Honnan legyen az autó? Neppertől vagy magánszemélytől válasszak?

2017. 05. 13. 14:38 cartárs

Szokták mondani, hogy háromféle munka létezik: jó, olcsó és gyors. A vevő ebből a trióból kettőt választhat, így mindenki eldöntheti, hogy mit szeretne. Nos, egy autó megvásárlása is hasonló szellemben történik, igaz ott a megbízható, az olcsó és extrás a három választható opció.

Azonban nemcsak az a fontos, hogy mit, hanem az is, hogy kitől! Vajon tényleg olyan rosszak a kereskedők és örökérvényű az, hogy autót csak magánszemélytől? Erről lesz most szó! carshop-couple-with-dog.jpg

Csodávárás? Felejtős!

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az autóvásárlás során a racionalitás igen fontos. Nyilván, most nem a szerelemből vett kupéra vagy hot-hatch-re gondolok, hanem a mindennapokban használt, a család közlekedését biztosító járműről. Ha egy autó túl olcsó, vagy a leírtak tűnnek túlságosan szépnek, nagy esély van rá, hogy tényleg nem stimmel valami.  A problémás autóknál igen gyakoriak a „sürgős” vagy az „akciós” jelzők, ahogyan az sem mindig fedi a valóságot, hogy az autó „kihasználatlanság miatt eladó”.

Az, hogy egy autó eladás általában okkal történik, senkit nem lep meg. Az azonban, hogy ez egy cégautó, egy újabb, szalonból vásárolt kocsi vagy egy, a szerelő állítása szerint több százezres, hamarosan bekövetkező műszaki hiba, csak az eladó tudja. Épp ezért alaposan mérd fel a kiszemelt típust, nehogy belefuss egy komoly problémába. Az autóvásárlás előtti ellenőrzésről írtam már korábban, ide kattintva olvashatod el. privat.jpg

Magányszemély: a tuti vétel?

Sokan esküsznek arra, hogy csak magánszemélytől érdemes autót vásárolni, hiszen ő mindent tud az épp eladó járgányról, mivel hosszú időn keresztül használta. Emellett gyakori érv az is, hogy a kiszemelt autó környezetét és tulajdonosát vizsgálva pontos képet kaphatunk arról, hogy hogyan is használták, „hol lakott” és miknek volt kitéve eddigi élete során.

Bár kétségtelen tény, hogy egyes esetekben a tuti vételek a magánszemélyek garázsában parkolnak, azért nem mindig ilyen egyszerű a helyzet. Az ugyanis igen gyakori, hogy kereskedők magánszemélynek álcázzák magukat és így próbálják meg jobb színben feltüntetni a portékát. Az ilyen eladókat úgy a legkönnyebb lebuktatni, ha az első érdeklődés során csak úgy kérdezel rá az általad kinézett autóra, hogy „mit tud mondani a járműről?”. Amennyiben ugyanis kereskedő és több típus áll nála, biztosan rákérdez, hogy melyikről van szó, míg egy tényleges magánszemély rögtön tudni fogja, miről kell mesélnie.

Már persze akkor, ha foglalkozik az autójával. Velem megesett már, hogy kinyögte az illető, hogy gyertyacserére a vétel óta nem volt szükség (pedig az intervalluma 60 ezer kilométer, a kocsiban meg volt vagy 200 ezer...) és bár az olajat egy kicsit csipegeti, de rakott bele vastagabbat és azóta jó. Mondanom sem kell, nem vettük meg a kocsit.

Úgyhogy ilyenkor érdemes folyamatosan kérdezgetni, hogy miket mikor cseréltek, foglalkozott-e azzal, hogy márkás alkatrész kerül bele, vagy beérte a legolcsóbbal. Az ilyesfajta kérdésekből összeállhat egy kép, amiből könnyen eldönthető, hogy az épp most csillogó jármű egyébként problémakupac, vagy tényleg igényes tulajdonossan állunk szemben. 

autokereskedo.jpg

Kereskedő: csak megbízható helyről

A 90-es évek mélyrepülése miatt sokakban az rögzült, hogy kerülni kell a kereskedőket (neppereket), mivel azok átverik az embert és visszatekert, gyakran totálkáros állapotból feltámasztott autókat árulnak. Szerencsére az elmúlt években jelentősen tisztult a piac! Ettől függetlenül azért még mindig vannak, akik jól megélnek az átverésből, elég csak a külföldről beáramló autók órakorrigálására gondolni. 

