Autóvásárlás: attól, hogy sérült volt, még megveheted!

2017. 05. 27. 17:03 cartárs

Egy ideális világban az autóvásárlás úgy néz ki, hogy emberünk bemegy a szalonba, összeállítja az igényeinek megfelelő típust, megvárja amíg megérkezik és a garancia lejártáig boldogan használja, aztán becseréli egy újra. De a világ nem ilyen, főleg Magyarországon, ahol csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy új autót vásároljanak.

autohuzas.jpg

A szakértő megmondja….

A használtautó vásárlással kapcsolatos lépésekről már több alkalommal is volt szó a blogon, így nemcsak a vásárlás előtti, de utáni teendőkről is olvashattál a Cartárson. Mostani írásom apropóját egy netes kommentcunami indította be. Főhősünk ugyanis bőszen, több ízben is levezette, hogy egy fényezett elemű autó biztosan nem felel meg a gyári előírásoknak és neki eszébe nem jutna ilyet vásárolni. Persze mondhatjuk, hogy ez hülyeség, de gondoltam megéri foglalkozni vele egy rövidebb írás erejéig.

car-depreciation-price_opt.jpg

Egy biztos: az értékcsökkenés

Tegyük a szívünkre a kezünk: mindannyian hibázhatunk. Egy elmulasztott jobbkéz szabály, egy túl rövidre vett féktáv, vagy egy, a parkoláskor elnézett virágágyás. Ilyenkor, ha épp úgy adja ki, könnyen horzsolódhat, karcolódhat, horpadhat és törhet is az autó, attól függően, hogy mibe vagy kibe érkezünk meg.

Az viszont, hogy pusztán javítófestékkel orvosolható a hiba, vagy akár húzatópadra is szükség lesz, már a gépjármű további életére is durván kihatással van. Legalábbis értékében mindenképp. Képzeld el, ha két ugyanolyan kocsi közül választhatnál amik között csak annyi a különbség, hogy az egyiket javították, a másik még gyári, melyiket választanád?

A hibátlan, sérülésmentest, nyilván. Épp ezért a legtöbben csak kedvezőbb áron hajlandóak fényezett autót vásárolni. A használtautó piacon beárazzák a már javított autókat, így gyakran lényegesen olcsóbban vásárolhat az, akit nem zavar az autó „nem makulátlan előélete”. 

vwgolf_3.jpg

A lényeg a panel mögött van

Nem véletlenül emlegettem feljebb a sérülések mértékét, hiszen egy szimpla fényezés nem azonos kategória egy akár elemcserével járó komolyabb sérüléssel. A szakszerűen javított, majd újrafényezett horzsolás semmiben sem befolyásolja az autó állapotát, az ugyanolyan jó marad mint előtte. Ugyanis attól, hogy lefújták a bal első ajtót, a kocsi még nem véd kevésbé egy oldalütközésnél.

Nem árt tudni, hogy egy autó biztonsági utascellájának elemei „láthatatlanok”, a csinos külső lemezek ugyanis eltakarják a fontos merevítéseket. Gyakorlatilag hasonló a helyzet, mint az ember fejénél, ahol a koponya védi az agyat a külső veszélyektől. Persze az „agy” ebben az esetben a bent ülőket jelenti, akik védelmére a gyártó eurómilliárdokat költenek el éves szinten. Ezért az újabb autók szinte kivétel nélkül nagyszilárdságú acélból készülnek, amelyek könnyűek, de lényegesen erősebbek a „hagyományos” fémeknél.

A külső panelek sokszor szándékosan nem agyonerősítettek, mert a gyalogosbiztonsági előírásokat csak „puha” karosszériaelemekkel teljesítik a gyártók. Gondolok itt többek között a motorháztetőre, amelynek a feladata, hogy egy baleset (vagyis egy gyalogos elütése) esetén a lehető legjobban csökkentse a lehetséges sérülések mértékét.

elmatronic_fnf_handy.jpg

Ezeket nézd meg

Ezzel nem azt mondom, hogy lényegtelen, hogy az autó volt-e fényezve, de egy karcolás vagy akár egy ajtó cseréje nem jelenti azt, hogy életveszélynek teszed ki magad. Épp ezért a legfontosabb az, hogy a részleteket megvizsgálva pontos képet kapj arról, mit és miért fényeztek. Nem árt, ha a kereskedő komplett állapotlappal vár, jobb helyeken ugyanis már ilyeneket is készítenek a vásárlók tájékoztatására. Ha ilyen van, egyből láthatod, hogy a szakemberek milyen dolgokat vizsgáltak meg az autón és azokon hogyan ment át a jármű. 

1. Jöhet a külső elemek rétegvastagság-mérése

Első lépésként a klasszikus rétegvastagság-mérővel körbe kell mérni az autó karosszériájának elemeit. Javasolt egy elemet két-három ponton is megmérni, hiszen egy korábbi javítás is kiderülhet. A gyári elemek vastagsága általában 100-200 mikron között alakul, a szakszerűen újrafényezettek pedig 200-350 mikron közötti vastagságúak.

