Ha ilyet ír ki az autód, jobb ha félreállsz!

2017. 05. 06. 15:38 cartárs

Régen elmúlt már az az időszak, amikor egy autó műszerfalán egy kilométeróra és néhány visszajelző segítette a sofőrt az út során. Manapság, a fejlett technológiákkal felszerelt járművekben már nem ritkán több tucatnyi ellenőrző lámpa található, amelyek alaposan összezavarhatják a felkészületlen sofőrt. Bár a fiatal autókban szinte minden esetben található egy LCD kijelző a fordulatszámmérő és a kilométeróra között, az itt megjelenő információk nem minden esetben egyértelműek. Vagy azért, mert az autó idegen nyelven kommunikál, vagy esetleg egy egyedi kódot jelenít meg, amelyet csak a szerelők ismernek. 

Általánosan elmondható, hogy négyféle információ-fajtával találkozhatunk a műszerfalon. Az első a gyújtás ráadásakor lefuttatott öndiagnosztika, ilyenkor a legtöbb beépített funkció visszajelzője megjelenik. Amennyiben ezek a jelzések eltűnnek, minden rendben, indulhatunk! Út közben emellett találkozhatunk még különféle visszajelző lámpákkal, ezeket a zöld vagy kék színű ikonjaikról ismerhetjük fel. Szerepük, hogy tájékoztassák a sofőrt egy bekapcsolt szolgáltatásról, így az égő lámpáról vagy az aktivált tempomatról.

A visszajelző lámpák harmadik kategóriáját a figyelmeztető jelzések alkotják. A leggyakrabban narancssárga színű lámpák valamilyen, az elvárttól eltérő, ám nem a közlekedésre veszélyes hibát jeleznek. Így többek között egy be nem csatolt biztonsági övre vagy kiégett izzóra utaló jelzés jelenhet meg ilyen formában a műszerfalon.

A jelzések legfontosabb és egyben legnagyobb figyelmet igénylő kategóriája a vészjelzéseké. Amikor egy ilyen, szinte minden esetben a jármű műszaki vagy szerkezeti állapotában bekövetkező jelzést látunk, azonnal félre kell állni és meg kell bizonyosodni a problémára okáról.

1477187646-vw_engine_check.jpg

1. Check Engine

Kezdeném a legáltalánosabb „rettegett” jelzéssel a Check Engine-nel. A csak sárga tengeralattjárónak is becézett ikon nevéhez méltóan a motor ellenőrzésére hívja fel a figyelmet. Ez a jelzés nemcsak egy konkrét hibát jelezhet, több, egybefüggő probléma során is ezt villantja fel a rendszer. Leggyakrabban a meghibásodott lambda-szonda villantja fel a lámpát, de egy cső sérülése miatti nyomásveszteség is életre keltheti ezt a kellemetlen jelzést.

Ezeknél lényegesen drágább és az autó működése szempontjából komolyabb hiba is megbújhat a „Check Engine” alatt, elég csak a modern dízelmotorokra gondolni. A meghibásodott befecskendezőrendszer egyik eleme könnyen százezer forintos tétel lehet, ezt pedig elsőként gyakran csak egy Check Egine-nel közli a kocsi.

A helyzet súlyosságát jelezheti a villogó Check Engine, ha ezt látod, nagy a baj és azonnal félre kell állni! Amennyiben „csak” folyamatosan világít, úgy az autó ugyan érzékelt hibát,  de az nem folyamatos és bár szervizbe kell vinni a járművet, de az út tovább folytatható.

23421.jpg

2. Műszaki hiba

A Check Engine mellett a másik „baj van” jelzés a megjelenő villáskulcs, amely általános műszaki hibát jelez. Felbukkanása utalhat egy meghibásodott önindítóra vagy egy tönkremenő turbóra is. Ez a jelzés ritkább a Check Engine-nél, mivel nem minden gyártó helyezi külön jelzés alá a motorvezérlő és az indításgátló rendszer illetve a károsanyag-kibocsátáshoz köthető meghibásodásokat.

Az Opel például igen, a német vállalatnál a motor hibáit a „villáskulcs” míg a károsanyag-kibocsátáshoz köthet dolgokat (katalizátor, lambda-szonda) a Check Engine jelzi. Akárcsak utóbbinál, úgy itt is figyelni kell a villogást. Ha azt tapasztalod, hogy a jelzés villog, állj félre és állítsd le az autód, ugyanis komoly műszaki problémáról van szó!

oil_warnings.jpg

3. Alacsony olajszint / Alacsony olajnyomás

Az alacsony olajszint (ez sárgán jelenik meg) és az alacsony olajnyomás (ez pirosan) a vészjelzések egy olyan fajtája, amelyet mindig illik komolyan venni. Nevükhez méltóan arra figyelmeztetnek, hogy a motorban nincs elég olaj, azaz annak kenése nem biztosított megfelelően.

Remélem, nem kell tovább ecsetelni, hogy mit okozhat a nem megfelelő kenés, hiszen rövid időt alatt kinyírható vele a motor.  Amennyiben az autó "eszi" az olajat, úgy elsőként sárgán jelenik meg az alacsony olajszint jelzés, figyelmeztetve a tulajdonost, hogy után kell tölteni. Műszaki probléma vagy nemtörődöm hozzáállás esetén jön a következő lépcsőfok, az alacsony olajnyomás, már komoly gond.  Ebben az esetben AZONNAL félre kell állni és a motort addig nem is szabad újra beindítani, míg fel nem töltötted olajjal a rendszert. Ha szerencséd van, még talán nem történt nagy gond, de előfordulhat, hogy már csak ezzel megölted a motort. 

f87b68a1df9a0bd7d6346583115e3277x.jpg

4. Túlmelegedett hűtővíz

Igen sok mai autóból hiányzik a vízhőfokmérő, mivel a gyártók ezt a berendezést egy egyszerű jelzőlámpával helyettesítik. Bár ideális működés esetén elfogadható ez a kompromisszum, a rendszer hibája alaposan meglepheti a felhasználót, mivel nincs előre látható jele a problémának.

