10 tanács, hogy az autóddal minden rendben legyen ősszel!

2017. 10. 04. 13:10 cartárs

Itt van az ősz, itt van újra: bizony elérkezett az év azon szakasza, amikor ismét csökken a hőmérséklet, egyre több a zivatar és a fákról lehulló levelek beterítik autóinkat. Ezzel kapcsolatban úgy gondoltuk, ideje egy kis összesítést készíteni arról, hogy mire érdemes odafigyelni az autódnál az év ezen szakaszában:

  1. Nézd át a gumikat

Az őszi reggeleken egyre gyakoribb, hogy a hőmérséklet megközelíti a 0-celsius fokot, ehhez pedig pára is társul. Ilyenkor eleve jellemző, hogy bepárásodnak az ablakok, vagyis indulás előtt nem árt letörölni azokat a biztos kilátás érdekében. Ennél is fontosabb azonban a gumik és a fékek állapotának ellenőrzése!

autumn-driving.jpg

Ugyan a legtöbbeknél még a nyári gumi van fent, de a hőmérséklet csökkenése miatt javasolt a guminyomás ellenőrzése, illetve az abroncs mintázatának vizsgálata is. A helyes értékeket jellemzően vagy a B-oszlopon, vagy pedig a tanksapka belső felén tüntetik fel a gyártók. Szerencsére a gumit egyszerűen, a hozzád legközelebb lévő benzinkúton is fel tudod fújni, a legtöbb töltőállomás ugyanis rendelkezik ilyen berendezéssel. Számít még a gumi mintázata is, így ha azt tapasztalod, egyenletlenül kopott egy vagy több abroncs, haladéktalanul menj szervizbe, ugyanis biztosan gond van a futóművel. Az abroncsokat pedig mihamarabb cseréld le, a nyálkás-csúszós időben ugyanis könnyen baleset lehet a vége.

  1. Fontos a fékrendszer állapota is!

Számít a fékek állapota is, így ha már kopottak a betétek vagy tárcsák, esetleg fémes hangot ad fékezéskor az autó, még most cseréld le őket, mielőtt baj lesz! Azt sem szabad elfelejteni, hogy a párás idő miatt lényegesen jobban rozsdásodnak a tárcsák, így ha napokig állsz valahol az autóval, az első néhány alkalommal érdemes óvatosabban fékezni, hogy lekopjon a rozsda.

Emellett érdemes megemlíteni, hogy a legtöbb típusnál kétévente javasolt a fékfolyadék cseréje is, bizonyosodj meg arról, hogy a kocsidban erre mikor került sor. Ha már több, mint két éve, ebből is legyen új. Fontos, hogy ABS-szel szerelt járműnél szigorúan tilos DOT 3 fékfolyadékot használni, csak a DOT 4 vagy DOT 5-ös az elfogadott!  

  1. Jöhet az akkumulátor ellenőrzése 

Már nyáron is voltak problémák az indításkor? Akkor lelkiekben készülj fel rá, hogy egy hűvös reggelen majd nem indul be az autód. Az akkumulátorok ugyanis nem szeretik a reggeli hideget, ez pedig azt jelenti, hogy ha már nyáron is problémás volt az alkatrész, ősszel szinte biztosan beadja a kulcsot. Épp ezért fontosnak tartom az akkumulátor ellenőrzését (ezt egy szerelő is elvégzi neked), szükség esetén pedig a cseréjét. Egy jó minőségű akkumulátor 20-25 ezer forint, ennyit pedig szerintem megér az, hogy az embert ne hagyja cserben az autója. Persze nemcsak a nehézkes indítás, de az idő is az akkumulátor ellensége.

web_common_problems_with_batteries_and_how_to_make_them_last1.jpg

Általánosan elmondható, hogy egy akkumulátor 4-5 évet bír ki, így ha ennél idősebb az autódban lévő,jóval nagyobb arra az esély, hogy hideg időben nem indítja be az autót.. Azt, hogy mi a helyzet az akkumulátor állapotával, már maga az alkatrész is elárulhatja neked, a legtöbb típusba ugyanis egy zöld szemet is beépítenek, amely mutatja, hogy  az adott cella milyen állapotban van. Ha a zöld fény nem világít, az azt jelenti, hogy az általa vizsgált cella elhasználódott, vagyis nagy esély van rá, hogy hamarosan a többi is beadja a kulcsot.

