Top 10 autó a keleti blokkból

2017. 06. 12. 21:41 The Test Driver

Próbálkozhattunk volna azzal, hogy összeállítsunk egy listát minden idők tíz legjobb klasszikus, veterán autójáról, de eddigi tapasztalatunk alapján nem lenne sok értelme. Ugyanis az 50 évnyi szovjet agymosásnak és a legendás magyar mentalitásnak köszönhetően úgyis fanyalgás lenne a vége. „Kinek van ezekre pénze egyáltalán?”, vagy éppen „szép, szép, de inkább olvasnék egy Ladáról/Skodáról/Wartburgról”. Pedig a barátnőd sem éppen modell alkat (tisztelet a kivételnek), mégis csorgó nyállal nézegeted a csajokat a Playboy-ban. Bár úgy tűnik, a kocsik esetében azért lényegesen finnyásabbak vagyunk.

Éppen ezért szedtük most össze nektek a keleti blokk szerintünk 10 legérdekesebb, vagy éppen legemlékezetesebb autóját.

  1. Barkas B1000

15350194617_3dbc024b31_b.jpg

Ami nyugaton a Volkswagen Transporter volt, az volt keleten a Barkas B1000-es. Ez számított a Chemnitzben (akkoriban még Karl-Marx-Stadt) található gyár legnépszerűbb típusának, amit 1962-ben mutattak be a lipcsei vásáron. Egészen 1989-ig gyártották kétütemű, háromhengeres Wartburg motorokkal, majd a B1000/1-es, ráncfelvarrott modellt már négyütemű motorral 1991-ig, a gyár megszűnéséig. A Barkas számított a szocialista autóipar egyik – ha nem a – leghasználhatóbb mikrobuszának. Erre viszonylag hamar rájöttek a kőműves brigádok is, akik az évek során brutálisan lelakták a B1000-eseket. Amit mégsem, azok pedig szép lassan elrohadtak. Sajnos mára már alig marad 1-2 szinte gyári állapotban megőrzött példány.

  1. Trabant P60

sachsenring-zwickau-trabant-p60-116573.jpg

Trabant = kísérő, útitárs. És hát kinek ne lett volna része Magyarországon abban, hogy egy Trabant legyen az útitársa. Naná, komplett generációk nőttek fel kétütemű P601-es, vagy már a Volkswagen Polo motorjával szerelt 1.1-es Trabantokban. Ám a kedvencünk a még gömbölydedebb, 1962-ben bemutatott, 23 lóerős P60-as.

Ami a Trabantokat illeti, valószínűleg a legérdekesebb a gyár „szokatlan” anyagválasztása. A II. világháborút követően ugyanis a német ipar majdnem háromnegyede a nyugati oldalon marad, amit tovább súlyosbított a krónikus acélhiány. Így az autók karosszériájához új megoldásra volt szükség. Erre a célra kísérletezték ki a forradalmi, többrétegű, szerves anyagot, amit duroplastnak kereszteltek.

A P60-asra pedig elég csak ránézni. Concours d’Elegance-t nem fog nyerni, de a maga módján kimondottan bájos kisautó. Szeretjük és kész.

  1. Volga GAZ M21

1962-gaz-m21-volga-005-7734.jpg

A GAZ M21-es volt az első modell, ami a Volga nevet viselte. Ez a kocsi volt a keleti-blokk válasza a kor legkelendőbb amerikai autója, a Ford Mainline sikereire. Az M21-es soros, hathengeres, 2,4 literes, 75 lóerős motorja akár 130 km/órás tempóra is képes volt felgyorsítani a kicsinek távolról sem nevezhető, kifejezetten magas építésű kasztnit, amit az akkoriban ritkaságnak számító, rozsdavédelemmel is elláttak. 1959-es megjelenésekor az M21-es számított a Szovjetunió legnagyobb és legfényűzőbb autójának, ám masszív konstrukciójának köszönhetően a későbbiekben előszeretettel használták rendőrségi célokra, valamint nagyon sokan taxiztak vele.