Míg egy vízhőfokmérős autón folyamatosan figyelemmel kísérhető a hűtővíz hőmérsékletének változása, addig a legtöbb modern autón pusztán egy piros figyelmeztető jelzéssel találkozik a felhasználó. Ilyenkor azonnal félre kell állni és megvárni, míg újra lehül a hűtővíz elfogadható hőmérsékletre.

Amennyiben azt tapasztalod, hogy már röviddel az indítás után világít ez a jelzés, úgy nagy valószínűséggel a hűtővíz kifogyását közli veled az autó. Ennek pótlása kiemelkedően fontos, így mihamarabb gondoskodj erről.

batterylight-58ebec213df78c5162b9d68a.jpg

5. Nincs töltés

Ez tipikusan az a jelzés, ami megállásra kényszerít, még akkor is, ha te ezt nem szeretnéd. A kis akkumulátor ugyanis azt közli veled, hogy az akkumulátornak nincs töltése, azaz már csak rövid ideg tudsz közlekedni.

A hiba hátterében leggyakrabban a generátor hibája áll, azaz az alkatrész már nem tölti az akkumulátort. Emellett jelezheti az ékszíj szakadását és az akkumulátor elhasználódását is.

A legfontosabb hibajelzések mellett az alábbi ábrán szinte az összes, ma használt ábrát is megismerheted:

 muszerfal_grafika-1.jpg

Kihagytam valamit? Esetleg nem értesz egyet? Írd meg kommentben! 

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

Ha ilyet ír ki az autód, jobb ha félreállsz!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr9012482983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paráznabillegető 2017.05.07. 09:40:45

a generátor nem tölt, az nagyon durva. csak néz az ember, hogy mi van, aztán kb egy percen belül sorra leállnak a rendszerek, amiből a legerősebb a szervó - a másfél tonnás vas gyakorlatilag kormányozhatatlan lesz, ami különösen veszélyes autópályán vagy bármilyen kanyargós úton. szóval van azt a kevesebb mint egy percet okosan kell felhasználni: izibe félreállni, aztán hívni az autómentőt, és bármi műhelyben generátorcsere. ritka szerencsésebb esetben csak aksi.

Mérges 1234 2017.05.07. 09:48:12

"amiből a legerősebb a szervó - a másfél tonnás vas gyakorlatilag kormányozhatatlan lesz"

Szervó nélkül is van kormányzás, persze nagy erőkifejtés kell de van.

metal · http://electric.blog.hu 2017.05.07. 09:55:44

A lista komolyan vehetőségét mutatja, hogy abból a két hibából, ami miatt gondolkodás nélkül félre kell állni, az egyik nincs is benne! A fékhiba hogyan maradt ki? Autópályán gyakorlatilag a fékhiba, meg az olajnyomás probléma az a hiba, amiért a leállósávban megállnék. Minden más hiba miatt még elmennék a legközelebbi pihenőig.
@paráznabillegető: A töltés visszajelző felvillanásától addig, amíg leállnak a rendszerek, elég sok idő eltelik (persze érdemes a hifit kikapcsolni, meg mindent, ami felesleges elektromos fogyasztó). Autópályán szinte biztos, hogy eljutsz a következő pihenőig. Amúgy a szervo leállását autópályán meg se nagyon érzed. Az kis-sebességnél okoz problémát.

gss 2017.05.07. 09:57:34

a piros kanna nem olajszintet,hanem alacsony olajnyomást jelez
az alacsony olajszint is okozhatja,de pl a szivattyu halála is

KissGecihuszár 2017.05.07. 10:01:01

Olajnyomással kapcsolatban annyi megjegyzés; mivel van szerencsém egy W124-es Mercit hajtani, mely -azaz a "legendás" Mercik- azon kevés AUTÓK egyike, ahol van olajnyomás jelző mutató is, ahol minden pillanatban figyelemmel kísérhető az aktuális nyomásérték, tehát ha az erősebb gázadás során sem éri el a 3-as,azaz maximális értéket, akkor már érdemes keresni egy alkalmas helyet, ahol az ember félreállhat, mert ha már a piros "csodalámpa" ,azaz olajkanna gyullad ki, -pláne autópályán, 130-nál- lehet hogy túl késő! hál Istennek, az "ánti" Merciknél van még egy sárga színű visszajelző, mely már akkor kigyullad -elsősorban gyorsításkor- ha az olajszint a nívópálca minimum szintjénél tart, tehát amikor még nagyon messze vagyunk attól, hogy kenés nélkül süljék be a motor! A magam részéről egy eszement nettó idiótizmusnak tartom ,hogy az újabb kocsikban már a vízhőmérséklet mérő sem szériatartozék, ugyanis annak is igen fontos szerepe van a menet közbeni aktuális víz hőmérsékletek megnyugtató (vagy nem megnyugtató) tudása tekintetében, s amennyiben annak mutatója eléri a piros tartományt, már gáz elvétellel, üresben gurulva lehet a menetszéllel hűteni a motort, ugyanis egy túlforrósodó hűtővíznek (és motornak) ha valami, na az pont a legszarabb, ha hirtelen megállással még a jótékonyan visszahűteni képes menetszelet is megvonjuk tőle!

Zionnépe 2017.05.07. 10:13:48

@metal: Az alacsony olajnyomás lámpa esetén, mindenképpen állj félre!

