10 dolog, ami nem maradhat el egy autóvásárlás után!

2017. 04. 21. 14:06 cartárs

A Cartárson már több alkalommal is foglalkoztam az autóvásárlással, legyen szó az autó megvétele előtti feladatokról vagy épp az üzlet utáni ügyintézésről. Most a vásárlást követő szervizelésről lesz szó!

olajcsere.jpg

1. A kötelező kör: jöjjön az olajcsere

Az senki számára sem újdonság, hogy a vásárlás után érdemes tiszta lappal indulni és elvégezni a kötelező kört. A vásárlás utáni revíziónak minden esetben legyen része a motorolaj és a hozzá tartozó szűrő cseréje is. Fontos, hogy amennyiben te viszed a szükséges hozzávalókat, csak olyan olajat vásárolj ami megfelel a gyári előírásoknak. Emellett, ha az megfelelő, érdemes az előzőleg már beletöltött viszkozitásnál maradni.

2. A fékekkel minden rendben?

Nem maradhat el a fékek alapos ellenőrzése sem, így a tárcsák és betétek vizsgálata is kiemelten fontos. Természetesen szükség esetén az alkatrészek cseréje sem maradhat el. Mindezt azért is említem, mert találkoztam már olyan emberrel, aki előbbre vette az új Hi-Fi beépítését a fékrendszer felújításánál. Ekkora hülyeséget pedig remélem, senki sem akar elkövetni…

A legtöbb típusnál kétévente javasolt a fékfolyadék cseréje is, bizonyosodj meg arról, hogy a kocsidban erre mikor került sor. Ha már több, mint két éve, ebből is legyen új. Fontos, hogy ABS-szel szerelt járműnél szigorúan tilos DOT 3 fékfolyadékot használni, csak a DOT 4 vagy DOT 5-ös kenőanyag az elfogadott!  

futomu.jpg

3. Nem maradhat el a futómű ellenőrzése

Minden, vásárlás utáni szervizelésnek része kell, hogy legyen egy alapos futóműellenőrzés. A lengéscsillapítók, rugók és stabilizátorok átnézése mellett pedig a gumik vizsgálata sem maradhat el. Egy egyenletlenül kopott abroncs ugyanis nemcsak a balesetveszélyes, de komoly futóműhibára is utalhat.

4. Legyen tiszta a levegő: a lég- és pollenszűrő cseréje

Nem szabad kifelejteni a többek között a légszűrőt sem. Ennek a feladata, hogy biztosítsa a motorba jutó levegő tisztaságát, ezáltal az égés során felhasznált levegő tiszta marad. Amennyiben nem tudja ellátni a feladatát, úgy a por bejut a motorba, és jelentősen csökkenti az élettartamát. Amennyiben a gyári technológiát követed, hagyományos, papírszűrős légszűrőt vásárolj, ezek már néhány ezer forintért megvásárolhatók.

A motor helyett a Te egészséged védi a pollenszűrő, amely a nevéhez méltóan az utastérbe jutó levegőt szűri meg a különféle káros anyagoktól. Általában ennek is javasolt az évenkénti cseréje, különösen akkor, ha allergiás vagy!

sparkplug.jpg

5. Jöhet a gyertya

A lég- és pollenszűrő cseréje mellett a gyertyák ellenőrzését is el kell végezni. Ilyenkor érdemes megnézni, hogy a gyertya elektródája milyen állapotban van. Az a jó, ha újszerűen néz ki, a legömbölyödött, már erodált gyújtógyertya cserére szorul.

6. Az a bizonyos hűtőfolyadék

A motorolaj és a fékfolyadék mellett a hűtőfolyadék ellenőrzése sem maradhat el, különösen akkor, ha idősebb autót vásároltál. Ugyan általánosan csak tél előtt szokták mérni a hűtőfolyadék fagyáspontját, a folyadék szintjének ellenőrzése a nyári forróság előtt is javasolt. Ismerősi körben előfordult, hogy egy hűtőcsere után nem pótolták megfelelően folyadék-szintet, aminek a vége egy, az autópályán bekövetkező, pityegéssel kísért figyelmeztetés és kisebb pánik volt.

szervoolaj.png

7. Ne maradjon ki a szervó olaj sem

Szintén ajánlott a szervó olaj-szint ellenőrzése is! Ugyan a modern autókban élettartam feltöltésű a szervó olaj, egy esetleges anyagfáradás/sérülés miatt bekövetkező repedés és az így kifolyó olaj károsíthatja a kormánymű fontos elemét, ezért egy gyors vizsgálat bármikor jól jöhet.

