Ezért lesz hamarosan neked is önvezető autód

2017. 06. 25. 10:48 cartárs

A legtöbb ember alapvetően szkeptikus az újdonságokkal, különösen akkor, ha az a mindennapi életében jelentene számottevő változást. Ha az interneten keresgélünk, hamar találunk olyan cikkeket, amelyekben az 1900-as évek elején megjelent automobilokat elemzik. Nem egy írás szól arról, hogy a technológia fejlődése eljutott a csúcsra és a lovakat nem lehet csak úgy kiváltani. Nos, látjuk ebből mi lett.

De ugyanígy sokan ódzkodtak a televíziótól, a mobiltól és persze az internettől is, mára pedig mindhárom beépült az életünkbe. A fejlesztések jelenlegi irányát tekintve pedig 1-2 évtized múlva ugyanígy beszélhetünk majd az önvezető autókról is, amelyek fokozatosan felváltják majd a hagyományos, ember irányította járműveket.

De miért is van szükség önvezető autókra?

Tanulmányok bizonyítják, hogy a bekövetkező balesetek több, mint 80%-nál nem műszaki hiba, hanem az emberi figyelmetlenség a felelős. Bizonyára veled is előfordult már, hogy elbambultál, nézelődtél vagy csak egyszerűen a fáradtság miatt lassabbak voltak a reflexeid és kishíján baleset lett a vége.  Egy robot esetén ilyen nem fordulhat elő, hiszen a számítógép nem fárad el.  

gm_autonomousdriving_0_0.jpg

Nem véletlen, hogy a biztosítók is alig várják az önvezető autókat. Az Amerikai Közlekedési Hatóság például az Egyesült Államokban 9,2 millió dollárra teszi egy ember életét, azaz ha éves szinten 10 ezerrel kevesebben halnak meg az önvezető járművek miatt, már az is 92 milliárd dollár megtakarítást jelent. Ez természetesen csak az Egyesült Államokra vonatkozik, világszinten ennél lényegesen nagyobb lehet a megtakarított összeg.

Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a világon számos nagyváros szenved a megfelelő tömegközlekedés hiányától (Nem, Budapest nem tartozik ide!), az önvezető autók elterjedése pedig enyhítene ezen a problémán. Amíg ugyanis most jellemzően egy ember ül egy autóban, addig egy ilyen önvezető autókra épülő szolgáltatás a tömegközlekedés egy kulturáltabb formáját valósítaná meg, azaz egyszerre akár 3-4 ember is járhatna egy gépjárművel. Arról nem is beszélve, hogy sok mozgáskorlátozott illetve idős ember számára is új lehetőséget nyitnak ezek a járművek.

self-driving-cars-interior.jpgFontos előny, hogy búcsút inthetnénk az ittas vezetésnek is, hiszen egy átmulatott éjszaka után sem kell attól tartani, hogy az illető a volán mögé ül, hiszen nem lesz is lesz kormány az autóban J. Ezáltal pedig a rendőrök a folyamatos traffipaxozás helyett energiájukat másra is fordíthatják… Na jó, ez utóbbinál azért lehet, hogy bilibe lóg a kezem.

Hol tart most a technológia?

Ahhoz képest, hogy néhány évvel ezelőtt még legfeljebb a jövőt mutató videókban találkozhattunk önvezető járművekkel, addig mára eljutottunk oda, hogy önvezető képességekkel ellátott autót tudunk vásárolni.

Azért, hogy egyszerűen követhető legyen az önvezető-technológia, a gyártók egy 5-ös szintezést találtak ki. A 0-ás jelenti az alapot, itt nincs semmi, te irányítasz. Az 1-es lépcsőben még a vezető irányít, ám az autó már képes néhány funkciót magától is elvégezni (pl. sávtartás).  Manapság többségében 2-es szintű típusokat kínálnak a gyártók, azaz a jármű a kormányzásban és a fékezés/gázadásban is részt tud venni. Ilyenek például a modern, közép- és felsőkategóriás autók, amik sávtartóval és távolságtartó tempomattal rendelkeznek, így az autó bizonyos ideig magát irányíthatja az autópályán.

bi-graphics_autonomous-cars.png

Az önvezető rendszerek 3-as szintjét a már önmaguktól közlekedő, ám a sofőr figyelmét még igénylő rendszerek jelentik. A 2-essel ellentétben itt már több funkciót is el tudnak látni az autók, de bizonyos helyzetekben igénylik még a sofőr jelenlétét, azaz nem lehet szunyókálni és újságot olvasni menet közben. A 3-as szintet a gyártók előszeretettel úgy reklámozzák, hogy az autó dugóban már teljesen magától araszol, fékez és tartja a sávot, illetve autópályán is képes önállóan közlekedni, városi haladásban azonban még szükség van a sofőr figyelmére.