Javasolt a különféle szennyeződések és lazulások után is kutatni. Amennyiben ugyanis az akkusaru szennyeződött, könnyen megtörténhet, hogy nem lesz képes átvinni a töltést, így nemcsak az indítás során, de menet közben is probléma lehet. Hasznos a testpontok gyors ellenőrzése is, illetve érdemes egy kis időt szánni az akkumulátor fedelének szárazra törlése is, hogy az esetlegesen lecsapódó nedvesség ne zárja rövidre az akkusarut.

  1. Ne maradjon ki a lámpák vizsgálata sem

Szerencsére a legtöbb modern autó már valamilyen formában tudatja a sofőrrel, ha kiégett egy izzó, de a hazai forgalomban még mindig sok olyan típus van, ami nem rendelkezik ilyen funkcióval. Mivel egyre később kel fel a nap és egyre hamarabb lesz sötét, érdemes megvizsgálni az összes fényforrást, a fényszóróktól kezdve a féklámpán át az indexekig.  Én azt javaslom, hogy legyen egy izzókészlet a csomagtérben, legalább arra az esetre, ha például a fényszóró ég ki, hiszen este macerás úgy közlekedni. Ne feledd, nem elég látni, látszani is kell!

  1. Mérd meg a hűtőfolyadék fagyáspontját

Sokan hajlamosak elfelejtkezni arról, hogy a hűtőfolyadék rendben van-e. Ugyan most, októberben még aligha fordul mínuszba a hőmérő higanyszála, novemberben már előfordulhat ilyesmi. Épp ezért ellenőrizd a hűtőfolyadék fagyáspontját és ha az nincs legalább -25 fok, cseréltesd ki a folyadékot. Ezt a legtöbb szervizben néhány ezresért elvégzik, a fagyáspontot pedig egy benzinkúton is megmondják neked.

sbf_coolant_reservoir.jpg

Emellett a folyadék szintjét is komolyan kell venni. Nézd meg, a te autód gyártójának előírását és ettől függően hideg vagy meleg motornál ellenőrizd, hogy a kiegyenlítő tartályon feltüntetett értéknek megfelelő-e a szint. Azt sem árt tudni, hogy egy átlagos hűtőfolyadék körülbelül 5 éves élettartammal rendelkezik, így az autód idősebb ennél és még a gyári folyadék van benne, javasolt annak cseréje.

  1. El a levelekkel az autó karosszériájáról!

Ősszel igen gyakran találkozom olyan autósokkal, akik nem foglalkoznak az autójukra hullott falevelekkel. Félreértés ne essék, nekem nem a tetőre jutott darabokkal van problémám, hanem azokkal, amelyek a szélvédő tövébe kerülnek. A legtöbb autógyártó ugyanis a szélvédő két oldalánál alakít ki vízelvezető csatornákat, az ide került falevelek pedig elállják a lezúduló víz útját. Az pedig előbb vagy utóbb így is utat talál magának, általában be az autóba.  Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor megnő a rozsdásodás kockázata, hiszen a vizes falevelek nem jó barátai a karosszériának. Az pedig a bent ülőknek kellemetlen, amikor a vizes falevél ráhullik az utastéri levegő beszívó-nyílására, hiszen ezzel igencsak gyorsan elkezdhet párásodni az autó.

  1. Tölts az autódba téli ablakmosó folyadékot

Manapság már nem ritka, hogy ősz végén 0 fokig csökken éjszaka a hőmérséklet. Épp ezért nem jó, ha nyári szélvédőmosó folyadék van az autódban, ez ugyanis (főleg, ha vízzel vegyítetted), könnyen befagyhat. Az egy dolog, hogy szétnyomja a tartályt, de ha sokáig próbálkozol, még a szivattyú is tönkre mehet.

  1. Ellenőrizd az ablaktörlőket is

Az egy dolog, hogy nyáron ritkán használtad az ablaktörlőket, de az ősszel már biztosan több munkájuk lesz.

ai_wiper_blade_w734.jpg

Sajnos egy-egy ilyen lapát nem bír többet 2-3 évnél (bár van, ami még ennyit sem), így ha már csíkosan töröl, feltétlenül cseréld le. Egy ilyen művelet nem drága, párban 2-3 ezer forintból megoldható, ha megelégszel egy középkategóriás darabbal.

  1. Csinálj egy általános ellenőrzést is

Ahhoz, hogy minden biztosan rendben legyen őszel, érdemes egy általános ellenőrzést is csinálnod. Nézd meg, hogy a motortérben minden rendben van-e, nincs-e lelógó kábel, nem hiányzik-e valahonnan egy fedél (például a fényszóró kupakja egy izzócsere után sokszor eltűnik) és érdemes az olajszintet is ellenőrizni. Csakugyan fontos a karosszéria egészének átvizsgálása is, nézd meg, nincs-e valahol a közelmúltban kialakult rozsdafolt, hiszen ha ezt gyorsan lekezeled, megelőzhető a további, nagyobb korrózió.

