Kívül tágasabb

Alapíts egy autós céget, hogy aztán legyen honnan kipateroljanak

2017. 07. 26. 10:54 The Test Driver

Képzeld csak el: egy nap úgy döntesz, alapítasz egy céget. Egy saját autógyárat. Ha nagyon szerény vagy, akkor egyenesen magadról nevezed el. Keményen dolgozol a kollégáiddal, egyik modellt a másik után dobjátok piacra és a bolt kezd beindulni, szépen lassan növekedésnek indul a gyár. Egyre népszerűbbek az autóid és egyre jobban cseng a cég neve. A számok bíztatóak, hiszen hónapról-hónapra nagyobb kereslet mutatkozik a kocsijaitok iránt, ezért új munkásokat veszel fel, hogy minél jobban ki tudd elégíteni a megrendelők igényeit. A bankszámládon pedig egyre csak gyarapszik a zöldhasú.

Ám ezzel egyidőben azok száma is egyre növekszik, akik irigylik a sikereidet. Ők is szeretnének sok pénzt keresni, fényűzőbben élni, nagyobb házba költözni, vagy új sportkocsit venni minden hónapban. És sokszor nem is kell olyan messzire menni, hogy megtaláld az illetőt. Hisz lehet, hogy éppen ott ül veled szemben az értekezleteken, az igazgatósági megbeszéléseken és minden percben azt tervezgeti, hogyan tudna a helyedbe lépni.

Valójában annyira nem is kell szabadjára engedni a fantáziánkat, ugyanis az autógyártás történetének során jó néhány alkalommal megesett már, hogy a cégalapítót kigolyózták, esetleg kirúgták a saját cégéből. Elhibázott gazdasági döntések? Hatalomvágy? A lényeg, hogy kénytelen volt összeszedni a cókmókját és a partvonal mellől figyelni, ahogy a saját cége, ami az Ő nevét viseli, nélküle megy tovább és arat sikereket.

Lássuk hát, kik a legismertebb példák:

10) William Morris

aed0693dd6075ddd01333533c73293b2.jpg

William Morris – később Nuffiels első algrófja lett – kétségtelenül kora egyik legkiválóbb gyáriparosának számított. Megalapította a Morris Motors-t, majd miután magába olvasztotta a Riley-t és a Wolseley-t, társult az Austinnal, és létrehozták a British Motor Corporationt. Majd miután 1966-ban megszerezte a Jaguart, megszületett a British Leyland. Morris ezt azonban már csak a partvonalról szemlélhette, ugyanis 1954-ben az Austin elnöke, Leonard Percy Lord, Lambury első bárója kigolyózta a közös cég vezetéséből. Ettől függetlenül haláláig bejárt a vállalathoz, hogy lássa, minden rendben megy.

9) August Horch

august_horch.jpg

A kiváló mérnök, Horch aztán igazán kitartónak mondható. Először Karl Benznek dolgozva segített lefektetni a Benz alapjait, majd 1899-ben önálló céget alapított A. Horch & Co. néven. 1909-ben a nem megfelelő ütemben növekvő eladások miatt kipattant vitát követően megkérték, hogy másnap már ne menjen be dolgozni. Így Horch Automobil-Werke GmbH néven új vállalkozásba kezdett, de korábbi munkatársai a Horch név használata miatt beperelték. Bár a bíróság végül Horch javára döntött, Ő a továbbiakban már nem kívánta ezt a nevet használni, inkább lefordította latinra, ezzel létrehozva az Audit. Ismerősen hangzik?

8) Walter Owen Bentley

8_wo_bentley.jpg

Az 1919-ben alapított Bentley mindig is nagyon sikeres volt a gyönyörű és drága luxusautók építése terén, ám ami az anyagiakat illeti, ott bizony a kezdeti időszakban komoly nehézségekkel küszködtek. Erre rásegített az 1929-es gazdasági világválság is. Senkinek sem volt pénze autóra, nemhogy Bentley-re. Walter azonban minden követ megmozgatott, hogy életben tartsa cégét, ám végül nem maradt más választása, el kellett adnia a gyárat. Végül a British Central Equitable Trust ajánlotta a legtöbbet – 125.000 fontot – ám az csak a papírok aláírása után derült ki, hogy az egész üzlet mögött a legfőbb rivális, Rolls-Royce állt. Az új tulaj azonnal kispadra ültette Bentley-t, aki 1935-ben inkább átment dolgozni a Lagondához.