A következő, 4-es fokozat újabb lépcsőt jelent, hiszen az autó a legtöbb helyzetben már képes teljesen önállóan haladni, fékezni, sávot váltani és parkolni is. Ugyanakkor továbbra is szükség van az emberre, hiszen előfordulhatnak olyan közlekedési szituációk (például elhagyott földút vagy más, a szenzorok alapján nehezen értelmezhető helyzet), ahol a vezető beavatkozására van szükség.

self-driving-cars.jpg

A legutolsó, 5-ös szint jelenti az autógyártók számára a célt, hiszen ez az, amikor a kormány már csak opcionális, az autó guruló wellness-lounge-ként képest magától, mindenféle beavatkozás nélkül közlekedni. Elon Musk, a Tesla vezére szerint ők körülbelül 2 évre vannak ettől a szinttől, így akár még 2020 előtt megjelenhetnek a teljesen önvezető Teslák.

Élen a Tesla

Nem véletlenül írtam az előbb a Teslát, hiszen az alig több, mint egy évtizede alapított autógyártó az elektromos- és önvezető járművek egyik legnagyobb szorgalmazójaként vált ismerté. Ebben nagy szerepe van a karizmatikus vezetőnek, Elon Musk-nak is, aki felforgatta az autópiacot és mára ott tartunk, hogy a Tesla az Egyesült Államok 2. legértékesebb autógyártója, megelőzve a Chryslert és a Fordot!

636029992163451461481554055_t.jpg

Bár valószínűleg a Ford michigani központjában volt pár kellemetlen fejmosás ezzel kapcsolatban, a Tesla sikere mindenkinek jó, még akkor is, ha valaki soha nem tervez ilyen autót vásárolni. Az elmúlt években ugyanis valósággal „felvillanyozódott” az autópiac, azaz szinte nincs olyan szereplő, aki ne tervezné, hogy elektromos és önvezető technológiájú autót dobjon piacra.

Mostani írásomban persze nem az elektromos autókról, hanem az önvezető technológiáról van szó, amelyben, hogyhogy nem, szintén élen jár a Tesla. Az amerikai vállalat ugyanis 2014 óta az összes autóját felszerelte egy, a Bosch által szállított radarral, illetve első és hátsó ultrahangos érzékelőkkel amelyeknek köszönhetően az Model S illetve a Model X is 360 fokban lát maga körül. Ezt AutoPilot rendszernek keresztelték el. A szolgáltatás óriási marketinget kapott, így mindenki orrba-szájba videózgatta a Teslákat, teli van az internet a különféle, önmaguktól közlekedő Teslákkal.

Persze, ahogyan minden területen, úgy itt is volt hova fejlődni. Tavaly bemutatkozott az AutoPilot 2.0 is, amely 8 kamerával, 12 ultrahangos érzékelővel, radarral és az Nvidia Drive PX2-es videókártyájával mindent tartalmaz, ami az 5-ös szintű önvezető rendszerhez kell. Ugyanakkor jelenleg még nem használják ki ezt a tudást, ahogy korábban már említettem, erre még két évet kell várni.

A többiek sem akarnak lemaradni

Ahogyan az várható volt, ezt a konkurens gyártók sem hagyják szó nélkül, így elképesztő fejlesztés indult meg az iparágban. Ebben komoly szerep jut majd a Bosch-nak, a német gyártó a héten be is jelentette, hogy több, mint 1 milliárd euróért épít félvezető gyártat Drezdában. A céljuk, hogy az önvezető autókhoz, a dolgok internetéhez, illetve az ipari internethez kapcsolódó eszközök gyártása miatt létrejövő üzem a cég eddigi legnagyobb beruházása. A 2021-ben megnyíló üzemhez nekünk, magyaroknak is közünk van, hiszen az itthoni Bosch fejlesztőközpont is aktívan részt vesz az önvezető technológiák fejlesztésében, így a magyar mérnökök tudása is megjelenik majd a legyártott alkatrészekben. Méghozzá nem is akármilyenekben!

xbosch-build-1-1-billion-dollar-chip-plant-self-driving-cars1-20-1497966564_jpg_pagespeed_ic_w8av5x3_qx.jpg

A már többször is emlegetett Tesla mellett a Bosch például a Mercedes-Benz anyacégével, a Daimlerrel is aláírt egy együttműködési megállapodást, így a hamarosan megjelenő, frissített S-osztály már a két német cég tudásának legjavát tartalmazza. Autópályán például elég, ha a tulajdonos csak pöccint egyet az index-karon és az autó máris magától megelőzi az előtte lévőt, majd vissza is tér a sávjába. 

