Ilyen az, amikor nem jön össze: 6 autó, ami nagyot bukott

2017. augusztus 15. - cartárs

Az autógyártó tervez, a fogyasztó végez: valahogy így lehetne röviden összefoglalni egy-egy típus kudarcát. Bár a legnagyobb autógyártók általában jól eltalálják, hogy mire van szüksége a piacnak, akadnak mellélövések is. Most ilyeneket gyűjtöttem össze az elmúlt 20 évből:

  1. Opel Sintra (1996-1999)

 opel-sintra.jpg

Mire van szüksége egy többgyermekes családnak? Tágas, keveset fogyasztó és biztonságos autóra. Nos, a Sintra esetén ebből a háromból csak az első volt meg, hiszen nemcsak, hogy nem evett keveset, de az utasait sem védte meg. Az 1997-ben megjelent típus a GM boszorkánykonyhájának egyik kreálmánya, mivel nem önálló típusról, hanem egy más piacra tervezett autó európaiasításáról van szó. Az alapot a GM U-Body 2. generációja, illetve az erre épülő Chevorlet Venture és Pontiac Montana adta, az Opel mérnökei pedig a két autó rövidített padlólemezét használták fel. A gyártás a GM georgiai gyárában zajlott ahova kivitték az európai motorokat, azok pedig már „karosszériázva” tértek vissza.

Nos, ebből is látható, hogy alapvetően egy USA-piacos járgányról van szó és azok közül sem a csúcskategóriáról. Az akkor még igen frissnek számító EuroNCAP természetesen letesztelte a kocsit, az pedig úgy szerepelt, ahogy egy gyártó sem szeretné. A szakemberek ugyanis felfedezték, hogy bizonyos ütközések során a Sintrák lefejezik az anyósülésen ülő utasokat, ami lássuk be, azért nem túl előnyös tulajdonságuk.  Nem meglepő, hogy az Opel igyekezett megszabadulni ettől a kényszergyerektől, szinte azonnal az elvégzett teszt után le is állították a típus forgalmazását és a helyét átvette a minden szempontból jobb minőségű Zafira.

  1. Peugeot 1007 (2005-2009)

1007_03.jpg

A 2000-es évek egyik legérdekesebb kisautója volt a Peugeot 1007. A francia mérnökök ugyanis az autó két oldalára tolóajtókat szereltek fel, amikből így még a legszűkebb parkolóhelyeken is ki lehetett szállni. A kissé furcsa külsejű (konkrétan egy 307-es és egy 807-es szerelemgyermekének tekinthető) autóra finoman szólva sem haraptak rá a vásárlók. Ebben nagy szerepe volt a viszonylag magas árnak (pl. 2005-ben egy 206-osnál 8-900 ezer forinttal többe került), illetve a tolóajtó minőségi problémáinak is. Gyakran ugyanis nem megfelelően nyílt ki az ajtó vagy nem érzékelte, hogy épp milyen állásban van.

peugeot_1007_10.jpg

Apropó minőség, a komplikált ajtó-mechanika mellett a beltér összeszerelését is illették „némi” kritikával, vagyis a korabeli Peugeot-kra jellemző hanyag összeszerelés az 1007-est is sújtotta. A zörgő műanyagok, az elálló panelek és a karcolódó anyagok sok potenciális vásárló-jelöltnél kicsapták a biztosítékot. Az 1007 tehát nem lett siker, nem véletlen, hogy közvetlen utód nélkül tűnt ez az oroszlános márka kínálatából.

  1. Seat Exeo (2008-2013)

1872-high.jpg

Mi van akkor, ha nincs pénz új típus kifejlesztésére, de a régi már elavult? Nos, ilyen helyzetekben születnek az Exeo-hoz hasonló modellek. A Seat Exeo ugyanis nem más, mint az Audi A4 B7-es generációjának seatosított kiadása. Ez az új orr- és hátrészben merült ki, illetve a beltérbe az A4 Cabrio műszerfalát építették be. Mindez természetesen azt jelentette, hogy az Exeo jellegzetesen audis maradt, oldalról csak az igazi rajongók ismerik fel a különbséget.

bild-47122.jpg

Természetesen az Exeo olcsóbb volt, mint az akkoriban kifutott régi A4-es (és sokkal olcsóbb, mint az új, B8-as modell), hiszen a prémiumtól a „mainstream” irányba mozdultak el a típussal. Vagyis árban nem volt gond, a vásárlók mégsem haraptak rá. Ebben bizonyára nagy szerepe volt az akkoriban megújuló konkurenciának, hiszen az új Mondeo és Insignia árnyékában nem sokan akartak egy már „levetett” autót venni. Az Exeo 5 évet élt, ez idő alatt alig 83 ezer darabot adtak el, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag annyi fogyott belőle, mint egy Mondeóból fél-1 év alatt. A típus nem is kapott utódot, a helyét a spanyol márka kínálatában a Toledo és a Leon vette át.

  1. Renault Avantime (2001-2003)

r_1357-.jpg

Egyterű kupé: szavak, amelyeket egymás mellett azért igen ritkán lát az ember. Pedig a Renault mérnökei szerint a két kategória jól párosítható, így 2001-ben paicra dobták az Avantime-ot. A típus karrierje elég döcögősen kezdődött, az óriási ajtók nyitómechanikájának tervezése ugyanis rendkívül hosszú időt vett igénybe. Mindez azt jelentette, hogy már eleve több, mint egy évet csúsztak a megjelenéssel. Ez után sem fordult azonban túl jóra az extravagáns egyterű sorsa, hiszen  a vásárlók finoman szólva sem kaptak rá az elborult francia járgányra, így 1,5 év alatt alig 8857 darab készült.

renault-avantime-2.jpg

Ezután viszont csődbement a gyártást végző Matra, ami azt jelentette, hogy a járgány kikerült a Renault kínálatából. Sokáig úgy tűnt, hogy lesz utóda, a francia gyártó azonban úgy döntött, hogy inkább a lényegesen több bevételt hozó típusokra koncentrál. A korábban felsorolt autóktól eltérően azonban a Renault Avantime mégis izgalmas gyűjtői modellé vált, így szinte biztosan sokáig találkozhatunk még a francia autógyártás egyik legnagyobb különcével.  

  1. Fiat Croma (2005-2010)

fiat_croma.jpg

Nem mondhatni, hogy az elmúlt évtizedekben a Fiat gyakori szereplője lett volna a nagyautók piacának, ugyanakkor kétségtelen tény, hogy voltak próbálkozásai az olasz gyártónak. Ráadásul, ha az elmúlt 2 autót nézzük, mind a kettő a Croma nevet viselte. Az 1996-ban kifutott első generáció után 9 évet kellett várni a másodikra, vagyis nem erőltették meg magukat az olaszok. Az autó az akkori kényszer GM összeborulás miatt (majdnem csődbe mentek, az amerikai gyártó mentette meg őket), a GM Epsilon platformját használja, azaz a Saab 9-3 és Opel Vectra testvére.

f_1797.jpg

Ráadásul a benzines motorok egy az egyben az Opeltól érkeztek, csakúgy, ahogy a hajtáslánc és a futómű elemei is közösek a német testvérrel. Vagyis, gyakorlatilag egy átdizájnolt Vectráról van szó, ami se nem igazán olasz, se nem igazán német. Persze a Vectra-eredet nem látszik meg a formáján, de azért lássuk be, ez a külső igen egyedire sikerült. Az egyterűsített kombi dizájn lett a típus veszte, a vásárlók ugyanis inkább a stílusosabb konkurenseket választották. A Fiat 2010-ben vette ki a kínálatból a Cromát és azóta sem terveztek neki utódot. Valószínűleg ez egy ideig így is marad…

  1. Suzuki X-90 (1995-1997)

97811021990107.jpg

Egy kétszemélyes Suzuki terepjáró, levehető tetővel. Nem olyasmi, amire a 90-es években azonnal tömegek haraptak rá. Szóval azért annyira sok meglepő nincs abban, hogy az X-90 nem futott be elképesztő karriert, úgyhogy végül kereskedői nyomásra le is állították a gyártását.

suzuki-x-90-04.jpg

Ez azt jelenti, hogy az X-90 csak alig két évet élt, ami lássuk be, nem túl sok. Persze más szemlélet szerint egy „meg nem értett” típusról van szó, amely megelőzte a korát. Ha ugyanis megnézzük, hogy milyen sok pénzt hoz a konyhára a Range Rover-nek az Evoque Cabrio, vagy épp az elmúlt 15 évben mennyire felpörgött a kereslet a G-osztály Cabrio iránt, rájöhetünk, hogy manapság azért elég szépen lehet keresni egy-egy ilyen furcsasággal. Persze a Suzukitól nem meglepő, hogy néha előre szaladnak, elég csak az itthon is népszerű SX4-re gondolni. A 2006-ban megjelent típus ugyanis az elsők között lépett be a városi SUV-k piacára.

Érdekesség, hogy én személyesen is találkoztam egy X-90-nel, bár azzal már alaposan elbánt az élet, hiszen rózsaszínben, Hello Kitty-s kipufogóval éli életét. Bár, ha úgy nézem, érdekes autónak érdekes élet jár, az a konkrét példány pedig meg is kapta :)

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

Van mit ünnepelni: 10 autós jubileum 2017-ben

Az óra megállíthatatlanul ketyeg. Ez pedig azt jelenti, hogy minden évben újabbnál-újabb sikeres és/vagy népszerű modellek érkeznek el egy-egy fontos mérföldkőhöz, okot adva az autózás szerelmeseinek az ünneplésre. Az idei év sem jelent kivételt, így most összeállítottunk egy listát az említésre méltó évfordulókról.

Természetesen a lista elég hosszú és nem csupán ez a tíz modell érkezett kerek jubileumhoz 2017-ben, de igyekeztünk úgy válogatni, hogy mindenki találhasson szívének kedves vasat a Fiat 500-tól a Ferrari F40-ig.

Lancia Delta HF Integrale – 30 éves

de91f5decea20b8d0e397f56d21d2c78.jpgBár a brutális erővel rendelkező, turbófeltöltős, összkerékhajtású raliautó fogalmával még az Audi Quattro ismertette meg a világot, de a Lancia Delta alapjaira épülő Integrale vitathatatlanul tökélyre fejlesztette ezt a koncepciót. A maga idejében mindenkit lesöpört a rali pályákról, így nem is csoda, ha ez a modell számított – és számít a mai napig is – a 80-as évek egyik elévülhetetlen ikonjának. Az Integrale szinte azonnal sikeres tudott lenni, hiszen az összkerékhajtás és a kiváló úttartás mellett már az 1987-ben bemutatott nyolcszelepes verzió is 185 lóerős teljesítményre volt képes.

Land Rover Freelander – 20 éves

32454lr.jpgA Freelander bemutatása egy nagyon fontos pillanata volt a Land Rover történetének. A cég ezzel a stílusos, kompakt modellel igyekezett felvenni a harcot az olyan népszerű újdonságokkal szemben, mint például a Toyota RAV4-es. Mondanunk sem kell, az eredeti Freelander (1997-2006) hatalmas sikert hozott. Ízlés szerint elérhető volt három- és ötajtós, benzines vagy dízel változat is. Sőt, akár 2,5 literes, V6-ossal is kérhetted, ha arra vágytál, hogy 175 lóerővel a motortérben szeld az utakat.