Az M21-esből készült egy V8-as motorral szerelt csúcsmodell is (ezt GAZ M23-nak keresztelték), amit kifejezetten a KGB-nek gyártottak és automata váltóval szerelték.

  1. ZIL-117

_71_20zil-117.jpg

A ZIL-117-es egy luxus szedán, amire méreteinek köszönhetően előszeretettel hivatkoznak úgy, mint a Szovjet Limuzinra. A ZIL először 1977-ben mutatta be a kocsit az Moszkvai Nemzetközi Motor Show elődjén, az Autopronon. A motortér egy 6,9 literes, V8-ast rejtett, ami valahol 190 és 201 km/óra körüli végsebességre volt képes. Külalak tekintetében a ZIL-117-es a rendezett, letisztult, modern vonalvezetéséről vált ismertté. A legfőbb oka, a 117-es életre hívásának az volt, hogy legyen egy köztes lépcsőfok a legmagasabb állami- és pártvezetőknek rendszeresített ZIL-114-es és a párttitkárok által használt GAZ-13-as Csajka között. Hét év alatt összesen 50 darabot gyártottak belőle és 117V néven egy kabrió verzió is készült, amivel a Vörös téren rendezett katonai felvonulásokon parádéztak az elvtársak.

Érdekesség, hogy a 2006-os James Bond filmben, a Casino Royale-ban is feltűnik egy 117-es.

  1. Tatra 603

1960-tatra-603.jpg

A léghűtéses, farmotoros Tatra 603-as Csehszlovákia gyermeke, ahol kizárólag a párt kiemelt vezetői és a különféle állami cégek vezetői élvezhették a 2,5 literes, V8-as erőforrással hajtott, meglehetősen szokatlan formavilágú kocsi előnyeit. 1956 és 1975 között három verzió, összesen mintegy 20 422 darab 603-as készült. Ugyanakkor a ráncfelvarrások során a Tatra nem épített új autókat, hanem visszahívta a régebbieket és a régi alkatrészeket kicserélték az újabb verzióra. Így a fennmaradt 603-asok szinte kivétel nélkül a legutolsó, hármas modell stílusjegyeit viselik magukon, az eredeti gyártási évüktől függetlenül.

  1. Skoda 110R Coupé

skoda-muzeum_0583.jpg

A szintén farmotoros és szintén csehszlovák Skoda 110R Coupé 1970-ben jelent meg a Skoda kínálatában. Bár csak egy 1,1 literes motor hajtotta, ami erős izgalmi állapotban 52 lóerőt tudott kipréselni magából, a gyár mégis sportautóként forgalmazta. A sportosságot jól jelzi, hogy gyermeteg 18,5 másodperc alatt tudott nulláról százra gyorsítani. Tíz év alatt összesen 56,902 darab készült belőle, majd átadta a helyét a Rapidnak (a 105-ös/120-as alapra épült kúpénak).

Node, ami igazán érdekes, a 110R Coupéban, az az, hogy ez a modell szolgáltatta a 130 RS alapját. Annak a 130 RS-nek, ami a legikonikusabb a márka történetében, meghozta a sportsikereket és a nemzetközi elismerést a márkának és az RS típusjelzésnek. Olyannyira, hogy a 130 RS-t egyszerűen csak a „kelet Porschéjának” titulálták.

  1. FSO Polonez 2500 Racing – „Stratopolonez”

fso-polonez-2500-racing.jpg

Ez egy kifejezetten érdekes példány. Mindannyian ismerjük a Lancia Stratost, aki mégsem az sürgősen olvasson utána, de hányan hallottatok már a Stratopolonezről? Nos, az FSO gyár leleményes lengyel mérnökei fogták a Stratos alvázát, a Ferrari által tervezett V6-os motorját, a felfüggesztését, a fékjeit, és jó messzire hajították róla a kasztnit. A helyére felszerelték a saját maguk által megálmodott karosszériát, aztán a helyi hős, Andrew Jaroszewicz vezetésével elkezdtek vele versenyezni a lengyel rali bajnokságban. A legenda szerint amerre a Stratopolonez elhaladt, a környéken élők szinte megállás nélkül hívogatták a rendőrséget az elviselhetetlen ricsaj miatt. Mielőtt élesben is bevetették volna, a kocsi egyetlen teszten sem ment át, de ez sem tudta visszatartani Jaroszewiczet. Ahogy az sem, hogy alig bírta úton tartani a kocsit, így is nyert.