Jelenleg egyébként 44 gyártó munkálkodik önvezető-technológián, a BMW például az Intellel és a Delphivel fogott össze, míg a General Motors az Uber ellenfeleként ismert Lyft segítségével fejleszti autóit. A Lyfttel kapcsolatban megemlíteném, hogy nemcsak hagyományos autógyártók, de a piac más szereplői is beszállnak erre a területre, így például a Google is javában dolgozik az önvezető autóján. Más utat követ viszont az Apple, a kaliforniai gyártó ugyanis állítólag belebukott a saját jármű fejlesztésébe, így most önvezető rendszeren dolgoznak, amelyet valószínűleg más gyártóknak értékesítenek majd.

jaguar-land-rover-self-driving-prototype_100610999_h.jpg

Említést érdemel még a Jaguar Land Rover is, a Tata tulajdonában álló cégcsoport ugyanis a héten prezentálta az önvezető Range Rover Sport modelljüket.A vállalat állítása szerint az utasoknak elég pusztán megadni az úticélt és a jármű magától eljuttatja őket a kívánt helyre, keresztezze útjukat akár autópálya, akár földút vagy épp egy városi dugó.  A JLR sem vár túl sokáig, a prototípusaik már jövőre megjelennek majd az utakon, így egy évtizeden belül akár a vásárlók is megkaparinthatnak majd egy ilyen SUV-t.

Ahogyan az látható, az elkövetkező évtizedekben fokozatosan kiszorítják majd a vezetőt igénylő autókat az önvezető járművek. Szóval érdemes hozzászokni a gondolathoz, hogy szép lassan mindent fogunk csinálni út közben, csak vezetni nem, azt majd megteszi helyettünk az autó maga.

Kihagytam valamit? Esetleg nem értesz egyet? Írd meg kommentben! 

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

Ezért lesz hamarosan neked is önvezető autód

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr8212618839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.25. 23:15:53

Érdekes összefoglaló, nagyon beindultak a fejlesztések e területem, de még mindig nehezen tudom elképzelni hogy komolyan át tudná venni az irányítást a kocsi, annyira megbízhatóan, hogy az emberi felelősséget át merje vállalni...

cartárs 2017.06.25. 23:29:34

@Ződ2000: Szerintem ez is csak idő kérdése, egyértelműen efelé haladunk. :)

Nyilván, ez még hosszú folyamat, de ha a gyártókon múlik, 20 év múlva már nem én megyek autóval munkába, hanem az autó megy velem :)

csentecsa 2017.06.26. 00:05:20

Sztem az átlag magyar pasi hülyét kap a lehetúőségtől, hogy nem ő irányítja a paripát. Mintha buszon ülne, utastársak nélkül..:)
Sztem egyébként hamarabb elterjednek, mint ahogy sokan várják..

Hohenzollern 2017.06.26. 00:16:59

A biztosítótársaságok vélhetőleg nem várják ezeket az autókat, hiszen ha elkerülhetők velük a balesetek, akkor senki sem fog balesetbiztosítást kötni, úgyhogy a számítás ott rossz, hogy csak a kiadással számol, ami elmarad, de a bevétellel, ami szintén elmarad, már nem.

Hohenzollern 2017.06.26. 00:21:28

És persze ugyanez igaz az autógyártókra is: balesetek hiányában oda a jól fizető alkatrész-üzletág, úgyhogy azért túl nagy fogadást nem biztos, hogy érdemes kötni arra, hogy 5-10 év múlva nem kezdenek szépen kifarolni a technológia mögül ezek a cégek, még ha ma az a coolság és a trendiség, hogy ezeket "fejlesztik"....

Aztán, hogy lesz-e belőlük valódi tömeggyártás, hát az még erősen kétesélyes, a gazdasági érvek ellene szólnak.

paráznabillegető 2017.06.26. 05:22:57

@Hohenzollern: ez a mostani világban igaz csak.
fogalmunk sincs, milyen lesz a jövő...

bigdata 2017.06.26. 06:09:05

Erdekes cikk, bar nagyon konzervativ, ahhoz kepest meg nagyon optimista. Egyfelol az egyre autonomabb es a vezetot egyre jobban segito autok kora eljott, az onvezetoke, a forgalomban adott cimre onalloan eljutni kepes jarmuveke viszont messze van.
A tesla, bar nagyon jo a marketingje, kozel sem annyira penge, mint mutatja magat. Az elso autopilot gyakorlatilag a kocsi biztonsagi berendezeseit cimkezte at (savtartas, adaptiv tempomat, tabla felismeres), pofatlanul. A google elorebb tart, csak epp az o megoldasuk tul draga. A Bosch persze igeretes, az Adasworks is, de az meg odebb lesz, hogy a hasznalt Suzukit onvezeto autora csereljuk.

kalbász 2017.06.26. 06:24:39

@bigdata: Az itteni átlag bölcsészt ugyan mit érdekli ez. A marketing rabjai, star treket szeretnének mert fingjuk nincs semmiről.
Hogy ettől ugyanolyan messze vagyunk mint 20 éve, az rosszul hangzik, meg hát most esbben hisz.
Már be is képzelte a balesetmentes jövőt meg a zöbbi ostobaságot.

midnight coder 2017.06.26. 06:25:51

@bigdata: Azért a Tesla aktuális verziói már elég szépen vezetnek önállóan, méghozzá elég szutyok körülmények között is. Ahogy a guglié is.

