékletét, a levegőét, és a gumi felületét. Ha van hozzá kedved, mérd le, hogy átlagos vátosi használat során, mikor éri el a gumi felületének a hőmérséklete a levegő hőmérsékletét. Ha az indulás utáni 15-20 másodpercen belül, akkor mea maxima culpa, tényleg én tévedtem. De nem erről írtam. Pont arra próbálok rávilágítani, hogy a nyári gumi ideális és optimálid működési tartományát kurvára nem hozza akkor, amikor napok óta 0-5 fokban éjszakázik, és a gumi is ennyire hül le. Erről írok, az isten szerelmére. Szövegértés.

mennyi?husz! 2017.11.03. 21:39:26

@igazi hős: nem ugyan ezt irtam? hogy hasznalva van -20 ban es +30 ban is ezert is, illetve "egesz evben hasznalnak, utcan all az auto esetleg... vele egyutt a gumi, szivja a nap, stb"

vanRob 2017.11.03. 21:39:39

@eßemfaßom meg áll: sokat írtam. Nem tudom kitalálni, hogy melyikre gondolsz. Segíthetnél.

agyramegy 2017.11.03. 22:07:41

Az írás nagyon sok pontatlanságot és félinformációt tartalmaz.
Már korábban is kiderült, ahogy írták, hogy ez a +7 C° az nagyjából egy jó marketing duma.

De az, hogy itt a cikkben +7 C° napi átlaghőmérsékletről van szó, az már nettó butaság. A gumi nem a napi átlaghőmérséklethez, hanem a pillanatnyi hőmérséklethez alkalmazkodik.

Azzal viszont tökéletesen egyetértek, ha tartósan alacsony a hőmérséklet, akkor érdemes váltani téli szettre, mert meghálálja magát, ha olyan körülmények adódnak, amikor már jól jön a mintázatból adódó magasabb tapadás.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.11.04. 19:47:08

@vanRob: a blog.hu rendszere olyan segítőkész, hogy egy kattintással megmutatja mire ment a válasz. Örülök, hogy ma is taníthattam valami újat.

Arcade Macho 2017.11.04. 21:05:17

@mennyi?husz!: "Hulye pelda de egy jo mintaval rendelkezo de mar 15 eves teli meg mindig sokkal jobb lesz mint egy uj nyari plane hoban."

igen elegge hulye pelda
mert pont hogy a telinel kell odafigyelni a gumiabroncs korara
de higgyel benne, csak nehogy -5C -nal belemcsusszanjal...

vanRob 2017.11.05. 08:37:19

@eßemfaßom meg áll: mobilról írok, csökkentett tartalmú megjelenítéssel. Ott nincs ilyen. Bírom, hogy ennyire okos vagy.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.11.05. 09:41:03

@vanRob: Ja, hogy te direkt szopatod magad azzal a szarral. Erre tényleg nem számítottam. Lásd milyen segítőkész vagyok:

vanRob
2017.11.03. 14:11:16
"@eßemfaßom meg áll: képzeld, volt olyan, hogy még a hőmérs..."

eßemfaßom meg áll
2017.11.03. 20:39:30
"@vanRob: képzelem"

vanRob 2017.11.05. 15:17:31

@eßemfaßom meg áll: nem direkt. De ez van mindig kéznél. Nem gép előtt meresztem a seggem naphosszat.
De mindegy, elkanyarodtunk. Viszont mértem hőmérsékleteket. Tegnap 11 tájban. Levegő hőmérséklet 15 fok, aszfalt 6 fok, gumi nem meglepő módon 7 fok. Város másik felén bevásárló központnál levegő 16 fok, aszfalt 10 fok (napon mérve), gumik átlagban 14 fokosak. Városon araszoltam keresztül, kb 25 perc volt az út. 1 óra bevásárlás után, indulás előtt mérve, levegő 16 fok, aszfalt 12 fok, gumik átlagban 12 fokosak. Hazafelé elkerülőn, 95-100-as tempó. Érkezéskor levegő 17 fokos, aszfalt 8 fok (árnyékban), gumik átlagban 15 fokosak. 3 óra múlva mérve, levegő 14 fokos, aszfalt 8 fokos, gumik átlagban 9 fokosak.