Húgom esetében ez egy olajcsere után pár nappal volt aktuális, ő is elgurult még vele kb 1 km-t és motorcsere lett a dologból.
Ugyanis a szerelő által feltett olajszűrő eldurrant a tömítésnél és pillanatok alatt (hamarabb, mint ahogy elért a legközelebbi kényelmes félreállóig) kispriccelt az olaj nagy része.

Neki annyi szerencse volt a sztoriban, hogy a végén a műhely állta a motorcsere költségét, de mire odáig eljutottunk azért nem két pillanat telt el :-)

Nálam meg tavaly a töltésjelző villogott egy hazautam során (kb 30 km), aztán még elmentem az autóval a helyi márkaszervízbe is, ahol azt mondták, jó esély van rá, hogy az össz út nagyrésze alatt az akksi tartotta életben az autót, amit kb 1 hónappal azelőtt cseréltem.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.05.07. 10:27:22

Ezek a jelzések úgy vannak kialakítva, hogy még véletlenül se találd ki mi lehet a gond és a megoldás, hanem vidd azonnal a szervizbe. (Az autóhoz adott könyv már ki tudja hol van)
Mibe kerülne egy LCD kijelző és egy normális kiírás?
Az emberek nagy része még a köd lámpa jelzését sem ismerik a műszerfalon és amikor addig babrálnak ott, amíg véletlenül felkapcsolják, onnét évekig azzal mennek.

cartárs 2017.05.07. 10:45:04

@gss: Jogos, átcseréltem a képet és módosítottam kicsit a szövegen, hogy egyértelműbb legyen.

has 2017.05.07. 10:53:20

@Mérges 1234: Ráadásul pont nem autópályán, mert ott csak kis kormánymozdulatokkkal illik haladni.

LiBerti 2017.05.07. 11:04:02

Az ökölszabály a következő:
Ha piros visszajelző ég, akkor azonnal állj meg, különben nagy baj lesz (pl. megdöglik a motor, de lehet, hogy te is).
Ha sárga visszajelző ég, akkor még továbbmehetsz, de minél hamarabb vidd szerelőhöz a kocsit.

2017.05.07. 11:50:52

Egy apró megjegyzés, a villogó check engine ikon általában azt jelzi, hogy gyujtáskimaradás van(nem azt, hogy nagy a probléba, bár mit nevezünk nagynak). A legtöbb autóban így jelzik, de ilyenkor már elég érezhető az autón is, hogy valami nagyon nincs rendben. Egy erősebb autóval simán mehetünk tovább akár több ezer km-t is, de a katalizátor és a szondák mennek a kukába, az el nem égett üzemanyag a katalizátorban gyullad meg, ami ki is nyírja villámgyorsan.
A másik, hogy sok kocsiban van check engine soon sárgával, és van hasonló szöveg/ikon pirossal, na akkor már valami tényleg kezd széthullani, és egyből megkell állni. Jól írták fentebb, pirosnál azonnal állj.

Willkommenskultur 2017.05.07. 12:00:28

1 check engine van olyan autó amiben folyamatosan ég, ettől még lemehetsz vele fél millió km-t, mindenesetre ha nem vót és lett, akkor hívd fel aput

Ultrich · http://www.cafeonline.hu 2017.05.07. 12:39:13

@paráznabillegető: A toltesjelzo nem is az elektromossag miatt lehet problema hanem esetleges jarulekos hibak miatt.

Nalam ekszijszakadas volt, es az ekszij hajtotta a vizpumpat.... nem folytatom.

az_igazi_trebitsch 2017.05.07. 12:42:55

@KissGecihuszár: Az a vízhőmérő tényleg nagyon fontos lenne, mert mire a piktogram lámpája felvillan, addigra akár már késő is lehet....

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.07. 12:44:11

@Kinai cuccok blog: hülyeség, nekem mindent kiír, még azt is ha fogyóban az ablakmosó.

Szabványok 2017.05.07. 13:04:10

@paráznabillegető: Én már jöttem haza Győrből, éjszaka, nem töltő generátorral.
(Sőt, régebben Romániából, de az még hagyományos autó volt.)
Nem, nem merül le percek alatt az akku. 80Ah akku van az autómban. Menet közben 20-30A az áramfelvétel, tehát több óráig elmegy akkuról.
A régebbi hidraulikus szervokormánnyal természetesen nincs baj, de a mai elektromos szervokormány is használható szervo nélkül. Persze, állóhelyzetben kurva nehéz tekerni, de ha mozog az autó, akkor lehet. (Szoktam kikapcsolt motorral gurulni lefelé. Lehet, pedig nem vagyok izomkolosszus.)

Vitalij 2017.05.07. 13:09:11

Csak olajnyomás és fékprobléma miatt állnék meg azonnal.
Vízhőfok probléma esetén visszavennék a sebességből és feldobnám max fűtésre a kocsit majd ha normalizálódik a helyzet, akkor még eldöcögnék alacsony fordulaton a garázsomig, ha nem akkor lassan félreállnék, és gyújtáson járatnám a ventit+max fűtés, vagy rátöltenék, de persze mindezt, csak úgy hogy sok más probléma is lehet az ok.

A Check engine lámpa, meg egy általános hibajelző lámpa, és nagyon sok mindenre utalhat.
A töltés visszajelző régi szívó dízeleknél, ha betolod a kocsit, akkor max áram nélkül bárhova eldöcögsz :)
Egyszer egyébként generátor problémával még 3 napig jártam egy ezres kocsival, mert csapágyas volt a szemétje, a 3.nap már nem kapcsoltam világítást, mert nem a gyertyák már csak immel ámmal szikráztak, itthon rámérve 7,6V-ot adott le az akksi de még hazahozott. Persze mai modern autók már jóval kényesebbek a generátor hibákra, mert annyi fontos fogyasztó van bennük, amik ha nem kapnak áramot akkor megállsz mint a szög.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.05.07. 13:19:03

@enpera: Még is mi a hülyeség, hogy nekem nem írja ki vagy hogy az autók többségénél nem írja ki, miközben pár dolláros tétel lenne csak?
Nem azt mondtam hogy senkinek nem írja ki. Neked kiírja, örüljél neki, de ettől még másnak nem lesz jobb.

