Régen minden jobb volt: 6 egykor sikeres, mára megszűnt autómárka

2017. szeptember 14. - cartárs

Az elmúlt 100 évben az autóipart szemlélve több nagy felemelkedést és bukást is láthattunk, akár az egyes típusokra, vagy épp a komplett márkákra gondolunk. Most 6 olyan autómárkát szedtem össze, amelyekkel mára csak a történelemkönyvekben találkozhatunk, pedig típusaik egykor büszkén ragyogtak a kereskedésekben. Fontos, hogy most nem a szocialista autókról lesz szó, azok önmagukban szerintem külön kategóriát képviselnek, így most kizárólag nyugat-európai márkákról olvashatsz: 

1. Rover

rover-p6-3500s-6491_1.jpg

A Rover történelme sajnos jól jelképezi a brit autóiparét. Az egykoron szebb napokat is látott autógyártó 1904-es megalapítása után olyan típusokat adott a világnak, mint a Rover P6 vagy épp a P5, illetve az utolsó, igazán brit Roverként is számon tartott SD1. A márka 1967-ig üzemelt függetlenül, aztán a British Leyland fennhatósága alá került. Ebből sejthető, hogy a márka az 1980-as évektől lejtmenetbe került. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a korszak több modellje is átcímkézett Hondaként kellette magát a kereskedések padlóin.

A British Leyland 1986-os csődje után a British Aerospace tulajdonába került a Rover, majd ezután 1994-ben a BMW következett. Ironikus, hogy több forrás szerint is azért vették meg a bajorok a Rover Groupot, mert a Rover több modellje is Honda alapú volt és a bajorok a japánok gyártástechnológiáját szerették volna megkaparintani. Akár igaz, akár nem, alig 6 évig volt a BMW tulajdonában a Rover, ez idő alatt pedig egyetlen említésre méltó autóval léptek piacra, a mai napig gyönyörűnek számító 75-tel. Ez azonban kevés volt, a többi Rover ugyanis messze elmaradt a korszak többi típusától. A BMW 2000-ben vált meg az MG-t és a Rovert tartalmazó Rover Group-tól, a Mini-t ugyanis megtartották, ahogyan látjuk, sikerrel.

1200px-rover_75.jpg

Az MG-Rovert ezután a Phoenix konzorcium vásárolta meg, a cég haláltusája 2005 áprilisában ért véget. A jogokat eladták a kínai SAIC-nak, aki a Rover név kivételével hozzájutott az autók gyártási jogához, az üzemekhez és a szabadalmakhoz is. Mivel jelenleg a Tata Motors tulajdonában álló Land Rover birtokolja a Rover név jogait, így nem várható, hogy a jövőben bármikor is megjelenne hagyományos, Rover típus az utakon.

2. De Tomaso

1969-de-tomaso-mangusta-1.jpg

Alejandro de Tomaso nem volt más, mint egy autóversenyzőbe oltott üzletember. Nem meglepő, hogy amikor lehetősége nyílt rá, saját márkát alapított, ez volt a De Tomaso. A márka 1959-ben született meg, az első autójuk pedig 1964-ben jelent meg, ez volt a Vallelunga. Az autóból 4 év alatt alig 53 darab készült, ez jól mutatta, hogy a De Tomasok nemcsak gyönyörűek, de igen exkluzív darabok is voltak.

A Vallelungát olyan gyönyörű autók követték, mint a Magnusta illetve a Pantera. Ez utóbbi a korabeli autóskártyák egyik elmaradhatatlan eleme volt, az oly vágyott Ferrarik és Lamborghinik méltó ellenfele, nem véletlen, hogy sokaknak a mai napig a Pantera „A” De Tomaso. Mivel 1971 és 1974 között a DeTomaso többségi tulajdonosa volt a Ford, ezért a Pantera és a Mangusta is Ford erőforrásokkal készült, sőt, a hajtáslánc más elemeinek is volt köze az amerikai gyártóhoz.

