10 ok amiért neked is látnod kell a BMW múzeumot!

2017. 07. 30. 21:18 cartárs

A BMW vagyis a Bayerische Motoren Werke, azaz Bajor Motorgyár a világ egyik, ha nem “A” legnépszerűbb autógyártó vállalata. A 100 éves történelme rengeteg érdekességet rejt magában, akár motorkerékpárokra, repülőgép-motorokra vagy személyautókra gondolunk. 

Azt hiszem nyugodtan mondhatom, hogy a vállalat múltja megérdemel egy helyet, ahol a cég történelmét ismerhetjük meg, a kezdetektől a napjainkig. Szerencsére ez a hely nincs is olyan messze: Münchenig kell érte menni és a BMW Welt, azaz a BMW Világ nevű szalon-élményközpont mellett található. 

A BMW Museumot nemcsak az márka fanatikusainak, de mindenkinek érdemes megnézni, hiszen 2-2.5 óra alatt az elmúlt 100 év technikai fejlődésén juthatunk végig. Én a mostani nyaralásom során látogattam el és mondhatom, igazán jó élmény volt! Épp ezért  úgy gondoltam megéri összeszedni 10 pontot, hogy szerintem miért érdemes ide ellátogatni: 

1. Megnézheted hogyan újították fel Elvis Persley BMW-jét

img_7840.jpeg

Hosszú ideig eltűntnek hitték, ám a közelmúltban megtalálták és teljesen felújították: Elvis Presley BMW-jének az élete legalább olyan különleges, mint amilyen egykori tulajdonosáé. A bajor vállalat érthető módon rendkívül büszke az eltűntnek hitt megtalálására és restaurálására, így egy igen érdekes kiállítást szerveztek az autó köré. 

img_7843.jpeg

Itt megtudhatod, hogyan zajlott a teljes felújítás és milyen alkatrészeket használtak a romos autóból és melyek azok, amelyekből újat kellett beépíteni. Végül pedig, mintegy csúcspontként körbe is lehet járni a kiállított 507-es gyönyörűséget! 

2. Itt láthatsz élőben BMW M1-et

img_7835.jpeg

Az 1970-es és 80-as évek egyik álomautója, testközelben! Bizony, a BMW múzeumban egy gyönyörű állapotú, M1-est is megnézhetsz, így közelről is megcsodálhatod, milyen gyönyörű formákat alkotott Giorgetto Giugiaro és csapata. Ráadásul az autó olyan impozáns társakat kapott maga mellé, mint az E30 M3 vagy épp a cápa 6-os.

3. Ilyen egy agyagmodell

img_7813.jpeg

Még mielőtt egy autó karosszériája fémbe burkolózik, számítógépes grafikák és agyagmodellek tucatjai készülnek el. Amíg a grafikák közül jellemzően többet is megmutatnak az autógyártók, az agyagmodellek általában a “kukában” végzik, vagyis a tervezés végén megsemmisítik őket. Valószínűleg így volt ez a mostani, F30 kódjelű 3-as BMW agyagmodelljeivel is, de szerencsére egyet megmentettek az utókornak. 

img_7814.jpeg

Ezen jól látható, hogy hogyan is fest egy agyagmodell, és milyen részekből áll össze egy ilyen karosszéria. Bónuszként pedig a tervezési folyamatokat is bemutatják az autó körül, így régi és új képeken is megnézheted, hogy épp milyen tesztelésen esett át az E38-as 7-es ülése vagy épp az új 3-as műszerfala. 

4. Motorok, ahogyan még sosem láttad őket

Legyen akár V12-es, V8-as vagy épp sor6-os, a legtöbben az autó szívét csak a motorháztető felnyitása után látjuk, Épp ezért különleges, hogy a BMW múzeumban a bajor vállalat több, igen nagy sikert elért erőforrása is testközelből megcsodálható! Sőt, nemcsak személygépjármű, de repülőgépmotor is van a kiállítás területén. 

img_7786.jpeg

Többek között kiállították a II. Világháború egyik legnépszerűbb, több mint 28 ezer példányban készült csillagmotorját is, a BMW 801-et. A 41,8 literes erőforrás távolról is igen jól látható, a legtöbb nézelődő egyből indult is oda, hogy mégis mi ez az óriás :)

img_7783.jpeg

Azért fotóztam autós motort is, ezen a képen az 1999-es, 24 órás Le Mans-i verseny győztes motorját, a V12-es P75V-t láthatod.  

5. Megtudhatod, milyen szerszámokkal készült az első 3-as kombi

img_7796.jpg

A kombi, vagy ahogyan a BMW-nél nevezik, Touring csak  az E30-as 3-asnál jelent meg, elődjénél még nem kínáltak ilyen opciót. A tervek szerint az E30-asból sem létezett volna kombi, azonban a bajor vállalat egyik mérnöke, Max Reiscbock úgy érezte, neki bizony szüksége van ilyenre. Mivel gyári nem volt, így saját kezúleg csinált egyet! 

img_7797.jpeg

Az autó 6 hónapnyi kemény munka után készült el és olyan jól sikerült, hogy nemcsak a haverok, de a BMW vezetősége elismerően nyilatkozott. Ez a példány és Reisbock kitartása vezetett végül oda, hogy 1985-ben, 3 évvel az E30 piacra lépése után, megkezdődhetett a Touring gyártása. Nos, nemcsak egy gyönyörű E30-as kombit, de az első darab elkészítéséhez szükséges szerszámokat is megnézheted a BMW múzeumban! 