Boar. 2017.05.07. 14:08:20

Villogó "check engine"... a terranon egy kiégett biztosíték.
Nem kell fékezni meg indexelni. Megáll magától és mivel a vészvillogó biztosítékjáról beszélünk, index sem lesz...

Pic 2017.05.07. 14:16:26

De még ha ki is írná..... azzal sem mennénk sokra, amilyen hülyén működnek ezek a csudálatos autóipari "komputerek".

Nekem most volt befecskendezés hibám. Mint később kiderült, hogy az egyik hengernél befecskendező szelepet kellett cserélni.
Az egész úgy indult, hogy Egyszercsak egy vehemensebb gázadás után elkezdett rángatni, köhögni, majd kissé reszelős lett a hangja és idővel megkaptam a sárga engine lámpát is. Nos azt hallottam én is már hangról, hogy egy hengerem hiányzik, így szépen irányt váltottam és szervízbe gurultam.
Ott persze nem tudtak fogadni úgy tele voltak. Meghallgatták, mondták, hogy stimmel, egy henger mínusz, jöjjek vissza 2 nap múlva. Mondom nekik, hogy munkaeszköz, kellene a kocsi még egy 50-60 kilométerre. Mondták, hogy belefér.

Azért, hogy megnyutssanak engem, meg a saját lelkiismeretüket, rádugták a notit, hogy kiolvassák a hibákat, és a következőket kaptuk:
- egy henger befecskendezési hiba
- egy henger gyújtási hiba
- több henger gyújtási hiba
- vezérlési hiba

Ha jól értettem utólag a magyarázatot, akkor a befecskendezés hiánya miatt, gyújtani sem volt mit, ezért lett gyújtási hiba is. Mivel a henger nem ment, így a vezérlés letiltotta és ezért dobott egy vezérlési hibát is.

Mint az én esetem is mutatja, az a rém okos "komputer" nem mondja meg, hogy mi miért történt, így a sok hiba láttán ember legyen a talpán aki ránézésre megmondja, hogy mi is a gond valójában. Látatlanban nekem is mondták, hogy gyertya, trafó, szelep, vezérlés, stb szóval bármi lehet.

A hibákat még külön színesítette, hogy ez a henger időnként ment, időnként nem, így nekem is a műszerfalon hol elaludt a lámpa, hol kigyulladt sőt néha villogott is.

Mondjuk én a villogástól nem ijedtem annyira meg, mert már volt ilyen és a márkaszervízben mondták, hogy nálam direkt azért játszik a kocsi műszerfal karácsonyfát ilyenkor, hogy az egyszeri nép jól besz*rjon és azonnal vigye szervízbe a kocsit.

Erről ennyit.

Ráadás. Azóta az alapjáratom nem az igazi, kicsit ingadozik. Ránézettem, de erre bezzeg semmilyen visszajelzést nem ad az a nagyokos. : )))

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.07. 14:40:05

@Kinai cuccok blog: az a marhaság, hogy szerinted direkt nem írja ki hogy ne tudjad

Sequoyah 2017.05.07. 15:51:48

@Kinai cuccok blog: Az atlagember nem ert a kocsi belso mukodesehez, ha reszletes hibalistat kap akkor csak osszezavarodik, es dragabb hibakat csinal, mintha egy szervizbe vinne ahol ertenek is hozza.
Az autokhoz erto kisebbseg pedig parezer forintert vehet egy hibakod olvasot, ami barhol azonnal megmondja mi a hibakod.

2017.05.07. 16:02:00

Az a helyzet, hogy akinek mondjuk nagyjából 10 évnél fiatalabb kocsija van, az jobb ha vesz egy kiolvasót és a kesztyűtartóban tartja.

négyláb 2017.05.07. 16:33:54

Két autómon ég a motort szimbolizáló sárga lámpa. Az egyik, egy 9-3-as SAAB, 50 ezer km-t tettem meg vele így, a gyújtáspanel jelez hibát, viszont hibátlanul teszi a dolgát. Ezért nem cseréltetem ki. A másik egy Chryler Sebring, 5 éve ég a lámpa, a lambda-szonda(k) vagy a katalizátor okozza, szintén 50 ezer km-nél többet ment így minden probléma nélkül. Tehát nem kell mindjárt pánikba esni......

2017.05.07. 16:45:10

@Brandon Frazer: no igen, kínábol, mobilhoz, bluetooth.. kb van vagy $5 kiadás :)
de annak úgy se mond semmitse, ha nem ért hozzá, viszont a kocaszerelők talán egy gyertyakábel szakadást, vagy egyébb apróságot megtalálhatnak vele.

Brix 2017.05.07. 16:47:53

Ha az alacsony olajnyomás jelzőlámpa bevillan időnként, akkor már sok esetben menthetetlen a motor, hiába visszük szervízbe. Tipikus hiba ez a piacon, az egyik legelterjedtebb motor , a volkswagen 1,4 16 v motorok esetében, amelyet beépítettek a vw csoport legtöbb modelljébe. A motor alapból, gyárilag hibás, kukába való, így amikor már az olajlámpa jelez, nem lehet megjavítani a motort
A "check engine " ellenben semmi komoly hibát nem jelez általában. Akár 100 ezreket is mehetünk égő lámpával..