de_tomaso_pantera_cortina.jpg

Érdekesség, hogy amikor 1976-ban a Citroen megunta a veszteséges Maserati pátyolgatását, az egész márkát eladták a De Tomasonak, a cég fennhatósága alatt pedig olyan típusok láttak napvilágot, mint a Biturbo vagy épp a Kyalami.  Végül 1993-ban adtak túl a márkán, az akkoriban szintén birtokolt Innocenti-vel együtt, mindkét cég a Fiathoz került.  A 90-es évek lejtmenete végül 2004-ben állt meg, amikor elkezdődött a cég felszámolása. Ugyan az elmúlt években többször is felmerült, hogy újra visszatér a márka, ez még nem történt meg.

3. Triumph

1200px-1974_triumph_spitfire4.jpg

A Triumph márkanévvel a mai napig találkozhatunk, igaz napjainkban motorkerékpárok oldalán találjuk meg az egykor autók orrát is díszítő feliratot. A vállalat karrierje 1885-ben indult, amikor Siegfried Bettmann Németországból kezdett el bicikliket importálni az Egyesült Királyságba, majd azokat saját márkaneve alatt értékesítette. Az első, immáron négykerekű járművük ezután még 38 évet kellett várni, hiszen csak 1923-ban érkezett meg a Triump 10/20.

Az első autójukat később olyan, manapság nagy megbecsülésnek örvendő darabok követték, mint a Spitfire, a Stag vagy épp a TR-sorozat tagjai (pl. TR-6). Sajnálatos módon 1960-ban a Leyland Motors tulajdonába került a Triumph, ahogyan pedig az sejthető, az angol konszernnnél nem úgy intézték a dolgokat, ahogyan azt kellett volna. A Triumph is ennek az áldozatává vált, a márka utolsó típusa például márcsak egy átlogózott Honda volt, így 1984-ben, az Acclaim kifutásával eltűnt a márka a színről.

1972-triumph-stag-73711439033969_800x600.jpg

Érdekesség, hogy mivel 1994-ben a BMW megvásárolta a British Leyland utódvállalatát, a Rover Groupot, ezért a Triumph márkanév jogai is a bajorokhoz kerültek, amelyet nem is értékesítettek tovább. Azaz, ha akarná a BMW bármikor előállhatna egy új Triumph-fal, de erre valószínűleg nem kerül sor a közeljövőben.

4. Saab

saab-900-turbo-offered-high-performance-with-a-side-of-weird-1476934829958-1000x547.jpg

A Svenska Aerpolan AB vagyis a SAAB karrierje 1937-ben kezdődött Tollhattanban. Ugyan a cég kezdetben kizárólag repülőgépek gyártásával foglalkozott, 1945-ben mégis nekikezdtek egy saját autó fejlesztésének. A típus 1949-ben jelent meg, a manapság Darth Vader autójaként is emlegetett autó pedig a Saab 92 nevet kapta. A modellt olyan, mára méltán klasszikussá érett darabok követték, mint a Saab 99, a Saab 900 vagy épp a Saab 9-5.

A Saab  halálában kulcsszerep jutott a General Motorsnak, a cégóriás ugyanis 1989-ben először 50%-os részesedést vásárolt a vállalatban, majd 2000-ben teljesen be is kebelezte azt. Bár az autók továbbra is biztonságos és csinos darabok voltak, nem vették fel a versenyt a német konkurenciával, ráadásul sok esetben a megbízhatóság sem olyan volt, mint amire a vásárlók számítottak. Ráadásul a GM a fejlesztésre sem szánt eleget, így néhány elborult próbálkozás (gondoljunk csak a Saab 9-2X-re, ami egy Subaru Impreza volt átcsomagolva..) mellett gyakorlatilag a 97-től gyártott 9-5-ös és a 2002-es 9-3 alkotta a gyártó modellkínálatának gerincét. Ez pedig az elképesztő ütemben fejlesztő német konkurencia mellett igen kevésnek bizonyult.  