Porsche 928 – 40 éves

1979_porsche_928_296.jpgA 928-ast 1977. márciusában mutatták be a Genfi Autószalonon és azonnal az Év Autójának választották Európában. A Porsche új zászlóshajójából 18 éves pályafutása alatt mintegy 61 ezer darabot adtak el világszerte. Ugyanakkor a 928-ast aligha lehet a klasszikus Porsche hagyományok őrzőjének tekinteni, hiszen a vízhűtéses, 4,5 literes, V8-as motorját előre építették be, ám a közel 50-50%-os súlyelosztás, a kiváló kezelhetőség és nem utolsósorban az a minimum 240 lóerő bőven kárpótolt mindenkit. A majdnem két évtized alatt természetesen számtalan fejlesztés történt, így már 5,4 literes, 350 lóerős verzióban is elérhető volt, mielőtt 1995-ben befejezték a gyártását.

Peugeot 405 – 30 éves

056a9edc8da487f9df61a563f5fc4af0.jpgKétség sem fér hozzá, hogy az 1987. júliusában piacra dobott 405-ös nem a mai listán legérdekesebb/legizgalmasabb darabja. Ám a Peugeot szempontjából kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ezzel a modellel sikerült betörniük a „céges autó” szektorba, ami a franciáknak roppant fontos volt, arról már nem is beszélve, hogy a 205-ös és a 309-es hagyományait követve rengeteget adtak el belőle. Sőt, a Porsche 928-ashoz hasonlóan szintén bezsebelte az Év Autója címet Európában. A rali változata pedig 1989-ben és 1990-ben megnyerte a Párizs-Dakar ralit.

Fiat 500 – 60 éves

fiat_500-1957-1975_r18.jpgValószínűleg nem is sejtették a Fiatnál, hogy az 1957-es Fiat „Nuova” 500-as formájában – nemcsak a kor, de – minden idők egyik legnépszerűbb olasz klasszikusát sikerült elkészíteniük. Kevesebb, mint 3 méteres hosszával és 479 (a későbbi fejlesztések során már 499) köbcentis, kéthengeres, léghűtéses motorjával a legkisebb Fiatot elsősorban városi használatra szánták, mára azonban egy kultikus veteránautóvá vált. Sajnos az eredeti modellhez viszonyítva, az idén már tíz éves, 2007-es, újragondolt 500-as (akárcsak az új Bogár és az új Mini) már csak nyomokban tartalmaz bármit abból a stílusból és bájból, ami a nagy múltú elődöt jellemezte.

Jaguar X308 – 20 éves

autowp_ru_jaguar_xj_executive_3.jpgHa 1997 egy korszak végét jelentette a Jaguarnál a rendkívül népszerű XJ6-os gyártásának befejezése miatt, akkor az XJ8-as (kódnevén X308) megjelenésének köszönhetően egy új időszámítás kezdetét is szimbolizálja. A hat évig gyártott X308-as generáció a korábbi X300-as alapjaira készült, de már a vadonatúj AJ-V8-as dolgozott a motorháztető alatt 3,2 vagy 4,0 literes változatban. Emellett ott volt a kompresszoros XJR, ami 370 lóerővel kínált még több vezetési élményt, a Jaguartól megszokott luxuskörülmények között.

Ferrari F40 – 30 éves

ferrari-f40-s2834180-1.jpgA modell, amit azért készítettek, hogy megünnepeljék a Ferrari utcai autó gyártásának 40. évfordulóját, idén már 30 éves. Az F40-es a 471 lóerős, 2,9 literes, ikerturbós, V8-asával a kor legerősebb Ferrarijának számított. És egyúttal a legdrágábbnak is. Nulláról százra alig 4,5 másodperc alatt gyorsult és 323 kilométer/órás (201 mérföldes) végsebességre is képes volt. Bár az eredeti tervek szerint csak 400 darabot gyártottak volna belőle, a hatalmas érdeklődésnek köszönhetően erről hamar letettek. Így végül összesen 1311 darab F40-es készült el. Ma nagyjából 1 millió eurót (nagyságrendileg 300 millió forintot) kell letenni az asztalra egy példányért. Már ha van olyan, aki már unja, hogy a világ egyik legszebb és legikonikusabb Ferrarija áll a garázsában.

Saab 99 – 50 éves

saab_99-1977_r5.jpgBár ezt az új generációs Saabot csak 1968-ban kezdték el gyártani, ám mivel hivatalosan az előző év novemberében mutatták be, így joggal van helyen ezen a listán. A 99 megőrízte a Saab híres elsőkerék-hajtását, ám nagyobb és erősebb is volt, mint elődje, a 96-os, köszönhetően az 1709 köbcentis, ex-Triumph motorjának, melyet később 1854 és 1985 köbcentire húztak fel (ekkor már házon belül készült az erőforrás). De a 99-es történetében igazán nagy jelentőséggel a turbós változat 1978-as bemutatása bírt. Ez volt Európa első tömeggyártású turbófeltöltős autója, ami egy különleges pozícióba emeli a Saab 99-est az autózás történetében.

Ford Puma – 20 éves

043837600_1237912074.jpgA Puma korának egyik legalulértékeltebb autójának számít (ami elsősorban rendhagyó formájának köszönhető). A negyedik generációs Ford Fiesta platformjára készített kocsit 1,4-es (90 lóerős), 1,6-os (103 lóerős) és 1,7-es (123 lóerős) erőforrásokkal lehetett beszerezni. Ezek a számok önmagukban még nem lennének elképesztőek. Ám ha figyelembe vesszük, hogy ehhez mindösszesen egy alig valamivel több, mint 1000 kilós, könnyűsúlyú kasztni és kiváló úttartás társul, akkor a Puma egy kifejezetten szórakoztató autó tud lenni. Különösen kanyargós utakon.

Volkswagen Golf IV – 20 éves

volkswagen-golf_iv_mp53_pic_9472.jpgA mára már legendássá vált Volkswagen Golf harmadik ráncfelvarrásának eredményét 1997. októberében tárták a nagyközönség elé. A 4-es Golf pedig tovább öregbítette a márka és a modell hírnevét stílusos megjelenésének és sportos vezethetőségének köszönhetően. Ezt nagyban segítették az olyan verziók, mint a 150 lóerős 1,8T GTi, a szintén 150 lovas, 2,3 literes VR5-ös és a 204 lovas, 2,8 literes VR6-os motorral szerelt modellváltozatok. Majd 2002-ben következett a csúcs, a limitált szériás Golf R32 formájában, amiben egy 3.2 literes, 24 szelepes, 237 lóerős VR6-os motor párosult az összkerékhajtással.

7 ritka autó, ami népszerű modellből készült

Évről évre egymást érik az új modellek, amelyek közül több is milliós eladási mutatókkal büszkélkedhet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az autógyártók ne törekednének különleges, csak kevesek számára elérhető típusok gyártására. Most 7 olyan autót gyűjtöttem össze, amely valamilyen, népszerű típusnak a ritka, legfeljebb 1500 példányban készült kiadása:

7. BMW M3 CSL – 1383 db

p90215419_highres_e46-bmw-m3-csl-04-20-1024x600.jpg

Mára igazi klasszikussá érett a BMW E46, így rengetegen használják a típus szedán, kombi vagy épp kupé verzióját. Az ugyanakkor biztos, hogy csak igen kevesek kiváltsága a 2003-ban készült CSL kivitel, hiszen kevesebb 1400 darab hagyta el a gyártósort. A CSL a „Coupe Sport Leichtbau”-t vagyis szabadfordításban a könnyű sportos kupét jelenti, ez pedig nem véletlen.

2003_bmw_m3csl7.jpg

 A hagyományos M3-asnál 110 kg-mal könnyebb M3 CSL alig 1385 kg-ot nyom a mérlegen, ezt pedig szénszálból készült alkatrészeknek is köszönhető. Többek között a tetőpanel, a tükrök, a középkonzol és az ajtók belseje is ebből az anyagból született meg. Az autó persze nemcsak könnyebb, de erősebb is lett, hiszen 17 lóerővel erősítették a motort, amely így már 360 lóerőt tudott.

6. Renault Clio 3.0 V6 – 1200 db

renault_clio_v6.jpg

Azért lássuk be, nem sok gyártó merte volna megcsinálni, hogy egy elsőkerék hajtású kisautóból hátsókerekes, középmotoros példányt farag. A Renault azonban volt ilyen bátor és elkészítették a Clio V6-ot, amely a PSA-val közösen fejlesztett, V6 ESL motort kapta meg. A többek között a Lagunában vagy épp a 406 Coupe-ban is elérhető erőforrás kezdetben 233 lóerős volt, majd 2004-től 250 lóerővel rendelkezett.  

80b0g.jpg

A szerkezetileg alaposan átdolgozott Clio igazi ritkaságnak számít, hiszen borsos ára miatt csak kevesen vásároltak belőle. Nem véletlen, hogy mára akár 15 millió forintot is érhet egy extrém megkímélt darab. Sokan a Clio V6-ot a Renault 5 Turbo szellemi utódjának tekintik, ami nem is véletlen, hiszen hasonló koncepcióról van szó.

5. Mercedes SL 65 AMG Black Series - 350 db

2009_mercedesbenz_sl65amgblackseries19.jpg

Nem mondhatni, hogy az SL-osztály túlságosan tömegcikk lenne, de azért a 2001 és 2011 között gyártott R230 kódjelű sorozatból így is gazdára talált 169, 434 darab. Ebben több limitált sorozat is benne van, így többek között az SL 65 AMG Black Series példányai is. Mivel a Mercedesnél a Black Series a „legek legje”, ezért nem csoda, hogy az SL 65 AMG-ből készült, sorozat is igen combosra sikerült.

2009_mercedesbenz_sl65amgblackseries3.jpg

A stuttgarti fenevad orrában ugyanis az AMG által tökéletesített, 670 lóerős, 1000 Nm-nyi nyomatékkal rendelkező 6 literes V12-es aggregát teljesít szolgálatot, így a 100 km/h-s sebesség eléréséhez alig 3,8 másodpercre van szüksége és a 200 km/h sem tart tovább 11 másodpercnél.

4. Audi A1 Quattro – 333 db

large_image_8762.jpg

Hiába azonosítják sokan az A1-est a „csajos Audiként”, azért az apró karosszéria igazán nagy erőt is rejthet. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az A1 Quattro, amely 2011-ben, egy alig 333 darabos limitált szériaként került piacra.A különleges jármű orrában egy 2 literes, 256 lóerős TFSI motor dolgozik, amely 5,7 másodperc alatt repíti 100 km/h-s sebességre az apró karosszériáját.

2-a1-rear.jpg

Ráadásul a Quattro összkerékhajtásnak köszönhetően mindig stabilan irányítható, így nemcsak egyenesen lehet vele száguldani, de kanyarban is meglephető az ellenfél.Érdekesség, hogy az A1 Quattro-t egy tanulmány is megelőzte, amely még durvábbra sikerült. Az A1 clubsport Quattro ugyanis 507 lóerős 2.0 TFSI motorral támadt volna az arra járókra. Ezt azért még az Audi sem merte bevállalni, ezért lett „csak” 256 lóerős a végleges sorozat.

3. Mercedes R63 AMG - 330 db

1477581687-r63-lede.jpg

Adott egy 7 személyes, kényelmes egyterű, amelyet kifejezetten úgy fejlesztettek ki, hogy akár hosszú utakon is jól elférjen benne a család. Vagyis a lehető legideálisabb alany egy 6,3 literes, szivó V8-as beépítésére, nem? Hát, de!

r63_1.jpg

Így került az R-osztály legizmosabb verziójának orrába egy 507 lóerős motor, amellyel még a kor sportautóinak is odapörkölt a családi batár. Ez mondjuk a vásárlók annyira nem izgatta, így az eleve lagymatagul fogyó R-osztály csúcsverzióját sem vette senki, nem is csoda, hogy alig 330 db készült.