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.07. 17:24:32

@Brandon Frazer: az enyémhez pl nem jók ezek az olcsó kódkiolvasók

2017.05.07. 17:32:58

@négyláb: a fogyasztáson, teljesítményen, meg a környezetszennyezésen látszik általában, a katalizátort már jó eséllyel kinyírtad mindkettőben. A hátsó lambdaszonda mindegy mit csinál (csak a katalizátort ellenőrzi), ha az első megdöglik, akkor +20%-os fogyasztás. A több üzemanyag miatt telitődik/koszolódik/összeolvad a katalizátor, kinyírja a még működő szondát, és az egész kóceráj cserés lesz. Esetleg bónuszként EGR-en keresztül beköpi az egész rendszert (bár azt amúgy is). Szóval lehet így is, üzemanyagban kifizeted az alkatrészek árát, a szennyezés meg csak bónusz :) Menni menni fog mindkettő még akár 100 ezret is, csak a hatásfok ugye...

2017.05.07. 17:38:56

@enpera: 2000 től szabvány írja elő, hogy minden gagyival olvashatónak kell lennie (OBD2). Pár 2000-res modell még nincs felkészítve, illetve pár autónál rejtett kapcsolóval kell külön engedélyezni, hogy engedje az olvasókat. OBD2 csak alap dolgokat enged, a gyári azért jóval többet tud.

nick papagiorgo 2017.05.07. 17:42:38

check engine: ez típusfüggő, van ahol minden "sz*rra" azonnal bevillan (aztán később ki is alszik). Egészen triviális hibákat is jelenthet, a kódkiolvasó jóbarátod lehet.

hűtővíz: itt annyit tennék hozzá, hogy ha magas, akkor nem szabad leállítani a motort, mert azonnal felforr. Félreállni, alapjáraton járatni, amíg visszamegy.

töltés: megint típus- és akkumulátorfüggő, de töltés nélkül egy jó akkumulátorral (ezt jó ha tudjuk) általában még fél- egy órát el lehet autózni, főleg, ha a felesleges rendszereket (klíma, szellőztetés, ködfényszórók, zene stb) kikapcsoljuk.

2017.05.07. 17:50:03

Vízszint visszajelző? Egyesek szerint nem kell, mert a fűtésen érezni. Aha, nyáron 40 fokban. Vagy a forró betonon elpárolog 1 perc alatt, ősztől tavaszig meg vizes a beton azért nem veszed észre.
Víz elmegy a pi...-ba akár pár másodperc alatt is, aztán gátrepedéses lesz a motor.

Gipsz Ferenc 2017.05.07. 19:09:47

BMW E47 330I. A olajnyomas jelzot inditaskor piros 2mp-ig aztan elalszik. Mint kiderult, ez azt jelenti, hogy nem mukodik az erzekelo. Sikerult ugy mennem vagy 500 km-t, hogy ~2.5 liter olaj volt benne a ~6 helyett. Ratoltottem 4.5 litert, azota is megy, en meg gyakrabban ellenorzom az olajszintet. Meg 2500 km-t kell kibirnia aztan ugyis eladom.

DocBulywood 2017.05.07. 19:20:41

Még a Dacia TLX-ben is volt olajnyomás- és generátortöltés-visszajelző mutatós műszer, na erről ennyit. Gondolom a mai kocsikban azért nincs már vízhőfok-mérő sem, nehogy összezavarja a magasan kvalifikált sofőröket.

Egyébként meg tessék letölteni a Torque app-ot, igaz, kell hozzá egy ODBII adaptert is venni. Ezzel menet közben sok adat kiolvasható és megjeleníthető a mobilon, többek között a vízhőfok - az olajhőfokot mintha nem tudná kiolvasni, de bizonyára elbénázok valamit.

nick papagiorgo 2017.05.07. 21:06:41

@DocBulywood: a mai kocsikban valóban ezért nincs vízhőfokmérő.
Amikor volt, akkor az volt a vezetők baja, hogy ugrált (pl. dugóban) és feszt a szervizekbe szaladgáltak vele.
Erre először azt találták ki, hogy "odaragasztották", tehát 90 és 120 között meg se mozdult a mutató (hogy a koma megnyugodjon), utána meg egész egyszerűen kidobták, és csak egy vészjelző van, ha magas a hőfok.

11110000 2017.05.08. 00:16:15

@Mérges 1234:
Még csak nagy erőkifejtés sem kell, ha 10 km/h-nál gyorsabban mész. Állóhelyben kell. Zsiguli, Golf I, Skoda 120 stb. mind szervó nélküliek.

11110000 2017.05.08. 00:26:45

@metal:
"A töltés visszajelző felvillanásától addig, amíg leállnak a rendszerek, elég sok idő eltelik"
Vagy nem. Nekem szakadt már el generátorékszíjam menet közben az M3-ason, azonnal leállt minden, a motor is. Pedig az aksi fullra volt töltve. Szerencsére majdnem a hatvani benzinkútig ki tudtam gurulni 130-ról, vészvillogóval, csak pár száz métert kellett gyalogolnom.

A fékhibát nem jelzi semmi a műszerfalon.

TGer 2017.05.08. 01:42:58

Rejtély, hogy maradnak az autósok életben. A technika fejlődése pont annak ágyaz meg, hogy az egyszerű felhasználói szintű ismeretekkel rendelkező közlekedő lófasse tudjon semmiről, és ez egyre rosszabb lesz. A GPS "intézi", hogy senki ne tudjon tájékozódni, az automata parkolórendszer biztosítja, hogy amikor véletlen átül a paraszt egy régebbi tragacsba, azonnal meghúz minden oldalon minden verdát maga körül, ezekkel bezárólag lazul a követelmény [lásd: rutinvizsga eltörlése], és még sorolhatnám. Komolyan, amíg nincs 100%-os robotpilóta, a közútra engedett autók 100%-ában, és be nem tiltják a vezetést, ezeket a köztes állapotokat betiltanám/befagyasztanám. Amíg "valamennyire" muszáj tudni vezetni, [és gépjárművet üzemeltetni] tudjanak már rendesen.