Womb Raider 2017.11.05. 18:04:34

@báró Csekonics: Ez igaz, a ballonosabb lágyabb érzés... pl.kanyarban,nagy sebességnél egészen lágy,elnyúló. Másrész még így is a legkisebb választható felni is 19"-os volt, erre 285/45-ös gumi... nem is olyan alacsony profil. Kisebb felni sajna nem is menne rá a tárcsafékekre.
@gigabursch:"Szar a felnid, vagy..."
Ja... de ezt adják hozzá, kerekek nélkül tréleren csak nem hozhattam el a szalonból. bmw gyári felni, gondoltam a célnak csak megfelel.

mennyi?husz! 2017.11.05. 22:46:38

@Arcade Macho: Latom nem erted! Nem azt irtam 15 eves gumi abroncs az meg ugyanolyan mint a 2 eves es nyugodtan lehet hasznalni hanem a vicc az, hogy a minuszban, latyakban, hoban meg az el nem kopott de ilyen oreg teli gumi is jobb lesz mint a nyari. Azert jott fel a tema mert valojaban azert 9-10 evig meg hasznalhato egy gumi ahogy irtam megfelelo hasznalat es tarolas eset ergo telen teli, nyaron nyarit. Az erhet es repedezhet szet 6 ev alatt amit egesz ebven hasznalnak es gondolok itt a nyarira mert egy teli amit 30 fokban is nyuznak az nem eli meg a 4 eves kort se mert szet fog kopni. Nekem volt 7-8 eve telim is meg husos mintaval de meg boven jo volt a gumi allapota es tudasa, konkratan Goodyear Eagle Ultra Grip volt ez. A masikat is rosszul tudod mert pont a nyari ami hamarabb oregszik a kornyezeti hatasok okan nem a teli. Szivja nap, UV, na es ugye a nap sutotte orak szama tobb nyaron mint telen. Gondolom ez nem meglepetes.
Birom az ilyen embereket... de ja, biztos en fogok beled csuszni aki telen most eppen Pirelli Winter SottoZero -kat hasznal (nyaron meg P Zerokat) meg csak 16 eve vezetek, lassan 1 milla km utanam, raadasul hatso kerekes autokat, szoval vmi kozom van az auto vezeteshez.

Arcade Macho 2017.11.06. 09:23:12

@mennyi?husz!: latom tenyleg nem erted!!!

FOGD FEL, hogy HAZUDTAK NEKED?

teligumi egyes egyedul a letaposott havon szignifikanssan jobb mint a nyari!!!
de bachatod a 15 eves teligumidat ugyanis azok a kis megnyiladozo lamellacskak azok csak a ZSIRUJ teligumin mukodnek rendesen

szignifikans jelentese sokkal de sokkal jobb!!! tehat ha en nyarigumival fekezek letaposott havon akkor tenyleg ketszerakkora lesz a fekut mint a ZSIRUJ teligumiva tettem volna, na ezert fontos hogy TUDJAM, hogy hol vannak a hataraim!

mellesleg nem azt irtam hogy a teligumi ne lenne jobb latyakban, vagy komoly minuszokban mint a nyarigumi, hanem azt irtam, hogy valszeg max 20 % -al jobb a tapadasa a teliguminak !!!
20% ugye sebessegkulonbsegban mar csak 10%, en meg hany de hany majmot lattam a seggemben loholni -10C -ban amikor en csak betarottam a KRESZt, o meg tutti +30% -os sebessegkulonbseggel tolta volna a baromallatja, annyival meg a fostos teligumija meg egyaltalan nem volt jobb

Arcade Macho 2017.11.06. 09:25:25

@mennyi?husz!: "Birom az ilyen embereket... de ja, biztos en fogok beled csuszni aki telen most eppen Pirelli Winter SottoZero -kat hasznal (nyaron meg P Zerokat) meg csak 16 eve vezetek, lassan 1 milla km utanam, raadasul hatso kerekes autokat, szoval vmi kozom van az auto vezeteshez."

igen NYARIGUMISKENT igy telidoben rettegek a magadfajtatol, hogy belemcsuszol!
de legalabb nem hozhatod elo azt az ervet hogy en veszfekeztem... azaz gondolom ha ennyit mondod, hogy milyen majer gyermek vagy es a teligumi mennyivel jobb

DocBulywood 2017.11.06. 09:33:43

@vanRob:

Dehogy nem! Így nem lesz lábszagom estére!

:-D

DocBulywood 2017.11.06. 09:35:05

@Denise Hogyisdugják:

"Jobban tartok a sok majomtól aki azt gondolja hogy téligumi akkó mehetek kilóhússza a hóba'... "

ROTFL, LOL, ikszdé, meg ami még belefér!