2. Subaru RB320 - 320 db

rb320_1_560px.jpg

Richard Burns, a 2005-ben elhunyt Rally-legenda emlékére készítette el 2006-ban a Subaru az Impreza WRX módosított verzióját. A 320 darabos példányszámban készült RB320-as a Prodrive tunereinek a keze munkáját dicséri, így a végeredmény igen jól sikerült.

rb320_2_560px.jpg

A 2,5 literes boxer motort 280-ról 316 lóerőre húzták fel, a nyomaték pedig 392 NM-re emelkedett. Nem véletlen, hogy a rajongók körében igen nagy tiszteletnek örvend a sorozat, így egy-egy RB320 rendkívül gyorsan gazdára talál.

1. Nissan Juke R – 23 db

juke_r_2_0_03-e1438873554587.jpg

Nem tudom, hogy kinek az ötlete volt, de az biztos, hogy fizuemelést kapott: 2012-ben szinte az összes autós oldalon megjelent a Juke-R, a városi crossover agyontuningolt verziója. A Nissan mérnökei ugyanis a GT-R 545 lóerős motorját tették bele a nem is olyan nagy városi SUV-ba, amely így 3,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t. A járgány a GT-R motorja mellett annak fékét is megkapta, ráadásul a hajtáslánc és a kerekek is a japán sportautóból érkeztek, vagyis gyakorlatilag csak a karosszéria az, ami különbözik.

juke_r_2_0_10-e1438874924837.jpg

Nem véletlen, hogy az autóra óriási volt az érdeklődés, így rengetegen akarták kifizetni az 590 ezer dolláros, vagyis 152 milliós árat. A pénz azonban nem oldott meg mindent, a szerencsére is szükség volt, hiszen alig 23 darab készült a kocsiból, így sokan lemaradtak erről a lehetőségről. És miért épp 23? Hát  azért, mert a 2-es szám japánul „Ni”  míg a 3-as „San”! Így már érthető :)

 Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

7 autós reklám, amit még ma meg kell nézned!

Nem is olyan régen jelentkeztem a blogon 10 olyan autós reklámmal,  amelyet szerintem mindenképp érdemes megnézned. Nos, az írás nagy sikert aratott, a hozzászólások között többen is leírták a saját kedvenceiket. Most ezekből csemegéztem, így most 7 olyan reklámot nézhetsz meg, amely nemcsak szerintem, de a Cartárs olvasói szerint is igen jól sikerült:

1. Mercedes "Csirke" vs Jaguar

A Mercedes nem akármilyen főszereplőkkel mutatta be 2013-ban a Magic Body Control nevű új funkcióját. A csirkés reklám elképesztő siker lett, így nem meglepő, hogy a Jaguar sem hagyta szó nélkül. A fenti videóban a Mercedes és a Jaguar reklámja is megnézhető, a maga módján mindkettő zseniális :)

2. BMW M5 - Rakéta

Vajon mivel rögzítik a rakéta autók próbálkozásait? Ha foglalkoztatott már ez a kérdés, akkor nézd meg az E39-es M5 reklámját, amely rövid úton választ ad erre a kérdésre!

3. Golf GTI - Ének az esőben

 

Az iskolapéldája annak, hogy hogyan kell bemutatni egy klasszikust 21. századi köntösben. Gene Kelly klasszikusának feldolgozása (amit a Mint Royale készített) jól illeszkedik a Golf GTI-hez, hiszen a népszerű hot-hatch is felismerhetően Golf maradt, mégis sikerül minden porcikájában megújítani.

4. Mercedes - Bocsi 

Ha jön a halál, nincs mit tenni… Mármint ez akkor igaz, ha nincs az autódban vészfékező rendszer, hiszen akkor nincs akkora gond! Erre épít a Mercedes W212-es E-osztályának reklámja is, amiben hősünknek sikerül túljárnia a kaszás eszén. Ezzel pedig óriási mázlijára megússza a rövid, de annál veszélyesebb kalandot, így a halál arcára fagy a mosoly. Egyesek szerint a halál Ferdinand Piech-re, a Volkswagen-csoport korábbi teljhatalmú urára hasonlít. Mi tagadás, van benne valami. :)

5. Volkswagen Golf 3 - Idős néni

Sokan azt gondolják, hogy idős hölgytől autót venni igazi álom, hiszen biztosan csak a közeli boltba járt vele, azaz garantáltan extrém megkímélt. Nos, valószínűleg a legtöbb esetben ez így is van, de azért akadnak kivételek! Az egyik ilyen hölgy a Volkswagen reklámjának főszereplője, aki a nem akárhogyan vereti végig a városon az autóját, nap mint nap. Még szerencse, hogy egy Volkswagenről van szó és meg sem látszik a használat!

6. Toyota Corolla - Ez egy csapda

Tegye fel a kezét az, aki sűrűn lát lerobbant Corollát! Épp erre játszott rá a Toyota is, amikor az E12-es Corolla reklámját készítették. Párosunk épp megállna a lerobbant autónál, amikor felfedezik, hogy ez bizony egy új Corolla, innen pedig rögtön leesik a tantusz: ez bizony csapda!

7. Peugeot 206 - A szobrász

Nincs pénz új 206-osra? Akkor csinálni kell egyet! - ezzel a felkiáltással állt neki a Peugeot indiai reklámjának hőse, aki egy szebb napokat is látott Hindustan Ambassadort alakított át egy kétségtelenül szebb, 206-ossá. A végeredmény hibátlan, fel sem ismernénk, hogy nem az igazi!

Neked más a kedvenced? Szerinted kihagytam valamit, ami mindenképp figyelmet érdemel? Akkor írd le kommentben és legközelebb bemutatom! 

1 milláért kompakt autót? Íme 5 jó vétel!

1 millió forint: szép összeg, ha az ember nyaralni indul, nem annyira elképesztően sok, ha autót vesz. Márpedig ma Magyarországon sokaknak ennyi van autóra, így ennyiből kell megtalálni azt, ami biztonságban, olcsón szállítja a családot. Még szerencse, hogy 1 millió forintért több jó családi autót is vehet az ember. Úgy gondoltam, most 5 autót mutatok be, amelyeket szerintem érdemes számításba venni ezért az összegért. Ezek egytől egyig alsó-középkategóriás autók, 1 millióért pedig klímás, 2 vagy 4 légzsákos, ABS-es darabot vásárolhatunk belőlük. Fontos szempont volt még a biztonság is, ezért mindegyik autó 4 csillagos törésteszttel büszkélkedhet:

  1. Toyota Corolla E12 2002-2007

4b0283054281f9487a866fd2a2b41afb.jpg

A békalámpás Corolla utódjaként mutatkozott be 2002-ben az E12-es, immáron Európában gyártott Toyota Corolla. Az elődjét kényelemben, formatervben és a felhasznált anyagok minőségében is felülmúló típus igazán tartós. Ez a kétségtelenül nagy előny persze könnyen visszaüthet, mivel sokan eléggé lelakják ezeket a Corollákat, hiszen úgy is bírja.

Épp ezért a vásárlás során alap kell, hogy legyen a rendezett beltér, a felhasznált anyagok magas minőségének köszönhetően ugyanis még a 15 éves Corollák is egyben vannak (maximum a középső tárolórekesz fedele törik el az olcsó zsanér miatt) és nem jellemző rájuk, hogy túlságosan elhasznált érzetet keltetnének. Egyes daraboknál ugyan előfordul, hogy az indexkar elhasználódik, de ezt olcsón lehet cserélni. Legalább ennyire árulkodó a rozsda is, az E12-es Corollára ugyanis nem jellemző a rozsdásodás, vagyis ha a barna halál egy-egy elemen felüti a fejét, az biztosan sérült volt és rossz minőségben javították.

toyota-corolla_2004_1280x960_wallpaper_68.jpg

Műszakilag nem sok érdekességet tartogat egy jól karbantartott Corolla, de persze azért van, amire érdemes figyelni. Leginkább egy 1.4-es, vagy egy 1.6-os VVT erőforrás éri meg. A 97 illetve 110 lóerős aggregátok jól illenek az autóhoz és a fogyasztásuk is megfelelő, vegyes felhasználás esetén 6-7 literrel el lehet velük járni. Mivel mindegyik benzinmotort vezérműlánccal szerelték, ezért azzal sem kell foglalkozni. Váltóból a legjobb egy manuális darab, a robotizált sebességváltó ugyanis nem annyira tartós, így csak idő kérdése, hogy költeni kelljen rá.

Nem árt tudni, hogy dízelre nem éri meg áldozni, hiszen az alacsonyabb fogyasztásért cserébe számolni kell a kettőstömegű lendkerék, a turbófeltöltő, illetve a nagynyomású szivattyú elhasználódásával is. Márpedig ezek előbb vagy utóbb biztosan bekövetkeznek, hiszen még a legfiatalabb példányok is 10 évesek, így legalább 2-300 ezer km van bennük. Egy benzines pedig nem fogyaszt annyival többet, hogy megérje ezzel foglalkozni. 

toyota-corolla_2004_1280x960_wallpaper_02.jpg

A benzineseknél a 2003 előtti daraboknál fordul elő magasabb olajfogyasztás (bár legfőképp az 1.8-asnál), ettől eltekintve sok problémát nem tartogatnak ezek az erőforrások. Szerencsére később ezt javították a modellfrissítés során. Ez 2004-ben történt meg, itt külsőleg leginkább a megváltozott lökhárító az árulkodó. Persze, hogy ne legyen egyszerű, csak a 3- és 5 ajtósok orra változott, a kombi illetve szerdán kivitelek maradtak a régiek. Fontos tudni, hogy az E12-es sorozat „eszi a fékeket” vagyis az átlagosnál hamarabb elhasználódnak a tárcsák. Általában egy garnitúra 60-70 ezer km-t bír ki. 

A legjobban tehát egy 2004 utáni 1.4-es vagy 1.6-os Corollával jársz. Ezekből már lehet válogatni 1 millió forint körül, de arra fel kell készülni, hogy a kilométer nem az itthon komfortos 100-150 ezer km-es kategóriába esik majd, az autók többségében 200 ezer fölött van. Felszereltségüket tekintve nem rosszak az átlagos magyar Corollák, a 4 légzsák, ABS, klíma gyakorlatilag az összesben benne van.

  1. Skoda Octavia 1. generáció 1996-2010

01_5257fe8316c7a.jpg

Ugyan 2004-től piacra került 2. generáció egyes példányai is elérhetők az 1 millió forintos kategóriában, vagy nagyon fapad vagy elhasznált darabokat találunk ezért az összegért. Ezért 1 millió forintért nyugodt szívvel az 1. generációs Skoda Octavia az ajánlható.

Az 1996-ban, a Skoda nagy visszatérésének szimbólumaként megjelent típus rendkívül hosszú ideig, 2010-ig volt gyártásban, így elképesztően nagy a választék. Mivel igen kedvelt cégautó, taxi illetve rendőrautó volt, ezért különösen nagy figyelmet igényel, hogy az ember egy szép darabot találjon.

Akárcsak a konszertárs Golf 4, úgy az Octavia sem hajlamos a rohadásra, így egy rozsdásodó sárvédőív vagy küszöb nagy eséllyel egy korábbi sérülést mutat. Az Octaviák futóműve igen strapabíró, de azért a legtöbb példány már abban a korban van, hogy bizonyos alkatrészek cseréjére szükség lehet. A tesztvezetés során ezért figyelj a futómű felől érkezi nyikorgó-kopogó hangokra.

skodaoctaviatour-561_4.jpg

Előfordul váltóprobléma is, jellemzően a váltórudazat műanyag perseje használódik el. Ilyenkor a váltó határozatlan lesz, a fokozatokat nehezebben találod el, esetleg nagyon recseg, amikor egyikből a másikba kapcsolod. Mivel a VW-csoportos termékekhez hasonlóan az Octavia váltója is pontos, ezért ne dőlj be az eladó „ez ilyen” szövegelésének, ha a váltó nem könnyen kapcsolható, ott valami nem stimmel. Persze okozhatja az elhasználódott kuplung is, ezért ha bizonytalan vagy, próbálj meg magasabb fokozatban elindulni. Ha lefullad, az azt jelzi, a kuplung rendben van.