7) Trevor Wilkinson

7_trevor_wilkinson_1.jpg

Trevor Wilkinson már 14 évesen otthagyta az iskolát, hogy az autók iránti szenvedélyének élhessen és mérnökként kezdett dolgozni egy blackpooli garázsban. 1946-ban megvett egy régi bognár üzemet és elindította saját bizniszét, Trevcar Motors néven, amit alig egy évvel később átkeresztelt TVR Engineeringre.  Látszólag minden sínen volt: szépen fogytak az újabbnál-újabb modellek és az egyre növekvő rajongótábor. Egészen addig, míg a 60-as évek elején a Wilkinson néhány befektető tanácsaira hallgatva úgy nem döntött, itt az ideje, hogy a TVR megmutassa, mire is képes a nemzetközi versenypályákon és három autót is nevezett az 1962-es Sebringi 12 órás versenyre. A kísérlet csúfos kudarccal végződött, az igazgatótanács Wilkinsonba vetett bizalma pedig megingott. Felmentették a cég vezetése alól, és néhány héttel később végleg otthagyta az általa alapított vállalatot.

6) Louis Renault

renault_1.jpg

A Renault testvérek – Louis, Marcel és Fernand – hedonista életvitelüknek köszönhetően már azelőtt ismertek voltak, hogy autógyártásra adták volna a fejüket. Előbb próbára tették a szerencséjüket az autóversenyzésben és mivel megfertőzte őket a benzingőz, 1899-ben megalapították a Société Renault Frères névre keresztelt cégüket. Ám Marcel az 1903-as Párizs-Madrid versenyen életét vesztette, míg Fernand 1909-ben betegségben hunyt el. Louis ezt követően átnevezte a vállalatot, és Société des Automobiles Renault (Renault Automobile Company) néven folytatta a munkát. A cég folyamatosan növekedett, ám 1944. szeptemberében – miután Franciaországot felszabadították a német megszállás alól – Louis-t megvádolták, hogy összejátszott a nácikkal, ezért börtönbe került, ahol a tárgyalására várva, gyanús körülmények között meghalt. Charles De Gaulle azonnal rátette a kezét a cégre és államosította.

5) Kiichiro Toyoda

5_kiichiro_toyoda.jpg

A két világháború között Sakichi Toyoda indította útjára Japán gazdasági fellendülését automata szövőszékével, ám 1935-ben a fia, Kiichiro volt az, aki kockáztatott és a szövőszékek helyett inkább az autógyártásban látta a jövőt. Neki lett igaza. Az A1-es és G1-es modellek sikerét követően 1937-ben megalapította a Toyota Motor Company-t. Ám a II. Világháborút követő gazdasági nehézségek megakasztották a cég szekerének kerekét: az eladások visszaestek, a profit csökkent. Kiichiro ezért 1950-ben önként lemondott az elnöki posztról.

4) Henry Ford

4_henry_ford_1.jpg

Nem mindig mentek zökkenőmentesen a dolgok a mára a világ egyik legismertebb gyártójánál sem. Henry Ford, aki rengeteget tett a gyári munkások életkörülményeinek javítása érdekében (öt napban határozta meg a munkahetet a gyáraiban és az addigi 2,34 dolláros napi minimálbért 5 dollárra emelte), és bár nem ő találta fel a gépi gyártósort, de ő ismerte fel először, mekkora gyakorlati haszna lehet az autógyártásban, szóval, Henry Ford 1919-ben átadta a Ford Motor Company vezetését a fiának, Edselnek. Ám az ifjabbik Ford 1943-ban betegségben meghalt. Így Henry visszakövetelte az igazgatótanácstól a vezetői pozíciót, hogy aztán nem sokkal később a saját unokája, Henry Ford II kényszerítse nyugdíjba.