Amúgy szerintem hosszú távon kimondottan kockázati tényező lesz majd az emberi sofőr. Ami azt jelenti, hogy a jogsi megszerzése kurva drága lesz, és nagyon-nagyon jól képzett sofőrnek kell hogy legyél, nagyon jó reflexekkel és pszichológiai alkalmasságival kell hogy rendelkezz ahhoz, hogy vezethess és ne legyél sokkal-sokkal nagyobb kockázati tényező magadra és a többi közlekedőre mint a számítógép.

Az, hogy ma jogsit kaphat boldog-boldogtalan, leginkább annak a következménye, hogy hajózni kell, azaz ahhoz hogy működjön a jelenlegi társadalom szükség van sok-sok élő emberi sofőrre, még akkor is, ha ezek elég gyakran hibáznak.

midnight coder 2017.06.26. 06:27:40

@kalbász: A tesla autója ugyan már okozott balesetet, de a levezetett kilométer / baleset arányban így is jóval jobb mint az átlagos ember. A google rendszere pedig még jobb.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.06.26. 06:28:34

Ez a hamarosan kb 50 év :) egyelőre még egy jó légzsák legyártása is kihívás :)

midnight coder 2017.06.26. 06:30:36

Az embernél amúgy nem csak a fáradtság az ami be tud játszani, de az idegállapot is. Gondoljunk csak bele, hogy hány agresszív állat van csak a magyar utakon. Ha valaki siet, dühös, ideges mert fél valamitől ami rá vár az út mentén, depressziós, stb. akkor könnyen tud balesetet okozni. Vagy ha csak tapasztalatlan. Az önvezető autó az első összeszerelés után már azonnal rutinos róka, több millió kilométer vezetési rutinnal, és olyan reflexekkel ami neked soha nem lesz.

Dzsontra Volta 2017.06.26. 06:58:58

Baromira jó lenne, ha olyan állapotban lenne az önvezető autós őrület, mint ahogy azt a laikus grafománok nagyrésze képzeli. Arról meg már ne is beszéljünk, hogy magyarországon, ahol egyébként is tizensokév a lakossági járműpark átlagéletkora, milyen tempóban fognak elterjedni azok az önvezető autók, amik nagyjából egy átlag magyar 10év alatt megkeresett összes jövedelméből is csak akkor jönnek ki, ha semmilyen extra felszereltséget nem kérnek bele.

ati27 2017.06.26. 07:00:50

@midnight coder:
Jam! Elég csak Vettelt megnézni a tegnapi futamon. :) De szerintem túl van lihegve ez az automata autó. Ugyanugy mint az MI. Kb ugyanaz a helyzet mint az ürkutatàssal. A fejlödési görbe el fog laposodni. Pl a 70-es évek végén màr marsra szàllàs vizionàltak a 90-es évek végére. És még mos is minimum 10-15 évre vagyunk. Vagy a fúziós erömü:60-as, 70-es években 30 évet mondtak. Kb ez a helyzet most is. Gondoljàtok el még a szoftverek is milyen instabilak. Nemhogy egy ilyen szenzorfuzióval megàldott rendszer leprogramozàsa, a tesztelésröl nem is beszélve, föleg biztonsàgi szempontból. ( csak tudom, mert éppen én is egy robot fejlesztési projektben dolgozom, ami nagysàgrendekkel kevésbé bonyolult mint egy auto. De így is csak jó esetben 2019-ben jön ki a termék. És bizony a legbonyolultabb téma a biztonsàgi standardok betartàsa, és a szoft lessz...

ati27 2017.06.26. 07:09:05

Amúgy meg én lennék az elsö, aki szívesen mondanà az autonak: vezess, én meg csak egy sört kérek. Mennyivel jobb lenne így a napi 100km munkàba jàràs. Pedig pàr éve még az automata vàltóra is azt mondtam: uri huncutsàg. Az automata ablaktörlöre, meg vilàgítàsra meg csak röhögtem. Erre most hibrid autóm van, automata, meg szinte minden ilyen cucc benne van. Egy dolog miatt kicsit mérges vagyok a toyotàra: az adaptív tempomat, és a holtérfigyelö nincs benne a kocsiban...

bigdata 2017.06.26. 07:58:47

@midnight coder: ovatosan azzal a statisztikaval. Vannak helyzetek, ahol a szenzoros automatika nagyon jol teljesit, sot, egyre tobb ilyen van. Es olyanok is vannak, ahol nem teljesit jol, a tesla ezeket be se vallalja, egy tanulovezetoi vizsgan nem menne at, de persze olyankor te vagy a bena, aki balesetet okoz. A google meg 40 km/h csucssebesseggel repeszt olyan felszerelessel, ami dragabb az autonal. Egyesek szerint vakvaganyon. Konnyen lehet, hogy a jelenlegi megoldasokkal el sem jutunk a teljesen onvezeto kocsikhoz, nem biztos, hogy eleg, ha az AI csak a vezetesre osszpontosit, kontextus nelkul.