Sőt, ahogyan a hozzászólások között is megjegyezték, még manapság is igen nagy népszerűségnek örvend a névre írás elhagyása. Ez azt jelenti, hogy a külföldről behozott autót a kereskedő nem iratja a nevére, így közvetlenül Hans-tól veszi meg az ember, így probléma esetén nem a Kispista Kft-nél, hanem Hans-nál kell reklamálni. Aki persze mit sem sejt majd, hiszen ő nem is nekünk adta el a kocsit...

Épp ezért én csak a biztos előéletű, hosszú ideje a piacon lévő kereskedőket javaslom. Amennyiben lehetőséged van rá, akkor pedig márkaszervizek kínálatából válassz, hiszen ezeken a helyeken gyakran kikötnek ellenőrzött előéletű autók. Ennek leggyakoribb forrását a lízingből visszavett autók jelentik, amelyek a szerződésben meghatározott, 2-3-4-5 éves lízingidőszak után használtként kerülnek ki a piacra. Mivel ezeket az autókat folyamatosan karbantartják a lízingidőszak alatt (ellenkező esetben büntetés lehet a vége) ezért ezek a kocsik gyakran jobb állapotban vannak a magánszemélyek által fenntartott kortársaiknál.

Az is igen gyakori, hogy ezekből, a lízinges autókból egyszerre több száz darab kerül piacra, ilyenkor pedig óriási választékból válogathatsz, ezzel is egyszerűbbé válik egy a szép állapotú darab megtalálása. Ezeket az autókat szinte kizárólag kereskedőknél találod meg, magánszemélyek szinte sohasem jutnak hozzá első körben ezekhez a modellekhez.

Persze sokakat eltántorít, hogy a kereskedő ebből él, neki az autó eladás jelenti a bevételt, ami azt is jelenti, hogy pénzt keres az autókon. Nem azt mondom, hogy néha nincsenek megdöbbentő árrések egy-egy autón, de az igazság az, hogy a hosszú ideig (akár több hónapig) tartó tárolásnak, az ügyfelek kiszolgálásának és a telephely biztosításának bizony ára van.

kundpaverkstad_medium.jpg

Mi van a vásárlás után?

Van egy nagyon fontos különbség a magánszemélyes illetve a kereskedőtől történő vásárlás között. Ahogyan arra a FOME (Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete) felhívja a figyelmet, „Ha autókereskedelemmel foglalkozó vállalkozástól vásárolunk gépkocsit, abban az esetben a törvény alapján vélelmezni kell, hogy a szerződés megkötését követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

Ez azt jelenti, ha az autó a szerződés megkötését követő hat hónapon belül meghibásodik, abban az esetben a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hibával kapcsolatban a felelőssége nem áll fenn. Ha magánszemélytől vásárolunk, akkor ilyen törvényi vélelem nem áll fenn, minden esetben a vevőnek kell bizonyítania, hogy a meghibásodás oka már a teljesítés időpontjában is fennállt. A bizonyítás eszköze elsődlegesen szakértői vélemény.”

Azaz lényegében a kereskedőtől való vásárlás után nagyobb esélyünk van rá, hogy az esetlegesen fellépő hibát megtérítik nekünk, mintha magánszemélytől szerezzük be az autót. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a magánszemélyek óriási kockázatot jelentenek, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy egy esetleges meghibásodás utáni procedúra lényegesen hosszabb időt és több energiát vehet igénybe.

Nem értesz egyet? Rossz tapasztalatod van a kereskedőkkel, esetleg magánszemély vert át? Írd meg kommentben a történeted, a legérdekesebbeket külön cikkben is bemutatjuk!

Honnan legyen az autó? Neppertől vagy magánszemélytől válasszak?

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr9212500795

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2017.05.14. 19:19:27

Egyetlen egy "apróság" maradt ki a cikkből a magyar rögvalóhoz kapcsolódóan: A nepperek többsége nem íratja a nevére az autót, hanem félig kitöltött szerződéssel veszi meg az eladótól, és így adja tovább. Ettől kezdve a kereskedő mossa és széttárja kezeit; lehet menni a régi tulajdonoshoz a problémákkal.

alien 2017.05.14. 19:27:42

@OkoskaTo:rp: pontosan és ráadásul nem is kereskedőtől kereskedelmi forgalomban szerzel, így ha lopott vagy gáz van nem lesz kocsid

cartárs 2017.05.14. 19:32:53

@OkoskaTo:rp: Szia!
Köszi, jogos, sajnos ez igen gyakori. Bele is írom! Bár kétségtelen tény, hogy egy megbízható kereskedő eleve nem csinál ilyet.
Én mindig igyekeztem úgy vásárolni, akár magamnak, akár ismerősöknek, hogy ezeket a helyeket elkerültem, így már eleve egy tisztább piacon nézelődik az ember.