  1. Vezess óvatosabban

Persze nem csak az autóra kell odafigyelni, legalább ennyire fontos, hogy rossz időben óvatosabban közlekedj. Nagy esőzés után javasolt lassan megközelíteni az utak szélén lévő pocsolyákat, mivel nagy sebességnél fokozottan fenn áll az aquaplanning veszélye. A más néven vizen futásnak is nevezett jelenség lényege, hogy az abroncs nem tudja kiszorítani a vizet, így az autó szó szerint a vizen halad. Ez gyakorlatilag megfelel egy tükörjégen való közlekedésnek, vagyis kitalálható, hogy rendkívül veszélyes, egy-egy aquaplanning után általában az út szélén kötnek ki az autók, összetörve. Szintén érdemes figyelni a kis utcákban az utak szélén lévő falevél-erdőkre is, hideg időben ugyanis a nedves falevél úgy viselkedik, mint a jég, ami köztudottan nem barátja a nyári guminak és a gyors vezetési stílusnak.

Tetszett a cikk? Köszönöm, ha megosztod! 

10 tanács, hogy az autóddal minden rendben legyen ősszel!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr8212927509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gchg 2017.10.05. 06:31:40

pocsolyákat... ly.

Imperious 2017.10.05. 08:34:17

A fékfolyadék NEM kenőanyag.

A nem "gyári" akkumulátorokat utángyártottnak hívni és rosszabb minőségűnek sugallni szintén erős. Elvégre a bosch és társai maguk a beszállítok, akik a "gyári" akkukat adják.

A lámpákat meg ne évente egyszer ellenőrizzék már az emberek... tudjuk hogy papíron minden nap kéne első indulás előtt... papíron.

dekás dezső 2017.10.05. 08:45:29

Igen. Az alapvető biztonsági cuccokhoz hozzátartozik az a k. lámpa is. Nem elég ha működik, nem ártana, ha minél többen használnák a tipikus öszi-téli szürke, ködös, párás tájban. Nem csak töksötétben... Ráadásul jó sok településen észleltem azt a feledhetetlen és zseniális ötletet, hogy teljesen mindegy mennyire van sötét, vagy világos, a közvilágítást reggel 6:45-7:00 között feltétlenül le kell kapcsolni mondjuk pont akkor amikor indul a reggeli darálás. Gyalogosok, lámpa nélküli autósok hada bóklászik a szürke sötét semmiben. BRAVÓ.

cartárs 2017.10.05. 08:52:33

@Imperious:

Igazad van, félrevezető volt , ki is vettem. Sok használt autóban látok no name akkumulátorokat, amiket fillérekért dobálnak bele a kocsikba, nos azok tényleg nem bírják sokáig. Egy Bosch vagy Varta nem nálam az OEM kategóriába esik, gyári minőség, gyárinak is tekintem, maximum nincs rajta az autógyártó logója.

De nem részletezem tovább, félrevezető volt a mondat, már nincs benne a cikkben :)

A lámpákat azért is írtam le, mert az egy dolog, hogy mit ír a KRESZ (és teljesen jogos, naponta kell ellenőrizni!), de ezt a legtöbb ember nem teszi meg. Naponta látok én is olyanokat, amiknél biztos, hogy hetek-hónapok óta jár így és nem foglalkozik vele. Ha valaki már csak ezért a cikkért is átnézi az izzókat és kicseréli a hibásat, már megérte :)

Imperious 2017.10.05. 09:10:20

Lámpára szerintem egyszerűen szarnak az emberek. Minden este jön szembe valaki zéró világítással. Másik kedvencem a "felkapcsolom, de csak a helyzetjelzőt" emberek. Apámból kiindulva nem is feltétlenül azért mert így akarnak spórolni egy kis benzint, hanem mert ötletük nincs melyik kis piktogram mit jelent, mi az a helyzetjelző, mi az a tompított, és mikor melyiket kell használni(nappal nem ritka hogy látok reflektorral közlekedő autót). Egyébként nyilván én se járom körbe minden nap indulás előtt az autót, viszont feltűnik azonnal ha a földön kisebb a fényfolt, kevesebb fény tükröződést látok az előttem álló lökhárítóján, vagy felgyorsult az index kattogása. Sajnos sokak nincsenek ezzel így. És amíg nem kezdik el őket kivenni a sünök elég rendesen, addig ez nem is fog változni.