Motorikusan a szintén érezteti magát a Volkswagen csoport hatása, az 1-es Octaviába szép számmal szereltek különféle motorokat. Én leginkább az 1.6-os 102 lóerős benzinest és az 1.9 TDI adagolós dízelt választanám. Mindkettő a maga kategóriájában rendkívül megbízható, sok gond nincs egyikkel sem. Előfordulnak még 1.4-es benzinesek is a használt piacon, ezeket érdemes kerülni, gyengék és alig esznek kevesebbet az 1.6-os társaiknál.

skoda-octavia-tour-xetchbek-00469a2-1600x1200.jpg

Persze rendkívül sokat számít a jó motor mellett a jó gazda is. Mint már említettem rengeteg cég és állami szervezet is használt ilyeneket, a taxisokról nem is beszélve. Például a KAF, KBF és KEK rendszámú, 2006-os Octaviak szinte kivétel nélkül rendőrautók voltak, így a megkímélt „családi autó” jelző maximum az elmúlt pár évet fedi, előtte azért a többségük látott ezt-azt. Mivel azonban ezeket már 2009-ben leadták, teljesen nem mondanék le róluk, ha akkor bajuk volt, azt azért mára megcsinálták. Csak ne hidd el, hogy apuci féltett kincse volt végig az autó és a rokontól vették 7-8 évvel ezelőtt :)  Taxi/rendőr múltat jelezhet a furkált műszerfal, a tetőkárpit sérülése illetve a tetőn lévő dugó is. Előélettől függően vagy a rendőrségi antenna és a fényhíd vagy a taxis jelzés kivezetése az, ami miatt megpiszkálják a tetőt.

A belső elhasználódása (lógó tetőkárpit, kiült ülések stb.) nem jellemző az Octaviákra, leginkább az ajtóbehúzókon, a középkonzolon, illetve a világításkapcsolón lévő gumi bevonat az, ami lejön. Ez is a korabeli VW-csoportos autók jellemzője, ez nem utal semmire, egyszerűen rosszul csinálták meg. Családban volt Volkswagen Polo, féltett kincs volt, 10 év alatt került bele 60 ezer kilométer, de arról is szépen jött már le a bevonat. Ha zavar, új elemet kell venni, úgy a legegyszerűbb megoldani a problémát. Persze ez azt is jelenti, hogy az Octaviák elbírják a km óra visszatekerését, ezért csak ellenőrizhető előéletű, leginkább magyar autót vásárolj. Hidd el, nem biztos, hogy észreveszed, hogy az a 180 valójában inkább 380. Azt még érdemes tudni, hogy a 2000-es modellfrissítés során új belteret kapott az Octavia, a Fabia stílusában megújult műszerfal sokkal szebb elődjénél. 2004-ig ugyanakkor a „Classic” kivitel még a régit kapta, ezért én ebből a korból egy felszereltebb darabot választanék.  

  1. Opel Astra G 1998-2009

opel_astra_sedan.jpg

1998-ban jelent meg, azóta pedig a hazai utcakép egyik meghatározó típusává vált a G Astra. Ennek is köszönhető, hogy közel 1000 darab eladó G Astra van jelenleg a használtautó.hu felületén, azaz szinte mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő példányt. 2003-ig igen izgalmas extralistával készült a modell, így xenon fényszóró, bőrkárpit és navigáció is megtalálható a legjobban felszerelt darabokban. A „H” sorozat megjelenése után is folytatódott a G Astra karrierje, azután Classic 2-ként árulták az immáron szerényebben extrázható, Lengyelországban készült típust, egészen 2009-ig.  Akár sima, akár Classic, a bőséges extralista igazi ritkaságnak számít, hiszen az itteni G Astrák többsége 1.4-es, 2 légzsákos, légkondis példány.

Ezek az Astrák megbízható darabok, de persze itt sem árt az odafigyelés. Ahogyan már a Corollánál és az Octavianál említettem, a rozsda itt sem gyakori, a legtöbb autón csak a sérülések helytelen javítása után jelenik meg.  A motorfelhozatalt is megbízható darabok alkotják, nem meglepő módon a legtöbb itthoni jármű orrában az 1.4-es, 1.6-os benzines vagy az 1.7-es dízel üzemel. A lényeg, hogy vagy a legalább 80 lóerős dízelt, vagy a 90 lóerős, 1.4-es benzinest válaszd, az ezeknél gyengébb motorok ugyanannyit fogyasztanak, cserébe nem mennek.

unalmas_autok_1.jpg

Városba elég az 1.4-es 90 lovas is, amelyet 2003-tól már 90 ezer km vagy 6 év vezérműszíj-csere periódussal gyártottak, így fenntartása olcsóbb a korábbi 60 ezresnél. Ha már 2004 utáni darabot, vagyis Classicot vásárolsz, az már Twinport vagyis láncos. Sajnos ez nem egy Toyota motor, 200 ezer km körül szinte biztos, hogy láncot kell cserélni, ami drágább, mint szíjas társa. Erre tehát készülni kell, hiszen ezeknek az autóknak a többségében azért már közeledik ez a bűvös km-szám.A gondot először az induláskori zörgés jelzi, később erősödik a hang és egy műszerfali hibajelzés is megjelenik. Az 1.6-os Z16XEP motorkódú Classic G Astrák továbbra is szíjasok, ott a H-sorozathoz hasonlóan 10 év/ 150 ezer km a vezérműszíj-csere intervallum.

Az erőforrások közül a 2000-2001 között készült X14XE és X16XE motorkódúakat kell kerülni, de azokat nagyon. Bizonyára te is hallottál már az „Ecotec eszi az olajat” szövegről, ami nagyrészt ennek a két darabnak köszönhető. A rosszul sikerült motorok nem is húzták sokáig, az olajzabáló erőforrásokat a GM 1 év után lecserélte a sokkal megbízhatóbb Z-vel kezdődő motorkódú sorozatra. Ezeknél leginkább az EGR problémázhat, de ha az ember 2-3 évente kipucoltatja, nincs szükség az alkatrész cseréjére.Dízelből az 1,7 literes Common Rail erőforrás az ajánlott, a 2 literes DI illetve TDI kerülendő, az elektronikusan vezérelt adagoló miatt. Ez nagyon könnyen okoz kellemetlen perceket és kiürülő pénztárcát, mivel hamar tönkremegy és még bontottan is több, mint 100 ezer forintba kerül.

69175_559669_1000x700.jpg

A G-sorozat váltói nem problémásak. A manuális darabokat a gyár hivatalosan élettartam-feltöltésű olajjal szerelte, de azért 100-150 ezer km után érdemes lecserélni. Bár egy Golf vagy egy Octavia váltójának szintjét sosem éri el, azért friss olajjal egész használható a G Astra váltója. Az automatákról azt azért nem árt tudni, hogy bár jó minőségű darabok, még régi „klasszikus” darabok, vagyis a 4 fokozatú automata váltóval 1-1.5 literrel többet fogyaszt majd a kocsi. Ettől eltekintve sok gond nincs velük, ha időben (60 ezer km) lecserélik bennük az olajat.  

Ezeknek az autóknak a futóművére lógás-kopogás alacsony futás mellett nem jellemző, a gyári, 185/65 R15-ös méretű abroncsokon futó darabokon 150 ezer körül jön el a futómű-alkatrészek cseréjének ideje. Legalábbis akkor, ha főleg városban futott, pályán ennél jóval többet is kibírnak a G Astrák futómű-alkatrészei. A kipufogó elemei is tartósak, sok ilyen Opel még a gyári katalizátorával és középső dobjával fut.

  1. Ford Focus 1. generáció 1998-2004

ford_focus_r9.jpg

1998-ban óriásit robbantott a Ford a Focus-szal, hiszen az unalmas Escort után senki nem számított ekkora váltásra. A New Edge dizájn első képviselője óriásit ment a megjelenése után, ebben pedig nemcsak formatervének, de a kategóriatársaknál lényegesen jobb vezethetőségnek is nagy szerepe van.

Ez az igényes multilink hátsó futóműnek is köszönhető, amelyet csak Control Blade-nek neveztek el a Ford marketingesei. Jó hír, hogy a Focus futóműve a 15-16 colos kerekekkel hajtott autóknál sokáig bírja, azaz még most is igen élvezetes egy elsőgenerációs Focus vezetése. Említésre leginkább az első függőleges stabilizátorpálca a méltó, ez a szokásosnál rövidebb idő után használódik el, cserébe pár ezer forintos tétel.

3820-1024.jpg

Nemcsak a futómű, a motorok is tartós darabok, a G Astrához hasonlóan ezekből is a legtöbb 1.4-es illetve 1.6-os benzinessel fogyott itthon. Ebből a két erőforrásból érdemes utóbbit választani, hiszen ez is körülbelül annyit fogyaszt, mint kisebb társa, de legalább van ereje és a klíma sem terheli meg.  

Az elhasználtabb, 2-300 ezret futott daraboknál előfordulhat olajfogyasztás is, attól függően, hogy mennyire kopott az áteresztő gyűrű, vagy épp mennyire figyelt oda az előző tulaj a helyes olajcserére. A dízeleknél, ahogyan az lenni szokott, a régebbi adagolós darabok a legmegbízhatóbbak, de egy megfelelően karbantartott TDCI sem rossz, bár ott a kettőstömegű lendkerék és nagynyomású szivattyú meghibásodása okozhat kellemetlen pillanatokat.

ford-focus-1_6-2002-6.jpg

A karosszéria galvanizálása az Escortnál minőségibbre sikerült, de azért a Focusok azért jobban rozsdásodnak, mint a kortárs G Astra vagy Skoda Octavia. Gyakori probléma, hogy a kerékdobokat védő szőnyegben megáll a víz, amitől a kerékjárati ívek rohadásnak indulnak. Szintén sok Focus szenved a küszöb illetve a hátsó rendszámtábla feletti ív korrodálásától is. Sok Focus kipofogója is az átlagnál hamarabb rozsdásodik szét, a hátsó dobra így mindenképp legyen tartalék pénzed, előbb vagy utóbb szinte biztosan cserélni kell.

A felszereltségek közül érdemes a Ghiát keresni, ez ugyanis jobb minőségű kárpitokat, kartámaszt és bőrkormányt is tartalmaz, ráadásul használtan már nem nagy ezeknek daraboknak a felára. A hátrányuk, hogy java részük külföldi, itthon ugyanis nem annyira sokan engedhették meg maguknak, hogy egy extrás Focust vigyenek haza. 

  1. Honda Civic 7. generáció 2001-2006

civic7gen1.jpg

Egy Skoda Octaviához vagy egy Toyota Corollához itthon képest kevésbé népszerű, pedig jó vételnek számít a 2001 és 2006 között árult Honda Civic is. A típus 7. generációja egy időben nálunk is viszonylag jól fogyott, de azért messze nem tudta megközelíteni japán testvérének, a Corollának a számait.