2. Figyelj a nem látványos részletekre!

Amennyiben nincs fotó, vagy más, bizonyító erejű dokumentum az autó korábbi sérüléseire, érdemes azonnal a részletekbe is belemenni. Eláll a kéder gumi? Esetleg hiányzik egy-egy apró gumitömítés a sárvédő belső feléről, amik a motorháztetőt tartják?  Ezek az apró, sokak számára érdektelen részletek árulják el, hogy milyen sérüléseket szenvedett korábban az adott gépjármű.

Az én autómon például 3 elemet is fújtak már a 6 éve alatt, ezek mindegyike apróbb húzás miatt történt. Ezért az összes tömítés, illesztési hézag tökéletes, a nem hozzáértők nem mondják meg semmiből, hogy az autó valaha a fényezőkamrában járt. Azért egy kis maszkolási hiba jutott az egyik gumitömítésre, így részletesen vizsgálva látszik, hogy az bizony fújva volt, de az eredménnyel így is elégedett vagyok.

3. Azért egy átvizsgálás ne maradjon el!

Ha körbenézted az autót és úgy látod, minden stimmel, azért egy átvizsgálást is említs meg a kereskedőnek. Amennyiben gond nélkül belemegy és nem okoz számára problémát egy márkaszervizes ellenőrzés, akkor megnyugodhatsz, hiszen bízik a portékájában és nem egy összelegózott roncsot fogsz megvásárolni. 

Én sokat spóroltam

Még mielőtt letámad a tisztelt olvasóközönség, nem azt akarom mondani, hogy rommátörött, két-, esetleg három autóból összerakott tákolmányokat kell venni. Pusztán arról van szó, hogy szakszerű helyreállítás esetén az autó kiváló marad és mindenben teljesíti a gyári előírásokat. 

Ettől függetlenül kiváló alkualapot vehet az ember a kezébe! Nekem több százezer forintot jelentett, hogy egy, már fényezett autót vettem a sérülésmentes helyett. Szóval jó dolog a sérülésmentes kocsi, ha anyagilag megteheted, válassz olyat. Ha pedig nem, azért ne ess kétségbe, egy kis javítás még nem a világ vége! A fontos az előélet megismerése és ezzel együtt a szakszerű átvizsgálás. Ha ezekre időt szánsz, jót kaphatsz jó áron, méghozzá úgy, hogy a saját és utasaid életét sem veszélyezteted. 

Kihagytam valamit? Esetleg nem értesz egyet? Írd meg kommentben! 

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

Autóvásárlás: attól, hogy sérült volt, még megveheted!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr1712544705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szemétpasi 2017.05.28. 18:54:52

Én mondjuk nem annyira az életveszély miatt hallottam az embereket fintorogni a tört autókra, hanem a rozsdásodás miatt. A néphit szerint a javított/fújt alkatrész sokkal kevésbé bírja a rozsdát és rengeteg itthon népszerű típus eleve rohadós fajta.

RedRum 2017.05.28. 19:06:25

Szemétpasi: Pedig az életveszély miatt kell tényleg fintorogni. Ha merevítés sérült, elemcsere. Csak hát ugye...
Szóval, persze, hogy meg lehet venni sérült autót. Csak legyen hozzá egy Casco számla is. Vagy csak sima áfás a szerelőtől. Ez ugyan nem zárja ki a gányolást, de legalább valami.

sóhegy049 2017.05.28. 19:13:59

Egy átlag verdánál, ha egy igazi szerelő bele és alá is néz, kiderül, ha az gányolva volt. Aki meg már úgy kicserél egy fődarabot, úgy hegeszt, hogy azt a szakavatott szem sem veszi észre, az nem lehet gány. Átverésnek átverés, értékcsökkenés, ez tiszta sor. A korrózió ellen márf lehet védekezni, csak rá kell tenni az anyagot. Nekem egyik melósvasam sem sérülésmentes, nem az én "jóvoltamból", mégsem rohadnak.

abrakradabra 2017.05.28. 19:54:06

én nem fényezem újra egy horpadás / karc miatt. A 8 éves részben fővárosi használat után az lenne a gyanús ha makulátlan lenne. Így gyári a fény, a vevő meg tudja mit vesz.

A80 2017.05.28. 20:30:26

Sóhegy049: sajnos hiába szép a munka, lehet életveszélyes, ha nem követték a gyári technológiát. Nagyon sok autónál (pl. Golf7) egészen speciális nagyszilárdságú acélok is vannak, amelyeket cserélni kell, nem őrzik meg előnyös tulajdonságaikat ha javítják őket hiába néz ki esztétikusan a végeredmény.

nick papagiorgo 2017.05.28. 20:33:10

Totalcaron (is) volt róla infó, hogy (asszem) valamelyik autós műsorban vettek két Passatot, és nekik mentek oldalról.
Aztán az egyiket felújították gyári technológiával, a másikat meg "simán" - nem kókányoltak, csak nem a legdrágább gyári cuccokat építették bele. Aztán beléjük mentek még egyszer.
A gyárilag felújított az úgy viselkedett, mint elsőre, a másik az kb ropira tört, a B oszlop kb kiugrott a helyéről, és a másik autó orra bejött majdnem a középkonzolig.
Ennyit jelent a "rohadt drága és felesleges" gyári technológia.