3) David Dunbar Buick

david_buick.jpg

Amerika legrégebbi, ma is létező autómárkáját a skót születésű David Dunbar Buick alapította 1903-ban. Ám a feltalálás jobban ment neki, mint a cégvezetés és folyamatos anyagi problémákkal küszködött, mivel képtelen volt bánni a pénzzel. Így 1906-ban a cég legfőbb befektetője, William C. Durant kivásárolta az alapítót a Buick Motor Company-ból, melyet aztán az általa 1908-ban megalapított General Motors zászlóshajójává tett.

2) Charles Morgan

2_charles_morgan.jpg

Mióta Henry Frederick Stanley Morgan 1910-ben megalapította, mindig is a Morgan-család egyik tagja állt a cég élén. Egészen 2013-ig. Ekkor az unokája, Charles Morgan ült a vezérigazgatói székben, ám az igazgatótanács felmentette munkája alól és kénytelen volt beérni a stratégiai igazgató posztjával. Igaz csak néhány hónapig, ugyanis még az év vége előtt menesztették. Így most már csupán kisebbségi részvényesként van jelen a családi vállalkozásban.

1) André-Gustave Citroën

1_andre_citroen.jpg

A nyílfogazású fogaskerék sikerét követően – innen származik a cég logója is – André-Gustave Citroën alig több mint egy évtized alatt a világ negyedik legnagyobb autógyártójává fejlesztette vállalatát. Munkásságának a francia autógyártásra gyakorolt hatása pedig felbecsülhetetlen. Ám a gazdasági világválság következtében a cég a csőd szélére került, így kénytelen volt átengedni a kormányt a legnagyobb hitelezőjének, a Michelinnek, aki az autók abroncsait szállította. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy Citroën lelkes hazárdőr volt, ám rendre rossz lóra tett (szó szerint), és egyre növekvő adósságai az amúgy sem túlságosan vaskos céges kasszát terhelték. Így az új tulaj megköszönte addigi munkáját és ajtót mutatott a cégalapítónak, aki nem sokkal később meghalt gyomorrákban.

Kívül tágasabb

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr7912691213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.07.26. 23:37:44

Akad egy két komolyabb eset még, szerintem Louis Chevrolet mindenképpen megérdemel egy említést...

Azért is fura hogy kimaradt, mert a szerző nyilván angolról fordított (lásd a Renault vállalat bennmaradt angol nyelvű fordítása.

Szegény Ron Dennis nem alapító de ő tette autógyártóvá a mekit...

Henrik Fisker pedig abszolút ide illik...

gigabursch 2017.07.27. 07:28:28

Nem látom sehol Gheorge Mircea Dacia nevét...
:-)))

Amúgy Ford kapcsán egy érdekes adalék, hogy baromi drágán csinált gumiültetvény Amazóniában, de baromira nem jött be neki.
Ennek az ültetvénynek volt a vadásza az a Molnár Gábor aki tk. a Jaguárok földjén és több hasonló témájú vadász-útirajz könyvet is írt.
Nem lövök le minden érdekességet, tessenek elolvasni, mert nagyon sok minden benne a van a könyvekben, természetesen a kiadás kora is sokmindent meghatároz...

Alex Lavour 2017.07.27. 09:41:27

A cikk címével van problémám. A " kigolyóz" tévedés, értelme sincs neki. Valójában ez a szó a kigojoz, arra született, hogy a zsidók kiközösítették a gojt (nem zsidót). Aztán kezdett kínossá válni számukra ez a rasszista kifejezés, és a II. vh után kezdték megváltoztatni az írásmódját, még a nyelvtanban is eltűnt az eredeti kigojoz, és lett helyette kigolyóz, aminek semmi értelme.

GöTi 2017.07.27. 09:48:39

"Trevor Wilkinson már 14 évesen otthagyta az iskolát, hogy az autók iránti szenvedélyének élhessen és mérnökként kezdett dolgozni..."

Ja 6 elemivel mérnök. Túrókat!

Maximum: "tervezőként kezdett dolgozni".