Egy jó Hondához méltóan igen élvezetes vezetési élményt kínál ez a Civic-generáció is, nem véletlen, hogy az autó egyre nagyobb népszerűségnek örvend a fiataloknál. Ez viszont sajnos azt is jelenti, hogy sokat széthajtanak, vagyis  egyre nehezebb szép állapotú, megkímélt darabot találni.

honda-civic_si-2002-1280-17.jpg

Ha viszont az ember ráakad egy megkímélt darabra, nagyon jó társra lelhet egy 7. generációs Civicben. Bár a típus már Angliában készült, a modell megbízhatósága japános, egy jó benzinmotorral a „világból is kimegy”.  A benzinmotorok közül szerencsére mindegyik ajánlható! Városi gurulásra már az 1.4-es is elég lehet, de persze az igazi élményt a nagyobb motoros kocsik nyújtják.

Sajnos azonban itthon elenyésző a kiváló 2 literes, 160 lóerős motor, csakúgy, ahogy a 200 lóerős Type-R Civic sem sűrű látvány. Ez jó látszik a használtpiacon is, így reálisan az 1,6 literes, 110 lóerős benzinmotor az, amire érdemes szűrni. Ezekből van választék, és ha nem is tépik fel az aszfaltot, a sportos kapcsolású váltóval egyedül közlekedve így is élményt nyújt a Civic. A spórolósak az 1,3 literes szedán hibridet válasszák, de jól nézzék meg a kocsit, hiszen sok a vízkáros, totálkárból helyreállított példány. A dízel kerülendő, az üzemanyag-ellátással kapcsolatos problémák és a turbóhibák rombolják az amúgy minőségi autó imázsát.

honda-civic_si-2002-1280-15.jpg

Az autó karosszériájára sem jellemző, hogy elporlad, vagyis a rozsda itt is leginkább a szakszerűtlenül javított autókon jelentkezik. Persze apróbb rozsda-kezdődések már elő-elő fordulhatnak, hiszen a legfiatalabb 7. generációs Civic is 11 éves, ugyanakkor csúnya rozsdásodás kemény előéletet jelez. A beltér is tartós, igaz, a bőrözés nem sikerült túl jól a kormányon, akár már 100 ezer km alatt csúnyára kopik a rossz minőségű anyag.  Jellemző még a klímahűtő meghibásodása is vagyis ne vedd be a kereskedő kamuját, hogy „csak fel kell tölteni”.

Ide pedig bemásolom a korábbi, kabriós cikkemben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:

  1. Megbízható helyről vásárolj

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

  1. Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

  1. Ne a kínálat aljáról vásárolj

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

  1. Ne kilométert, állapotot nézz!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Az 1 millió forint körüli kompakt, biztonságos autóknál ezért ne azzal számolj, hogy a német bácsi féltett kincsére bukkansz, és készülj fel rá, hogy a kiszemelt kocsikban 250-300 ezer kilométer is lehet. Sőt, sok esetben van is, attól függetlenül, hogy mit mutat a kilométeróra. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!

 

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod! 

10 ok amiért neked is látnod kell a BMW múzeumot!

A BMW vagyis a Bayerische Motoren Werke, azaz Bajor Motorgyár a világ egyik, ha nem “A” legnépszerűbb autógyártó vállalata. A 100 éves történelme rengeteg érdekességet rejt magában, akár motorkerékpárokra, repülőgép-motorokra vagy személyautókra gondolunk. 

Azt hiszem nyugodtan mondhatom, hogy a vállalat múltja megérdemel egy helyet, ahol a cég történelmét ismerhetjük meg, a kezdetektől a napjainkig. Szerencsére ez a hely nincs is olyan messze: Münchenig kell érte menni és a BMW Welt, azaz a BMW Világ nevű szalon-élményközpont mellett található. 

A BMW Museumot nemcsak az márka fanatikusainak, de mindenkinek érdemes megnézni, hiszen 2-2.5 óra alatt az elmúlt 100 év technikai fejlődésén juthatunk végig. Én a mostani nyaralásom során látogattam el és mondhatom, igazán jó élmény volt! Épp ezért  úgy gondoltam megéri összeszedni 10 pontot, hogy szerintem miért érdemes ide ellátogatni: 

1. Megnézheted hogyan újították fel Elvis Persley BMW-jét

img_7840.jpeg

Hosszú ideig eltűntnek hitték, ám a közelmúltban megtalálták és teljesen felújították: Elvis Presley BMW-jének az élete legalább olyan különleges, mint amilyen egykori tulajdonosáé. A bajor vállalat érthető módon rendkívül büszke az eltűntnek hitt megtalálására és restaurálására, így egy igen érdekes kiállítást szerveztek az autó köré. 

img_7843.jpeg

Itt megtudhatod, hogyan zajlott a teljes felújítás és milyen alkatrészeket használtak a romos autóból és melyek azok, amelyekből újat kellett beépíteni. Végül pedig, mintegy csúcspontként körbe is lehet járni a kiállított 507-es gyönyörűséget! 

2. Itt láthatsz élőben BMW M1-et

img_7835.jpeg

Az 1970-es és 80-as évek egyik álomautója, testközelben! Bizony, a BMW múzeumban egy gyönyörű állapotú, M1-est is megnézhetsz, így közelről is megcsodálhatod, milyen gyönyörű formákat alkotott Giorgetto Giugiaro és csapata. Ráadásul az autó olyan impozáns társakat kapott maga mellé, mint az E30 M3 vagy épp a cápa 6-os.

3. Ilyen egy agyagmodell

img_7813.jpeg

Még mielőtt egy autó karosszériája fémbe burkolózik, számítógépes grafikák és agyagmodellek tucatjai készülnek el. Amíg a grafikák közül jellemzően többet is megmutatnak az autógyártók, az agyagmodellek általában a “kukában” végzik, vagyis a tervezés végén megsemmisítik őket. Valószínűleg így volt ez a mostani, F30 kódjelű 3-as BMW agyagmodelljeivel is, de szerencsére egyet megmentettek az utókornak. 

img_7814.jpeg

Ezen jól látható, hogy hogyan is fest egy agyagmodell, és milyen részekből áll össze egy ilyen karosszéria. Bónuszként pedig a tervezési folyamatokat is bemutatják az autó körül, így régi és új képeken is megnézheted, hogy épp milyen tesztelésen esett át az E38-as 7-es ülése vagy épp az új 3-as műszerfala. 

4. Motorok, ahogyan még sosem láttad őket

Legyen akár V12-es, V8-as vagy épp sor6-os, a legtöbben az autó szívét csak a motorháztető felnyitása után látjuk, Épp ezért különleges, hogy a BMW múzeumban a bajor vállalat több, igen nagy sikert elért erőforrása is testközelből megcsodálható! Sőt, nemcsak személygépjármű, de repülőgépmotor is van a kiállítás területén. 

img_7786.jpeg

Többek között kiállították a II. Világháború egyik legnépszerűbb, több mint 28 ezer példányban készült csillagmotorját is, a BMW 801-et. A 41,8 literes erőforrás távolról is igen jól látható, a legtöbb nézelődő egyből indult is oda, hogy mégis mi ez az óriás :)

img_7783.jpeg

Azért fotóztam autós motort is, ezen a képen az 1999-es, 24 órás Le Mans-i verseny győztes motorját, a V12-es P75V-t láthatod.  

5. Megtudhatod, milyen szerszámokkal készült az első 3-as kombi

img_7796.jpg

A kombi, vagy ahogyan a BMW-nél nevezik, Touring csak  az E30-as 3-asnál jelent meg, elődjénél még nem kínáltak ilyen opciót. A tervek szerint az E30-asból sem létezett volna kombi, azonban a bajor vállalat egyik mérnöke, Max Reiscbock úgy érezte, neki bizony szüksége van ilyenre. Mivel gyári nem volt, így saját kezúleg csinált egyet! 

img_7797.jpeg

Az autó 6 hónapnyi kemény munka után készült el és olyan jól sikerült, hogy nemcsak a haverok, de a BMW vezetősége elismerően nyilatkozott. Ez a példány és Reisbock kitartása vezetett végül oda, hogy 1985-ben, 3 évvel az E30 piacra lépése után, megkezdődhetett a Touring gyártása. Nos, nemcsak egy gyönyörű E30-as kombit, de az első darab elkészítéséhez szükséges szerszámokat is megnézheted a BMW múzeumban! 

6. BMW Z1 testközelből

A mai napig lenyűgöző, pedig már több, mint 28 éve jelent meg: bizony, a BMW Z1 cseppet sem számít átlagosnak. Az autóból az alig 8 ezer darab készült a gyártása 2 éve során, így nem meglepő, hogy igazi ritkaságnak számít.

img_7819.jpeg

Én például eddig csak egyszer láttam egyet élőben, így nagyon örültem, amikor a BMW múzeumában személyesen is megcsodálhattam az autót.

img_7844.jpeg

Ráadásul nemcsak egy sorozatgyártott, de az A.R. Penck által 1991-ben “feldíszített” darab is kint volt. Bár az úr művészetével nem teljesen tudok azonosulni, az alapanyag továbbra is nagyon tetszik :)

7. Rengeteg régi reklám

img_7807.jpeg

Nemcsak autókat, de jó reklámokat is kiállítottak a BMW múzeumban, így az elmúlt, több mint 7 évtized kiváló alkotásai közül csemegézhetsz. Láthatod az első BMW-járgány reklámját, a 70-es és 80-as évek klasszikus alkotásait, illetve egy-egy stílusos odaszúrást a konkurenciának is. 

img_7811.jpeg

8. Motorkerékpárok, üveg mögött

A BMW kínálatát nemcsak autók, de motorok is alkotják, tehát nem meglepő, hogy a gyár történelmét bemutató múzeumban ezek is helyet kaptak.

img_7771.jpeg

Ugyanakkor, - állítólag azért, mert a látogatók többségét, vagyis az autórajongókat ez nem igazán érdekli -, egy üvegfal mögé helyezték a bajor vállalat klasszikus kétkerekűinek a többségét. A két emelet magasan elhelyezett motorkerékpárok az 1920-as évektől a modern korig mutatják be a BMW motorjainak fejlődését. 

img_7772.jpg

A fenti képen az 1938-as, RS 255-öst láthatod, amely kompresszorának köszönhetően már akkor 220 km/h-s sebességgel száguldhatott. Nem meglepő, hogy ezt a kerékpárt a mai napig nagy megbecsülés övezi, egy példánya pedig akár fél millió dollárt is érhet. 

9. Testközelből is megnézhetsz két forma 1-es autót

img_7777.jpg

Amíg a legtöbb motornak egy üveg mögötti terület jutott, két F1-es autót testközelből is megcsodálhatnak az érdeklődők. A múzeumban ugyanis a 2006-os BMW-Sauber F1.06, illetve az 1983-as Braham-BMW BT50 is kint van, így ha érdekel, hogyan is néz ki egy klasszikus és egy “modern” F1-es autó, ott megnézheted. 

10. A BMW Welt is kihagyhatatlan

directions_parking.jpg

Ugyan nem a múzeum, de szorosan kapcsolódik hozzá a BMW Welt, azaz a BMW Világ is. Az ingyenesen látogatható épületben a legújabb típusokból van egy-egy kiállított példány, így az 1-estől a 7-esig minden kint van, ami BMW. Ráadásul 2 Rolls-Royce-ot is kiállítottak, illetve a Mini teljes palettája is megtekinthető volt. Emellett van BMW-ajándéktárgyakkal telepakolt bolt és 4 étterem is, ha esetleg megéhezik a látogató.

img_7731.jpeg

Persze a legjobban azok élvezik a BMW Welt-et, akik épp az új autójukat készülnek átvenni. Látogatásunk alatt is többen jöttek az autójukért, volt aki 3-ast, valaki 5-öst, míg másvalaki egy X3-ast vitt haza.

img_7758.jpeg

Jobb oldalon a leendő tulajdonosokra váró autók

Nem mondom, nem álmodoztam el rajta, hogy milyen jó lenne, ha egyszer én is ilyen körülmények között vihetném haza az új BMW-m :) Jó hír, hogy a Welt teljesen ingyenesen látogatható, de a múzeum sem drága: 1 személynek 10 euró, míg egy 5 fős család 24 euróért juthat be. 

