Ne legyen gond a nyáron: így használd az autóba épített klímát!

2017. 06. 03. 19:03 cartárs

A hitel-boom alatt rengetegen csak és kizárólag egyetlen elem, a légkondicionáló miatt cserélték le régi, jól szolgáló autójukat egy új klímásra. Mindez nem véletlen, hiszen az egyre forróbb nyári nappalok miatt már évek óta kötelező kelléknek számít az autóba épített légkondicionáló. Ahhoz azonban, hogy a rendszer megfelelően működjön, szükség van egy kis odafigyelésre is. Mostani írásomban ezért néhány tippet olvashatsz arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes használni a klímát, milyen jelei vannak a meghibásodásnak és mik azok a dolgok, amik bár elsőre furcsák, valójában teljesen természetesek:

Ha meg akarod előzni a bajt:

lead-web1.jpg

1. Nem klímázunk mindig!

Leugrasz a közeli boltba egy kiló kenyérért? Hát, erre nem kell klímát használni! Az egy dolog, hogy gyakorlatilag semmit sem érzel majd még a klímából a felforrósodott utastérben, de a gyors leállítás miatt a kicsapódó kondenzvíz sem távozik megfelelően, aminek az lesz a vége, hogy megtelepednek baktériumok és hamarosan kellemetlen, büdös szag jön majd a szellőzőrostélyokból.

2. Nem tekerjük le teljesen a hőmérsékletet

Saját egészséged megőrzése érdekében soha ne úgy használd a klímát a nyári forróságban, hogy „tökig” hidegre tekered a szabályzót. Érdemes 6-7 fokkal a külső hőmérséklet alá állítani a berendezést, de maximum 10 fokkal vedd lejjebb a hőfokot. Így nemcsak azt akadályozod meg, hogy az autó kompresszora „agyondolgozza magát” a nagy hőmérséklet különbség miatt, de azt is, hogy a szervezeted sokkot kapjon a kiszállás után.

3. Tél és klíma a két jó barát

Bár most, az egyre forróbb napokban az ember nem sűrűn gondol a télre, de klímád épségének megőrzése miatt az is fontos, hogy minden hónapban 1-2 alkalommal bekapcsold a légkondit. Igen, télen is. Ennek oka, hogy a műanyag alkatrészek kenését a hűtőközegben megtalálható olaj biztosítja, így az elhanyagolt alkatrész kiszárad, repedezetté válhat, azaz sérülhet a rendszer egészsége. Arról nem is beszélve, hogy a légkondi használatával a pára is leszedhető a szélvédőről, ami esős, havas időben nagyban segíti a kilátást.

Ha valami nem stimmel:

091611565181.jpg

1. Mi ez a szag?

Ha büdös, kellemetlen szag jön a szellőzőkből, az általában azt jelzi, hogy bizony elszaporodtak a károkozók. Mindez a folyamatos páralecsapódás számlájára írható, a gyakori ki- és bekapcsolás miatt (azaz a rövid utakon való közlekedés) ugyanis rengeteg baktérium megtelepszik a rendszerben.

A gombák és vírusok nem igazán az ember barátai, így idővel akár súlyos megbetegedést is összeszedhet az, aki hosszú ideig használja a szennyezett klímát. Nem véletlen, hogy a szakértők évi kétszer is a rendszer tisztítását javasolják, azaz tavasszal és ősszel is érdemes sort keríteni a műveletre.

A baktériumok megtelepedését azzal is megelőzheted, ha egy hosszabb út után, röviddel a megérkezés előtt kikapcsolod a légkondit, hogy kiszáradjon a rendszer.  

2. Hát ez langyi…

Nemcsak a kellemetlen szag, de a nem megfelelő hőmérséklet is jelezheti, hogy valami nincs rendben. A leggyakoribb az, hogy az elöregedett alkatrészek miatt már nincs megfelelő mennyiségű gáz a klímában, a hűtőközeg hiánya pedig azt eredményezi, hogy a légkondi nem tud kellően hideg levegőt fújni. Ilyenkor tehát érdemes időpontot foglalni egy klímásnál és mihamarabb feltölteni a rendszert, ellenkező esetben nemcsak a hatékony hűtésnek, de az alkatrészek tartósságának is búcsút inthetsz. Ugyanekkor kerítsünk sort egy átvizsgálásra is, mivel könnyen lehet, valahol szivárog a gáz, akkor pedig nem sokáig lesz hatása a pótlásnak.