1977-saab-99-turbo.jpg

A Saab sorsát ugyanakkor mégsem ez, hanem a gazdasági válság pecsételte meg, az épp átszervezésre készülő GM ugyanis úgy döntött, megválik a márkától. Végül a holland Spyker lett a „szerencsés”, ők örökölték meg a vergődő gyártót. Nos, a kis vállalat számára túl nagy falat volt a Saab bekebelezése, 2011-ben csődöt jelentettek, majd 2012-ben a Saabot eladták a kínai hátszéllel megalapított NEVS csoportnak. A terv az volt, hogy már 1 éven belül újrakezdik a gyártást, de az elmúlt években alig néhány száz autót tudtak legyártani a folyamatos gazdasági problémák miatt. Jelenleg úgy néz ki, hogy Kínában értékesítenek majd a Saab 9-3ra épülő, elektromos NEVS 9-3-asokat a kormányzat számára. De, hogy ebből mi lesz, az még a jövő zenéje. Az ugyanakkor biztos, hogy a márka már nem tér vissza, tavaly ugyanis lejártak a Saab névhasználatának jogai, így a patinás márkanevet a továbbiakban már csak repülőgépeken láthatjuk.

5. Daimler

ds420.jpg

Nem, ez nem az a Daimler, hiszen nem német, hanem angol cégről van szó. A Daimler Motor Company-t 1896-ban alapította HJ Lawson, a vállalat pedig luxus limuzinok gyártásával épített magának hírnevet. Ahogyan az sok angol céggel is megesett már, a Daimler sem tudta elkerülni a felvásárlást, először, 1910-ben a BSA csoport tagja lett, majd 1960-ban a Jaguarhoz került át a márka.

Azután gyakorlatilag átlogózott Jaguar autókat kínált egészen a megszűnéséig.  Ez alól egyetlen típusuk jelentett kivételt, a DS420-as modelljüknek ugyanis nem létezett "vadmacskás" társa.  Ezen kívül azonban úgy lehetne jellemezni a korszak Daimler autóit, hogy a Jaguar, aminél az összex extrát megrendelték. Nos, nem tudom, ki hogy van vele, de ez azért elég csekély egy márka létezésééhez, nem véletlen, hogy 2007-ben, röviddel az előtt, hogy a Tata Motors átvette a Fordtól a Jaguar és Land Rover márkákat, a Daimlerek gyártását is befejezték.

jaguar-x300-parts-daimler-v12_web.jpg

A név az üzlet keretében azért átkerült a Tata Motorshoz, tehát elméletileg van rá lehetőség, hogy később újra visszatérjenek a Daimler autók. Azért a Jaguar márka jelenlegi sikereit elnézve nem hiszem, hogy egy régi-új név bevezetésére is költene az indiai gyártó.

6. Autobianchi

c8a1f36d9855805b1f91acdc8011e703.jpg

1955 január 11-én alakult meg az Autobianchi, méghozzá a Fiat, a Pirelli és a Bianchi  összefogásának eredményeképpen. A márka születésében oszlopos szerep jutott Feruccio Quintavalle-nek, aki az akkoriban motorkerékpárokat és bicikliket készítő Bianchinál dolgozott és úgy gondolta, cégének érdemes lenne visszatérni az autóipar területére. Ezt azért kellett elhagyniuk, mert a II. Világháború alatt elpusztították az Abruzziban lévő gyáregységet. Nos, az 1955-ben létrejött Autobianchival mindenki jól járt, hiszen a Bianchi visszatért az autópiacra, a Fiat növelhette részesedését a kisautók kategóriájában, a Pirelli pedig növelhette az OEM-piaci részesedését.

autobianchi-a112_3035_1.jpg

Az autómárka összesen 40 évet élt, ez idő alatt összesen 7 modellt gyártottak, ebből kettő lett világhírű. Gyakorlatilag nem volt olyan, 70-es és 80-as évekbeli olasz film, amiben ne szerepelt volna egy Autobianchi A112, de a későbbi Autobianchi Y10 is sokak számára ismert darab, ha máshogy nem, hát Lancia Y10-ként. Így hívták ugyanis az autót Olaszországon kívül. Mindez azért is lényeges, mert végül épp  a Lancia lett az Autobianchi veszte, a Fiat konszern ugyanis az Y10-zel elsőként belpiacos márkává süllyesztette a céget, majd ezután, a típus kifutásakor teljesen meg is szüntették a nevet. Az Y10 utódja ezért már a világ minden országában Lancia Y-ként került forgalomba.