Na vegyük sorra.

@paráznabillegető: Az autóban minden elektromos rendszer leállása után van annyi mechanika, ami még az alapvető működéshez elég. Nem világít, nem zenél, nem dudál, de ha betolod, a motor beindul, a kormány forog, tekerni kell de forog, féket nyomni kell, de fog, ennyi. Nem lesz különösebben szabályos így gurulni vele, de a sivatag közepén éppenséggel ne maradj ott várakozni, csak emiatt.

@Ultrich: Pontosan. A generátor leállása önmagában nem válóok, de ha kigyullad a LED, mindenképp meg kell nézni, hogy ékszíjszakadás miatt van-e, mert, ha igen, akkor azon lesz vízpumpa is, anélkül meg nem mész sehova.

@Vitalij: Azért vigyázz a vízzel, látom, hogy nagyon határozott az elképzelésed, de nemrég hengerfejes lettem egy ilyentől [nem pontról pontra így jártam el, de hasonlóan], relatíve komoly kockázat [nem utálom az autómat, és nem vagyok gazdag se]

@négyláb @Brix: Ha tudjátok, hogy mi a hiba, rövid távon tényleg le lehet szarni a folyamatosan égő lámpát [lambda szonda, stb...] de azért 100-ezreket nem pakolnék a kocsiba így, mert, ha beüt egy második [új] para, az eleve égő lámpa már nem tud "még jobban kigyulladni", hogy bejelezze, szóval a legkevesebb, hogy kiütteted, még, ha nem is áll szándékodban kijavítani a hibát. Az EGR szelep szarakodásakor például előfordul, hogy a feldélzeti kompjúter letiltja az egész motort a vérbe, ellenben a kiiktatásához az is elég, ha simán lehúzod róla a tápkábelt [mármint az EGR-ről], és onnantól kezdve "hallgatás-beleegyezés". :-)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.08. 06:20:54

@okostojas007: mondom, enyémnél semmire sem jó, 2008-as
Normális, szervizes kiolvasóval és programmal megy csak, próbáltam többel is.

2017.05.08. 11:20:58

@enpera: én elhiszem, PSA-val(Renault, Peugeot) szívtam már így én is, de nekem ez csak hobbi, csak szoktam segíteni haveroknak, aztán, ha nem sikerül(vagy pl a légzsák modulban van a hiba, aminek a kezelése nem szabvány), akkor mennek a márkaszervízbe.
A másik, ami miatt nem lehet olvasni, ha "chiptunningos" a kocsi, vannak olyan tunningok, mik szándékosan letiltják az olvasást (vagy csak béna a rátöltött kód). Egyes autóknál tudom, hogy van rejtett megszakítás, hogy addig nincs olvasás míg azt meg nem oldod, így nem csak beülsz, rádugod, örülsz, hanem előtte kárpitot is bontasz.

négyláb 2017.05.08. 11:41:57

@okostojas007: köszönöm a felvilágosítást, biztosan igazad van, hát abban van igazság, hogy a fogyasztásuk a városban brutális, de azok gyári adatok szerintiek (például a SAAB 2,0 Ecopower(!) városi fogyasztása automata váltóval 14 liter), viszont autópályán mindkettő 7-8 literrel (120 Km/h) vígan elgurul. Minden esetre a Sebringnél kicseréltetem a lambda-szondákat és meglátjuk, hogy eltűnik-e jelzés. A katalizátor cseréje combosabb történet lenne/lesz......

11110000 2017.05.08. 13:41:09

@TGer:
Ha minden elektromos rendszer leáll, a legtöbb mai kocsit tologathatod, nem indul be, mert a fedélzeti kompóter nem engedi.

A vízpumpát szivattyúnak hívják.

"szóval a legkevesebb, hogy kiütteted, még, ha nem is áll szándékodban kijavítani a hibát"
Akkor következő indításkor megint kigyújtja a lámpát. Szóval nagyon sok értelme van kiüttetni javítás nélkül.

Lehet, hogy hülye tanácsokat nem kéne osztogatni, ha már okosakat nem tudsz.

@négyláb:
A katalizátor cseréje miért combosabb?
Elviszed kipufogóshoz, és megoldja.

2017.05.08. 16:56:48

@négyláb: ez úgy megy, ha bedöglik a szenzor-szabályzás, akkor van a kocsiban egy táblázat, ami alapján számolja, hogy mennyi benzin, mekkora pedálállásnál, és innen már csak a szerencse, hogy az a táblázat az autópályához, ahhoz a benzinhez, ahhoz a külső hőmérséklethez épp jó vagy rossz. A 14 liter viszont egy V8-asnak is sok, ha csak nem satufék, padlógázzal nyomod.

TGer 2017.05.08. 19:16:41

@11110000: Tapasztalt egy ember lehetsz...ha már ebben a hangnemben kommunikálunk.

Először is: Ha nincs áram, mit számít, hogy a fedélzeti kompjúter mit akar? :-D
De tegyük fel, igazad van, nem sok "mai" [értsd: 5 éven belüli, és azon belül drága, értsd: fejlett] kocsival jártam, de ettől régebbiekkel már sokkal, és sokat. Elhiheted, ha ott találod magad tök egyedül, 2000 kilóméterre hazúról az éjszaka közepén egy út mellett, vidéken egy olyan országban, ahol nem beszéled a nyelvet, de az emberek amúgy se mozdulnak ki este 8 után, nem fog érdekelni, hogy mi a papírforma, hogy "hogy működnek a dolgok". Engem pedig már több alkalommal kihúztak már a "hülye tanácsaim" ilyen típusú slamasztikákból. Azt nem mondtam, hogy bárhol bármikor működik. De ehhez hasonló "általánosságban megkérdőjelezhető" dolgok bőven vannak itt a hozzászólók között.