Fontos: A lista az én személyes élményeim alapján készült, tehát nem szentírás! Ha te már jártál ott és esetleg neked más dolgok tetszettek jobban, írd le nyugodtan, kíváncsi vagyok rá! 

Kívül tágasabb

Alapíts egy autós céget, hogy aztán legyen honnan kipateroljanak

Képzeld csak el: egy nap úgy döntesz, alapítasz egy céget. Egy saját autógyárat. Ha nagyon szerény vagy, akkor egyenesen magadról nevezed el. Keményen dolgozol a kollégáiddal, egyik modellt a másik után dobjátok piacra és a bolt kezd beindulni, szépen lassan növekedésnek indul a gyár. Egyre népszerűbbek az autóid és egyre jobban cseng a cég neve. A számok bíztatóak, hiszen hónapról-hónapra nagyobb kereslet mutatkozik a kocsijaitok iránt, ezért új munkásokat veszel fel, hogy minél jobban ki tudd elégíteni a megrendelők igényeit. A bankszámládon pedig egyre csak gyarapszik a zöldhasú.

Ám ezzel egyidőben azok száma is egyre növekszik, akik irigylik a sikereidet. Ők is szeretnének sok pénzt keresni, fényűzőbben élni, nagyobb házba költözni, vagy új sportkocsit venni minden hónapban. És sokszor nem is kell olyan messzire menni, hogy megtaláld az illetőt. Hisz lehet, hogy éppen ott ül veled szemben az értekezleteken, az igazgatósági megbeszéléseken és minden percben azt tervezgeti, hogyan tudna a helyedbe lépni.

Valójában annyira nem is kell szabadjára engedni a fantáziánkat, ugyanis az autógyártás történetének során jó néhány alkalommal megesett már, hogy a cégalapítót kigolyózták, esetleg kirúgták a saját cégéből. Elhibázott gazdasági döntések? Hatalomvágy? A lényeg, hogy kénytelen volt összeszedni a cókmókját és a partvonal mellől figyelni, ahogy a saját cége, ami az Ő nevét viseli, nélküle megy tovább és arat sikereket.

Lássuk hát, kik a legismertebb példák:

10) William Morris

aed0693dd6075ddd01333533c73293b2.jpg

William Morris – később Nuffiels első algrófja lett – kétségtelenül kora egyik legkiválóbb gyáriparosának számított. Megalapította a Morris Motors-t, majd miután magába olvasztotta a Riley-t és a Wolseley-t, társult az Austinnal, és létrehozták a British Motor Corporationt. Majd miután 1966-ban megszerezte a Jaguart, megszületett a British Leyland. Morris ezt azonban már csak a partvonalról szemlélhette, ugyanis 1954-ben az Austin elnöke, Leonard Percy Lord, Lambury első bárója kigolyózta a közös cég vezetéséből. Ettől függetlenül haláláig bejárt a vállalathoz, hogy lássa, minden rendben megy.

9) August Horch

august_horch.jpg

A kiváló mérnök, Horch aztán igazán kitartónak mondható. Először Karl Benznek dolgozva segített lefektetni a Benz alapjait, majd 1899-ben önálló céget alapított A. Horch & Co. néven. 1909-ben a nem megfelelő ütemben növekvő eladások miatt kipattant vitát követően megkérték, hogy másnap már ne menjen be dolgozni. Így Horch Automobil-Werke GmbH néven új vállalkozásba kezdett, de korábbi munkatársai a Horch név használata miatt beperelték. Bár a bíróság végül Horch javára döntött, Ő a továbbiakban már nem kívánta ezt a nevet használni, inkább lefordította latinra, ezzel létrehozva az Audit. Ismerősen hangzik?

8) Walter Owen Bentley

8_wo_bentley.jpg

Az 1919-ben alapított Bentley mindig is nagyon sikeres volt a gyönyörű és drága luxusautók építése terén, ám ami az anyagiakat illeti, ott bizony a kezdeti időszakban komoly nehézségekkel küszködtek. Erre rásegített az 1929-es gazdasági világválság is. Senkinek sem volt pénze autóra, nemhogy Bentley-re. Walter azonban minden követ megmozgatott, hogy életben tartsa cégét, ám végül nem maradt más választása, el kellett adnia a gyárat. Végül a British Central Equitable Trust ajánlotta a legtöbbet – 125.000 fontot – ám az csak a papírok aláírása után derült ki, hogy az egész üzlet mögött a legfőbb rivális, Rolls-Royce állt. Az új tulaj azonnal kispadra ültette Bentley-t, aki 1935-ben inkább átment dolgozni a Lagondához.

7) Trevor Wilkinson

7_trevor_wilkinson_1.jpg

Trevor Wilkinson már 14 évesen otthagyta az iskolát, hogy az autók iránti szenvedélyének élhessen és mérnökként kezdett dolgozni egy blackpooli garázsban. 1946-ban megvett egy régi bognár üzemet és elindította saját bizniszét, Trevcar Motors néven, amit alig egy évvel később átkeresztelt TVR Engineeringre.  Látszólag minden sínen volt: szépen fogytak az újabbnál-újabb modellek és az egyre növekvő rajongótábor. Egészen addig, míg a 60-as évek elején a Wilkinson néhány befektető tanácsaira hallgatva úgy nem döntött, itt az ideje, hogy a TVR megmutassa, mire is képes a nemzetközi versenypályákon és három autót is nevezett az 1962-es Sebringi 12 órás versenyre. A kísérlet csúfos kudarccal végződött, az igazgatótanács Wilkinsonba vetett bizalma pedig megingott. Felmentették a cég vezetése alól, és néhány héttel később végleg otthagyta az általa alapított vállalatot.

6) Louis Renault

renault_1.jpg

A Renault testvérek – Louis, Marcel és Fernand – hedonista életvitelüknek köszönhetően már azelőtt ismertek voltak, hogy autógyártásra adták volna a fejüket. Előbb próbára tették a szerencséjüket az autóversenyzésben és mivel megfertőzte őket a benzingőz, 1899-ben megalapították a Société Renault Frères névre keresztelt cégüket. Ám Marcel az 1903-as Párizs-Madrid versenyen életét vesztette, míg Fernand 1909-ben betegségben hunyt el. Louis ezt követően átnevezte a vállalatot, és Société des Automobiles Renault (Renault Automobile Company) néven folytatta a munkát. A cég folyamatosan növekedett, ám 1944. szeptemberében – miután Franciaországot felszabadították a német megszállás alól – Louis-t megvádolták, hogy összejátszott a nácikkal, ezért börtönbe került, ahol a tárgyalására várva, gyanús körülmények között meghalt. Charles De Gaulle azonnal rátette a kezét a cégre és államosította.

5) Kiichiro Toyoda

5_kiichiro_toyoda.jpg

A két világháború között Sakichi Toyoda indította útjára Japán gazdasági fellendülését automata szövőszékével, ám 1935-ben a fia, Kiichiro volt az, aki kockáztatott és a szövőszékek helyett inkább az autógyártásban látta a jövőt. Neki lett igaza. Az A1-es és G1-es modellek sikerét követően 1937-ben megalapította a Toyota Motor Company-t. Ám a II. Világháborút követő gazdasági nehézségek megakasztották a cég szekerének kerekét: az eladások visszaestek, a profit csökkent. Kiichiro ezért 1950-ben önként lemondott az elnöki posztról.

4) Henry Ford

4_henry_ford_1.jpg

Nem mindig mentek zökkenőmentesen a dolgok a mára a világ egyik legismertebb gyártójánál sem. Henry Ford, aki rengeteget tett a gyári munkások életkörülményeinek javítása érdekében (öt napban határozta meg a munkahetet a gyáraiban és az addigi 2,34 dolláros napi minimálbért 5 dollárra emelte), és bár nem ő találta fel a gépi gyártósort, de ő ismerte fel először, mekkora gyakorlati haszna lehet az autógyártásban, szóval, Henry Ford 1919-ben átadta a Ford Motor Company vezetését a fiának, Edselnek. Ám az ifjabbik Ford 1943-ban betegségben meghalt. Így Henry visszakövetelte az igazgatótanácstól a vezetői pozíciót, hogy aztán nem sokkal később a saját unokája, Henry Ford II kényszerítse nyugdíjba.

3) David Dunbar Buick

david_buick.jpg

Amerika legrégebbi, ma is létező autómárkáját a skót születésű David Dunbar Buick alapította 1903-ban. Ám a feltalálás jobban ment neki, mint a cégvezetés és folyamatos anyagi problémákkal küszködött, mivel képtelen volt bánni a pénzzel. Így 1906-ban a cég legfőbb befektetője, William C. Durant kivásárolta az alapítót a Buick Motor Company-ból, melyet aztán az általa 1908-ban megalapított General Motors zászlóshajójává tett.

2) Charles Morgan

2_charles_morgan.jpg

Mióta Henry Frederick Stanley Morgan 1910-ben megalapította, mindig is a Morgan-család egyik tagja állt a cég élén. Egészen 2013-ig. Ekkor az unokája, Charles Morgan ült a vezérigazgatói székben, ám az igazgatótanács felmentette munkája alól és kénytelen volt beérni a stratégiai igazgató posztjával. Igaz csak néhány hónapig, ugyanis még az év vége előtt menesztették. Így most már csupán kisebbségi részvényesként van jelen a családi vállalkozásban.

1) André-Gustave Citroën

1_andre_citroen.jpg

A nyílfogazású fogaskerék sikerét követően – innen származik a cég logója is – André-Gustave Citroën alig több mint egy évtized alatt a világ negyedik legnagyobb autógyártójává fejlesztette vállalatát. Munkásságának a francia autógyártásra gyakorolt hatása pedig felbecsülhetetlen. Ám a gazdasági világválság következtében a cég a csőd szélére került, így kénytelen volt átengedni a kormányt a legnagyobb hitelezőjének, a Michelinnek, aki az autók abroncsait szállította. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy Citroën lelkes hazárdőr volt, ám rendre rossz lóra tett (szó szerint), és egyre növekvő adósságai az amúgy sem túlságosan vaskos céges kasszát terhelték. Így az új tulaj megköszönte addigi munkáját és ajtót mutatott a cégalapítónak, aki nem sokkal később meghalt gyomorrákban.

A világ legrondább autói - top 10

Ha felütjük az internetet és megkérdezzük Google barátunkat, hogy vajon melyik a világ legrondább autója, a választ a Pontiac Aztec, a Fiat Multipla, esetleg a SsangYong Actyon formájában kapjuk. Ám a Google téved. Van ezeknél messze, MESSZE rondább autó is, amit a tervezőknek sikerült kiizzadniuk magukból a tervezőasztalon, aztán valamilyen furcsa, megmagyarázhatatlan okból kifolyólag, a döntéshozók jó ötletnek tartották a megvalósítását. És menet közben egyszer sem volt senki sem, aki tarkón csapta volna őket egy péklapáttal, mondván: „térjetek már észhez, ennek rossz vége lesz.”

Szóval mindenki készítse elő a lavórt, vödröt, hányózacskót, mert, ha szeretitek a szép autókat, akkor ez a poszt most egy gyomorforgató élmény lesz.