Tetszett a cikk? Köszönöm, ha megosztod! 

A bejegyzés trackback címe:

http://cartars.blog.hu/api/trackback/id/tr1312827996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Cpeti123456 2017.09.14. 20:46:41

jó felsorolás lett...

puzz 2017.09.14. 21:02:55

Pár amcsi márka még: DELOREAN, GEO, HUMMER, MERCURY, OLDSMOBILE, PACKARD, PLYMOUTH, PONTIAC, SATURN

jabba2 2017.09.14. 21:15:16

Matra, Simca, NSU, Syrena, Warszava, Zapi, Volga, Csajka, és reggelig sorolhatnám..

arncht 2017.09.14. 21:28:58

Toredek autogyarto van a ket haboru kozotti idoszakhoz kepest is.

Infamous 2017.09.14. 21:36:26

Autobianchi is volt ugyanabban az autóskártyában, amelyikben a Pantera. És az Innocenti is, ha jól emlékszem.

cartárs 2017.09.14. 21:41:27

@Borzasztó Károly: Beleírtam a pontosítás kedvéért első bekezdésbe, hogy most nyugat-európai autókról van szó a cikkben.

Szerintem a szocialista autók teljesen más megközelítést érdemelnek, hiszen nehéz azt mondani, hogy a Trabant vagy a Wartburg olyan piaci körülmények között működött, mint nyugati társaik, ez pedig alapvetően meghatározta a márkák sorsát.

Az amerikai autók szintén külön kategória, azokról majd később lesz szó :)

szellemkor 2017.09.14. 23:30:04

Talbot! :-) Nekem volt olyan Talbotom, aminek az elején Chrysler logó volt, amúgy Simca volt a neve amit Amerikában pedig Dodge Omni és Plymuth Horizont néven forgalmaztak. Több neve volt mint Ságvári Endrének az illegalitásban. Viszont egy Matra Rancho mai napig megdobogtatja a szívemet, ósdi technikájára mai szemmel is formás csupaüveg városi terepjárót alkottak. Na igen a Matra is csak nálunk maradt meg hegyként, a francia cég pedig visszatért a hadiipar lukratívabb gyártói profiljába.

Up! 2017.09.14. 23:40:38

A Rovernél van egy elírás. Valószínűleg 1967-et akartál írni.

XEP 2017.09.15. 05:59:59

De Tomaso
"Mivel 1971 és 197 között "

bontottcsirke 2017.09.15. 06:52:26

Ezeknek volt stílusa. Menniük kellett.

Hari Seldon 2 2017.09.15. 07:06:45

És az Autobianchi után felkészül a kivégzésre a Lancia is.... Epic

Le Orme 2 2017.09.15. 07:08:44

Nagyon összevissza, ötletszerű válogatás a számos megszűnt márkából. Az autóipar fokozódó koncentrációjáról, mint okról, pedig nem ovlashatunk.

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.09.15. 07:53:25

@bontottcsirke: nyilván nem azért.
Az NSU-t én is hiányolom, a 70-es években a BMW ellenfele volt számos modelljével. Akkoriban a prérmium fogalma (na meg az Audi vagy a Lexus márka) még nem létezett senki sem merte volna ezeket a Mercedessel egy napon említeni.
Sajnos a végzetük épp az elmebeteg innováció volt, főleg hogy vakon hittek a Wankelben.
A Rover pedig iskolpéldája az elmbízott angoloknak, gyönyörűen brexitelték magukat ott is.

Én a Saabot is megemlítettem volna....