3. Bekapcsolom a klímát és nagyon zajos, mi az oka?

Bár látatlanban nehéz megtippelni (hiszen egyedi hiba is lehet), a leggyakoribb ok a hangos klímára az elöregedett klímakompresszor. A kompresszor haláltusája szinte mindig úgy történik, hogy egyre hangosabbá válik az alkatrész, míg végül tönkremegy. Saját korábbi autómon (egy 2003-as G Astrán) tapasztaltam, hogy elsőként még csak az utastérből hallatszik, hogy hamarosan baj lesz, később már az autó mellett állva is egyértelműen megállapíthatóvá vált, hogy a kompresszor haldoklik.

Én ezt nem vártam meg, egy felújítottat rakattam bele. Töltéssel együtt alig 40 ezer forintból megvolt, bár ez sem lett olyan, mint amilyennek reméltem (értsd, ennek is volt már hangja..), így a következő lépcsőfok az új kompresszor lett volna, ha el nem adom az autót. A vadonatúj alkatrész ugyanakkor nem olcsó, típustól függően 70-150 ezer forintot is elkérnek érte, cserébe valószínűleg hosszú évekig nem lesz vele gond.

Ha valamiben nem vagy biztos:

air-conditioning-2_1.jpg

1. A klíma bekapcsolása után gyengébbnek érződik az autóm. Mi az oka?

Általánosan elmondható, hogy a légkondicionáló bekapcsolása 5-10 lóerőt elvesz az autó erejéből, így egyáltalán nem meglepő, ha teljesítménycsökkenést érzékelsz a használat során. Régebbi, gyengébb teljesítményű modelleknél az ember könnyen érezheti úgy, hogy még valaki beült mellé, egy újabb, erősebb típusnál ez kevésbé vagy egyáltalán nem érezhető. Szintén jellemző tünet, hogy az alapjárati fordulatszám kissé megemelkedik, hiszen a kompresszor meghajtásáról is gondoskodnia kell a motornak. 

Ismerősnél történt eset, hogy az automata klímájú Opelje szép csendben kapcsolgatta ki-be a légkondit, ami a kis, 65 lóerős Corsán érezhető teljesítményvesztést okozott. Mivel az autót újonnan vette, kicsivel a nyár előtt, így nem volt tisztában azzal, hogy az előre beállított hőmérsékletet az autó előbb-utóbb csak légkondival tudja majd tartani. Az tűnt fel neki, hogy néha kicsit „erőtlen” (máskor is az persze, de akkor főleg) a járgány és nem értette, mi lehet az oka. Volt ám meglepődés, amikor kinyomtam a menüből a légkondit.

2. Várnom kell a hidegre, miért?

Jó munkához idő kell! Gyakorlatilag az esetek 99%-ában nincs szó másról, mint egyszerűen a rendszer működési metódusáról, azaz mire a folyamat végbemegy és megérkezik az első hűs fuvallat, addig eltelik fél-1 perc is.  Ez teljesen normális, nem kell vele foglalkozni. Persze ha hosszú percekről van szó, esetleg az autó korábbi viselkedéséhez képest már később jön a hideg, akkor ott elképzelhető, hogy valamilyen hiba áll fenn, amit feltétlenül érdemes megnézetni.

3. Bár hideget fúj az autó, de elég lassan csökken a hőmérséklet. Miért?

Egy felforrósodott utastér lehűtése még a legmodernebb klímaberendezéseknek is időbe kerül. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy alsó-középkategóriás autóban 20-25 perc is eltelhet szellőztetés nélkül, mire tényleg kényelmessé válik a hőmérséklet. Sokan ezért belső keringtetésre állítják az autót, így a klíma csak az utastér (egyre alacsonyabb hőmérsékletű) levegőjét használja a rendszer.

Ez kétségtelenül hasznos, én is gyakran hallom, hogy a belső keringtetés használatával lényegesen hamarabb lehűthető az autó utastere és hogy ez milyen jó. Rövid távon kétségtelenül hasznos lehet, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy csak rövid ideig használható, mivel az utastéri levegőnek idővel jelentősen lecsökken az oxigéntartalma, ez pedig azt eredményezheti, hogy a sofőr kevésbé tud koncentrálni, ami nyilvánvalóan balesetveszélyes. Helyette érdemes nyitott ablakokkal elindulni, átszellőztetni az autó belsejét és ezután „bezárkózni” a bekapcsolt légkondival.

Kihagytam valamit? Esetleg nem értesz egyet? Írd meg kommentben! 