Ám előtte még fontosnak tartom leírni, hogy ez egy szubjektív lista. Pusztán csak azt írom le, hogy számomra, melyek a legrondábbak. Nem mondom, hogy igazam van, hiszen ízlések és pofonok különböznek. Ha egyetértetek velem, az örömteli. Ha nem, akkor nyugodtan hagyjátok lent a komment szekcióban, hogy szerintetek mi az, ami bekerülhetett volna a legrondábbak közé.

Jó szórakozást :)

10. JENSEN S-V8

Láttatok már valaha olyan autót, ami úgy néz ki, mintha minden elemét más-más autókról kérték volna kölcsön. Hát most már igen, ugyanis az S-V8 pontosan így fest. Mintha a Jensennél az egyik alkalmazott kezébe nyomtak volna egy papírfecnit teleírva alkatrészekkel, aztán elzavarták volna a roncstelepre, hogy mindegy milyen kocsikról, de szedje össze a listán szereplő tételeket. Aztán, mikor visszatért a gyárba, az egyes elemeket összehegesztették volna és már meg is született az S-V8.

8169911479_6aee62263a_b.jpg

9. BUGATTI 101 EXNER GHIA

A Bugatti mindig is gyönyörű autóiról volt ismert. Hátulról nézve, nincs semmi különösebb probléma, a 101-es megjelenésével. Kicsit olyan, mintha inkább othonosabban érezné magát a vízen lebege, mint az útakat szelve, ám mégsem annyira vészes, hogy kiérdemelje ezt az előkelő helyet a legrondábbak listáján. Egészen addig, míg nem vetünk egy pillantást szemből is… Jézus Mária! Pedig valaki egyszer ezt is jó ötletnek gondolta a Bugattinál. Az már egyszer biztos, hogy nem erre a modellre lesznek a legbüszkébbek.

101506-01-virgil-exner-ghia-1024x768.jpeg

8. MITSUOKA NOUERA

Miután túltetted magad az első sokkon, valószínűleg még mindig azt próbálgatod, hogyan is kell kiejteni a kocsi nevében felhalmozott szakajtónyi magánhangzót. De ami még a nevénél is rosszabb, az a megjelenése, mert, hogy formatervnek a legkevésbé sem lehet nevezni, az hétszentség. Mondhatnánk, hogy nagyon hasonlít, az Edsel Corsairhez, amit nagyon sokan az egyik legrondább amerikai veteránautónak tartanak. Ám a Corvairnek mégis van valahogy egy sajátságos bája és stílusa, amit a Nouera nem mondhat el magáról.

autowp_ru_mitsuoka_nouera_1.jpg

7. BUFORI GENEVA

Képzeld el, hogy gyanútlanul sétálgatsz a Genfi Autószalonon, élvezed a gyönyörű látványt, a rengeteg újdonságot, érdekességet és a különlegességeket. Aztán az egyik standon belebotlasz egy monstre szörnyetegbe és az villan át az agyadon: „úr isten, ehhez aztán egy pokoli nagy vaddisznót kellett kinyírni, hogy megszerezzék ezt az orrot”.

Valószínűleg a Bufori Geneva az egyetlen autó, ahol a hűtőrács helyett inkább orrmányról kell beszélnünk. A kocsi eleje annyira egy malacra emlékezet, hogy még azt is inkább megbocsájtanánk neki, ha a kasztni fém helyett szalonnából készült volna, mint ezt a vonalvezetést.

bufori_geneva_26.JPG

6. ASTON MARTIN LAGONDA SHOOTING BRAKE

Az Aston Martin márka neve az évek során összeforrt James Bond és a 007-es ügynök karakterével. A brit sportautó márka egyszerre jelent stílusosságot és kifinomultságot, és egyúttal lazaságot is. Nos, a Lagonda esetében egyik kritériumnak sem sikerült megfelelni.

A legenda szerint az autó tervezője egy hónapra bezárkózott az irodájába, hogy papírra vesse a Lagonda „dizájnját”. Jó esély van rá, hogy ez alatt az idő alatt épp szürke hályogja volt.

Formáját tekintve olyan, mint egy ék alakú halottaskocsi, kifejezetten olyan emberek számára, akiket egy úthenger gázolt halálra.

2016-astonmartin-lagonda-shootingbrake-14.jpg

5. MARCOS MANTIS XP

Egy módon lehet a Marcos Martin XP-t „szép” autónak nevezni: ha a szemlélő egy téglafalon keresztül próbálja szemügyre venni. Bár jobban megnézve, egy tégla sokkal jobb kiállású, mint ez az elképesztő „kreálmány”.

A legelképesztőbb látványt talán szemből nyújtja az XP, ugyanis ebből a szögből pontosan úgy néz ki, mint egy béka, aminek a két szeme között mérnök pontossággal ment keresztül egy Tour de France-ra készülő versenybringás. Fantasztikus látvány.

1968-marcos-mantis-xp-a-car-that-just-wasnt-meant-to-race.jpg

4. MARCOS MANTIS M70

A Marcosnál nagyon elemükben voltak a tervezők a ’60-as évek végén, ugyanis a Mantis XP után a Mantis M70-est is sikerült kiizzadniuk magukból. Ezzel gyakorlatilag kiérdemelték, hogy a „Marcos” és „Mantis” szavak tükörfordításban annyit jelentsenek, mint „ocsmány autó”. Az M70-es ugyanis valahogy még szörnyűbben sikerült, mint az XP, ami azért lássuk be, komoly teljesítmény.

Kár is az időt pocsékolni rá, hogy megfelelő hasonlatot keressen az ember arra, hogy leírja, mennyire félrecsúszott a tervező ceruzája a papíron. Szóval, ronda és kész.

marcos_mantis_xp_018.jpg

3. MITSUOKA OROCHI

Amennyiben elég komoly autóbolond vagy, valószínűleg már vártad, mikor bukkan fel ez a kocsi a listán. Már amennyiben nem egyből az aljára tekertél, arra várva, hogy ez viszi majd el a képzeletbeli koronát. Akárhogy is, most biztos azon agyalsz, hogy lehet még két olyan autó, ami még ennél is förtelmesebben tud kinézni.

Kétségtelen tény, hogy a Mitsuoka Orochi nagyon betegen néz ki. És ez most nem az a jó értelemben vett „beteg kinézet”, amikor csorgó nyállal, kicsit irigykedve nézel egy szép autót, ízlésesen leültetve, egy fasza felnin. Sokkal inkább olyan betegség, amit majd a Mitsuoka Orochi után fognak elnevezni. Nekem leginkább az jut róla eszembe, hogy valószínűleg ez az eredménye annak, ha a tervező úgy kezdi el papírra vetni az ötleteit, hogy előtte elmegy úszni egy medencényi ideggázban.

car_photo_221164.jpg

2. TIRRITO AYRTON R

Ezzel a kocsival kapcsolatban talán a legszomorúbb, hogy ugyanazt a nevet viseli, mint a valaha élt egyik – ha nem a legjobb – autóversenyző. És, ha ez egy gyönyörű vonalvezetésű és fantasztikus teljesítményre képes autó lenne, akkor most itt az egekbe magasztalnám, mondván „ez aztán a stílusos tisztelgés”. De sajnos nem így van.

A négy apró fényszóró próbál a Pagani Zondára emlékeztetni. Viszont a Zonda jóformán csak akkor tudna így kinézni, ha a tervezője a brutális LSD trip közepén lebegő Freddy Krueger lenne. Ám, ha az eleje nem lenne elég meggyőzően ronda, nos, a hátulja még rosszabb. Egyszerűen csak vegytiszta rondaság.

ayrton-r-1291.jpg

1. SBARRO AUTOBAU

Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol az a bizonyos lavór, vagy vödör igazán hasznos lehet. Ha egy művészt azzal bíznánk meg, hogy tervezze meg a világ lehető legocsmányabb kocsiját, erősen kétlem, hogy a képzelőereje akár csak képes lenne megközelíteni ezt a szintet.

A legnagyobb probléma, hogy az Isten nem teremtett olyan ronda teremtményt, ami nagyjából fel tudna érni ehhez a szinthez. Ha lehetséges volna, hogy valamilyen szörnyeteg előmásszon a csernobili erőmű nukleáris hulladékából, hát az valami hasonló lenne.

75093u-960.jpg

40 autós tény, amit eddig nem ismertél

Az elmúlt hetekben már beszélgettünk különleges autóipari újításokról, melyek gyorsan elvéreztek, olyan funkciókról, amik legyenek, illetve ne legyenek a következő autódban, esetleg, hogy milyen kabriót szerezhetsz nyárra kevesebb, mint 1 millió forintért.

Most összeszedtünk nektek egy csinos kis csokrot az autózás és az autóipar legérdekesebb tényeiből, melynek jó része akkor is újdonságként fog hatni, ha egyikről-másikról netán már hallottál volna.

Jó szórakozást :)