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.09.15. 07:54:25

@Ződ2000: most látom hogy átugrottam a svédeket valamiért. Korán van még :)

cartárs 2017.09.15. 08:15:23

@Hari Seldon 2: A Lancia "még" létezik, bár szerintem max 1 évük van még.
@Le Orme 2: Az "összevisszaság" abból ered, hogy nem kor, vagy piaci részesedés, hanem a saját érdeklődésem alapján állítottam össze a listát. :)

A Rover 75 például nagy kedvencem, csakúgy, ahogyan a egy szép Saab-ot sem vetnék meg.

Lesz majd még ilyen lista, a mostani cikk tapasztalatai alapján állítom össze.

@XEP: javítva, köszi.

LoveKills 2017.09.15. 09:11:31

Klassz cikk, egyben fájó is. Maga a világ sivárabb azáltal, hogy kevesebb a márka, szűkebb a lehetőség a valódi választásra. Talán a Talbot is említhető lenne itt, vagy illetve még a Matra.

(És ha már itt tartunk, ugyanez a szomorú tendencia figyelhető meg a szórakoztató elektronika piacán: főleg a TV-k piacán látszik, hogy az LG és a Samsung dominál. Elvből nem fogok ezért soha koreai tv-t venni, semmilyen körülmény között, mert e 2 gyártó olyan, mint a méreg: kiölte maga körül a japán és német gyártók többségét.)

LoveKills 2017.09.15. 09:14:17

@LoveKills: "vagy illetve" - elnézést, ez pőre magyartalanság. Nem szokásom, de úgy tűnik, még én sem ébredtem fel kellőképp.

szepipiktor 2017.09.15. 09:41:06

Érdekes összeállítás, sajnos valóban kimaradtak rengeteg meghatározó és ami nekem hiányzik az az, hogy az okok nem szerepelnek.
A brit vonal le van egyszerűsítve a Roverre, miközben az a BMC/BLMC csoport problémái miattiak.
Ha a Rover ki lett emelve, akkor az olyan nagyágyúk, mint az Austin vagy a Morris miért nem lettek? Idevehetők a Jaguar és az RR szintén ismert problémái, de őkek sikereült megmenteni, vagy a Jenesen is most éledezik, sok évtized után.
A francia vonal? Volt Matra, Simca... És ott is a cégegyesülések miatt szüntek meg nagyon komoly márkák. (PSA konszern)
A németek már smafu? NSU? DKW? (Audi majd VW konszern) Glas? (BMW)
A mára hiányzó márkák döntő többsége a cégegyesülések miatt van, míg - főleg a briteknél és soksok egyedi gyártmánynál - a gazdaságtalanság és a racionalizálás az ok. Utóbbira az amerikaiaknál látunk példákat, amikor egy cég a sok hasonló gyátmányaik közül megszüntetik a "leggyengébb" láncszemeket. Lásd Pontiac.
.
A lényeg a világ megváltozása, a haladás. Nem lehet gazdaságosan eladni kis példányszámban egyedi autókat (tévéket, számítógépeket stb.)

LoveKills 2017.09.15. 09:43:26

@szepipiktor: Nana. A világ változhat és változik is, de a haladás már törvényszerű. Egyáltalán. Mindig lesz újabb, de nem feltétlen jobb (="haladottabb"). Millió módon tetten érhető ez, és nem csak az autózás területén.

LoveKills 2017.09.15. 09:43:59

@LoveKills: ...de a haladás már nem törvényszerű. Egyáltalán nem.

commentes nikk 2017.09.15. 10:16:34

@LoveKills: őszintén nem értem, mit számít, hogy milyen márkanév van a tévére írva, ha egyszer jó minőségű? Azt sem értem, miért sivárabba világ, ha nincs Talbot vagy Matra, te vennél valamelyikből? Bazi sok autómárka van, semmi nem változik, ha 10-ből mondjuk 3 kiesik, akkor választasz abból.

for-avar 2017.09.15. 10:18:32

@puzz: A Delorean nem teljesen amerikai márka...mivel Észak-Írországban készültek és PRV(PSA-Renault-Volvo) V6 volt benne.
A Hummer pedig a HMMV katonai terepjáró utcai változata. amúgy AM General gyár

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.09.15. 10:22:15

@LoveKills: de igen :) és ennek a zsákutcák és hibák kijavítása is törvényszerű része....