Brix 2017.05.14. 19:33:18

Igen, az valóban nagy probléma, hogy a nepperek csalnak: nem ők adják el a kocsit a szerződésben, hanem akitől ők vették, pl.: Németországban, így ha valami probléma van az autóval , a vevő szinte semmit sem tehet...Az állam tétlenül nézi ezt az adó- és mindenféle szempontból csalást..
Sajnos, Magyarországon magánszemélytől alig lehet kocsit venni, mert a kereskedők mindent " beszámítanak" vagy megvesznek, ami a piacon van autó. A magánszemélyek is sokszor kereskedők, mert ez egy olyan ország ahol 100 ezer ember akar autókereskedésből megélni...Ha van egy jobb eladó autó, akkor az irreális áron lesz,mert máshogy nincs haszna...
Tipp: ki kell menni Ausztriába, ott a migráns/nepper-mentes kistelepüléseken lehet jó , szervizelt autót venni. Nem ritkán 2-3 autó van egy családban, így nem lakják le úgy az autót, mint itthon... Svájc még jobb, ott felszereltebb autók vannak...

Kelly és a szexi dög 2017.05.14. 19:51:10

Átverés nélkül nem igazán tud keresni a nepper, jót jó áron más is kínál...

nick papagiorgo 2017.05.14. 20:21:44

mindenkinek megvan a maga "becsípődése" van aki csak magánszemélytől vesz, van, aki csak kereskedőtől.

Fontos itt amúgy, hogy a "kereskedő" és a "nepper" közötti különbséget tisztázzuk: a "kereskedő" (mondjuk egy márkakereskedés) úgy adja el az autót, hogy a nevére van íratva, garanciát vállal, másnap vissza lehet menni hozzá, ha pl. hiányzik a hamutartó stb. Ezek az autók általában drágábbak, ennek ez az oka.

A "nepper"-nek meg vagy nincs is telepe, vagy ha igen, az is kavicsos/dróthálós. Az autó nem az övé (bizományba vette be), a szerződésben ő meg se jelenik, mehetsz Gazsi bácsihoz, az eladóhoz (mintha magánszemélytől vetted volna), nem is emlékszik rá, hogy találkoztatok (papír nincs róla). Eladás előtt az autót a végletekig lerabolja: az eredeti tulaj jó állapotú téligumija helyett a nála levő sz*rt teszi fel, ugyanez akkumulátorral (ha gumihegyeket/akksikat látunk a "telephelyen" az egy jel, hogy a koma ilyenben utazik). A pótkereket kilopja, szintén a háromszöget/izzókészletet/láthatósági mellényt (minden fillér számít), hétüléses kocsikból a 6-7 ülést, meg még mindent, amit a lebukás veszélye nélkül tud. Ezekről amúgy adott esetben az eredeti tulaj (aki bizományba beadta) se tud, és általában a "megtekintés" után, de az átvétel előtt csinálja, tehát, amikor te már megnézted, és már el van adva az autó. Hallottam olyanról, hogy eladó+vevő együtt mentek vissza a nepperhez, az meg letagadott mindent.

A "hitványak optikai felújítására" itt nem térnék ki, az kb. külön cikk lehet, és magánszemély meg nepper is csinálhatja.

Egy viszont fontos, bárkitől vetted, két héten belül fáradj be az "ocsmányirodába", jelentsd be, hogy a régi autót eladtad, az újat meg megvetted. Erre rá kell szánni az időt. Csak az új megvétele miatt kell (a súlyadó miatt), de én pl. úgy szoktam, hogy megpendítem, hogy a régit meg eladtam, jó esetben mondják is, hogy igen, már lekerült a nevemről. Ha nem, akkor az baj: kisebb baj, hogy ha nem íratják át, a súlyadót is fizeted, nagyobb baj, hogy akármire is használhatták az autót (autópályán matrica nélkül közlekedés, gyorshajtás, hajdúborzasztói bank kirablása), és ilyenkor első körben a karhatalom majd mind hozzád fog visszajönni, mert még mindig te vagy a tulaj. Persze tisztázod magad, de kinek kell ez.