chove chuva 2017.06.26. 08:19:44

Kormány nélküli autó sosem lesz, az a Google hülyesége volt. A kézi irányítás lehetősége mindig ott lesz, mert egy csomó szituációban szükség lesz rá, pl ahol nincsenek útburkolati jelek.
Részegen pedig továbbra sem fog furikázni senki sehová, mert a sofőrnek vész esetén át kell tudnia venni az irányítást, és ennek a kötelezettségnek részegen nyilván nem lehet eleget tenni.

chove chuva 2017.06.26. 08:31:23

@Hohenzollern: "És persze ugyanez igaz az autógyártókra is: balesetek hiányában oda a jól fizető alkatrész-üzletág"

Azzal pont nem az autógyártók fogják megszívni, hanem te. Egy autóban baleset nélkül is elhasználódik egy rakás alkatrész, balesetes autók hiján te viszont honnan veszel bontottat?

Phteven 2017.06.26. 08:33:34

Bele sem merek gondolni, hogy mi történne egy nem várt üzemzavar, lefagyás esetén. Biztos ami biztos, én le fogok zsírozni, el fogok tenni két-három autót magamnak, és a gyereknek. :-)

Erik Bálint 2017.06.26. 08:53:25

Wow, valamit nagyon jó csinál a blogger, mert csupa értelmes komment jött itt össze. Pedig az ilyen cikkek alatt sokszor elindul a hülyézés. Szerintem hosszútávon tényleg erre haladunk, de pillanatnyilag olyan lufit fúj ez az automation mania, hogy amikor leszállnak a befektetők a lila ködből lesz nagy szabadesés. Az Uber főnök is pont jókor szállt ki, és sztem nem csak a botrányok miatt, hanem ők amikor 7-8 éve indultak, már azzal számoltak hogy ilyentájt nem lesz sofőrköltség, a forgalom egy jelentős részében, és még csak félúton se járnak a megoldásig. A Google idén tömeg gyártani akarta a Firefly-t....

igazi hős 2017.06.26. 09:03:17

@Hohenzollern: Azért nem csak törés miatt kell alkatrészt venned, bőven vannak kopó-fogyó alkatrészek, amit bármilyen autóhoz meg fogsz venni. Ami jobban számít az a hajtás: egy elektromos autóban kevesebb "rendszeresen" cserélendő alkatrész van, mint egy hagyományosban: nincs kuplung, sebváltó, AC pumpa, üzemanyag szűrő, nincs olajcsere, a fék szinte örökéletű. Cserébe ott az akku.

Josagos 2017.06.26. 09:11:04

@Hohenzollern: Az elektromos hajtás megjelenésével sokkal könnyebb lesz autógyárrá válni, kevesebb alkatrész, egyszerűbb tervezés kell hozzájuk, így várható, hogy új szereplők lépnek be a piacra. (a német posta csinált saját autógyárat, de a tesla is jól csengő név)
A nokia bukta óta a nagy cégek nem merik megengedni maguknak, hogy ne menjenek előre a fejlesztésekkel, akkor is ha látják, hogy ezek hosszú távon rosszat tesznek az iparáguknak.
Pedig az autógyáraknak az önvezető kocsi kimondottan rossz lesz. A vevőik nem amatőrök, hanem hatalmas flották lesznek, akiket a TCO-val lehet meggyőzni majd, ráadásul sokkal kevesebb autót kell majd gyártani a jobb kihasználtság, miatt.

Josagos 2017.06.26. 09:16:54

@chove chuva: Nem fogom megszívni, mert az önvezetők legvártabb tulajdonsága, hogy nem kell tulajdonolni.
Egy kocsi költségeinek talán a legjelentősebb eleme az amortizáció (az ár csökkenése az idő függvényében)
Ha nem saját a jármű, hanem valamilyen bér-konstrukcióban használjuk, azaz jön értünk ha kell, és továbbmegy a következő utasért mint a taxi vagy az über, (a taxiban és überben a sofőr bére a drága) akkor ezt a költséget megosztjuk egymás közt. Ráadásul nem lesz parkolási díj, nem kell garázst fenntartani, ami mind olcsóbbá teszi az autózást.
Kényelmesebb is lesz, mert nem mi visszük szervizbe, nem tankolunk és nem mosatjuk, hanem ezeket gondolom automatizáltan oldják majd meg a rendszerek.