Nálunk régen megszoktuk hogy mindere ráült egy merev bilincs, nem volt szabad változtatni és fejleszteni, inkább ne ugrálj, ennyi volt a lényeg.

A Rover nagymúltú márka és a 90-es években a Hondával remek párost alkotott (200-as, 400-as és 600-as sorozat), előtte is voltak jó húzásai. A BMW alatt koncepciótlanul vezették (két lánglelkű sztármenedzsert rúgtak ki, az egyik (Ritzle) a Ford prémiummárkacsoportját hozta össze, a másik (Pischetsrieder) a VW vezére lett (amíg túl nagy nem lett Piechnek). Mindketőjüket kirúgták a Rover fiaskó miatt.

Amúgy a Rover autói nem voltak rosszak a BMW alatt sem, mindazonáltal felfoghatatlan hogy mire ment el annyi pénz, hogy majdnem bedöntötte a BMW csoportot is, mert a 25 és 45 inkább volt facelift. Gyakorlatilag csak a 75-öst kellett kifejeszteni, de egyedül.

Érdekes volt látni, hogy a Rover és a Saab is esélytelenül omlott össze amikor nem rendelkezett megfelelő piaccal, hiába a fejelsztési potenciál, hiába a gyártókapacitás és az évtizedek renoméja, csak a pénzt égették el, irtózatos tempóban. Minél nagyobb annál gyorsabban égeti a pénzt...

for-avar 2017.09.15. 10:27:29

@szepipiktor: az amerikaiaknál a GM találta ki az 5 márka elég intézményt
1 luxusautó
2 nagypolgári
3 polgári
4 sportos
5 alap
ez nagyon sokáig működött Cadillac-Oldsmobile-Buick-Pontiac-Chevrolet módján. A Ford pl változtatott ezért és a Lincoln nagyautója önnálló lett és az Edselt is létrehozták
1 Continental
2 Lincoln
3 Edsel
4 mercury
5 Ford
a Chrysler is hasonlóan tett ezért
1 Imperial
2 Chrysler
3 De Soto
4 Dodge
5 Plymouth
de volt márka amely nem ért el sikert ezért szanálták. majd jött ugye az Opel Vectra az USAba mint Saturn és a Chevroletből tépett el vásárlót...a Fordnak is volt ilyen kisérlete ugye a Sierra és Scorpio Merkur néven kanadai márka volt, de nem tudták olcsón tartani :/
majd a 90es években a GM is olvadni kezdett az Olds elöregedett vásárlóinak a modern Aurora nem kellett, a fiatalok bár vették de a régi tipusokat nem. A cadillac kimászott a gödörből, de az Olds és a Pontiac nem tudott, a Buisck is sok tipusát megszüntette hogy túléljen, a Saturn is a Chevy kedvéért megszünt.
A Ford a Mercuryt szüntette meg de az amúgy is már csak feljavított Ford volt. A Chrysler meg az eagle és a Plymouthot temette el

Kuruttya 2017.09.15. 11:38:58

A Lancia nem igazán találta meg a helyét a Fiat palettájában, lefedték az olcsó népautót a Fiattal, a sportos prémiumot az Alfával, a sportos luxust a Maseratival, a Lanciával meg bepróbálkoztak pár nagy, inkább elegáns, mint sportos kocsival, de ez nem igazán jött be. Ez a mostani Ypsilon szerintem maguk sem tudják, hogy mi akar lenni.

Érdekes kérdés, hogy egy olyan autómárka, ami papíron egy létező cégcsoport tulajdona, aki viszont nem kezd vele semmit, az meghalt-e? Technikailag bármikor újra elővehetik, és gyárthatnak újból Lanciákat.