  1. Jelenleg 1 milliárd autó van használatban.
  2. Évente körülbelül 60 millió autót gyártanak. Ez naponta 165.000, óránként 6.875, percenként pedig 115 új autót jelent.
  3. Az „új autó illat” több mint 50 illékony organikus összetevő kipárolgásának köszönhető, melyeket elsősorban a beltér elemeinek rögzítéséhez használnak.
  4. 100 kilométer/órás tempóval a Földről kevesebb, mint 6 hónap lenne eljutni a Holdra autóval.
  5. Összesen 19 nőt lehet bezsúfolni egy kétszemélyes Smartba.world-record-19-student-in-small-car-640x480.jpg
  6. Egy átlagos autó nagyjából 30.000 alkatrészből épül fel.
  7. Az Brazíliában eladott új autók 92%-a etanollal üzemel, amit cukornádból állítanak elő.
  8. A Rolls-Royce által valaha gyártott autók 75%-a a mai napig az utakat szeli. Úgy tűnik, a Rolls tulajdonosok nagyon szerethetik az autóikat.
  9. A Volswagen csoporthoz tizenkét jól ismert márka tartozik. A VW személy és haszongépjárművek mellett az Audi, a Seat, a Skoda, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Ducati és a Scania és a MAN is a német gyártó tulajdonában van.vw-brands.jpg
  10. Egy átlagos amerikai autós évente nagyjából 38 órát tölt dugóban araszolással. Ez a teljes amerikai lakosságra vetítve 5,5 milliárd órát jelent.
  11. Az első autóbaleset 1891-ben, Ohióban történt.
  12. Annak az esélye, hogy halálos autóbalesetet szenvedsz 1 az 5.000-hez. Csak összehasonlításként, a repülés esetében ez a szám 1 a 11 millióhoz.
  13. Amikor bemutatatták az autórádiót, több amerikai állam is követelte, hogy tiltsák be az újítást, mivel szerintük a vezetés közbeni rádióhallgatás megosztja az autósok figyelmét és balesetekhez vezethet.
  14. Oroszországban bűncselekménynek számít koszos, piszkos autóval közlekedni.
  15. A 35 év alatti amerikaiak körében az autóbaleset számít az elsődleges haláloknak.
  16. Türkmenisztánban az autóvezető állampolgárok 120 liter ingyen üzemanyagot kapnak az államtól minden hónapban.
  17. A tempomat feltalálója, Ralph Teetor, vak volt.
  18. A legtöbb megtett kilométer rekordját egy 1966-os Volvo 1800S tartja 4.889.947 kilométerrel. Mintha 122-szer megkerülnéd a Földet az Egyenlítő mentén.
  19. A világ leggyorsabb széria gyártású utcai autója a Bugatti Veyron Super Sport, ami 431 kilométer/órás tempóra képes.
  20. Henry Ford 1941-ben szójababból és kenderből készítette el egy autó kasztniját, amit a kocsi alvázára épített műanyag keretre rögzített.ford_soybean_car_2.jpg
  21. Egy autó „életének” 95%-át parkolással tölti.
  22. Az autóbalesetek 40%-ában a sofőrök egyáltalán nem lépnek a fékre.
  23. A 20. század első éveiben a hintókat, szekereket húzó lovak annyi „káros anyagot” bocsájtottak ki salakanyag ürítés során, hogy az autókra úgy tekintettek, mint a „zöld” alternatívára.
  24. Egy átlagos autó 80%-a újrahasznosítható.
  25. 1900-ban az amerikai autók 40%-át gőz, 38%-át elektromosság és 22%-át benzin hajtotta.
  26. A világ lakosságának 35%-a az úttest bal oldalán vezet.
  27. Egy átlagos Bugatti tulajdonosnak nagyjából 84 autója, 3 repülője és egy jachtja van.
  28. Louis Chevrolet, a Chevrolet alapítója, csődbement és szegényen halt meg. Haláláig mérnökként dolgozott annál a cégnél, ami a mai napig az ő nevét viseli.top-786_edited-1.jpg
  29. A világ első gyorshajtásért kiszabott bírságát egy motoros kapta 1896-ban. Abban az időben a határt 2 mérföld/órában (3,2 km/óra) húzták meg. Az „őrült” száguldozó 8 mérföld/órával (12,8 km/óra) repesztett.
  30. Az Egyesült Államok és az Európai Unió törvényei előírják a gyártóknak, hogy az elektromos autóik mesterséges hangot adjanak ki, ezáltal a gyanútlan gyalogosok könnyebben észre vehessék őket.
  31. Az amerikaiaknak mindössze 18%-a tud manuális váltóval szerelt autót vezetni.
  32. Az első páncélozott elnöki autó egy Cadillac volt, aminek a korábbi tulajdonosát Al Capone-nak hívták. Bizony, az elnök magától a chicagói maffiavezértől szerezte be új autóját.
  33. A Norvégiában forgalomba állított új autók fele elektromos, vagy hibrid.
  34. A Volkswagen 2015-ben több kolbászt adott el, mint autót. Míg a VW mintegy 6,12 millió darab autót adott el, addig a – szintén a német gyártóhoz tartozó – Currywurst und Co. kolbásztermékeiből mintegy 7,8 millió darabot értékesítettek.volkswagen-sausages.jpg
  35. Az Egyesült Királyság útjain lévő mintegy 35 millió autó egynegyedét Kínában gyártották.
  36. Egy modern Formula-1-es versenyautó 200 kilométer/órás tempónál már annyi leszorítóerőt termel, hogy akár fejjel lefele is képes lenne végigmenni egy alagút plafonján.
  37. A legnagyobb valaha kiszabott gyorshajtási bírság 1 millió euró volt. Ezt egy lelkes svéd úriembernek sikerült összehoznia, akit 289 kilométer/órával kapott lencsevégre a trafipax. Svédországban pedig az egyes gyorshajtókra a keresetük alapján szabják ki a bírságokat.
  38. A motorcsere hivatalos világrekordja 42 másodperc. Ezt 1985. november 21-én sikerült elkövetni egy Ford Escorton.
  39. Az első visszapillantó tükör Ray Harroun autóján jelent meg az 1911-es Indianapolisi 500-as versenyen azért, hogy szemmel tudja tartani a mögötte érkezőket.
  40. A Dél-Afrikai Köztársaságban megengedett, hogy az autótulajdonosok apró lángszórókat helyezzenek el az autóik oldalán, hogy így próbálják visszaszorítani a vezetés közbeni kocsi lopásokat. A tolvajok ugyanis évente mintegy 12 ezer embert rángatnak ki az autójából a kereszteződésekben és fújják meg az autóját.maxresdefault_6.jpg

10 autós reklám, amit neked is látnod kell!

Ugyan a legtöbben nem szeretik a reklámokat, szerencsére azért időről időre születnek olyan alkotások, amelyeket érdemes megnézni, akár akar az ember autót venni, akár nem. Most 10 ilyet szedtem össze, így többek között a Mercedes, a Citroen és a Chrsyler kiváló reklámjait is megismerheted:

  1. Mercedes W210 E-osztály – Nem ebben az időben

Sex sells, azaz a szex elad – tartja a híres mondás. Jól tudták ezt a Mercedes marketingesei is, akik nem akármilyen reklámot készítettek a W210-es kódjelű E-osztály összkerekes verziójához. Az alap séma egyszerű: A feleség arra épít, hogy  a férj úgysem ér haza a rossz időben, így nyugodtan eltölthet egy kellemes estét a szeretőjével. Tippje be is jön, csakhogy nem azért, mert cudar idő van, hanem, mert a férj is mással hál. Ezt pedig nem másnak, mint az új fullos E-osztályának köszönheti, ami még a legnagyobb havazásban is eljuttatja álmai nőjéhez, aki momentán épp nem a felesége.

  1. Audi – A kulcs

Mi az, ami neked fontos egy autóban? A sportosság, a kényelem vagy a praktikum? Bármelyik is legyen az, általában külön-külön találod meg azokat az egyes típusokban, legalábbis ha az Audi marketingeseit kérdezed. Kivéve persze, ha ingolstadti modellt választasz, hiszen az egy Volvo biztonságát, egy Alfa Romeo formáját és egy Mercedes kényelmét kapod meg a pénzedért. A zseniális reklám komoly fricska a konkurenseknek, nem véletlen, hogy a mai napig alapműnek számít a marketingesek körében.

  1. Dodge Charger – A férfi utolsó vára

Igen drágám, persze szívem, úgy lesz, megcsinálom: szavak, amelyek gyakran elhangzanak egy kapcsolatban élő férfi szájából. No, de mi van akkor, ha hősünknek már teli a hócipője és szeretne valamit, ami csak az övé és olyan, amilyennek ő szeretné? Vesz például egy Dodge Chargert, amit a 2010-es Super Bowl-n szabadfordításban egyszerűen a „férfi utolsó várának” neveztek el. A reklám nemcsak a témája, hanem a narrátor miatt is érdekes, hiszen a képsorok alatt Michael C. Hall, a Dexter sztárjának hangja hallható. 

  1. Citroen C4 – Táncoló robot

Hol volt még a Michael Bay és a Transformers filmek, amikor a Citroen már táncoló robottá változtatta a reklámjában a C4-est. A nem mindennapi mozdulatokat bemutató járgány óriási siker lett, szinte nincs olyan ember, aki ne látta volna a híres reklámot.

A „táncoló robotot” a szakmai is elismerte, az alkotás megkapta az Év Reklámja díjat. Emlékezetes, hogy még a Chevrolet is beszólt a franciáknak, amikor egy Aveo reklámot aköré építettek, hogy a Chevy mindig használatra kész és nincs szükség arra, hogy megvárd, amíg eltáncolja a napi adagját.

  1. Mercedes G-osztály - Törésteszt

A Mercedes-Benz történelmének leghosszabb személyautó-modellciklusa a G-osztályhoz kapcsolódik, hiszen a típus karrierje eredetileg 1979-ben kezdődött meg és még napjainkban is folyik a gyártása. Ugyan a tervezőasztalon egy, úttalan utakon is közlekedni képes jármű szerepelt, manapság már nem éppen ezért vásárolják a G-osztályokat.

Hiába rendelkezik ugyanis kiváló terepjárási képességekkel az összes eladott G-osztály, a vásárlók a „tankos” formatervet, vagyis az ezáltal közvetített maszkulin imidzset szeretnék magukénak tudni. Mindez ahhoz vezetett, hogy a Mercedes sem a hegymászás, hanem egy törésteszt köré építette a reklámkampányát. A végeredmény szerintem kitalálható J

  1. BMW M5 – A sztár

Egy BMW M5, a volánnál Clive Owen, az utas Madonna, ezt az egészet pedig Guy Ritchie rendezi! Ez már önmagában is jót jelent, nem meglepő, hogy a 7 perces kisfilm is igen ütős lett. A „The Star” névre keresztelt reklám története egy egyszerű sztár-fuvarozás köré épül, ami nem meglepő módon nem úgy alakul, ahogyan azt a nap elején hőseink eltervezték.

  1. Volkswagen Beetle – A hókotró

Ha tél, akkor hó, vagyis kell egy hókotró! Na jó, de mégis mivel jut el a hókotró sofőrje a munkaeszközéig? Erre a kérdésre adott választ a Volkswagen, amikor egy aranyos reklámfilmben megmutatta, hogy milyen létfontosságú, hogy legyen egy Beetle a háznál. Az 1 perces felvétel zseniálisan ábrázolta a Beetle megbízhatóságát, úttartását és praktikusságát, nem véletlen, hogy szinte nincs olyan marketinges képzés, ahol ne lenne szó róla.

  1. Honda – A fogaskerék

Gyakorlatilag nincs olyan autórajongó, akinek ne mondana valamit a V-Tec, a Civic vagy épp az NSX név. Ettől függetlenül azonban az átlagemberek egy része unalmas, szürke márkának tartja a Hondát, ez pedig különösen Angliában okozott problémát a helyi képviselet számára. Ezért felkérték a Wieden+Kennedy ügynökséget, akik egy merőben egyedi reklámot készítettek az akkor újdonságnak számító Accordnak.

 A még a technika iránt kevésbé fogékonyak számára is látványos, 2003-ban készült reklámban „életre kelnek” az Accord alkatrészei. Ezzel együtt pedig elindul egy folyamat, amely felhívja a figyelmet, hogy milyen jó is az, amikor minden összehangoltan működik! Szerintem zseniális, ahogyan tolakodás nélkül egyszerűen juttatja el a felhasználók számára az üzenetet: vegyél Hondát, ha azt akarod, minden jó legyen!

  1. Volkswagen - Az erő

Adott egy Star Wars rajongó kisgyermek, aki Darth Vaderként szeretné uralni a világot. Terve azonban nem igazán jön össze, sem a család kutyája, sem az uzsonnája nem bagózik rá. Nem úgy apa Passatja, ami a távoli indításnak hála egy hatásos mozdulatnak (és az apuka gombnyomásának) köszönhetően életre kel. Az egész ötlet zseniális, nekem a kedvencem amikor a kissrác a végén megdöbben, hogy mit művelt J.

  1. Chrysler – Tűzben született

A 2008-as válság alaposan betette a kaput a Chrysler-nek, így a céget az állami segítség mellett a FIAT-csoport mentette meg. Az óriási bukta nem véletlen, a Chrysler-csoport ugyanis az 1990-es évek óta szenvedett a pocsék minőségű, fantáziátlan autóktól, illetve az ezekből eredő problémáktól. Amikor a FIAT átvette az irányítást, megkezdődött az addigi paletta áttervezése, amelynek az első „kézzel fogható” terméke az új Chrysler 200-as lett.

A valaha Sebring-ként megjelent típus 200-asként éledt újjá és máris egy igen erős kampánnyal indították a karrierjét. Az Imported from Detroit kampány lényege az volt, hogy odaszúrjanak a német és japán prémium gyártóknak és meggyőzzék a fogyasztókat arról, hogy érdemes hazait választani, hiszen Detroit a modern autógyártás egyik bölcsője. Ehhez mindent bevetettek, a város központjába beguruló 200-asban ugyanis nem más, mint Eminem ült. A 2 perces, a 2011-es Super Bowl-on sugárzott spot igazi mérföldkőnek számít, még Emmy díjjal is jutalmazták mint az év legjobb reklámfilmje.

Neked másik reklám a kedvenced? Írd le kommentben és hamarosan készítek egy újabb listát, amiben az is benne lesz! 

Tetszett az írás? Köszönöm, ha megosztod!