Josagos 2017.06.26. 09:19:24

@igazi hős: Az akkukkal nem szokott probléma lenni, pedig meglehetősen ifjú a technológia. A jobb akkumenedzsment szoftverek, több és jobb érzékelő ami az akkuk állapotát figyeli, valamint az a hatalmas összeg, amit beletolnak az akku és napelem-fejlesztésbe egyre jobban látszik, versenyképesebbé teszi ezeket a technológiákat.

blöff 2017.06.26. 09:39:15

@Hohenzollern: továbbá azzal sem számolnak, hogy ha önvezető az autó, akkor egyáltalán minek is saját autó, miért ne lehetne egy szolgáltatást vásárolni, ami adott díjért rendelésre jön, használat után továbbmegy, olcsóbb, mint a saját autó fenntartása, nincs benne semmilyen egyéni, csak bele kell ülni, ergo kevesebb autó is elég lesz.

kisvirag78 2017.06.26. 09:47:16

Az a baj, hogy ezek a rendszerek akkor működnek tökéletesen, ha a forgalom minden tagja gép. Ha megjelenik a humán tényező, akkor nagyobb probléma, hogy a gép nem az emberi íratlan szabályok szerint fog dönteni, mint az, hogy pillanatok alatt átlátja érzelmek nélkül a szituációt és ki tudja választani a kisebbik kárt. Épp ezen dolgoznak jelenleg, és épp ezért senki, aki ebben tényleg fejlesztőként benne van, nem tartja valószínűnek, hogy ez az egyik pillanatról a másikra megvalósul, a két év pedig egyenesen nevetséges.
Pl. egyszerre lép le az egyik oldalon szabálytalanul egy terhes nő két kisgyerekkel, a másikon szabályosan egy öregasszony. Egyiket el kell ütnöd, mert különben a szembe jövővel karambolozol. A gép ilyenkor sanszos, hogy az öregasszonyt védi, ő volt a szabályos. Vagy egy hasonló esetben a kocsit, az embert elütni kisebb kárt okoz, mint karambolozni a másikkal. Ezek létező problémák, ezeken dlgoznak most, és még nem igazán tudják kiküszöbölni az ilyen helyzeteket, amikor mindenképpen sérüléssel járó helyzetek közül kell választani erkölcsi és nem anyagi alapon. A gépeknél nincs önfeláldozás, nincs kockázat, nincs mérlegelés. Az ember attól fejlődött, hogy nála ezek vannak, és alkalmazza is. Az igazi nagy emberek, a nagy döntések sosem sematikusak, a gépek pedig csak szabályok szerint, sematikusan tudnak működni.

Josagos 2017.06.26. 09:54:15

@kisvirag78: Ettől a szakasztól tartanak a fejlesztők a legjobban, amikor sok önvezető autó lesz, de még a forgalomban lesznek a sofőrösek is.
Csak önvezetőkkel nem kellenek majd táblák, lámpák, az autók mindent megbeszélnek egymás között.
De addig ott lesz a sofőr, aki hibázik, sőt szándékosan hibázik majd, hogy megmutassa, ő a menőbb :)

cartárs 2017.06.26. 09:55:33

@Josagos: Ez is megér egy külön cikket szerintem, majd idővel.

Azt azért nem árt tudni, hogy egy önvezető autós flotta lényegesen hamarabb amortizálódik, vagyis hiába elég kevesebb autó, azokat gyakrabban kell cserélni.
Most, ha végiggondolod, 10-ből 8 embernek az autója naponta fél-1 órát üzemel, a többi 23-at állva tölti. Egy önvezető autós rendszernél az autók 24-ből mondjuk 20 órát közlekednének, ami lényegesen nagyobb amortizációval jár.

Josagos 2017.06.26. 10:09:27

@cartárs: Itt nagyon sok egymásnak feszülő tényező játszik majd szerepet. Az emberek szeretnek új és változatos járművekkel menni, de szeretnek keveset fizetni is érte.
Az üzemeltetők a profitra hajtanak, azaz alacsony költségeket akarnak, ez lehet tartós alkatrészekkel de olcsó pótalkatrészekkel is.
Talán a mai teherszállítás vagy a bérautók üzemeltetési modelljei lehetnek minták, de mivel a használt eszközöknek nem nagyon lesz piaca - hacsak nem olcsóbb tömeges üzemeltetők, így valószínűleg nem akarnak majd viszonylag fiatal korban szinte új eszközöket eladni az elsődleges üzemeltetők.
Az is kérdés, hogy egy jól üzemeltetett eszköz, ami elkerüli az úthibákat, nem gyorsít nagyokat, nem is fékez mechanikus fékkel, nem ütközik, mennyire használódik majd el a maiakhoz képest.
Ami még aggasztó lehet a gyártóknak, hogy ezek az eszközök be fogják tartani a szabályokat, így pl. a BMW vagy Audi jelentős költségelemei lesznek feleslegesek (nagy motor, extra futómű), olyan google-féle bumfordi dolgokat várok városi járműnek.

pit.stop.boys 2017.06.26. 11:00:06

@kisvirag78: Szerintem abban a szituációban, mikor neked kell sofőrként döntened, hogy a kismamát, vagy a nagymamád ütöd-e el, egy _kiforrott_, számítógép vezérelte autó bele se megy. Gyorsabbak a "reflexei" és esetleg meg is tud állni, vagy folyamatosan szkennelve a járdát is, érzékeli a közeledő gyalogost, csökkenti a sebességet.
Jelenleg az emberi sofőrnek sincs ideje morálisan dönteni, hogy kit taroljon le, maximum reflexből félrerántja valamerre a kormányt.