LoveKills 2017.09.15. 16:04:02

@commentes nikk: megpróbálom megmagyarázni. Számomra vonzó az, ha a világ színes, ha minél több a reális alternatíva. Mert így maga a világ is vonzóbb hely. Ha csak kétféle csokit választhatsz, ha csak kétféle autót vagy farmert vehetsz, az sokkal sivárabbá teszi a személyes életet - szemben azzal, ha az ízlésednek, személyiségednek (és nem utolsósorban: a pénztárcádnak) megfelelő módon választhatsz egy jóval nagyobb merítésből. Nem tudom, hány éves vagy, de ami engem illet, én még emlékszem olyan nevekre a közelmúltból, mint Hitachi, JVC, Toshiba, Sharp, Fisher, Sanyo, Saba, Akai, Aiwa, Telefunken, Nordmende, Grundig, Loewe, Thomson, NEC... Hol vannak ma ezek a márkák? Talán jobb esetben részegyszégeket gyártanak még, beszállítók, rosszabb esetben kimúltak vagy eladták a brandet valamilyen keleti vagy török összeszerelő brigádnak. Ezek a márkák anno reális alternatív nyújtottak mondjuk a Sony és/vagy a Panasonic mellé: vagy árban, vagy tudásban, vagy kivitelben/esztétikailag nyújtottak mást, mint a konkurensek. Őket tették tönkre - a TV-k piacán - az LG és a Samsung. Tudom, a szavam csak egy a milliárdok között, de a magam részéről soha nem fogom ezt a tényt megbocsátani nekik.

Ha nem érted, miért jobb a bőség, mint a szűkös választék, akkor alighanem benned van a hiba. Nem is csekély.

Ja, igen. Vennék Matrat vagy Talbot-t is, feltéve persze, ha tetszene kívülről és megengedhetném magamnak újonnan.

LoveKills 2017.09.15. 16:08:21

@Ződ2000: Veled - ne is haragudj - nem vitatkozom többet. Más fórumokon megtettem, teljesen meddő az egész. Kb. annyira vagy elfogult a mai trendi, profitéhes világgal szemben (mellett), mint egy bizonyos Shadowbull (ha mond a nick valamit oké, ha nem, akkor mindegy, nem számít). Maradjunk abban, hogy nem termékek nem feltétlen fejlettebbek (pl. a hifik is), még akkor sem, ha a változás tagadhatatlan, így bizonyos tekintetben a fejlődés is, elismerem (pl. maradva az autóknál: a biztonság vagy a karosszériák rozsdavédelme tényleg jobb, mint pár évtizede. A komfort, a fenntarthatóság, a design-ban kifejeződő nemzeti karakteresség, egyediség pl. kifejezetten visszafejlődött).

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.09.15. 17:06:21

@LoveKills: izlésrőlértelmetlen vitatkozni. Amennyiben a High endre gondoltál ott tényleg nehezebb újrafeltalálni a kereket. Viszont a a HIfiknél igenis foylamatos a fejlődés. Én pl egy kifejezetten korrekt 9.1-es LG rendszert használok, amely pár évvel ezelőtt még nehezen lett volna elképzelhető, főleg azon az áron. Persze egy valódi vájtfülű csak röhögne a 9.1-esen, de a célnak jobban megfelel, mint egy milliós high end berendezés.

Kevés rutinos autós fórumozó van, aki nem ismeri Shadowt, szerintem kb 15 éve oszolpos tagja ennek a szubkultúrának. Lehet vitatni amit ír de alapjában véve két lábbal áll a földön, és ha nem is értek vele egyet sok mindenben, oda szoktam figyelni arra amit ír (főleg mivel a portás úrnak átalában közelebbi ismeretei vannak az aktuális márkáról, mint nekünk).

LoveKills 2017.09.17. 15:00:13

@Ződ2000:

" izlésrőlértelmetlen vitatkozni"

nem igaz, ez egy hangzatos bullshit. Érdekes módon régebben magától értetődő volt a stílus fogalma, lényege, mibenléte. Konszenzus volt abban, hogy mi ízléses, stílusos, és mi nem az. Persze ez manapság, amikor sokan híján vannak minden ilyesminek (nem csak a képességnek, de magának az igénynek is), nem evidens, ezért sokak mentsvára ez a hangzatos baromság.