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

 

Ne legyen gond a nyáron: így használd az autóba épített klímát!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr2512561867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mohaa 2017.06.04. 10:04:14

Egy dolog maradt ki és ezt mostanában sokan elfelejtik. Az új autóm kézikönyvében sem említik, hogy leállítás előtt érdemes kikapcsolni a klímát és sima ventilátorral magas fordulaton kiszellőztetni a rendszert. Ez segít a gomba és egyéb lerakódások megelőzésében is.

VoluntartistA 2017.06.04. 10:40:35

"a műanyag alkatrészek kenését a hűtőközegben megtalálható olaj biztosítja" szerintem a gumitömítések épsége fontosabb, de a lényeg a rendszeres kenetés.
A mohaa-nak igaza van, nagyon hasznos a rendszer kiszárítása, a tervezett megállás előtt percekkel érdemes kikapcsolni a klímát és a ventilátorral segíteni a kicsapódott nedvesség elpárolgását. A visszamaradt nedvesség (és sötétség) ugyanis kitűnő élőhely számos gomba és baktériumfaj számára. Ezek ellen lehet alkoholos klímatisztító szprével is küzdeni, de - ha már muszáj - a csodafegyver az ózongenerátoros tisztítás. Az ózon tutira kinyírja őket és nem bántja az elektronikát (ilyen veszély fennáll, ha sok habbal óvatlanul nekiesünk a rendszernek).

szebeee 2017.06.04. 11:30:39

"Az egy dolog, hogy nagy eséllyel még el sem indul igazán a kompresszor"

De elindul. Abban a pillanatban ahogy megnyomod a kis "AC" gombot, zár a kuplung, és indul a kompresszor.
Később pedig jól le van írva, hogy fél-1 perc kell, mire végigmegy a rendszeren a cucc.

TeleScope 2017.06.04. 12:04:44

"az utastéri levegőnek idővel jelentősen lecsökken az oxigéntartalma"

Annyira nem zár jól a belső keringtetés, hogy a friss levegő bejutását ellehetetlenítené az utastérbe. Aki nem hiszi, autózzon néhány percig egy Trabant vagy egy trágyát szállító autó mögött.

esso 2017.06.04. 13:46:06

Méghogy az ózon nem károsítja az elektronikát?!
Rossz hírt mondok, olyan korróziót okoz hogy csak na!
Javítok ilyen gépeket, láttam...

cartárs 2017.06.04. 14:24:45

@mohaa:
Köszi, bele is írtam!

@szebeee: Persze :) Azt akartam írni, hogy gyakorlatilag még alig van hatása a klíma működésének, hiszen a 30 fokos autóban 2 perc alatt nem lesz jégszekrény. Pontatlan volt a megfogalmazás, most átírtam.

zuiko 2017.06.04. 14:52:24

Érdemes odafigyelni, hogy a klíma bekapcsolásakor épp alacsonyabb fordulaton legyen a motor...

Lebarmozott vidéki 2017.06.04. 15:05:29

"20-25 perc is eltelhet szellőztetés nélkül, mire tényleg kényelmessé válik a hőmérséklet"
Fölforrósodott a kocsi?
Az igaz, hogy nem árt kiszellőztetni, azaz lehúzott ablakokkal megtenni egy kis távolságot, de ez már országúti tempónál is kényelmetlen a mai kocsikban.
Utána viszont azonnal (ill. már közben) föl kell tekerni a hőfokot a kintinél csak pár fokkal kevesebbre (igen, pl. ma már de. 10-kor 26°-ra állítottam), a ventillátort pedig jó magas fokozatra kapcsolni!

A *SOK*, langyos, de *SZÁRAZ* levegő miatt szinte pillanatok alatt sokkal komfortosabban érzi magát az ember.

Utána aztán fokozatosan lehet lejjebb venni a hőfokot, de valóban nem nagyon hidegre, csak 6-8 fokkal a kinti alá.

svedmalac 2017.06.04. 17:59:56

Nálam ősz óta van olyan jelenség, hogy a klímát használva párásodik a szélvédő elég rendesen nedves időben, hó, sok eső környékén. Ilyenkor csak a sima ventillátoros ablakfűtéssel tudok tőle megszabadulni. Aztán visszanyomva a klímát már párásodik is újra. Most a melegekben nem jelentkezik. Van valakinek tippje, hogy mi lehet ez?
Amúgy jó a cikk!

Kisamotors 2017.06.04. 18:24:39

@szebeee: Ha a hűtöközeg egy kritikus szint alá csökken (kicsi a nyomás a rendszerben), bizony nem indul el, ezzel védve magát.
Regrosszabb eset, ha még épp működik, de a csökkent gázmennyiségtől nagyon rossz hatásfokkal.