Másodszor: Ha a szerelő vízpumpának hívja, és nem zavartatja magát, akkor ugyanolyan hülye, mint én? :-D

Harmadszor: Egy G Astra, és egy Renault Thalia van itthon, mindkettőnek volt gond a lambda szondájával, és mindkettő kompjúterével "jóvá lehetett íratni", hogy arra ne jelezzen be. Vagyis kiüttettük, és úgy maradt. Nem kérdeztem hogy csinálták, de sikerült. Ha nem ez az általános, hát nem ez. De az állítás elsősorban az volt, hogy a lámpa csak egyszer jelez, rövid távon nem túl nagy kockázat, hogyha hagyod égni, mert tudod a gondot, de ha beüt valami más, akkor még hiányozhat, mint figyelmeztetés. Ezt nem nagyon tudod megkérdőjelezni, mert igaz.

Bocsánatot kívánok.

11110000 2017.05.08. 20:18:35

@TGer:
1. Ja, ez nyilván gyakran előfordul, és akkor a kompóter meggondolja magát, és azt mondja, hogy neked mégis engedi a menést.
Életszerű.

2. Igen, akkor ugyanolyan hülye bizony. A magyarban ugyanis különbség van a pumpa és a szivattyú között.

3. Egy lambda szonda cseréje kb. 5000 Ft. Kb. 1000 kilométeren okoz ekkora túlfogyasztást a hiánya. Nagyon okos dolog ezért baszogatni a kompótert, gondolom, szintén nem ingyen, mert ha simán csak törlöd a hibát, következő indításkor bizony visszajön.

Mikor szöktél az észlényparkból?

TGer 2017.05.08. 20:40:11

@11110000: Nem minden autóban működik egyformán. 2 éve egyszer Békés megye seggéből jöttem haza Pestre egy Toyota Hiace-el, 0, azaz nulla elektromosság mellett. Akkor a generátor purcant meg, meg kellett várnunk a reggelt, hogy világos legyen, az aksi lemerült, de betoltuk, beindult. Nem világított, nem volt szabályos, de ment. Megtörtént. Szóval lehetséges. Ennyi.

2, ez nem nyelvtani kérdés, legfeljebb két különböző alkatrészről beszélünk, hirtelen csak ezt találtam, tessék. Tanulj. ndsmondeo.hu/fitting/fanbelt/fb06.jpg

3, ehhez nekem semmi közöm, nem én mondtam, hogy úgy hagyom, és leszarom, nem kell, hogy működjön. Csak azt, hogy a helyében nem tenném. És bocs, de tévedsz, van rá precedens, hogy nem úgy történik, ahogy mondod. Törődj bele.

De nem szükséges válaszolnod, van jobb dolgom. Biztos nem tetszett a dumám, be akartál szólni, sikerült, gratulálok, igazi férfi vagy. Na, ennyi, ne offoljunk, szépen közlekedjél, ne sok vizet zavarjál.

11110000 2017.05.08. 22:11:57

@TGer:
1. Neked Andersen az igazi neved vagy Grimm?
Bár ők ennél hihetőbbeket írtak.
Szóval ezekkel csajokat biztos lehet kábítani, de én nem az vagyok. Ráadásul egy ideig szereltem is autókat-motorokat(-bicikliket).
Ennélfogva engem nem lehet.

2. De, ez nyelvtani kérdés, és az, hogy mivel ma már minden hülye felrakhat bármit a netre, és találsz ezért baromságokat is, még nem támaszt alá semmit. Az bizony vízszivattyú, és nem pumpa. A pumpa a magyar nyelvben csakis levegőt szállító eszköz, ráadásul kézi működtetésű. Javaslom az értelmező szótárt fellapozni, szerepel benne.
A víz nem levegő, ráadásul ennek a működtetése sem kézi.

3. Nem, nincs rá precedens, hiszen akkor tök értelmetlen lenne, ha a következő meghibásodásnál nem jelezne.

Jelentkezz valami mesekönyvkiadónál, nagy jövő áll előtted.
De a műszaki részeket inkább hanyagold, azokról nem sok fogalmad van.

TGer 2017.05.08. 22:26:56

Az igen. Kemény kuncsafttal van dolgunk. Semmi gond, azt is komolyan hitték, hogy a Föld lapos. Remélem kimoderálnak. :-)

11110000 2017.05.09. 19:17:13

@TGer:
Szerintem te még mindig komolyan gondolod, hogy a Föld lapos. Legalábbis a műszaki felkészültséged szintje erre enged következtetni.
Miért moderálnának ki, durvaságokat nem írtál, csak baromságokat.

TGer 2017.05.09. 19:57:58

@11110000: Öcsém, komolyan, sajnállak, hogy ennyi tudás terhével vagy kénytelen együtt élni, és ilyen fórumokra vagy szorulva, hogy megoszthasd valakivel.

Illetve a nagy szart, dehogy osztassz meg semmit, csak tagadsz. Így még csak nem is vitatkozunk, hiszen nem mondasz semmit, csak ócsárolsz, gúnyolódsz, szarakodsz. Mint egy kis csitri.

Komolyan, szívesen megtisztelnélek azzal, hogy normális hangnemben válaszolok, ha nem azzal kezdted volna, hogy lehülyézel, és nem rángattál volna bele ebbe a gyerekes, szánalmas adok-kapokba, amit itt művelünk. Ezért kéne kimoderálni, Téged is, és bevallom engem is, mert ez a poszt, kössél bele bármelyik ponton, nem ezért született, és nem ilyeneknek, mint Te, vagy én.