"Amennyiben a High endre gondoltál ott tényleg nehezebb újrafeltalálni a kereket. "

Nem. A high-end mindig is külön kategória volt. Én éppen a kommersz audio és a hifi kategóriát értettem itt.

"Én pl egy kifejezetten korrekt 9.1-es LG rendszert használok, amely pár évvel ezelőtt még nehezen lett volna elképzelhető, főleg azon az áron."

Na tessék. Jó ízlésű, még nem vájt fülű (külön írandó) ember megmarad a sztereó (két csatornás) rendszereknél. Igaz, abból a minőségit preferálja. És ehhez még sok pénz sem kell már - szerencsére, mert használtból is kiváló darabok vannak.

Mondom én, konzumidióta vagy, ahogyan Shadow is, akit védelmedbe veszel. Lelked és eszed rajta.

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.09.18. 09:46:52

@LoveKills: shadow-t em kell védeni meg tudja magát védeni ha akarja.

Nem tudom mit értesz minőség alatt, házimozinak igen korrekt az a rendszer, azzal meg nem szoktunk bohóckodni, hogy poharat táncoltatunk a hifivel. Mp3-hoz pedig több miint elég.

Nem értem miért lenne az az értelmes aki egy 2.1-es rendszerrel akarja reprodukálni a térhatást, ha lehetősége van 5 vagy 9 hangszóróval is megtenni ugyanezt. A térhatáshoz bizony kell a modern hardver, mert az extra 4 hangszóróra leosztást az 5.1-ből kell felszámolnia (kicsit hasonló elven működik, mint a Soundbar, csak nem horizontálisan, hanem vertikálisan, a plafont használva). 10 évvel ezelőtt ez aligha lett volna elképzelhető.

Szóval a "konzumidióták" helyett sokkal nagyobb idióták azok akik akkor is megvonják maguktól a jót, ha ott van az orruk előtt. Akik ideológia alapon nem TV-znek, akik még 2006-ban is hagyományos filmes fényképezőgéppel bohóckodtak egy korrekt digitális kamera helyett.

A stíluson ezért nem vitatkozom, mert ez sok minden függvénye. Elegánsabb egy Boss öltöny egy Hilfiger semi casual ruhánál? Attól függ mire szükséges. Én lassan 10 éve igyekszem minden autót kipróbálni ami tetszik, akár épp olyat keresek ( autossagok.blog.hu/2014/08/14/a_kihivas_keressuk_az_idealis_csaladi_autot ), akár csak érdekel az élmény ( autossagok.blog.hu/2015/02/19/dreamcar ).

Autóban is alapjában véve ugyanaz a felfogásom mint hifiben, nem valami elvont hülyeséget keresek hanem minőségi és gyakorlati megoldást a lehető legtöbb igényre, ami felmerül. Ezért egy Prémium felsőközepes Kombi vagy prémiumközepes SUV nekem ideális megoldás. Tudom, elvileg egy személyautó meg egy roadster kombója egy kisteherautós tartósbérlettel sokkal tökéletesebb megoldás lenne, de enynire nem vagyok menő (bár a roadster projekt birizgálja a csőrömet).

A "stílust" illetően pedig úgy vagyok vele, hogy ha úgy nézed az autókat ahogy én szoktaam (egy adot modellévben beülsz több gyártó azonos kategóriába szánt modelljébe) akkor észre fogod venni, hogy most is megvannak a gyártók jellegzetességei. Nagyon igazságtalan azt állítani, hogy nem önmaga egy márka, csak azért mert fejlődik és/vagy tartja a versenyt a többiekkel.
Ezt bővebben itt írtam le ( autossagok.blog.hu/2014/09/10/harcore_markarajongok ), de óvatosan klikelj, emrt lehet hogy felmegy a vérnyomásod...