8. Ellenőrizd a váltó olajat

Akárcsak a váltó-, úgy a szervó olaj is élettartam feltöltésű a legmodernebb típusokban. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az ellenőrzését nem írja el a gyártó, így a vétel után az olajleeresztő nyílás környékét érdemes alaposan átnézni. Előfordulhat, hogy a tömítés már elfáradt, az alacsony olajszint pedig károsíthatja a hajtóművet.

Természetesen vannak olyan autók, amiknél megadott, 50-60 esetleg 100 ezer kilométeres csereperiódust írnak elő. Erről mindenképp bizonyosodj meg a használati útmutatóból! Amennyiben szükség van rá, a cseréhez csak a gyártó által ajánlott kenőanyagot használd

adblue.jpg

9. Sőt, van még olaj amit ellenőrizni kell!

A motor-, a fék-, a szervó-, és a váltóolaj mellett további folyadékszint ellenőrzése is szükséges lehet. Amennyiben összkerekes autód van, úgy az osztóműolajat kell ellenőrizni, míg egy fiatal, részecskeszűrős dízel kocsinál az AdBlue-adalék pótlására lehet szükség.

10. Vezérléscsere? Csak, ha eljött az ideje

Sokan javasolják, hogy a vétel után a vezérlést is újra kell cserélni. Ez típusfüggő, amennyiben biztos előéletű, folyamatosan szervizelt autót vásárolsz és az esetleges előző vezérléscsere időpontját is ismered, én megspórolnám ezt a költséget.

Fontos tudni, hogy sok esetben nemcsak kilométerhez, de korhoz is kötik a vezérléscserét, az Opel például a H Astránál 150 ezer kilométert vagy 10 évet határoz meg.  Persze mondanom sem kell, egy külföldről importált, bizonytalan előéletű autóra (aminek vételét egyébként önmagában nem igazán javaslom, de a szép állapot döntő lehet) mindez nem vonatkozik, ott feltétlenül „csapd hozzá” a vétel utáni teendőkhöz a vezérléscserét.

autoszerviz_1.jpg

+1. Nem akarok otthon hozzányúlni, hova vigyem szervizbe?

Ez tipikusan az a kérdéskör, amelyben sokan sokféle véleményt fogalmaznak meg. Van, aki szerint csak a márkaszerviz a király, mások viszont a típus független műhelyeket kultiválják, mivel „ott is ugyanannyira értenek hozzá, csak olcsóbb” (ezt megkaptam már). Nos, bár a jó szakember mindenhol jó, azért nem minden esetben egyértelmű, hogy független- vagy márkaszervizbe érdemes vinni az autót. Ezzel a kérdéskörrel egy külön írásban is foglalkozom majd!

10 dolog, ami nem maradhat el egy autóvásárlás után!

A bejegyzés trackback címe:

https://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr3512443527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2017.04.21. 17:26:07

Van olyan adatbázis amely a láncos és a szijas vezérlésű autók vannak csoportosítva motorkód szerint?

cartárs 2017.04.22. 19:53:22

@Burgermeister: Én nem tudok olyan, komplett adatbázisról, amely ezeket teljeskörüen tartalmazza. Adott típushoz léteznek ilyenek, de összesített szerintem nem. Végső soron a legegyszerűbb a motorszám alapján kideríteni, úgy gyakorlatilag egy egyszerű Google-keresés megmondja.

Milyen autóra vagy kiváncsi?

Burgermeister 2017.04.23. 06:27:53

@cartárs: Szia! Egy barátomnak segítek autót vásárolni és van egy ilyen becsípődése, hogy csak láncos legyen, benzines. Lényegében 1995-től napjainkig kellene 2000 cm3-ig. Ha jól emlékszem minden márkának van láncos motorja.

cartárs 2017.04.23. 12:52:07

@Burgermeister: Szia!

Kicsit elhamarkodott voltam tegnap, most keresés után találtam Neked egy listát:
www.honestjohn.co.uk/faq/chain-cam
Itt úgy látom, elég jól fel vannak tüntetve. Viszont ehhez kötelezően ajánlom ennek a cikknek az elolvasását is, mivel -sajnos- van azért átfedés:
totalcar.hu/magazin/technika/2014/10/12/rossz_motorok_neveddmeg_tipushiba/

A Honest John összesítése szerintem elég jó, többé-kevésbé fedi a valóságot. Olyan hibát látok szemre, hogy például hiába jött ki 2012-ben az új, már szíjas TSI, a Passat-ban, az Octaviaban és más típusokban is azok kifutásáig maradt a "régi" láncos. (Igen, ezekben a szíjas a jobb!) De alapvetően sikerült jól összeszedni az európai típusok többségét, szerintem az ismerősödnek is segíthet ez a lista.