A kocsi ma a warsói Technológiai Múzeum kiállításának egyik legnépszerűbb darabja.

  1. Lada Niva

lada_niva_oldal.jpg

A szovjet igásló, avagy a kommunista Land Rover. Kinek, hogy tetszik. A Niva számít a VAZ (Volzsszkij avtomobilnij zavod, azaz a Volgai Autógyár) első, nem Fiat alapokra készülő, mondhatni saját szellemi termékének. Ráadásul nemcsak a Szovjetunióban, de a világon is úttörő volt, mivel azelőtt nem gyártottak sorozatban önhordó karosszériával terepjárót. A tervezők elképzelése az volt, hogy „egy Renault 5-ös kasztniját ráteszik egy Land Rover alvázára”, plusz megspékelték állandó összkerékhajtással és zárható központi differenciálművel. Az eredmény pedig olyan jó lett, hogy 1977-es megjelenése óta – természetesen többszöri ráncfelvarrást követően – mind a mai napig gyártják.

  1. Wartburg 313-1 Sport

1764.jpg

A Wartburg az NDK gazdasági fellendülésének a szimbóluma volt az 50-es években. A 311-nek keresztelt modell 1956-ban látta meg a napvilágot és 1965-ig összesen 288 535 példány készült belőle hat különböző kivitelben.

Egy évvel a 311-es után, teljes egészében annak műszaki alapjaira építve érkezett 313 Sport. A különbség csak annyi volt, hogy a háromhengeres, 900 köbcentis, kétütemű motor ikerkarburátort kapott. Így 37 lóerő helyett már 50 lóerőt tudott az autó, ami akár 140 km/órás végsebességet tudott produkálni, ami egy „sportmodell” esetében nem hátrány. A gyorsulása pedig elképesztő volt: nulláról százra alig 26 másodperc alatt gyorsult fel.

A gyártást azonban három év, 469 elkészített kocsi után, felső utasításra le kellett állítani, mondván Kelet-Németország a munkások és a földművesek országa, ezt pedig nem lehet összeegyeztetni egy stílusos és elegáns sportautóval. Pedig a formaterv még az USA-ban is díjat kapott.

  1. Melkus RS 1000

rs1000_3.JPG

Mit kapsz, ha egy Wartburg 353-as motorjának alapjaira épített, háromhengeres, 993 köbcentis, majdnem 70 lóerős, kétütemű motort keresztezel egy kifejezetten csinos formavilágú kasztnival? Nos, természetesen az egykori NDK egyetlen GT-sportkocsiját: a Melkus RS 1000-est.

Az RS 1000-es az egykori keletnémet autóversenyző, Heinz Melkus drezdai műhelyében készült, melynek nevében az RS a „Rennsportwagen” (vagyis verseny sportautó) rövidítése, míg az 1000 a hengerűrtartalomra utal. Formája alapján akár lehetne a Lamborghini Miura és a Porsche 904-es szerelemgyereke is. De mégsem. És mivel a keleti-blokk emberének erősen korlátozottak voltak a lehetőségei, azt építette az autójába, amit a fészerben talált. A 353-as alapokra épült motort egy helyett három – motorkerékpárokról kölcsönzött – karburátorral etették, a sebességváltásról pedig egy Barkas B1000 váltója gondoskodott. Így sikerült elérni a 165 km/órás végsebességet, ami egy kétütemű, 1000 köbcentis erőforrástól nem is rossz teljesítmény.

És ami miatt abszolút kedvenc? Természetesen a sirályszárnyas ajtók és a limitált széria, hiszen 1969 és 1979 között összesen 101 darabot gyártottak az RS 1000-esből.