Amineknevetadokelveszik 2017.10.05. 09:56:16

a legjobb az lenne, ha a lámpa ellenőrzésébe az is beleférne, hogy ne az eget világítsa a sok paraszt, hanem csak maguk elé. Hihetetlen mennyi gyökér járja az utakat és vakítja a többi közlekedőt a rosszul beállított lámpáival...

csárlszbrunzol 2017.10.05. 09:57:57

Falevél, akku, ablakmosó. A többit nyáron is nézni kéne.
És ha már világítás:
Telibepakolt csomagtartó, utánfutó vontatása esetén sem használják az átkozott fényszórómagasság-állítást. Emberek! Nem dísznek (és a legtöbb mai autóban már )van. Ha a szembejövő villant, nem az a megoldás, hogy visszavillantok, hanem lejjebb tekerem. Amúgy is, mit látni az útból, ha légvédelemre van állítva a lámpa? Hogy ezzel miért nem lehet törődni?
Ja, és ha leálltok az út mellé (telibebrunzolni a pusztát takarás nélkül, édes istenem!), akkor helyzetjelzőre tegyétek.
A másik kedvenc össznépi bénázás ősszel a ködfényszóró és ködzáró lépten-nyomon használata lesz, már alig várom...

_B_ 2017.10.05. 10:03:57

@csárlszbrunzol:
Én is a vakító fényszórókat látom a legnagyobb veszélyforrásnak.
Simán nem veszed észre h az út szélén botorkál egy gyalogos, mikor a paraszt jön szembe.
Ő nagyon jól lát, mert nem az eget világítja, hanem kb úgy veti a fényt, mint a távolsági fényszóró.
És nem érti mikor rávillantasz, mert annyira hülye.
Egy alap intelligencia teszt azért megelőzhetné a jogosítványszerzést. Meg persze a választójogot is :)

Peetee 2017.10.05. 10:41:46

@Amineknevetadokelveszik: Két hete voltam műszaki vizsgán, mondta a srác, hogy MINDEN autó lámpáját be kell állítani. Mindegyiket. Van amit csak kicsit, van amit nagyon. Teljesen jogos az észrevételed, minden áldott nap tucatjával jönnek szembe olyan autók, amiről nem tudod eldönteni, hogy egy égbe világító tompítottal jön, vagy egy lefelé világító reflektorral…

csárlszbrunzol 2017.10.05. 11:15:50

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Válasszuk ketté:
Amire a kollégák gondolnak (totál jogosan, megjegyzem), azt műhelyben csinálják és az össze-vissza világító lámpák ellen hatásos.
Amire én gondoltam, azt pedig a második képen látod az alábbi cikkben:
www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/villogjunk_vagy_ne_kisokos_a_fenyszorohoz-7822#
Telipakolt csomagtartó, teli hátsó üléssor, utánfutó vontatásakor ezt kéne használni. Szinte minden modernebb autóban benne van, mégsem használják.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.10.05. 11:50:02

@csárlszbrunzol:

Kösz, már világos. Eddig azt hittem, ezzel a fényerő állítható, nem viccelek.

csárlszbrunzol 2017.10.05. 11:55:25

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Óvatosan, becsapós a kép! Két állítási lehetőség van rajta. A bal oldali valóban a műszercsoport fényerejét szabályozza, míg a jobb oldalon a fényszórómagasság állítás van. A piktogramok árulkodóak, azt kell figyelni. A 2005-ös Suzukimban is van ilyen. Ha valakinek xenonos fényszórója van (talán LED-es (vigyázat, nem keverendő össze a LED-es DLR-rel!) esetében is van szintszabályozás, azt nem tudom, de majd valaki mindjárt cáfolja vagy megerősíti), azt kötelező automatikusan szabályozni, így ezen autókban nem találni kézi állítási lehetőséget. Minden másban, ami fiatalabb mondjuk húszévesnél, abban lennie kell. Gépkönyv segít megtalálni.

Bambano 2017.10.05. 16:22:32

alig egy órája értem haza a "legyen minden rendben az autóddal"-ból.
még mindig szédülök a számlától...

Bambano 2017.10.05. 16:37:00

ha már soroljuk, ki kiket feszítene keresztre: én azokat, akik a gyárinál erősebbre, vagy halogént xenonra cserélnek az autójukban, és utána úgy közlekednek, mint a halálcsillag. és nem érti, hogy akárhogy állítja a fényszóróját, ha nem a gyári méretezésű izzó van benne, akkor vakítani fog.