Na most Magyarországon vajon hányan javíttatják az autójukat márkaszervizben, gyári technológiával?

cartárs 2017.05.28. 21:19:32

@nick papagiorgo:
Azok Skoda voltak, a mai napig viszik a nagyobb rendezvényekre (AMTS-en is kint voltak), a kocsikat.
www.youtube.com/watch?v=bzOA9XURMUU

Nekem egyébként az a tapasztalatom, hogy ahol trehány módon javítanak (sajnos sok van..) ott valamilyen jel marad. Egyszerűen a spórolás az nemcsak a rossz minőségű lemezmunkában, de például a ki nem cseréld, sérült kédergumiban vagy a hiányzó műanyag fedélen is megjelenik.

Szzzz 2017.05.28. 21:59:12

Ezt a mérjük körbe az oldalát ravaszkodást sosem értettem... mi a picsát számít? Ráadásul ha lezúzzák az elejét, egy gombóccá gyűrt első sárvédőnek nem állnak neki kalapálgatni, hanem vesznek egy utángyártottat, és azt meg simán meg lehet fújni úgy, hogy 130mikront mérsz rajta mindenhol...
alapvetően szerkezetet kell végigmatatni, célszerűen műhelyben, ahol van sok fény, meg csápos... ...váznyúlványok, hegesztések, csomitartó fenéklemeze, padlólemez...
A tróger gányolásnak mindig van itt valami nyoma, hiszen pont az a lényeg, hogy olcsó legyen, olcsón pedig nem fog a kontár tibi restaurátorkodni...
Meg különben is, újkora úta nálam van a kocsim, most 160ezret futott, majdnem mindet városban, kétszer belémcsúztak hátulról, egyszer lehúzták az oldalát, egyszer én húztam le az oldalát, egyszer belémkoccantak oldalról, húztam már meg az orrát a mélygarázsban, akadtam fel padkán az első lökössel, a hátsó lökössel rátölattam egy sunyi fűben lapuló bazaltkockára, egyszer valaki az ikea parkolóban benyomta a hátsó ajtót, egyszer meg valamai drogos barom úgy belement a bal hátsó sarkába, hogy simán egy széles utcán parkolt... Van olyan eleme, amit már kétszer fényeztettem. Egyébként meg törésmentes.
Ebből gondolva, extrém ritka az olyan autó pesten, ami nem tök új, és soha semelyik elemét nem kellett javítani...

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2017.05.29. 07:33:08

Egyik oldal : ha sérült, valószínű kontárul javították.
Másik : akkor is, ha nem sérült.
Ha elmondják, mi baja volt, akkor szorozni kell hárommal... :D
Szar itt minden, na.

@nick papagiorgo: Mondjuk némelyik márkaszervizről sem hiszed el, hogy ott bármit rendesen megcsinálnak...

nick papagiorgo 2017.05.29. 10:35:50

@cartárs: @ColT:
"ahol trehány módon javítanak (sajnos sok van..) ott valamilyen jel marad"

Nem mindenhol.
Kókány mesternél persze.
Viszont Jellemző hely a ColT által is említett "bizonyos" márkaszervizek, ahol mindent megcsinálnak tisztességesen (szerszám megvan, technológia megvan, időt te fizeted....), csak épp nem azt (a gyári cuccot) teszi be, ami a számlán szerepel, és ezen nyer(észkedik) Pl az ominózus nagyszilárdságú acél B oszlopot. Ezt jó eséllyel az életben nem szúrja ki senki, gond akkor lehet, ha baleset van. Garanciát általában vállal rá (mivel márkaszerviz), viszont "a hullák ritkán reklamálnak".

mennyi?husz! 2017.05.31. 14:11:24

"hiszen egy szimpla fényezés nem azonos kategória egy akár elemcserével járó komolyabb sérüléssel."

Pont forditva! Mivel ha egy meghuzott es horpadt elem reszt csak fenyeznek akkor az, kalapalva es gittelve volt. Ha meg elemcserere kerul sor akkor kapott az auto egy SERULESMENTESET ami szint ugy ujra van fenyezve termeszetesen de gittmentes es nem ki kalapalt. Ergo ujbol serulesmentes az auto! Attol, hogy cserelnek egy motorhaztetot vagy elso sarvedo ivet vagy lokharitot semmi gondja nem lesz egy autonak illetve tovabbra is serultmentes lesz a besorolasa.