* * * * * * *

Tudom, most fel vagytok háborodva, hogy mégis hol a francban van a listáról a Lada gyár – a Nivát leszámítva – összes gyártmánya (VAZ-2101, 2102, 2103… stb.), vagy a Polski Fiat 126p, esetleg a Dacia 1300. Nos, ezek kihullottak a rostán. Ugyanis egyik sem a keleti-blokk saját terméke volt. Lévén a Ladák a 124-es, a Polskik pedig a 126-os Fiat licencét használták, míg a Dacia a Renault 12-es terveit alapul véve gyártotta az 1300-ast. Szóval bocsi srácok, ez van. De nyugodtan lehet vitatni a döntésünket a komment szekcióban.

Top 10 autó a keleti blokkból

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr2012588613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dstr 2017.06.13. 14:24:15

Tízből négy kétütemű? Az szép! :o)
Barkasból tényleg alig maradt megőrzött példány, de felújítottak vannak szép számban.

ledo76 2017.06.13. 14:43:56

A Barkas mint jól használható mikrobusz? Bár abban van igazság, hogy a többi se volt jobb. A Volga meg sor 4-es volt, nem sor 6-os.

409 2017.06.13. 14:45:18

Az M21-nek sok lesz az a 6henger......

409 2017.06.13. 14:45:58

Hopp, lassú voltam. :)

octy 2017.06.13. 15:13:24

A Warszawa a Pobjeda-ból lett, amit meg valahonnan (talán Amerikából) loptak a szovjetek.

A Skoda Felicia, Spartak viszont tényleg nem lopás, saját fejlesztés. De ott van az ARO is, talán az sem másolata semminek. Nyugaton Duster néven forgalmazták a zárt utasterű kivitelt... :)
Egyébként a Barkas-tól biztosan kényelmesebb lehetett mikrobusznak a Latvija.

2017.06.13. 15:16:42

@octy: De. Az Aro diesel motorját valami Olasz 3 hengeres traktorról másolták, csak hozzáépítettek mégegy hengert. Nem lepődnék meg ha a kaszni is valami fiat licensz lenne, ez utóbbit nem tudom.

2017.06.13. 15:19:30

@octy: Ja, a warszava Lengyel.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.13. 15:23:31

Nem akarom telespammelni linkekkel, de két dolgot mindenképpen beidéznék. Az egyik a gyári Skoda stand a Techno Classicán, amely VW minőségben és valódi keleti lelkesedéssel hozta össze a VW csarnok második legjobb márkarészlegét (a Porsche után)
autossagok.blog.hu/2017/04/14/a_techno_classica_2017_nagyagyui#gallery-1492191493_1
A rapid kék.fehérben nagyon jól mutat. A pályaautó szerintem kicsit gnóm lett.

Itt azért érdemes megemlíteni, hogy a gyári Skoda standon felül szinte alig akadt keleti autó a Techno Classicán, ugyanúgy eltűntek a radarról mint a régi korokból származó Opelek, VW-k és egyéb népautók. Más okból vesznek nyugaton oldtimert az emberek.

A másik alapprogram a témában a Rigai Autómúzeum, amelynek alapja a szovjet pártgarázs ékkövei (óriási párttitkári csajkák, Brezsnev Rolls-a), kiegészítve pár érdekességgel () és korabeli szovjet autókkal.
autossagok.blog.hu/2017/01/21/rigai_automuzeum

Most nézem hogy a honlap is frissült, érdemes azt is átböngészni, aki tud angolul...
www.motormuzejs.lv/index.php/en/explore

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.13. 15:31:00

@Ződ2000: korrekció, nem csajka, hanem ZIL volt az elnöki (pártfőtitkári) limó. Vagyis a szivjet "Beast one".

Burpi Turpi 2017.06.13. 15:43:58

Skoda Felicia? Az eredetire gondoltam....

Lucifer Morningstar 2017.06.13. 18:23:18

A hányadékra sikeredett, általad biztos humorosnak hitt kísérőszöveg nélkül egész jó cikk lehetett volna.