6. BMW Z1 testközelből

A mai napig lenyűgöző, pedig már több, mint 28 éve jelent meg: bizony, a BMW Z1 cseppet sem számít átlagosnak. Az autóból az alig 8 ezer darab készült a gyártása 2 éve során, így nem meglepő, hogy igazi ritkaságnak számít.

img_7819.jpeg

Én például eddig csak egyszer láttam egyet élőben, így nagyon örültem, amikor a BMW múzeumában személyesen is megcsodálhattam az autót.

img_7844.jpeg

Ráadásul nemcsak egy sorozatgyártott, de az A.R. Penck által 1991-ben “feldíszített” darab is kint volt. Bár az úr művészetével nem teljesen tudok azonosulni, az alapanyag továbbra is nagyon tetszik :)

7. Rengeteg régi reklám

img_7807.jpeg

Nemcsak autókat, de jó reklámokat is kiállítottak a BMW múzeumban, így az elmúlt, több mint 7 évtized kiváló alkotásai közül csemegézhetsz. Láthatod az első BMW-járgány reklámját, a 70-es és 80-as évek klasszikus alkotásait, illetve egy-egy stílusos odaszúrást a konkurenciának is. 

img_7811.jpeg

8. Motorkerékpárok, üveg mögött

A BMW kínálatát nemcsak autók, de motorok is alkotják, tehát nem meglepő, hogy a gyár történelmét bemutató múzeumban ezek is helyet kaptak.

img_7771.jpeg

Ugyanakkor, - állítólag azért, mert a látogatók többségét, vagyis az autórajongókat ez nem igazán érdekli -, egy üvegfal mögé helyezték a bajor vállalat klasszikus kétkerekűinek a többségét. A két emelet magasan elhelyezett motorkerékpárok az 1920-as évektől a modern korig mutatják be a BMW motorjainak fejlődését. 

img_7772.jpg

A fenti képen az 1938-as, RS 255-öst láthatod, amely kompresszorának köszönhetően már akkor 220 km/h-s sebességgel száguldhatott. Nem meglepő, hogy ezt a kerékpárt a mai napig nagy megbecsülés övezi, egy példánya pedig akár fél millió dollárt is érhet. 

9. Testközelből is megnézhetsz két forma 1-es autót

img_7777.jpg

Amíg a legtöbb motornak egy üveg mögötti terület jutott, két F1-es autót testközelből is megcsodálhatnak az érdeklődők. A múzeumban ugyanis a 2006-os BMW-Sauber F1.06, illetve az 1983-as Braham-BMW BT50 is kint van, így ha érdekel, hogyan is néz ki egy klasszikus és egy “modern” F1-es autó, ott megnézheted. 

10. A BMW Welt is kihagyhatatlan

directions_parking.jpg

Ugyan nem a múzeum, de szorosan kapcsolódik hozzá a BMW Welt, azaz a BMW Világ is. Az ingyenesen látogatható épületben a legújabb típusokból van egy-egy kiállított példány, így az 1-estől a 7-esig minden kint van, ami BMW. Ráadásul 2 Rolls-Royce-ot is kiállítottak, illetve a Mini teljes palettája is megtekinthető volt. Emellett van BMW-ajándéktárgyakkal telepakolt bolt és 4 étterem is, ha esetleg megéhezik a látogató.

img_7731.jpeg

Persze a legjobban azok élvezik a BMW Welt-et, akik épp az új autójukat készülnek átvenni. Látogatásunk alatt is többen jöttek az autójukért, volt aki 3-ast, valaki 5-öst, míg másvalaki egy X3-ast vitt haza.

img_7758.jpeg

Jobb oldalon a leendő tulajdonosokra váró autók

Nem mondom, nem álmodoztam el rajta, hogy milyen jó lenne, ha egyszer én is ilyen körülmények között vihetném haza az új BMW-m :) Jó hír, hogy a Welt teljesen ingyenesen látogatható, de a múzeum sem drága: 1 személynek 10 euró, míg egy 5 fős család 24 euróért juthat be. 

Fontos: A lista az én személyes élményeim alapján készült, tehát nem szentírás! Ha te már jártál ott és esetleg neked más dolgok tetszettek jobban, írd le nyugodtan, kíváncsi vagyok rá! 

10 ok amiért neked is látnod kell a BMW múzeumot!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr812701995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.07.30. 21:49:49

Ez a hely nálam is toplistás volt tavaly!
A legkiegyensúlyozottabb hely, van jobb gyári múzeum (Mercedes) van látványosabb (pl Louwman) van interaktívabb (egyes közlekedési múzeumok, pl Torino), de összességében a legkiegyensúlyozottabb élmény, ahol mindenki megtalálja a maga programját.

Bambano 2017.07.31. 02:29:34

a brabham aligha volt a világ első turbós f1-es autója, mivel ezt a címet a renault birtokolta már hat éve.

cartárs 2017.07.31. 08:50:33

@Bambano: Hmm, tényleg akkor rosszul emlékeztem! Ki is vettem, köszi!

pepin_nymburk 2017.07.31. 17:38:20

A Brabham BMW volt az első turbós F1 autó, amivel VB bajnoki címet nyertek, ezt írják is a kiállításon.
Nemrég jártam ott, tetszett

szeme közé, laposan! 2017.07.31. 20:59:39

A Welt szerintem jobb, mint a múzeum.

TBal 2017.08.01. 12:42:25

Számomra meglepö, hogy a Rolls-Royce kiállítást nem említetted. Pedig van ott minden, a legelsö modelltöl az angol királyi Rolls-Royce-on át a legújabb modellekig, szuper körítéssel.