Kisamotors 2017.06.04. 18:26:18

Nagyon fontos, hogy legalább slaggal rendszeresen tisztítsuk a klímahűtőt, a benne megülő por miatt.

legális 2017.06.04. 18:28:46

@svedmalac: kapcsold ki a belső keringtetés gombot

a_tesz 2017.06.04. 18:31:09

@svedmalac: Ha a felettem lévő tanács nem válna be, cserélj pollenszűrőt, vagy ha ez se oldja meg, akkor valahol le van rakódva a pollenszűrő előtt (esetleg mögötte, de ha új kora óta rendesen cserélted, akkor kicsi rá az esély) egy kanyarulatban pl. a sok por meg falevél meg virágszirom, és az gyűjti magába a nedvességet, ami párásítja az autó belsejét.

Kisamotors 2017.06.04. 18:34:28

@svedmalac: Legvalószinűbb, hogy telített a pollenszűrőd (Kabinszűrő.) Cseréltesd ki, pár ezres.
Elképzelhető, hogy valahol beázik az autód, és nedves a padlószőnyeg.
Még egy lehetőség: El van dugulva a tűzfal mögötti vízelvezető vályú, megáll benne a víz.
A venti innen szívja a külső levegőt, ha ez vizes, párás környezet,akkor azt fújja a szélvédőre is.

conect 2017.06.04. 19:42:19

@Kisamotors: Semmit nem ér a slag, kimosni csak akkor lehet ha kiszeded. Hozzá sem férsz normálisan. Akik mosogatják, általában mosóban mosogatják, és így teszik tönkre a klímahűtőt. Össze vissza hajlítják a lamellákat.

nick papagiorgo 2017.06.04. 21:07:30

néhány apróság:
klímázás télen: csak manuális klímánál van jelentősége, az automata megoldja maga (néha megkeringeti a folyadékot magától). Itt jegyzendő meg, hogy egynémely autótípusnál van olyan, hogy bizonyos hőfok alatt nem kapcsolja be a (manuális) klímát akkor se, ha hidegre állítod, és bekapcsolod (ez összefügg(het) azzal a bizonyos bimbammolással is, amit az autó mondjuk 3 fok alatt előad).

klímát csak alacsony fordulaton kapcsoljuk be: szintén csak manuálisnál lenne jelentősége, igazából voltaképp nincs, max annyi, hogy - ahogy cartars is írja - a teljesítményből levesz, tehát ha kell a fordulat (pl. előzésnél, gyorsításnál) nem kellene elvenni a pacikat. A "legenda" egyébként úgy szól, hogy ha magas fordulaton kapcsolod be, akkor esetleg valami "baj" lesz, elszakad a klímaékszíj, effélék. Aki rendesen szervizeli a kocsiját, azzal ilyen nem történhet meg, aki meg nem, annak meg kb tökmindegy, bármikor beüthet bármi baki.

Klímahűtő tisztítása: a slag is jó, levegővel is lehet (pl. benzinkutaknál ott ahol a kereket is fújod, kicsit ráfújsz), lényeg, hogy ne legyen nagy a nyomás (elgörbíti a lamellákat, ahogy conect is írja). Egyébként a problémáknak ez úgy általában 5-10 %-ban oka (a többi esetben más a baj, pl. elment a gáz), aki akarja, megcsinálhatja, de csodát ne várjunk. Jellemzően poros környezetben (sok földút) közlekedőkön segít.

Pollenszűrő cseréje: évente, általában az olaj- és levegőszűrővel együtt cserélik, ha nincs cserélve (számlán nincs rajta) kérdezzünk rá. Kétezer forintos összeg amúgy. Van pár "extra" típus (pl. Daewoo Lanos, asszem), ahol nem cserélhető (fixre van beépítve), ezeken cserélni nem lehet, csak tisztítani, az egész rendszert, ózonnal.

Kisamotors 2017.06.04. 21:29:45

@conect: Azért ér az valamit, több, mint a semmi, épp azért nem javasoltam a nagynyomásút, amit Te írtál.

svedmalac 2017.06.04. 21:39:00

Nagyon köszi a válaszokat!
@legális: belső keringtetést csak akkor használok, ha dugóban vagyok vagy valami büdös busz után. Amúgy ritkán.
@a_tesz: pollent tavaly cseréltem, kb. egy éve. Ősszel ez még csak fél éves volt. Ma esett az eső pár órája, meg is jelent a pára rögtön. Kinyomtam a klímát, csak venti ment, el is tűnt. Viszont nyáron volt egy brutális vihar, jég minden. Emiatt egy fa alá álltam be, de a vihar után mintha álcaháló lett volna a kocsin. Lehet, hogy ez tett be? A tűzfal mögötti vízelvezető így esélyes is lehet, mint ahogy Kisamotors írta.
A szőnyegem teljesen száraz, az autó elvileg nem ázik be.