Faby 2017.05.14. 20:39:44

Ezzel a kijelentéssel azért vitatkoznék:
"...az elmúlt években jelentősen tisztult a piac!"
Csak a Totalcaron számtalan olyan eset került elő, aminél hirdetésekkel, korábbi tulaj jelzésével egyértelműen bizonyítható volt a tekert óra! Mennyi lehet, amit elküldtek, de valami miatt nem jutott el odáig, hogy meg is jelenjen? És mennyi lehet, amit el sem küldtek?
Mondjuk addig, amíg az okmányiroda simán átírja az érdekesen tolató autókat, addig ne is várjunk javulást e téren.

gyászhuszár 2017.05.14. 20:55:18

Ujat kell venni az a biztos

Jack__Bauer 2017.05.14. 21:33:26

Kedves Cikkíró! Ne finomkodjunk a "a külföldről beáramló autók órakorrigálás"-ában korrigálásról szó sincs, megtévesztésről, hamisításról, annál inkább...

Peter100 2017.05.14. 22:35:42

Én sem értem hogy a használt autó és a garancia hogy jön össze. Olyat veszel amilyet. Megvesznek egy 10millás A4-est 1,5milláért 6-8 évesen, és csodálkoznak, hogy probléma lesz vele ? Most komolyan! Hát persze, hogy lesz vele! Meg kell venni az újat 12M-ért, talán azzal nem lesz gond. EMBEREK ! A tizedéért vettétek az autót, más levetett kidobott göncét, és csodálkoztok, hogy nem "nullkilóméteres"? Én is mindig akkor adom el őket, amikor aránytalanul sokat kellene rákölteni (8db gumi+nagyszervíz+kuplung-lendkerék+általában már valami futóműhiba+1-2 lekoccantott elem) Jön a kedves vevő, és mondja, hogy ez "használt" - fejlövés.. Inkább mindig bukok 1-2 százast, de beadom a kereskedésbe beszámításra, küzdjön a körbeköpködős fikázós vevővel a kereskedés.

Jankove 2017.05.15. 01:01:57

@Peter100: "A tizedéért vettétek az autót, más levetett kidobott göncét, és csodálkoztok, hogy nem "nullkilóméteres"?"

Hát igen, ez olyan ország, ahol az emberek gombokért szeretnének szalonállapotú alig használt gépet vásárolni. A törvény meg adja alájuk a lovat. Értem én, hogy az elmúlt évtizedekben nagyban ment az átbaszás, és nyilvánvalóan ez ellen tenni is kell, (pl; óratekergetést, hibák szándékos eltitkolását, egyéb átveréseket súlyosan kéne szankcionálni) de elképesztő baromságnak találom a szavatosságvállalást, használtautóra... Én ha eladom a használt dolgaimat, tényleg a lehető legrészletesebb leírást adom róla, milyen esetleges problémák vannak vele, ill. mivel lehet hamarosan gond, de röntgenszemem nincs, nem látok bele a motorba, és egyéb komponensekbe, így nem tudok garantálni semmit. Lehet hogy elmegy 10 évig gond nélkül, lehet hogy a következő saroknál szétesik. Aki használtat vesz, annak számolnia kell ezzel is. Nem fair az eladóval szemben, hogy a használtan eladott dolgaira járkálnak vissza a vevők, hogy ugyanmá javítgassa meg nekik gariba. Pont azért adta el, hogy ne kelljen rá pénzt költenie, és pont ezért került az új árának töredékébe.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.15. 01:53:44

Én viszont aszondom, hogy Magyarországon inkább senkitől se vegyél autót...:D
Az emberek 90% akkora sumák g3ciputtony, hogy az elképesztő, a csillagot is lehazudják az égről, 3 forintért megba...na, izé, eladják/nák az anyjukat, stb...
Nyilván külföldön sincs minden fénylő kolbászkerítés aranyból, de azért lehet találni érdemes eseteket.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.15. 02:13:31

@nick papagiorgo: "Egy viszont fontos, bárkitől vetted, két héten belül fáradj be az "ocsmányirodába", jelentsd be, hogy a régi autót eladtad, az újat meg megvetted. Erre rá kell szánni az időt."
Én még anno odahaza másnap bementem leadni az adásvételi egy példányát (egy másikon átvetetni, dátummal!), hogy legyen bizonyíték jeszty, ha valami bírságot rajtam akarnának behajtani.A másnap szón van a hangsúly.
(Nem neked írom, Papadzsordzsó, hanem annak, aki totál laikus...)
Manapság ez már réges-régen neten kéne tudni intézni, 3 kattintással, de tartok tőle, hogy nincs ez még így otthon.