Könyveslány 2017.06.13. 20:05:01

@Lucifer Morningstar: De igazából kerek és tökéletes csak a te hányadék kommenteddel lett.

A motorokból is szívesen látnék ilyen összeállítást. URAL, IZS, Dnyeper, stb :) Verhovina

sandrew 2017.06.13. 20:27:19

Az eredeti Zsiguli/Lada nem a Fiat 124 licensze. A karosszéria valóban gyakorlatilag ugyanaz, d

sandrew 2017.06.13. 20:34:31

de a lemezek alatt teljesen más gépészet lakik. A szovjetek felső politikai döntés alapján az olaszoktól rendelték meg a modell kifejlesztését. A rossz nyelvek szerint cserébe többek között a Szovjetunió acélt exportált Olaszországba, emiatt lettek az olasz kocsik rohadósak.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.06.13. 20:39:48

Igaz, igaz, mintha csak magam mondtam volna...

Duplaxiii 2017.06.13. 21:05:45

@dstr: Akkor azért a DKW vagy a Saab is kétütemű motorokkal gyártotta az autóit.

Quattroman 2017.06.13. 21:08:19

a Niva konkrétan a Fiat 127 formavilágát idézi nyomokban sem hasonlít az R5-re
a LandRover alváz meg még elméletben is hülyeség de biztos beleláttál a tervezők fejébe.
azt is megemlíthetném hogy a Stratos nyomokban sem tartalmazott alvázat esetleg keress róla egy röntgenrajzot és tanulmányozd
az M21 Volgába sosem létezett hathengeres soros motor és a "V8 Csajka" motorosból nem csak a KGB-nek gyártottak 2db volt itthon is a BM állományában
Eléggé összecsapott kis cikkecske ez a következőnél fordíts több időt az informálódásra

Duplaxiii 2017.06.13. 21:14:43

Érdekes felsorolás, a Polonéz vagy a melkus azért nem voltak top autók, hiszen csak egy-egy próbálkozás volt mindkettő. A Polonéz széria meg minden volt csak autó nem.
Az M21-esnél jó a protó 6 hengeres erőforrásának említése, de szériában már 4 hengeres "szabvány" 2,4-essel készült.
Szóval kellemes felsorolás rengetg apró tévedéssel és fontos alapok kihagyásával...
Én például megemlítettem volna a Tatra kapcsán Járay Pált...

pizo 2017.06.13. 21:38:38

"Ugyanakkor a ráncfelvarrások során a Tatra nem épített új autókat, hanem visszahívta a régebbieket és a régi alkatrészeket kicserélték az újabb verzióra. Így a fennmaradt 603-asok szinte kivétel nélkül a legutolsó, hármas modell stílusjegyeit viselik magukon, az eredeti gyártási évüktől függetlenül."
????????? Marhaság. Nem a legyártott autókat hívták vissza felújításra, hanem gyártottak folyamatosan.

"A Wartburg az NDK gazdasági fellendülésének a szimbóluma volt az 50-es években. A 311-nek keresztelt modell 1956-ban látta meg a napvilágot és 1965-ig összesen 288 535 példány készült belőle hat különböző kivitelben."
294767 db. készült 11-féle karosszéáriaváltozatban, plusz pár további egyedi építés.

"Wartburg Sport: A gyorsulása pedig elképesztő volt: nulláról százra alig 26 másodperc alatt gyorsult fel."
Megint marhaság. 100-ra a Wartburg 18 s alatt, míg 80-ra 10 s alatt gyorsul. A Porsche 356 1959 MY 100-ra 13,5 s alatt gyorsult.

Melkus: "a sebességváltásról pedig egy Barkas B1000 váltója gondoskodott. Így sikerült elérni a 165 km/órás végsebességet, ami egy kétütemű, 1000 köbcentis erőforrástól nem is rossz teljesítmény."
Módosított Wartburg váltó volt benne, és akár 190-et is tudott.

Zoli

pizo 2017.06.13. 21:50:44

@sandrew: A motor más, a hátsó futómű részben, és dobfékes hátul, továbbá a tengelykapcsoló működtetése hidraulikus a Ladánál. A többi ugyanaz mint a Fiat 124.