Ezt a tisztítást szakszervizen kívül kivel érdemes végeztetni?
Szhelyen lakom, ezért a kérdés, de már eddig is sokat segítettetek!

nick papagiorgo 2017.06.05. 08:57:51

@svedmalac:
bárkivel elvégeztetheted, itt a kérdés inkább az, hogy ki hajlandó bevállalni meg kiben bízol annyira, hogy rendesen meg is csinálja.
Ez egy elég sz**pás meló, nagy műszaki érzék nem kell hozzá, de szét kell szedni kb a teljes levegőztetőrendszert, és kipucolni, mert ha pl. telement levéllel, ami mindig benedvesedik esőben, az bárhol lehet, akár több helyen is, ahogy a levelek vándorolnak.
Szóval ez eléggé időrabló dolog. Ha valami kontárt bízol meg, az olcsón kb félig fogja megcsinálni. Márkaszerviz drágább, de oda visszamehetsz reklamálni, hogy nem szűnt meg a probléma.
A kondenzvíz elvezető csatornát (ha csak azt akarod kitisztítani) azt kb te is meg tudod csinálni, ha megtalálod hol van (van egy rajzod) és hozzáférsz.

Nekem annyi a gyanús a történetben, hogy ha amiatt párásodik, hogy telement vizes levelekkel és egyéb cuccokkal, akkor klíma nélkül is párásodnia kellene, de arra meg azt mondod, hogy az nincs. Esetleg (még egy újabb ötlet, ha már minden más elfogyott) a klímafolyadékot is le lehetne cserélni, lehet, hogy ott a gond.

nick papagiorgo 2017.06.05. 09:04:40

@nick papagiorgo: klímafolyadékot = gázt, természetesen

charlie 2017.06.05. 09:48:56

@nick papagiorgo: nem ezert ajanlott alacsony fordulaton bekapcsolni. A klima ekszij mindig hajt, es maga a kompresszor egy viszkokuplinggal van rakotve a tarcsara. Mikor bekapcsolod a klimat oszezar a kuplung es elkezd felgyorsulni a kompresszor. Csak nem mindegy, hogy az alatt a 5-10 masodperc alatt 700 rpm-rr vagy 6000-re kell gyorsulni.

Ekszij meg nem nagyon szakadhat le, a kuplung gyengitve van hogxha beallina a kompresszor akkor az torik el.

nick papagiorgo 2017.06.05. 14:10:29

@charlie:
persze.
De a rendszer tudja (tudnia kell) ezt. Jó, ha olyat játszanánk, hogy mindig 6-7000-nél kapcsolnánk rá a klímát, akkor vélhetőleg hamarabb tönkremenne, mintha mindig 6-700-nál. De mivel ez úgy sosem teszi senki, ezért ez "átlagos használat"-nak minősül.

Azért mondom ezt, mert ez is egy "legenda", mint ahogy pl. a benzines autó 2-3000 között fogyaszt a legjobban. Ennek a legendának a következménye az, hogy vannak olyan komák, akik mindig konstans 70-el mennek városon belül, városon kívül egyaránt ("ott fogyaszt jól" felkiáltással - a sebváltó nem barátjuk, tehát arra már nem jön rá, hogy ha fel vagy le vált, akkor is tudná ezt az értéket biztosítani).

Ugyanilyen legenda a kis fordulaton való klímabekapcsolás. Persze, jó, jobb, mint ha folyton nagy fordulaton kapcsolnád be. De mivel a felhasználóknál ez nem attól függ, hogy mennyi a fordulat, hanem attól, hogy mikor van melege, ez így eloszlik, és végül is nincs jelentősége.

Klíma Kapitány 2018.02.04. 22:21:57

@esso: Az ózon korróziós hatásáról majdnem mindenhol ugyan azt az egy mondatot találom a neten, szerintem egymásról másolták :)
Volna kedved erről bővebben írni? Érdekel a téma.

A tisztítás témakörhöz kapcsolódva:
Ezek az ide-oda fújkált sprayk és az ózonos fertőtlenítés nem sokat érnek. Szét kell szedni a rendszert annyira, hogy a hőcserélő hozzáférhető legyen. Ilyesmivel én is autószerelőhöz járok.