Az, hogy meghazudtolsz, szíved joga. De nem hazudtam, amit írtam, megtörtént. Örülj, hogy nem veled. De nem akarlak meggyőzni, leszarom, hogy elhiszed-e. Úgy, ahogy én, és ahogy "ma már minden hülye", Te is azt írsz az interneten, arc nélkül, név nélkül [vagy a négy darab egyesből, és négy darab nullából kiderülne rólad bármi, ha értenék a bináris számrendszerhez?], amit csak akarsz. És látom, élsz is ezzel a lehetőséggel, más felületeken sem sokkal finomabb modorban. Arról nem is beszélve, hogy az eredeti mondanivalóm tartalmi lényege szempontjából minden, amibe belekötöttél, csak részlet, apróság. Nem ülhetsz valami magas lovon, ha ezekért is "megérte" megszólalni.

A szavak pedig, amiken nem tudsz túllépni, valamiért mégis működtek, ha megerősíted, hogy ugyanarra az alkatrészre gondoltunk. Ha tetszik, ha nem, értettél abból, amit mondtam. Egyik és másik megfogalmazás is erre való, kommunikálni. Arról nem beszélve, hogy a nyelvészet, mint olyan, egy humán terület, amit bárki, aki biológiailag képes rá, formálhat, alakíthat. Ez az alapelveihez tartozik. Így történhetett, hogy a "deviszont" is bekerült a szótárba, hiába hallottam gyerekkorom során kismilliószor, hogy "vagy DE, vagy VISZONT!", ráadásul ilyen lehetetlen, egybe írott formában. Most is aláhúzta pirossal a böngésző, pedig már szabályos, van vagy másfél éve is. És azt tudtad, hogy a kompresszor a helyes nyelvtan szerint "komprimál", és nem "kompresszál", mint ahogy mindenki használja? Csak, hogy adjak valamit, amin csámcsoghatsz. És arról mi a véleményed, hogy a kuplung kizárólag "tengelykapcsoló pedál" néven szerepel a vezetéstechnikai oktatóanyagokban? Helytelen lenne valamelyik? Mert akkor még sok ember vár rád, akit kijavíthatsz.

Na mindegy. Megyek innen. Folytathatjuk egy sör mellett, ha gondolod, ne basszuk szét jobban ezt a komment szekciót.

11110000 2017.05.09. 21:55:29

@TGer:
A deviszont melyik szótárba? Erre adhatnál valami linket.
A kuplung nem tengelykapcsoló pedál, hanem tengelykapcsoló. És jogosan, mert ez a neve, az, hogy a hozzád hasonló tanulatlan népréteg hogyan használja, más kérdés.

TGer 2017.05.09. 22:14:20

@11110000: Kérlek, légy a vendégem.
www.szeretlekmagyarorszag.hu/gyozott-a-deviszont/
www.origo.hu/itthon/20140221-interju-ittzes-noraval-a-magyar-nyelv-nagyszotaranak-foszerkesztojevel.html

Feltúrjak anyagokat a Google használatához is? A tengelykapcsoló PEDÁL-ra is kidob ám bőven mindenfélét. Már nincs meg a KRESZ tankönyvem [vagy csak mélyen elrejtve, régi már csórikám], de abban is így szerepelt. Ez van.

11110000 2017.05.09. 23:17:54

@TGer:
Köszi.
Azt hiszem, újabb bizonyíték a helyesírási szabályzat 12. kiadása mellett arra, hogy dilettáns pöcsök vették át a helyesírással és nyelvvel kapcsolatos ügyeket az MTA Nyelvtudományi intézetében. Régen legalább hozzáértőket raktak oda, akiknek eszük is volt. Ez sajnos vagy 15 éve elmúlt.
(Olyan ostoba faszok szerkesztik a szabályzatot, akik nem bírják felfogni a különbséget az ésszerű és az észszerű között... ahogy azt sem, hogy nincs olyan szó, hogy szerű, az csak egy képző.)

"Feltúrjak anyagokat a Google használatához is?"
Lennél oly bátyám?

Az a kuplungpedál. A kuplung az a tengelykapcsoló maga, a lendkerék meg a váltó közötti alkatrész.
De ne használjunk már német szavakat magyarul...
Esetleg térjen vissza a csavarhúzó helyett a srófhúzó és társai? Ne má...
Mérnökként persze, én is ismerek egy csomó német-orosz-angol szót a különböző géprészekre de ha van rá magyar, használjuk már azt.
Elárulom egyébként, hogy hivatalosan az üzemanyag (benzin, gázolaj stb.) is tüzelőanyag, míg az üzemanyagba beletartozik az olaj, a hűtő- és a fékfolyadék, de még az ablakmosó folyadék is. Valamint hogy a sebváltó is nyomaték váltó, mert valójában nyomatékot változtat, nem sebességet.
Stb.

TGer 2017.05.09. 23:53:45

@11110000: Na, erről beszélek. Most kaptam valamit a "megcáfolt" dolgokért cserébe, köszönöm.

Persze, van különbség tényleges nyelvújítás, és a kiforratlan szókincsű emberek statisztikai többségére [vagy csak simán tényezővé válására] alapozott túlzott engedékenység között, de ez is olyan természetes folyamat, aminek bizonyos pontig ellenállhatunk, kérdés, hogy megéri-e. Engem is "üldöz" pár olyan köznyelvbe ágyazódott kifejezés, amit utálok hallgatni, de rég utolért volna a végelgyengülés, ha mindegyik ellen kiállnék vasszigorral, de már egy ideje úgy döntöttem, hogy nem éri meg. Ettől függetlenül egyet értek abban, hogy kár érte.