Laccee2107 · vaz2107.blog.hu 2017.06.26. 19:22:38

@Hohenzollern:
Nem féltem a biztosítókat és az autóalkatrész gyártókat. A biztosító a kötelezőbe be tudja építeni a kiesett bevételt. Balesetek, koccanások pedig egészen addig lesznek, amíg lesz valaki, aki nem bízza az autóra a vezetést, mert ő úgy is jobban tudja, meg nehogymá' a gép vezessen.

Erik Bálint 2017.06.26. 20:10:17

@pit.stop.boys: Igen de ott a sofőrt terheli a felelősség nem az autó forgalmazóját. Bármilyen baleset vagy leállás innentől kezdve az autót forgalomba bocsátó cég felelőssége. Ha valami félre megy és emberéleteket követel, egész más a hozzáállás ha valaki rossz felé rántotta a kormányt, mint ha a szoftver úgy kalkulált hogy a 7 éves kislányt üti el mert szabálytalanul kiszaladt az útra és a programja szerint a szabályosan haladót és az utast kell védelmeznie a szabálytalankodó felett.

chove chuva 2017.06.27. 00:21:09

@Josagos: Majd ha egyszer kifogtál egy igazán mocskos bérautót, vagy volt vitás eseted abból, hogy te, vagy az előző bérlő húzta-e meg az autót, rá fogsz jönni, hogy a tömeges carsharing egy utópia.
(Számomra legalábbis az autó a személyes tér része, ahol a személyes cuccaim vannak, és rohadtul nem fognak idegenek beleülni.)

Bambano 2017.06.27. 01:41:28

az a nagy probléma ezzel az egésszel, hogy bár azt jól érzékeli a posztoló is, hogy lehet fáradt a sofőr, de azt totálisan tévesen gondolja itt mindenki, hogy a programozó mindig hibátlan munkát ad ki a kezéből.

egyrészt a programozó is tévedhet, akkor legalább az összes önvezető autó egyszerre fog karambolozni, másrészt a programozó lefizethető, rakhat csúnya dolgokat szándékosan a rendszerbe. és mivel ilyenkor a genetikai sokszínűség nem véd, ha egy program fut az összes autón, akkor vagy egyszerre jó mindegyik, vagy egyszerre elromlik mindegyik. és attól a jóisten mentsen meg mindenkit, de főleg a mentőszolgálatot, a kórházakat és a sérülteket, hogy egyszerre ennyi autó karambolozzon.

amíg se az amd ryzen, se az intel 6-os és 7-es sorozatú processzorai nem képesek rendesen végrehajtani egy hibátlan programot, addig ez az önvezető dolog csak egy vicces marhaság lesz.

Bambano 2017.06.27. 01:47:02

@Josagos: még soha, a történelem folyamán egyszer se volt olyan változás a piacon, ami azt eredményezte, hogy te jobban járj és a gyártó rosszabbul. most se lesz.

például ha véletlenül elterjedne az autó megosztás: szerinted a gyártó szó nélkül el fogja tűrni, hogy ötödannyi autó fogy, így ötödannyi lesz a bevétele, de legalább kevesebb autóra oszlik el a fejlesztési költség? nem fogja szó nélkül eltűrni. majd lesz olyan költség, hogy nem lesz olcsóbb.

chove chuva 2017.06.27. 08:53:18

@Bambano: Miből gondoljuk, hogy egy esetlegesen működő carsharing esetén kevesebb autót adnak el? Egyrészt van a cartárs által említett magasabb amortizáció, és van még egy szempont, amire nem nagyon gondol senki: mi van akkor, ha a bérlés olcsósága és egyszerűsége olyan plusz tömegeket ültet autóba, akiknek addig nem érte meg saját autót tartania, még nagyobb forgalmat okozva ezzel?

csentecsa 2017.06.27. 11:22:09

@Laccee2107: Mivel jelentősen lecsökken a balesetek száma, a bitosító biztos hogy bevételtől fog elesni. Ráadásul nem a tulajjal fog szerződni valszeg, hanem a gyártókkal, illetve a rendszer üzemeltetőjével, akik sokkal jobb alkupozícióban vannak, mint az egyszeri autós jelenleg.
Hosszabb időtávon egyébként valszeg el fog tűnni a magántulajdonú autó a nagyvárosokban, és az egész önvezetőautó rendszer úgy fog működni mint a mai taxik, akik szintén eltűnnek.