énisfélek 2017.07.27. 10:28:53

A cikk írója rohadtul összekeveri/egybemossa a cég tulajdonosi jogokat és az alkalmazotti pozíciókat. Egy 100 százalékos tulajdonost lehetetlen kigolyózni saját cégéből, ha viszont (pl baromi sok pénzért) lemondott tulajdonosi jogairól, akkor ne sírjon, ha az új tulajdonos egyszerűen kirúgja az igazgatói pozíciójából is.

énisfélek 2017.07.27. 10:32:23

@GöTi: "Ja 6 elemivel mérnök."

Régen nem csak azt nevezték mérnöknek, akinek papírja volt róla (bármilyen hülye is a szakterülethez), hanem mindenkit, aki magas szinten művelte a dolgot, akkor is, ha csak hat elemiről tudott papírt felmutatni.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.07.27. 10:33:21

@énisfélek: a "baromi sok pénz" nem arra kellett hogy elbulizza (na jó kivéve talán John DeLorean esetében :)), hanem hogy elég tőkét szerezzen egy vállalat beindulásához. Ezek az emberek általában lánglelkű vállalkozók voltak, és alkatuknál fogva nagyobb fába vágták a fejszéjüket mint amit saját tőkéjük elbírt volna.

Jelenleg Eleon Musk egy jó példa erre, keresett már saját pénzt (ami elég lett volna élete végéig) de egy korszakalkotó autógyárhoz az kevés volt.

Karipapa01 2017.07.27. 10:40:45

@énisfélek: Az "engineer" az általános szóhasználatban mérnököt is és gépészt is jelentett, ebből lehet a fordítási probléma.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.07.27. 10:50:24

Kicsit erőltetett a 10-es lista, hiszen aki meghalt vagy aki önként lemondott, azt nem kigolyózták, de ettől függetlenül érdekes sorsok.

Taxomükke (UK) 2017.07.27. 12:01:58

@énisfélek: Angliaban ma is "engineer" pl. a gaz- es futesszerelo, a villanyszerelo, az IT-s szakemberek egy resze stb., mindezt felsofoku vegzettseg nelkul.
Nem kell "mernok"-nek forditani.

munkanélküli informatikus 2017.07.27. 13:43:09

Magyarországon nem "engineer" az informatikus.
Sőt nem is informatikus
ha nincs erről hivatalos papírja
(csupán 25 évnyi szakmai tapasztalata)

pityókaborsommelier 2017.07.27. 17:25:41

@énisfélek: igy van. Ebbol a listabol legfeljebb Louis Renaultra lehet (mondom: lehet) igaz a kigolyozas

Alex Lavour 2017.07.27. 18:21:20

@gigabursch: A nagyapámtól tudom. Régi újságokat is mutatott a 30-as évekből, ahol még eredeti értelemben használták a kigojoz szót. Később nem csak zsidók által kiközösített gojokra használták, hanem általánosabb értelmet kapott, és mindenfajta kiközösítésre alkalmazták. A háború után megváltoztatták az írásmódját, ezzel elvették a rasszista élét. Ma már az értelmező szótárakban, nyelvtanban is a kigolyóz található afféle magyarázattal, hogy valami kiherélést jelent. De mi köze a kiherélésnek a kiközösítéshez??

gigabursch 2017.07.28. 07:17:25

@Alex Lavour:
OK, én elhiszem.
Sok dolog van amivel míg nem találkoztam, vagy nem merült fel bennem és ez számomra újdonság volt.

Megjegyzem:
A kiherélés is egyfajta kiközösítés - de elég durva...

Nylul 2017.07.28. 11:20:09

@gigabursch: Naná, mert hülyeség. A kigolyóz szó onnan ered, hogy bizonyos arisztokrata körökben valakinek a tagságáról fekete vagy fehér golyókkal szavaztak. És ez bőven 1930 előtt volt, inkább az 1800-as években.

gigabursch 2017.07.28. 12:32:53

@Nylul:
Na, még ezt sem hallottam.

Már megérte visszanézni ide.

Előre szólok: Igazságot nem teszek egyik álláspont között sem.