Zoli

Gróf Leninkoerúthy Taszyló 2017.06.13. 23:20:19

"kedvencünk a még gömbölydedebb, 1962-ben bemutatott, 23 lóerős P60-as."
Tisztességes nevén Mosolygóstrabi! :))

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.14. 00:00:21

Önmagában az hogy akadtak csóringer autók Keleten nem akkora dolog. Rengeteg gagyi izé készült nyugaton is, a 60-as években a trabant egy komoly autónak hatott a Honda S800 mellett ( autossagok.blog.hu/2017/06/05/mikroautok ), legalábbis első pillantásra.
Az alapvető különbség hogy nyugaton tudtak fejlődni, a keleti-blokkban meg elfogyott a Kelet-Közép Európából összerabolt tudás. Érdekes látni hogy mennyit zuhantak a Tatrák generációról generációra, 2 éve láttam egy viszonylag késői 613-ast Essenben, a belseje annyira gagyi volt hogy arra nincsenek szavak...
A Zsiguli kb akkor jött ki amikor a 124-es kifutóban volt, mire megjelent az 1500-as már szinte érkezett a Fiat 131.

sandrew 2017.06.14. 07:15:46

@Zoli Meg az első futómű is más, meg az elektromos rendszer, meg e Fiatnak egykörös a fékrendszere, meg még további 795 apróság... A Zsiga nem a 124 liszensze, ezt komoly autótörténeti cikk soha nem vitatta.

Cycmen 2017.06.14. 07:36:48

@ledo76: A Barkas üzembiztos volt és a varjú motor meglepően jól vitte.

ledo76 2017.06.14. 13:23:42

@Cycmen: Ja, uresen ahogy megbuggyantottak a 3 hengeres 1000-s motor elfogyott, nem veletlenul voltak allandoan kuplungcseresek. Az uzembiztonsaga is csak relativ volt jo a ketutemu motor pedig kb 60000 km-re volt hitelesitve. Az az igazsag, hogy kisaruszallitoban meg sanyarubb volt a kinalat a KGST-ben mint szemelyautobol.

Bafana 2017.06.14. 15:09:08

Ezek 1:43-as modellekben a gyűjteményem legszebb darabjai.

pizo 2017.06.14. 19:55:59

@sandrew: Meg magasabb 2 cm-mel a Lada tetővonala, más a motorháztető és a csomagtérfedél peremezése és merevítése, nagyobbak a lökhárítóbabák... jól tudom, de akkor is rokon járművek, amúgy a FIAT-nál 124R (Russia) a kódja a Va3 2101-nek.

Zoli

Quattroman 2017.06.14. 21:55:23

@sandrew:
az első futómű annyiban más csak, hogy minden csavar egy dimenzióval erősebb benne
10x1,25 vs 12x1,25
geometriában, konstrukciós megoldásában ugyanaz.
az első Zsigulik is egykörös fékkel készültek, szóval ez sem talált.
igen a fékeket az orosz viszonyokhoz igazították (mint ahogy a futóművet is) ezért kapott hátra dobféket elöl pedig a csúszónyerges Marelli helyett egy duplahengeres Girling klónt

kkn 2017.06.14. 22:49:24

@sandrew: Nem a 124-é, hanem az oroszoknak készült 124R-é. Mert vagy szemellenzőswn ragaszkodunk a 124-hez, vagy engedékenyek vagyunk, és elfogadjuk, hogy attól még a FIAT csinálta. Ha megnézzük, hogy milyen egyéb 124 variánsok voltak akár külsőbéli eltérésekkel, akkor meg pláne mondhatjuk, hogy 124 licensz, hiszen nem 125, vagy 127. A rá nem látóknak úgy tűnik, mintha a Zsiga saját orosz fejlesztés lenne csak ennyi után, hogy nem 124 licensz.

octy 2017.06.16. 00:05:25

@Sztavrosz7: Sosem mondtam, hogy nem lengyel. Ettől még az autó a szovjetektől származik.