cartárs 2017.05.15. 08:31:02

@Jankove: Mindez egyértelműen arra szolgál, hogy a tegnap még motorhibás, mára újszerűként hirdetett autók eladása után maradjon valamennyi lehetősége a szerencsétlen átvert vásárlónak.
A D.A.S oldalán lévő szöveget be is másolom neked:
"Összességében elmondható, hogy a szavatosságot tudjuk érvényesíteni használt autó esetében. Annak a bizonyítása a mi feladatunk, hogy a hiba oka adásvételkor fennállt. Ennek bizonyítása leginkább szakértői véleményeken múlik és egy nagyon fontos tényezőn, hogy tudjuk-e bizonyítani, hogy nem tájékoztattak minket a hiba okáról."

Azaz, ha két hét múlva szétesik valami és te úgy adtad el a kocsit, hogy hibátlan volt, akkor téged nem piszkálhat senki. Ez öreg autóknál főleg igaz, ahol több ezer alkatrészből bármi tönkremehet egyik napról a másikra.

Amennyiben viszont literszámra kajálja az olajat és hengerfejes az egyébként hibátlanként eladott járgány, akkor azért elvárható, hogy valamennyit fizessen a kereskedő az átcseszett vevőnek.

Denise Hogyisdugják 2017.05.15. 08:55:22

eladóként legalább ennyire macerás. hamarosan eladósorba kerül a saját személygépkocsim, mivel vettem egy másikat. újkorától használom, végig márkaszervizbe hordtam, garázsban tartottam, de ezt a hozzáállást a piac pont a nepperek "álomautói" miatt nem fogja az életben nekem megfizetni. szívem szerint megtartanám, de egy se99el két lovat... :-)

Busiattila 2017.05.15. 09:18:30

@geegee: Én azt nem értem, hogy nálunk miért nem lehet a rendszám személyhez, és nem autóhoz kötött. Eladom a gépet, és leveszem a rendszámot. Vevő meg tegye rá a sajátját, és onnan nem nekem jön a hatóság bírsága bármiért is.

abcd1234 2017.05.15. 10:15:39

Azért a magán eladók között is van jó pár, akik át akarnak verni! Sőt!

nick papagiorgo 2017.05.15. 11:35:54

@Jankove: @cartárs:
Ugye egy autókereskedéssel életvitelszerűen foglalkozó valakitől elvárható, hogy az autót eladás (sőt már vétel, amikor ő veszi) előtt átnézi. Egy magánszemélytől nem. Ezért a különbségtétel.

Jellemzően egyébként két esetben lehet garanciát érvényesíteni magánszeméllyel szemben:
Az egyik, amikor az autó már a hazaút során "megbikkanik".
A másik a jellemzően drágább (több milliós) autóknál fordul elő, amikor pl. kiderül, hogy a check engine lámpa ki van tekerve, a motorvezérlő motorkódját meg eladás előtt ütötték ki, tehát egyértelműen bizonyítható, hogy ki a hunyó.

Kopó-fogyó alkatrészek hibájából pl. nem lehet semmilyen kárigénnyel fellépni, még kereskedéssel szemben sem. Illetve ott talán meg lehet próbálni, de nagyon macerás lesz, (inkább a kereskedés jóindulatán múlik a dolog).

Illetve magánszemélynél történő kárigénynél is általában az a menet, hogy az autó visszajár, és a pénz is. Viszont van olyan, hogy lehet, hogy a kárigény jogos, de azt az eladó nem tudja megtéríteni (nincs pénze stb). Ilyenkor a vevőnek joga van (meg egy sz*r autója), de pénze nincs. Az ilyen ügyek évekig el tudnak húzódni.

Legrosszabbak amúgy a magánszemélytől vett lopott (lefoglalt, ilyen-olyan módon "sáros" stb) autók, ilyenkor a vevő perli az eladót, az eladó meg azt, akitől ő is vette, akár 4-5 ember is benne lehet a láncban, és fizetni egyik se tud, amíg a másik nem fizet neki.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.17. 17:38:16

@Busiattila: Hát, például.Vagy akár bármit is ki lehetne találni csak hát az lehet, hogy kényelmetlen a dicső kormányzat részéről.
Vagy mondjuk el is lehetne törölni az egész átírási illetéket és akkor bárki a nevére venne akár két napra is egy kocsit.És nem csak hogy lehetne, hanem szigorúan ellenőrizni is kéne.De hát ilyet elvárni reménytelen dolog.