csentecsa 2017.06.27. 11:25:38

@chove chuva: Nem erről van szó. Egy összehangolt önvezetőautó hálózatban egyszerűen kevesebb autóra lesz szükség, különösen egy nagyvárosban.
Olyan sűrűséggel közlekednek, hogy mindig lesz önvezető autó a közelben, amely épp kitett valakit és 1-2 perc múlva jöhet értem.

kilenctizenegy 2017.06.27. 16:01:53

Az autózásnak ma is az amortizáció a legnagyobb költségtényezője. Egyre drágább autókat veszünk egyre újabb állapotban, és egyre gyakrabban cseréljük őket (a Világról beszélek, nem Magyarországról). Ha napi egy óra helyett napi húszat használjuk, akkor lehet, hogy hamarabb kell javítani/cserélni, de messze nem annyival, amennyivel az egy km-re jutó amortizációs költség javul (a példában huszadára esik). Márpedig itt km alapon lesz árazva a dolog, minden más mellékes. Benzinköltség pedig nem lesz, mert az autó gyakorlatilag ingyen töltődik az atomerőművek éjszakai hulladékáramából. Úgyhogy még az is bőven elképzelhető lesz, hogy a busznál is olcsóbb lesz az egyén szempontjából.

Josagos 2017.06.27. 17:06:20

@Bambano:
Teljes iparágak tűntek el az elműlt években, vagy zsugorodtak töredékükre. Nokia? Nyomtatott hetilap? Levél? Távirat? Vezetékes telefon? Szénnel fűtés?

Mindegyikkel a fogyasztók jártak jól, és nem a gyártók.
Az autó ebbe a sorba áll be lassacskán.
Ez a kapitalizmus szápsége.

Josagos 2017.06.27. 17:10:03

@chove chuva:
Egyikünk se húzza meg, mert magát vezeti. Ha mocskos, be sem szállok, jelzem hogy koszos volt, ezt nagyon jól tudja kezelni az adatelemzés, vevőprofilozás, ez olyan lesz, mint a taxi, csak sofőr nélkül.
Biztos lehet majd saját autód, csak akkor arra készülhetsz, hogy nagyjából a mai árakba kerül neked a közlekedés, és gondban leszel ha parkolni kell, aki meg a közösségi autózást választja, annak a negyedébe.

Josagos 2017.06.27. 17:16:10

@chove chuva:
Az önvezető autó talán legnagyobb előnye a költségein túl, hogy a személyi-logisztika sokkal integráltabb része lesz, mint ma a személyautó.
Azt a modellt, hogy kertvárosból elindulsz a metróig majd háromszor átszállsz a munkahelyedig, ma hatalmas P+R parkolókkal lehet megoldani. E helyett mehetsz a város szélétől a vonatig akár minibusz-szerű önvezető autókkal (egészen a peronig, 2-3 embert összeszedve a környékről), majd a kisbusz mehet másokért tovább.
A belvárosba érve jöhetnek a kicsi önvezetők, akár 1-2 személyesek is, amik átszállás nélkül visznek a célodhoz, gyorsabban, olcsóbban és rugalmasabban, mint a tömegközlekedés. (a bkv költségeinek fele bérköltség, elég erre gondolni)

2017.06.27. 17:20:43

Josagos te hülye vagy. Nem azért birtoklunk autókat, mert az a praktikus közlekedési mód, hanem hogy lássák a parasztok, hogy nem vagyunk csicskák, fussa rá. Kurvára így lesz ez ezután is, még ha lesz önvezető autó, akkor a saját önvezető autónkan fogunk ülni és ugyanúgy ki fogjuk rakni az önvezető BMW seggére a "a buzuki a ti autótok, nullák" patricát.

csentecsa 2017.06.27. 20:00:59

@enpera: Sztem ironizált.. Ennyire nem lehet sötét paraszt senki.

bigdata 2017.06.28. 03:45:12

@kisvirag78: a soforok 99.9%-a veszhelyzetben vagy reflexbol cselekszik vagy annyira bepanikol, hogy semmit nem tesz. A gondos merlegeles eleve kizart, ha 0.1 mp idod van cselekedni. Ha napi szinten tolod a szimulatorban vagy a tesztpalyan, akkor van valamennyi eselyed.

chove chuva 2017.06.30. 21:53:59

@Josagos: "Egyikünk se húzza meg, mert magát vezeti."

Erről majd szólj a szarvasoknak is. Van neked jogosítványod egyáltalán?

Josagos 2017.07.03. 11:35:32

Ha az autó vezeti magát, akkor nem vagyok felelős a szarvassal ütközés esetén.

Van, de remélem 2025-től nem kell majd.

BNati 2018.10.24. 13:34:14

@Ződ2000: Pedig ez lesz a jövő, addig is itt vannak a vezetést segítő autók. Ez a cikk szerintem jól összefoglalja a fokozatokat az önvezető autóig. tudomanyplaza.hu/onvezeto-auto-valosag/