;-D,,,,,

mennyi?husz! 2017.11.06. 09:53:45

@Arcade Macho: meg1x en nem szoktam 15 eves gumikkal jarkalni. de egy 8 evvesel is gond nelkul mentel fel 10 cents hoban a kekesre pl.

meg milyen max 20%-al? mar 50km/h-nal 2x nagyobb egy fektav hoban nyarival mint telivel. te tenyleg hulye vagy. madj nezd meg a totalcar legutobbi epizodja 2. reszet ahol pont nyarit, 4 evszakost es telit "tesztelgetnek" aprilisban, nyar kozepen es decemberben. de idezek belole: "nyarigumival elhagyni a nyarat az rettenesen eletveszelyes" "ne maradjon teli gumi nyarra" ergo ha egy gumra eskuszol akkor az legalabb 4 evszakos legyen. bar nyaron, szarazon az is 7m-el nyagyobb tavon allt meg 100-rol ami azert nem keves. 1,5 kocsi hossz amin pont az mulhat beleszaladsz-e vagy nem. egy szo mint szaz aki felhet, hogy belemjon telen az pont te vagy mint telen nyarigumis.

mennyi?husz! 2017.11.06. 10:12:04

@Arcade Macho: nyarigumizol egesz eveben de magyarazol. semmi tapasztalatod nincs. irtam, hogy en 3-4 honapig hasznalok csak telit. ezert nalam elofordul, hogy kopasjelzotol meg bo 5mm-es mintaval rendelkezo de mar 7. evebe lepo gumim van. en mindig letesztelem a gumikat es hogyan viselkedik az auto es nem tapasztalam azt 2x roszabb lenne mint 8mm-er 2 evesen. tavaly cserltem pont telit es ment a kukaba a 8eves 3,5mm-el de az is inkabb mar a kopas okan nem pedig a kora miatt mert hoban mar nem kapaszkodott ugy ahogy kell.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.11.06. 11:43:40

@vanRob: "De ez van mindig kéznél." Ha nem egy rxon t68-on nyomod java-s operaminivel akkor azért nem olyan nagy vaszisztdasz átkapcsolni a desktop nézetre. A hömérsékletméréseid baromira nem érdekelnek.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.11.06. 11:46:04

@mennyi?husz!: "irom az ilyen embereket... de ja, biztos en fogok beled csuszni aki telen most eppen Pirelli Winter SottoZero -kat hasznal (nyaron meg P Zerokat)"

Speciel pont az ilyenek szoktak az árokban kikötni mert a csucsgumival ugy mennek mintha a rájuk másik fizika vonatkozna.

mennyi?husz! 2017.11.06. 12:41:53

@eßemfaßom meg áll: special az kozt ki aki nem tud vezetni. meg ez is eleg "erdekes" komment, h mar ott tartunk aki aldoz jo gumira az mar gaz... de tenyleg befejeztem mert nonszensz amiket irnak itt paran.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.11.06. 13:23:27

@mennyi?husz!: "h mar ott tartunk aki aldoz jo gumira az mar gaz" Ezt nem írta senki, Dr Freud biztos meg tudná mondani miért pont így olvastad.

Arcade Macho 2017.11.07. 11:08:53

@mennyi?husz!: "meg milyen max 20%-al? mar 50km/h-nal 2x nagyobb egy fektav hoban nyarival mint telivel. te tenyleg hulye vagy."

TE FAROK
ertelmezd amit irtam es utana pofazzal!!!

ennyire idiota buzzancs nem lehetsz pont azt irtam hogy HOBAN, de nem csak HOBAN te barom, hanem LETAPOSOTT HOBAN szignifikansan JOBB a teligumi

KESZ VEGE !!!!
en nem irtam azt hogy hoban 20% lenne a kulonbseg...

Arcade Macho 2017.11.07. 11:10:56

@mennyi?husz!: "bar nyaron, szarazon az is 7m-el nyagyobb tavon allt meg 100-rol ami azert nem keves. 1,5 kocsi hossz amin pont az mulhat beleszaladsz-e vagy nem. egy szo mint szaz aki felhet, hogy belemjon telen az pont te vagy mint telen nyarigumis."

ohh egy meterfetisiszta barom....
PERSZE az a 7 meter szamit
az hogy en eleve 30% -al kisebb sebesseget valasztok az nem szamit... de a guminal a 7 meter WOWWWWWWWWWWWWWW
oda pont egy ovodascsoport belefer ugye?

Arcade Macho 2017.11.07. 11:14:54

@eßemfaßom meg áll: ezek a csucs teligumis huszarok azert nem a kanyarban sodrodnak ki , mert egy becsuletes nyarigumis eppen betartja a KRESZ eloirasait, es a megfelelo sebesseget valasztja meg
de amikor kier egyenesbe akkor tolja ezerrel, megy mint a meszes oszt amikor beborul az arokba jon a tobbi teligumi fetisziszta es elkonyveli hogy biztos azert borult bele, mert nyarigumival tolta...